معرفی رایج‌ترین انواع سیستم تهویه هوا به همراه معایب و مزایای هر کدام

خرید کولر گازی قابل حمل
خرید کولر گازی قابل حمل آری یا نه؟ نکات مهم در مورد خرید کولر گازی قابل حمل
مرداد ۶, ۱۳۹۹
مزایا و معایب کولر آبی
مزایا و معایب کولر آبی :‌ بررسی ویژگی‌های مثبت و منفی کولر آبی
مرداد ۱۸, ۱۳۹۹
انواع سیستم تهویه هوا

انواع سیستم تهویه هوا

انواع سیستم تهویه هوا‌ به منظور تامین هوای خنک‌ و تهویه‌ی هوای محیط‌های مختلف مانند ساختمان‌های تجاری و صنعتی یا ساختمان‌های مسکونی به کار برده ‌می‌شود.‌ هر کدام از انواع سیستم تهویه هوا دارای خصوصیت‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند و مزایا و معایب خود را دارند. با توجه به ویژگی‌های هر نوع کولر یا سیستم تهویه هوا، کاربران باید‌ سیستمی ‌را انتخاب کنند که مناسب با شرایط ساختمان و‌ نیازهای سرمایشی مورد نظر آنها باشد تا بتوانند با تامین هوای خنک و مطبوع کافی‌، محیط مناسبی را برای کار و زندگی فراهم نمایند.‌ برای اینکه بتوانید‌ کولر مناسبی را انتخاب کنید لازم است که با انواع سیستم تهویه هوا و ویژگی‌های آن‌ها آشنایی کافی داشته باشید.‌ به همین منظور در این نوشته به معرفی انواع سیستم تهویه هوا و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

 

انواع سیستم تهویه هوا

انواع سیستم تهویه هوا

آشنایی با انواع سیستم تهویه هوا

سیستم‌های تهویه هوا دارای انواع مختلفی هستند.‌ به منظور تامین نیازهای سرمایشی‌ در محیط‌ها و شرایط مختلف انواع سیستم تهویه هوا در اندازه‌ها، مدل‌ها و توان سرمایشی گوناگون ساخته ‌می‌شوند.‌ در ادامه‌ی مطلب‌ شما را با انواع سیسم تهویه هوا و خصوصیات آنها آشنا خواهیم کرد.

سیستم تهویه هوای مرکزی

 

سیستم تهویه هوای مرکزی

سیستم تهویه هوای مرکزی

 

سیستم تهویه هوای مرکزی یکی از از معمول‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های خنک کننده‌ به شمار ‌می‌آید و کاربردهای فراوانی در‌ محیط‌های مختلف دارد.‌ سیستم تهویه هوای مرکزی دارای یک یونیت خارجی است که هوای گرم بیرون را به خود جذب کرده و با استفاده از مبرد یا‌ ماده‌ی خنک کننده‌ دمای آن را کاهش ‌می‌دهد.‌ هوای خنک تولید شده توسط کولر از فیلتر‌های هوا‌ عبور کرده و وارد محیط‌ داخلی ساختمان ‌می‌شود.‌ سیستم تهویه هوای مرکزی دارای کانال کشی است و ‌می‌توان از چندین دریچه برای انتقال هوای خنک به قسمت‌ها و اتاق‌های مختلف ساختمان استفاده کرد.‌ برای به کارگیری سیستم تهویه هوای مرکزی، ساختمان مورد نظر باید دارای سیستم کانال کشی باشد‌ تا بتوان هوای خنک را از طریق دریچه‌های کانال‌ به قسمت‌های‌ مورد نیاز در ساختمان‌ توزیع کرد.

سیستم تهویه هوای مرکزی هوای خنک را در ساختمان به گردش در ‌می‌آورد و‌ می‌توان گفت توان سرمایشی بالایی دارد. شما در مدت زمان کمی ‌‌می‌توانید با استفاده از سیستم تهویه هوای مرکزی قسمت‌های مختلف ساختمان خود را خنک کنید.‌ سیستم تهویه هوای مرکزی برای به کارگیری در ساختمان‌هایی با‌ مساحت بزرگ یا ساختمان‌هایی که دارای چندین اتاق مجزا هستند، مناسب است.‌ برای مثال می‌توان از سیستم تهویه هوای مرکزی برای خنک کردن‌ هوای کارگاه‌ها و‌ ساختمان‌های تجاری که دارای سالن بزرگ با سقف بلند هستند، یا‌ ساختمان‌هایی مانند مدارس‌ و بیمارستان‌ها که دارای اتاق‌های‌ متعددی هستند بهره برد.‌ باید به این نکته توجه کنید که به کارگیری طولانی مدت سیستم تهویه هوای مرکزی ‌می‌تواند موجب افزایش هزینه‌های مربوط به‌ مصرف انرژی شود.‌ از طرف دیگر نصب و به کارگیری‌ سیستم تهویه هوای مرکزی و کانال کشی آن به زمان نیاز دارد و‌ برای نصب آن باید از یک فرد متخصص‌ کمک بگیرید.‌ باید در نظر بگیرید که در صورت مجهز نبودن ساختمان شما به سیستم کانال کشی باید‌ هزینه‌ی نصب کانال در ساختمان را‌ پرداخت کنید.‌ علاوه بر این، باید‌ هزینه‌ی نصب و راه اندازی کولر را نیز‌ در نظر بگیرید. هم چنین‌ باید سیستمی ‌را انتخاب کنید که اندازه و توان سرمایشی آن مناسب با ساختمان مورد نظر شما باشد تا بتوانید نهایت بهره را‌ با مصرف انرژی کمتر‌ از سیستم‌ سرمایشی خود ببرید.

سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت یا سیستم تهویه هوای بدون کانال کشی

سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت

سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت

 

سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت یا سیستم تهویه هوای بدون کانال کشی، سیستم سرمایشی مناسبی برای خنک کردن اتاق‌های با مساحت متوسط است.‌ همانطور که از اسم آن پیدا است، این سیستم تهویه هوا‌ مانند سیستم تهویه هوای مرکزی نیازی به‌ سیستم کانال کشی در ساختمان ندارد.‌ به همین دلیل به کارگیری آن در آن دسته از ساختمان‌هایی که مجهز به سیستم کانال کشی نیستند مقرون به صرفه‌تر است. چرا که با به کارگیری این نوع کولرها نیازی به پرداخت هزینه‌ی‌ اضافه برای‌ ایجاد سیستم کانال کشی در ساختمان خود نخواهید داشت.‌ همچنین‌ این سیستم‌های تهویه هوا نحوه‌ی نصب آسان‌تری دارند و در مدت زمان کمتری ‌می‌توانید آن را نصب کرده و از اثر سرمایشی آن بهره‌مند شوید.

سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت نیز‌ مانند سیستم تهویه هوای مرکزی دارای یک یونیت کندانسور خارجی است‌ که در بیرون ساختمان نصب ‌می‌شود.‌ شما می‌توانید یونیت خارجی و یونیت داخلی سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت را با ایجاد‌ یک کانال کوچک‌ روی دیوار‌ به یکدیگر متصل کنید.‌ یونیت داخلی سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت روی دیوار قسمت داخلی ساختمان نصب ‌می‌شود.

‌سیستم‌های تهویه هوای مینی اسپلیت‌ برای خنک کردن یک اتاق مجزا به کار برده ‌می‌شوند. یکی از مزیت‌های مهم سیستم تهویه هوای‌ مینی اسپلیت‌ این است که‌ ‌می‌توانید با استفاده از آن دمای اتاق مورد نظر را روی درجه‌ی مطلوب خود تنظیم کنید.‌ در صورتی که با استفاده از سیستم تهویه هوای مرکزی قسمت‌های مختلف ساختمان به یک اندازه خنک ‌می‌شوند.‌ بنابراین در صورتی که‌ در اتاق‌ها یا قسمت‌های مختلف ساختمان به دماهای متفاوت نیاز داشته باشید، ‌می‌توانید هر کدام از اتاق‌های ساختمان را مجهز به یک سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت کنید.‌ با این روش‌ انرژی کمتری مصرف ‌می‌شود، چرا که برای خنک کردن قسمت‌هایی از ساختمان که نیازی به هوای خنک ندارند، انرژی را‌ هدر نخواهید داد.‌ به همین دلیل‌ به کارگیری سیستم تهویه هوای مینی اسپلیت‌ در ساختمان‌هایی که‌ تنها قسمت‌هایی از آنها نیاز به خنک شدن دارند، مقرون به صرفه‌تر از‌ به کارگیری سیستم‌های تهویه هوای مرکزی است.‌ با استفاده از سیستم‌های تهویه هوای مینی اسپلیت‌ ‌می‌توانید در مدت زمان اندکی هوای اتاق مورد نظر را خنک کرده و درجه‌‌ی هوای آن را به درجه‌ی مطلوب خود برسانید. امروزه بیشتر کولرها مجهز به ترموستات هستند که موجب می‌شود کولر به صورت اتوماتیک دامای هوا را به طور ثابت روی درجه‌ی تنظیم شده نگه دارد.

سیستم تهویه هوای قابل حمل

سیستم تهویه هوای قابل حمل

 

قیمت ارزان نسبت به مینی اسپلیت

سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل یکی دیگر از انواع سیستم تهویه هوا هستند که کاربردهای بسیاری دارند. معمولاً سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوای مرکزی و سیستم‌های تهویه هوای مینی اسپلیت قیمت ارزان‌تری دارند و شما ‌می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی کمتری کولر مورد نظر خود را تهیه کنید. سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوای پنجره‌ای توان سرمایشی بالاتری دارند. بنابراین در صورتی که شما بودجه‌ی کافی برای خرید و به کارگیری سیستم تهویه هوای مرکزی را ندارید، می‌توانید از اثر سرمایشی سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل بهره‌مند شوید.

جابجایی آسان

همانطور که از اسم آنها پیدا است، سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل قابلیت جابه‌جایی آسانی دارند و می‌توان از آنها در اتاق‌های مختلف ساختمان استفاده کرد. بنابراین شما می‌توانید به راحتی آن را به مکانی که نیاز به خنک کردن آنجا دارید، انتقال دهید. بیشتر سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل دارای دسته یا چرخ‌هایی هستند که امکان جابه‌جایی هر چه راحت‌تر آن را برای کاربران فراهم ‌می‌کنند. همچنین به منظور جابه‌جایی راحت، این سیستم‌ها معمولاً در اندازه‌ی کوچک‌تری ساخته می‌شوند و وزن کمتری دارند. باید گفت که سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل برای خنک کردن یک اتاق واحد با مساحت متوسط یا کوچک مناسب هستند. علاوه بر این، سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل را می‌توان به عنوان سیستم خنک کننده‌ی جانبی استفاده کرد. برای مثال اگر ساختمان شما مجهز به سیستم تهویه هوای مرکزی است، اما به دلیل عملکرد نادرست یا قد‌یمی ‌بودن سیستم قادر به تولید هوایی خنک کافی نیست، ‌می‌توانید از یک سیستم تهویه هوای قابل حمل برای تامین سرمایش مورد نیاز به خود کمک بگیرید.

نصب و به کارگیری آسان سیستم تهویه هوای قابل حمل

سیستم تهویه هوای قابل حمل دارای یک لوله است که از طریق پنجره‌ی ساختمان به هوای بیرون دسترسی پیدا ‌می‌کند. همچنین برخی از مدل‌های سیستم تهویه هوای قابل حمل را می‌توان با ایجاد حفره‌ی کوچکی روی دیوار یا سقف ساختمان نصب کرد. بنابراین در صورتی که اتاق مورد نظر شما دارای پنجره نیست ‌می‌توانید از این مدل سیستم‌ها تهیه کنید. با توجه به قابل حمل بودن این سیستم‌ها، نصب و به کارگیری آنها بسیار ساده‌تر از سیستم‌های تهویه هوای مرکزی و سیستم‌های تهویه هوای مینی اسپلیت است.

سیستم تهویه هوای هیبرید

 

سیستم تهویه هوای هیبرید

سیستم تهویه هوای هیبرید

 

تنوع بالا

ساختار سیستم تهویه هوای هیبرید دارای ترکیبی از منبع انرژی‌های قدیمی ‌( مانند انرژی برق یا سوخت گاز ) و انرژی خورشیدی است و از این طریق انرژی مورد نیاز خود برای تولید هوای خنک و تهویه‌ی هوا را تامین ‌می‌کند. سیستم‌های تهویه هوای هیبریدی دارای مدل‌های مختلفی هستند و توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده در اندازه‌ها و توان سرمایشی گوناگون ساخته ‌می‌شوند تا بتوانند در شرایط مختلف پاسخگوی نیازهای سرمایشی کاربران باشند. به عنوان مثال سیستم‌های تهویه هوا در انواع سیستم‌های دیواری، سیستم‌های ایستاده و سیستم‌های سقفی ساخته ‌می‌شوند. برخی از این سیستم‌ها نیز از طریق کف ساختمان هوای خنک را به محیط داخلی اتاق انتقال می‌دهند.

مصرف انرژی کم

امروزه کم مصرف بودن و مقرون به صرفه بودن سیستم‌های تهویه هوا برای تولید کنندگان و کاربران اهمیت بسیاری دارد. به خصوص در ساختمان‌های تجاری و صنعتی که معمولاً هزینه بالایی صرف تامین هوای خنک و تهویه هوا می‌شود، به کارگیری سیستم‌های خنک کننده‌ی کم مصرف و مقرون به صرفه کاربرد بسیاری دارد.

سازگاری با محیط زیست و قیمت پایین

یکی از مزیت‌های بسیار مهم سیستم‌های تهویه هوای هیبریدی این است که در مقایسه با دیگر سیستم‌های خنک کننده انرژی بسیار کمتری مصرف ‌می‌کنند. با توجه به اینکه انرژی خورشیدی یک نوع انرژی رایگان است، به کارگیری سیستم‌های تهویه هوای هیبریدی ‌می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. از طرف دیگر این سیستم‌ها جزء سیستم‌های سازگار با محیط زیست به شمار ‌می‌آیند و به کارگیری آنها باعث تخریب منابع طبیعی زمین نمی‌شود. البته باید گفت که قیمت خرید سیستم‌های تهویه هوای خورشیدی گران‌تر از دیگر سیستم‌ها است، اما کم مصرف بودن آن‌ها باعث ‌می‌شود که به کارگیری آنها بسیار ارزان‌تر باشد. سیستم‌های خورشیدی در طول روز انرژی خورشید را جذب کرده و با ذخیره‌ی آن در باتری خود از آن برای تولید هوای خنک استفاده ‌می‌کنند. با این حال در صورت تمام شدن ذخیره‌ی باطری ‌می‌توان از انرژی برق نیز استفاده کرد. باید گفت که با استفاده از سیستم‌های تهویه هوای هیبریدی ‌می‌توان تا 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل آورد.

سیستم‌های تهویه هوای تبخیری

سیستم تهویه هوای تبخیری

سیستم تهویه هوای تبخیری

 

سیستم‌های تهویه هوای تبخیری که با عنوان‌ کولرهای آبی نیز شناخته ‌می‌شوند، کاربردهای بسیاری در مناطق گرم و خشک دارند. این سیستم‌ها از 2 عامل طبیعی یعنی از هوا و آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند و فاقد مبرد و دیگر مواد شیمیایی هستند. ساختار و شیوه‌ی کار کولرهای آبی در مقایسه با دیگر انواع سیستم تهویه هوا و کولرهای گازی ساده است. این کولر هوای گرم بیرون را به خود جذب کرده و سپس با عبور دادن هوای گرم از پدهای سرمایشی مرطوب باعث خنک شدن هوا می‌شود. کولرهای آبی مجهز به یک فن دمنده هستند که هوای خنک شده توسط کولر را در محیط اطراف توزیع ‌می‌کنند. این کولرها به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و مضر، از سیستم‌های سازگار با محیط زیست به شمار ‌می‌آیند.

مصرف انرژی پایین

میزان مصرف انرژی توسط کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی بسیار پایین‌تر است. بنابراین استفاده از کولرهای آبی یک روش مقرون به صرفه به شمار می‌آید.

عدم کارکرد مناسب در مناطق گرم و مرطوب

یکی از معایب کولرهای آبی این است که عملکرد خوبی در مناطق گرم و مرطوب ندارند. با توجه به اینکه کولرهای آبی علاوه بر خنک کردن هوا موجب افزایش رطوبت می‌‌شوند، این کولر‌ها در آن دسته از مناطقی که رطوبت هوا به صورت طبیعی بالا باشد کارایی و بازده خوبی نخواهند داشت. در واقع هر چقدر که هوا گرم‌تر و خشک‌تر باشد، کولر آبی عملکرد بهتری خواهد داشت.

قدرت سرمایش پایین

یکی دیگر از معایب کولرهای آبی این است که توان سرمایشی محدودی دارند. در حالی که با استفاده از کولرهای گازی می‌توان دمای محیط مورد نظر را به درجه‌ی مطلوب رساند. با این حال کولرهای آبی دارای مزیت‌های بسیاری هستند و با استفاده از آنها ‌می‌توان هوای خنک و مطبوعی را تولید کرد که برای سلامتی انسان نیز مفید است و به بهبود بیماری‌های تنفسی و آلرژیک کمک ‌می‌کند. کولر‌های آبی در انواع مختلف ساخته ‌می‌شوند و ‌می‌توان آنها را در اندازه‌ها و توان سرمایشی گوناگون تهیه کرد.

انتخاب سیستم تهویه‌ی مناسب، راحتی و صرفه‌جویی توامان

در این نوشته در مورد انواع سیستم تهویه هوا توضیحات کاملی را بیان کردیم. هر کدام از انواع سیستم تهویه هوا مزایا و معایب منحصربه فرد خود را دارد و خوب یا بد نیست، بلکه هر کدام براساس کارکرد آن می‌تواند در محیط مناسبی به کار برده شود. شما کدام نوع سیستم تهویه هوا را برای محیط خود انتخاب کرده‌اید؟ دلیل انتخاب شما چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید تا خوانندگان سایت از تجربیات شما بهره‌مند شوند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم تهویه هوا و کولر، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: ductworksmn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما