معرفی رایج‌ترین انواع فن گلخانه

آشنایی با فن گلخانه و مزیت‌های استفاده از آن در گلخانه‌ها
خرداد ۱۰, ۱۴۰۱
انواع فن گلخانه

انواع فن گلخانه

انواع فن گلخانه : آشنایی با فن‌های گلخانه

فن‌های گلخانه مختلف و متنوع بسیاری در بازار موجود است که برای بهبود شرایط نگهداری و پرورش گل‌ها و گیاهان‌ در گلخانه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ فن‌‌ها نقش بسیار مهمی‌ در فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد و نمو و انواع گیاهان‌ ایفا ‌می‌کنند. به همین دلیل به کارگیری آنها در‌ گلخانه‌ها‌ بسیار رایج و پرکاربرد است.‌ باید گفت که فن‌های گلخانه دارای انواع مختلفی هستند.‌ به همین دلیل کاربران باید با توجه به‌ شرایط و موقعیت گلخانه، اقدام به‌ استفاده از فن مناسب در محیط گلخانه خود بکنند. در این نوشته به معرفی انواع فن گلخانه و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. اگر شما نیز می‌خواهید از فن‌ در گلخانه خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

معرفی انواع فن گلخانه

انواع فن گلخانه

انواع فن گلخانه

 

همان طور که گفته شد فن‌های گلخانه در انواع مختلفی ساخته ‌می‌شوند تا بتوانند در شرایط‌ گوناگون پاسخگوی‌ نیازهای مختلف کاربران در گلخانه‌ها باشند.‌ در این قسمت شما را با انواع فن گلخانه آشنا می‌کنیم.

‌فن اگزوز گلخانه

باید گفت که فن‌های اگزوز گلخانه یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع فن‌های گلخانه به شمار می‌آیند.‌ این فن‌ها با ایجاد اختلاف فشار هوا بین فضای داخل گلخانه و محیط بیرون،‌ کار ‌می‌کنند.‌ باید اضافه کرد که این نوع از فن‌ها دارای دریچه‌هایی هستند که در طرف مقابل گلخانه قرار می‌گیرند.‌ بنابراین همانطور که هوای گرم از طریق فن اگزوز از گلخانه خارج ‌می‌شود، فشار منفی داخل گلخانه باعث ‌می‌شود که هوای جدید از طریق دریچه‌های سمت مخالف به داخل فضای‌ گلخانه کشیده شود.‌ به این ترتیب فن اگزوز گلخانه باعث ایجاد نسیم‌ هوای تازه و پاک ‌می‌شود.‌ از طرف دیگر فن‌های اگزوز گلخانه در کاهش رطوبت گلخانه‌ها نیز نقش بسیاری دارند.‌ ممکن است در برخی از‌ گلخانه‌ها‌ رطوبت هوا بیش از اندازه باشد. در این شرایط استفاده از فن اگزوز‌‌ باعث تعدیل میزان رطوبت هوا ‌می‌شود.‌ فن‌های اگزوز شبیه یک جعبه فلزی بزرگ‌ هستند که فن در داخل آن قرار می‌گیرد.‌ بسیاری از فن‌های اگزوز دارای‌ گزینه کنترل‌ سرعت هستند تا کاربران بتوانند با توجه به موقعیت و شرایط‌، جریان هوایی مناسب را ایجاد کرده و‌ محیط مناسبی را برای پرورش گیاهان موجود در گلخانه فراهم کند.

فن‌های چرخشی

ممکن است بسیاری از شما‌ها فن‌های چرخشی را در گلخانه‌های تجاری بزرگ دیده باشید.‌ فن‌های چرخشی را در انواع فن‌های سقفی، فن‌های دیواری و فن‌های زمینی ساخته ‌می‌شوند.‌ این فن‌ها در اندازه‌های مختلف وجود دارند و معمولاً می‌توان‌ جریان هوای آنها را تنظیم کرد.‌ این نوع از فن‌های گلخانه قدرت فوق‌العاده‌ای در ایجاد جریان هوا دارند.‌ شما می‌توانید یک فن چرخشی را در نقطه‌ای از گلخانه خود قرار دهید که بسیار گرم، خیلی سرد، یا خیلی مرطوب است. چرا که این نوع از فن‌ها برای جابجایی هوا در‌‌ گوشه‌های گلخانه بسیار موثر هستند.‌ بهترین‌ نحوه قرارگیری فن‌های چرخشی به صورت زیگزاگ در‌ گلخانه است.

فن‌های خورشیدی

فن خورشیدی گلخانه

فن خورشیدی گلخانه

 

همانطور که از اسم آنها پیدا است، فن‌های خورشیدی گلخانه با انرژی خورشید کار ‌می‌کنند. این نوع از فن‌ها در طول روز انرژی را از نور خورشید برای تامین انرژی خود دریافت ‌می‌کنند. می‌شود گفت که تقریباً تمامی فن‌ها را می‌توان به یک‌ پنل‌ خورشیدی وصل کرد تا به یک فن خورشیدی تبدیل شوند.‌ یکی از مزیت‌های مهم فن‌های خورشیدی‌ استفاده آنها از انرژی پاک و همچنین کم مصرف بودن آنها است.‌ به همین دلیل این نوع از فن‌ها از سیستم‌های سرمایشی سازگار با محیط زیست به شمار می‌آیند.

همه چیزی که باید در مورد کولر خورشیدی بدانید

خنک کننده تبخیری

خنک کننده تبخیری گلخانه

خنک کننده تبخیری گلخانه

 

خنک کننده‌های تبخیری از گرمای موجود در هوای گلخانه برای تبخیر آب استفاده ‌می‌کنند که این امر باعث خنک شدن هوای گلخانه ‌می‌شود.‌ ترکیب فن و پد سرمایشی یکی از رایج‌ترین سیستم‌های خنک کننده‌ تبخیری در گلخانه‌ها به شمار می‌آید.‌ فن‌ها هوا را از طریق پد‌های مرطوب که در طول یک دیواره قرار می‌گیرند، عبور می‌دهند و تبخیر رطوبت پدها‌ موجب خنک شدن فضای گلخانه ‌می‌شود.‌ سیستم‌های خنک کننده تبخیری علاوه بر کاهش دما، باعث افزایش میزان رطوبت گلخانه نیز ‌می‌شوند.‌ به همین دلیل این نوع از سیستم‌ها در محیط‌هایی که دارای آب و هوای گرم و خشک باشند، کاربرد بیشتری دارد.‌ برخی از فن‌های خنک کننده تبخیری ممکن است مجهز به مه پاش نیز باشند‌ تا در شرایطی که هوا خشک است، رطوبت هوا را افزایش دهند.‌ باید اضافه کرد که کولر‌های تبخیری بسیار قدرتمند هستند. علاوه بر این، این کولرها از سیستم‌های سازگار با محیط زیست به شمار می‌آیند و‌ به کارگیری آنها بسیار مقرون به صرفه است.

فن جت

‌‌از دیگر انواع فن گلخانه می‌توان به فن جت اشاره کرد.‌‌ فن جت‌ها می‌توانند برای کنترل جریان هوا، رطوبت زدایی و حتی تامین گرمایش نیز مورد استفاده قرار بگیرند.‌ فن جت‌ها از سیستم اگزوز و لوله‌های طراحی شده مخصوص برای تنظیم جریان هوا استفاده ‌می‌کنند.‌ همچنین، این نوع از فن‌ها جریان هوای پیوسته و یکنواختی را ایجاد ‌می‌کنند.‌‌ باید اشاره کرد که معمولاً فن جت‌ها برای به کار گیری در گلخانه‌هایی با مساحت بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و در گلخانه‌های کوچک کاربرد  چندانی ندارند.

‌فن دارای ترموستات

‌فن دارای ترموستات این قابلیت را دارد که به صورت اتوماتیک‌ روشن یا خاموش شود و به این ترتیب جریان هوای مورد نیاز گلخانه‌ها را به صورت خودکار تولید کند.‌ ترموستات قطعه‌ای است که روی سیستم سرمایشی یا فن نصب ‌می‌شود و به صورت اتوماتیک روشن و‌ خاموش شدن دستگاه و همچنین‌‌ سرعت ایجاد جریان هوا را کنترل ‌می‌کند.‌ استفاده از فنی که مجهز به ترموستات باشد، باعث‌ افزایش بازده انرژی‌ و در نتیجه کاهش میزان مصرف انرژی و هزینه‌های تامین سرمایش در گلخانه شما ‌می‌شود.‌ باید اضافه کرد که شما می‌توانید انواع فن گلخانه را‌‌ که مجهز به ترموستات هستند تهیه کنید.‌ ممکن است در ابتدا برای تهیه فن‌های مجهز به ترموستات‌ قیمت‌ بیشتری پرداخت کنید،‌ اما در طول زمان کاهش هزینه‌های مصرف انرژی این هزینه را جبران خواهد کرد.

آشنایی با انواع فن گلخانه و ویژگی‌های هر کدام از آنها به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط گلخانه خود فن مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد انواع فن گلخانه سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد انواع فن گلخانه هستند.

منبع: greenhouseinfo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما