مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد آماده سازی کولر گازی در تابستان بدانیم

آماده سازی کولر آبی
آموزش آماده سازی کولر آبی برای استفاده مجدد به صورت گام به گام
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱
آشنایی با فن گلخانه و مزیت‌های استفاده از آن در گلخانه‌ها
خرداد ۱۰, ۱۴۰۱
آماده سازی کولر گازی

آماده سازی کولر گازی

آماده سازی کولر گازی : چند نکته مهم در مورد آماده کردن کولر گازی برای استفاده در فصل تابستان

آماده سازی کولر گازی قبل از استفاده از آن در فصل تابستان، تاثیر بسیاری در بهبود عملکرد سرمایشی آن خواهد داشت. لازم است که کاربران قبل از اینکه کولر گازی خود را به کار بگیرند،‌ دستورالعمل‌های لازم برای به کارگیری‌ آن را انجام دهند.‌ آماده سازی کولر گازی شامل مواردی مانند تمیز کردن کویل‌های‌ کندانسور، بررسی خطوط خنک کننده و‌ بررسی صحت عملکرد قطعات مختلف دستگاه است.‌ هنگامی‌ که دستگاه تهویه مطبوع هوا ماه‌ها بدون استفاده باقی می‌ماند، ممکن است گرد و غبار و آلودگی‌ها در آن‌ انباشته شوند.‌ به همین دلیل در ابتدای فصل تابستان ممکن است سیستم‌های تهویه هوا‌ به تعمیر‌ و انجام دادن دستورالعمل‌های نگهداری نیاز داشته باشند.‌ اگر شما این تعمیرات و نکات نگهداری را قبل از رسیدن فصل تابستان انجام نداده باشید، ممکن است فقط چند روز اول تابستان‌ فضای ساختمان شما گرم بماند.‌ به همین دلیل بهتر است قبل از فرارسیدن فصل گرما به فکر آماده سازی کولر گازی خود باشید.‌ در این نوشته به بررسی چند نکته مهم در مورد آماده سازی کولر گازی خواهیم پرداخت. اگر شما نیز می‌خواهید‌ از کولر گازی برای خنک کردن هوای ساختمان خود در فصل تابستان استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید.

 

آماده سازی کولر گازی

آماده سازی کولر گازی

نحوه کارکرد کولر گازی

قبل از اینکه به بررسی نکات مهم در مورد آماده سازی کولر گازی بپردازیم، بهتر است به صورت کلی با‌ نحوه کار و قطعات کولر گازی آشنا شوید.‌ کولر گازی شامل یک واحد کندانسور است که معمولاً در خارج از ساختمان قرار می‌گیرد.‌ واحد داخلی نیز در فضای داخلی ساختمان نصب ‌می‌شود.‌ این 2 واحد به کمک یک‌ لوله که از‌ دیوار می‌گذرد،‌ به یکدیگر متصل ‌می‌شوند.‌ کولر گازی از طریق فرایند تبرید‌ گرمای فضای داخلی ساختمان جذب کرده و آن را به خارج از ساختمان انتقال می‌دهد و به این ترتیب باعث خنک شدن اتاق می‌گردد.

تعمیر و نگهداری کولر گازی

باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است برای تعمیر و آماده سازی کولر گازی به کمک یک فرد متخصص که دارای دانش و تجربه کافی در این زمینه است، نیاز داشته باشید. با این حال برخی از کارهای تمیز کاری و نگهداری از کولر گازی را می‌توانید خودتان انجام دهید.‌ در این قسمت شما را با مهم‌ترین نکات نگهداری و آماده سازی کولر گازی آشنا می‌کنیم.

نکات مهم در مورد آماده سازی‌ کولر گازی

رعایت نکات ایمنی هنگام تمیزکاری

اولین نکته در مورد آماده سازی کولر گازی این است که نکات ایمنی را هنگام انجام تمیزکاری و مراقبت‌ رعایت کنید. برای این کار ابتدا کولر را از برق بیرون بکشید.‌ به این نکته توجه داشته باشید که کندانسور کولر گازی دارای یک خازن است که بار الکتریکی را ذخیره ‌می‌کند و می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین حدود نیم ساعت‌ صبر کنید تا شارژ خازن تمام شود. به عنوان احتیاط از دست زدن به قطعات الکتریکی کولر خودداری کنید.‌ کوره کابینت سیستم تهویه هوا نیز دارای یک کلید جداگانه یا یک کلید قطع کننده مدار در تابلوی برق اصلی برای کنترل آن است. این کلید را نیز خاموش کنید.

 

نظافت فیلتر کولر گازی

نظافت فیلتر کولر گازی

تمیز کردن فیلترهای کولر گازی

مرحله بعدی برای آماده سازی کولر گازی، تمیز کردن یا تعویض فیلترهای آن است.‌ باید به این نکته اشاره کرد که این کار ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین‌ مرحله است.‌ سیستم‌های تهویه هوا دارای یک فیلتر قابل تعویض یا قابل استفاده مجدد در کوره یا کابینت هواگیری هستند. برخی از سیستم‌ها نیز از فیلترهای هوا در رجیستر‌های هوای برگشت داخل خانه استفاده ‌می‌کنند. به طور معمول ‌فیلترهای کولر گازی را دو بار در سال یا هر زمان که شروع به کثیف شدن با گرد وغبار کنند، باید‌ تعویض نمود.‌ در صورتی که نظافت یا تعویض فیلترهای هوا را به موقع انجام ندهید، جریان هوا محدود ‌می‌شود‌. علاوه بر کاهش کارآیی کولر‌ گازی، آلودگی‌ها به همراه جریان هوا وارد محیط‌ داخلی اتاق ‌می‌شوند.

تمیز کردن کندانسور تهویه مطبوع مرکزی

نکته بعدی برای آماده سازی کولر گازی‌ نظافت و رسیدگی به کندانسور است.‌ واحد کندانسور تهویه مطبوع مرکزی معمولاً در فضای باز قرار می‌گیرد و دارای یک جعبه فلزی بزرگ است که طرفین آن شبیه به توری است. در پشت توری می‌توانید تیغه‌های فن را مشاهده کنید.‌ در طول زمستان این قسمت توسط یک پوشش کندانسور محافظت ‌می‌شود تا از ریختن زباله و گرد وغبار در داخل آن جلوگیری شود. پره‌های فن، هوا را از‌ کویل‌های کندانسور به حرکت در می‌آورند.‌ اگر زباله یا گرد و غبار به داخل دستگاه وارد شده باشد، احتمال این است که برخی از سیم پیچ‌ها یا کویل‌ها مسدود شده باشند. در این‌ صورت باید‌ آنها را تمیز کنید.

 

بررسی عملکرد صحیح کولر گازی

بررسی عملکرد صحیح کولر گازی

برگ‌ها و زباله‌ها را از پایه کندانسور بیرون‌ بیاورید و اگر سیستم دارای زه کشی است، از تمیز بودن زهکش مطمئن شوید. می‌توانید از جاروبرقی و پارچه برای تمیز کردن تیغه‌های فن دمنده استفاده کنید.‌  سپس پیچ‌ها و مهره‌های چوبی را محکم کنید و اگر موتور فن دارای دریچه‌های روغن است، چند قطره روغن روان کننده‌ در آن بریزید.‌ آب اضافی دستگاه را پاک کنید و سپس کندانسور را دوباره سرهم نمایید.

بررسی و تعمیر لوله‌های مبرد

‌نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، بررسی خطوط خنک کننده است. لوله‌های مبرد معمولاً با عایق فوم عایق‌‌بندی ‌می‌شوند تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.‌ اگر متوجه شدید که قسمتی از عایق پوسیده شده یا از بین رفته است، آن را تعویض کنید.

‌خشک کردن کامل ترموستات و پوشاندن سیستم تهویه مطبوع با برزنت پلاستیکی

اجازه دهید دستگاه به صورت کامل خشک شود.‌ اگر در ساختمان ترموستات دارید، آن را خاموش کنید. سپس برق‌ دستگاه را هم در جعبه مدار و هم در پنل اصلی روشن کنید.‌ سپس ترموستات دستگاه کولر را روی حالت خنک کننده قرار دهید.‌ به منظور کاهش میزان تعمیر و نگهداری کولر در سال آینده، پس از خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع در زمان پاییز و زمستان، آن را با یک پوشش یا برزنت پلاستیکی بپوشانید تا از ورود زباله و گرد و غبار به داخل آن جلوگیری کنید.

‌با دنبال کردن این نکات و دستورالعمل‌های ساده‌ ساختمان، می‌توانید ساختمان مورد نظر خود را با کمک کولر گازی به خوبی خنک‌ کرده و محیط مناسبی را برای‌ زندگی و انجام فعالیت‌های کاری فراهم نمایید.

در صورتی که در مورد آماده سازی کولر گازی سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد آماده سازی کولر گازی هستند.

منبع: hometips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما