آشنایی با انواع کمپرسور کولر صنعتی و روش‌های افزایش بازده آن

کاربردهای فن صنعتی
مهم‌ترین کاربردهای فن صنعتی چیست و در کجاها کاربرد دارد؟
فروردین ۱۲, ۱۳۹۹
کولر آبی رومیزی
آشنایی با کولر آبی رومیزی و مزیت‌های آن
فروردین ۱۸, ۱۳۹۹
کمپرسور کولر صنعتی

کمپرسور کولر صنعتی

کمپرسور کولر صنعتی یکی از قطعات اصلی در ساختار سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. کمپرسور کولر صنعتی نقش مهمی در عملکرد و بازده سرمایشی کولرهای صنعتی دارد. وظیفه‌ی اصلی کمپرسور متراکم کردن گاز مبرد موجود در کولر است. قدرت و ساختار کمپرسوری که در ساخت کولر‌های صنعتی به کار می‌رود دارای اهمیت بسیاری است. چرا که به کارگیری یک کمپرسور بی‌کیفیت موجب کاهش عملکرد سرمایشی و بازده مفید کولرهای صنعتی خواهد شد. کمپرسور کولر صنعتی از یک سیلندر و پیستون ساخته شده است. کمپرسور گاز مبرد کولر صنعتی را فشرده کرده و با پایین آمدن درجه‌ی حرارت، مبرد از حالت گاز تبدیل به حالت مایع می‌شود. کمپرسور با فشار مایع را به یونیت داخلی کولر انتقال می‌دهد. در یونیت داخلی مایع گرما را جذب کرده و دوباره تبدیل به مایع می‌شود. این چرخه در کمپرسور به صورت مکرر ادامه پیدا می‌کند. در این مطلب شما را با انواع کمپرسور کولر صنعتی و روش‌های افزایش بازده کمپرسور کولر صنعتی آشنا خواهیم کرد.

 

 

کمپرسور کولر صنعتی

کمپرسور کولر صنعتی

انواع کمپرسور کولر صنعتی

کمپرسور کولر صنعتی دارای انواع مختلفی است. باید گفت که به کارگیری کمپرسورهای متعدد در کولرهای صنعتی می‌تواند عملکرد سرمایشی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی می‌توان انواع کمپرسورهای کولر صنعتی را به 3 دسته‌ی اصلی تقسیم کرد. انواع کمپرسور کولر صنعتی عبارت هستند از:

کمپرسور روتاری

این کمپرسورها به صورت عمودی فشرده سازی گاز مبرد را انجام می‌دهند.

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری

 

کمپرسور پیستونی

همانطور که از اسم آنها پیدا است، کمپرسورهای پیستونی توسط یک پیستون که در داخل سیلندر قرار داده شده است، فشرده سازی گاز مبرد را انجام می‌دهند.

کمپرسور اسکرول

کمپرسورهای اسکرول یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین انواع کمپرسورها به شمار می‌آیند. این کمپرسورها به صورت سانتریفیوژی و چرخشی کار می‌کنند. یکی از مزیت‌های کمپرسورهای اسکرول این است که در مقایسه با کمپرسورهای دیگر دوام و طول عمر بیشتری دارند. همچنین عملکرد این کمپرسورها بسیار خوب است. به همین دلیل است که در ساخت بیشتر کولرهای صنعتی از کمپرسورهای اسکرول استفاده می‌شود.

 

کمپرسور اسکرول

کمپرسور اسکرول

روش‌های افزایش بازده کمپرسور کولر صنعتی

همانطور که گفته شد انواع مختلف کمپرسور کولر صنعتی وجود دارد و عملکرد و بازده هر کدام از آنها متفاوت با یکدیگر است. با این حال چند نکته‌ی مهم وجود دارد که با دنبال کردن آنها می‌توانید بازده کمپرسور‌ کولر خود را افزایش داده و به این ترتیب عملکرد سرمایشی سیستم خود را بهبود ببخشید. در ادامه‌ی مطلب شما را با چند روش افزایش بازده کمپرسور کولر صنعتی آشنا خواهیم کرد.

1- استفاده از چند کمپرسور

یکی از روش‌هایی که باعث بهبود عملکرد سیستم‌های سرمایشی می‌شود، استفاده از چند کمپرسور در یک سیستم است. اگر شما به جای چند کمپرسور، از یک کمپرسور بزرگ در یک سیستم استفاده کنید، سیستم سرمایشی شما بازده کمتری خواهد داشت. چرا که یک کمپرسور بزرگ تمام قدرت خود را به کار می‌گیرد تا عملکرد سیستم را بهبود ببخشد و این امر موجب افزایش میزان مصرف انرژی و در نتیجه کاهش بازده سیستم می‌شود. علاوه بر این، به کارگیری چند کمپرسور در یک سیستم این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که کنترل بیشتری روی سیستم سرمایشی خود داشته باشند. بنابراین بهتر است به جای به کارگیری یک کمپرسور بزرگ از چند کمپرسور کوچک‌تر در سیستم سرمایشی صنعتی خود استفاده کنید.

2- استفاده از هوای خنک در ورودی سیستم

با توجه به آنچه که در پاراگراف قبلی گفته شد، باید به این نکته اشاره کرد که به کارگیری سیستمی که از چند کمپرسور ساخته شده است، این امکان را فراهم می‌کند که سیستم از طریق ورودی هوای خنک بیشتری را دریافت کند. برای این که بتوانید هوای خنک بیشتری را به سیستم سرمایشی خود برسانید می‌‌توانید کمپرسور را در مکانی نصب کنید که در سایه قرار گرفته باشد یا دسترسی بیشتری به هوای خنک داشته باشد. این کار می‌تواند عملکرد سرمایشی کولرهای صنعتی را تا اندازه‌ی زیادی افزایش دهد. بنابراین هنگام نصب قطعه‌ی بیرونی کولر که کمپرسور در آن قرار دارد، توجه کنید که آن را در معرض نور آفتاب یا فضایی که گرمای بیشتری به خود جذب می‌کند، نصب نکنید.

3- طراحی مستقیم مسیر هدایت هوای خنک

باید بدانید که طراحی سیستم شما نقش بسیار مهمی در بازده و عملکرد سرمایشی آن خواهد داشت. وجود پیچ و خم زیاد در مسیر انتقال هوای خنک می‌تواند باعث افت فشار جریان هوا شده و به عملکرد سرمایشی کولر صنعتی را کاهش دهد. به ویژه اگر زاویه‌ی پیچ و خم مسیر انتقال هوا زیاد باشد، با کاهش بیشتر بازده سرمایشی کولر صنعتی مواجه خواهید شد. این امر می‌تواند در طول زمان بازده سرمایشی کولرهای صنعتی را تحت تاثیر منفی قرار دهد. هنگام نصب کولرهای صنعتی بهتر است از افراد متخصص این کار کمک بگیرید. نصب صحیح و حرفه‌ای کولرهای صنعتی نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد سرمایشی سیستم‌ها خواهد داشت.

یکی از نکاتی که هنگام به کارگیری کولرهای صنعتی باید به آن توجه کنید، میزان مصرف انرژی توسط سیستم سرمایشی و کمپرسور آن است. باید دقت کنید که مصرف بیش از اندازه‌ی انرژی توسط کمپرسور می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل  باشد. چرا که فعالیت بیش از اندازه‌ی کمپرسور و افزایش میزان مصرف انرژی به این معنا است که کمپرسور عملکرد خوبی ندارد و می‌تواند  منجر به صدمه دیدن سیستم فرمایشی شود. بهتر است از چند گاهی سیستم خود را مورد کنترل و بررسی قرار دهید. برای مثال هر از چند گاهی مایع مبرد را کنترل کنید تا از کافی بودن آن و سالم بودن لوله‌های انتقال مبرد اطمینان حاصل نمایید. به گوش رسیدن صداهای عجیب و غیر عادی از کمپرسور نیز می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در سیستم باشد. با نگهداری و مراقبت مناسب و به موقع از سیستم سرمایشی خود می‌توانید عملکرد سرمایشی و طول عمر مفید آن را افزایش دهید. بسیاری از اوقات تعمیر یا تعویض به موقع یک قطعه از سیستم سرمایشی می‌تواند مانع از بروز مشکلات جدی‌تر و  وارد شدن خسارت‌های بیشتر شود.

اگر قصد خرید کولر برای ساختمان تجاری صنعتی یا مسکونی را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید. داشتن اطلاعات کافی کمک خواهد کرد تا سیستم سرمایشی مناسبی را انتخاب کنید.

منبع: airenergy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما