مهم‌ترین نکاتی که باید در تعویض فیلتر کولر گازی باید مد نظر داشته باشید.

زمان تعویض پد کولرآبی
بهترین زمان تعویض پد کولرآبی چه زمانی است؟ نکات مهم در مورد تعویض پد کولر آبی
دی ۳۰, ۱۳۹۹
نظافت فن صنعتی
مهم‌ترین نکات کلیدی که باید حین نظافت فن صنعتی مد نظر داشته باشید.
بهمن ۲۴, ۱۳۹۹
تعویض فیلتر کولر گازی

تعویض فیلتر کولر گازی

تعویض فیلتر کولر گازی به عنوان یکی از ساده‌ترین وظایف نگهداری از سیستم تهویه هوا به شمار می‌آید.‌ این کار باعث می‌شود که یک فیلتر تمیز داشته باشید و سیستم شما بتواند هوای خنک سالم و مطبوعی را تولید کند.‌ در واقع باید گفت که فیلتر هوای کولر گازی نقش بسیار مهمی ‌در تولید هوای‌ خنک پاک و مطبوع دارد و یکی از بخش‌های اصلی سیستم‌های تهویه هوا یا کولر‌های گازی به شمار می‌آید.‌ باید گفت که‌ فیلترهای کولر گازی 2 وظیفه اصلی را به عهده دارند.‌ فیلتر هوای کولر گازی‌ آلودگی‌ها‌، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا را می‌گیرد و از ورود آنها به فضای داخلی ساختمان جلوگیری به عمل می‌آورد. کثیف بودن فیلتر هوا و آلوده بودن آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در سیستم سرمایشی شما شود. به ‌عنوان مثال اگر کولر گازی کثیف باشد می‌تواند موجب گرفتگی و مسدود شدن مسیر جریان هوا شود. این امر موجب خواهد شد که‌ کولر گازی‌ تحت فشار بیشتری کار کند.‌ با گذشت زمان گرفتگی فیلتر هوا می‌تواند منجر به ساییدگی و خراب شدن اجزای سیستم گردد. در موارد شدیدتر گرفتگی فیلتر می‌تواند منجر به روشن و خاموش شدن سیستم به صورت مکرر شود، یا حتی باعث شود که سیستم به طور کلی خاموش شده و از کار بیفتد.‌

تعویض فیلتر کولر گازی امری ضروری و البته ساده

برای جلوگیری از این مشکلات لازم است که در زمان مناسب نسبت به‌ نظافت یا تعویض فیلتر کولر گازی خود اقدام کنید.‌ در واقع با نظافت یا تعویض فیلتر، به کولر گازی کمک می‌کنید تا به صورت روان و کارآمد به خنک کردن و تهویه هوای ساختمان مورد نظر شما بپردازد.‌ باید گفت که تعویض فیلتر کولر گازی کار‌ چندان سختی نیست و پس از چند بار خواهید فهمید که نظافت و تعویض فیلترهای هوای کولر گازی بسیار آسان و کم هزینه است.‌ با توجه به اهمیت تمیز بودن فیلتر‌های هوای کولر گازی، در این نوشته به بررسی زمان مناسب برای تعویض فیلتر کولر گازی و نحوه تمیز کردن یا تعویض فیلتر‌ها خواهیم پرداخت.‌ اگر برای خنک کردن ساختمان خود از کولر گازی استفاده می‌کنید باید آشنایی کافی با نحوه تعویض فیلتر‌های کولر گازی داشته باشید. بنابراین در صورت استفاده از کولرهای گازی پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال کنید‌ و با نحوه تعویض فیلتر کولر گازی آشنا شوید.

 

تعویض فیلتر کولر گازی

تعویض فیلتر کولر گازی

زمان مناسب برای تعویض فیلتر کولر گازی

به عنوان کاربری که از سیستم تهویه هوا یا کولر گازی استفاده می‌کند، باید بدانید که چگونه نسبت به نظافت یا تعویض کولر گازی خود اقدام کنید. اما ابتدا سوال این است که چه زمانی باید این کار را انجام دهید.‌ باید گفت که نظافت و تعویض فیلتر هوای کولر گازی به مواردی مانند‌ نوع فیلتر به کار رفته در کولر،‌ مدت زمان استفاده از کولر‌، و میزان آلودگی محیطی که در آن از کولر استفاده می‌کنید بستگی دارد.‌ به عنوان مثال یک فیلتر هوای 1 اینچی به احتمال زیاد بیشتر از یک فیلتر بزرگ 4 اینچی نیازمند نظافت و تعویض خواهد بود.‌ هنگام خرید کولر گازی باید اطلاعات لازم در مورد نوع فیلتر و‌ نحوه مراقبت و نگهداری از آن را مورد بررسی قرار دهید. با همه اینها، به طور کلی می‌توان گفت که حداقل لازم است که‌ هر 2 الی 3 ماه یک بار نسبت به نظافت و تعویض فیلتر کولر گازی خود اقدام کنید.‌ از جمله عوامل دیگری که می‌توانند روی زمان مناسب برای تعویض فیلترهای کولر گازی تاثیرگذارند به شرح زیر هستند.

 

فیلتر کولر

فیلتر کولر

 

تنظیمات ترموستات

اگر می‌خواهید در طول روزهای گرم تابستان،‌ کولر گازی خود را روی درجه پایین‌تری تنظیم کنید و هوای خنک‌تری داشته باشید، سیستم شما بیشتر کار می‌کند. در نتیجه فیلترهای کولر گازی گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب خواهند کرد.‌ اما در صورتی که ترموستات را‌ روی حالت “صرفه جویی در انرژی” تنظیم‌ کنید، سیستم تحت فشار کمتری کار می‌کند و‌ بنابراین‌ فیلتر هوای کولر در مقایسه با حالت اول به نظافت و تعویض کمتری نیاز خواهد داشت.

‌عدم نصب صحیح کولر گازی و به کارگیری سیستم مناسب

 باید به این نکته توجه کرد که کولری که برای ساختمان خود انتخاب می‌کنید، باید مناسب با نیازهای سرمایشی و شرایط آن باشد. در صورتی که کولری را انتخاب کنید که در مقایسه با مساحت ساختمان شما اندازه‌ کوچک و توان سرمایشی پایینی داشته باشد‌، سیستم شما تحت فشار بیشتری کار خواهد کرد.‌ در این صورت فیلترهای هوا آلاینده‌های بیشتری را جمع می‌کنند.‌ از طرف دیگر در صورتی که سیستم سرمایشی شما به صورت مناسب‌ و صحیح نصب نشده باشد،‌ آلودگی‌های بیشتری از طریق‌ کانال‌ و مجاری وارد فیلترهای هوای کولر می‌شوند.‌ هر دوی این عوامل می‌توانند باعث شوند که فیلترها در مدت زمان کوتاه‌تری کثیف شوند.

 

تعویض فیلتر کولر

تعویض فیلتر کولر

 

وجود حیوانات خانگی در ساختمان

در صورتی که از کولر گازی در ساختمانی استفاده می‌کنید که حیوانات در آنها زندگی میکنند‌، تعداد‌، اندازه‌، و نوع حیوانات در ساختمان ممکن است در زمان تغییر‌ نظافت و تعویض کولر گازی تاثیر بگذارد.‌ نگهداری حیواناتی که دارای موهای بلندتر هستند و ریزش موی بیشتری دارند، باعث می‌شود که زمان تعویض و نظافت فیلترهای هوای کولر گازی کوتاه‌تر شود.

شرایط و قدمت ساختمان

یکی دیگر از عواملی که روی زمان نظافت و تعویض فیلتر کولر گازی تاثیر دارد شرایط و قدمت ساختمانی است‌ که کولر گازی در آن به کار برده می‌شود. در بیشتر مواقع‌ احتمال نفوذ گرد و غبار و‌ سایر‌ آلاینده‌ها به ساختمان‌های قدیمی ‌یا ساختمان‌هایی که دارای ساختار ضعیف‌تری هستند،‌ بیشتر است.‌ همچنین در مناطقی که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند،‌ لازم است که در فواصل زمانی کوتاه‌تری فیلتر کولر گازی خود را مورد کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت لازم آنها را تمیز‌ کنید یا با فیلترهای جدید تعویض نمایید.

هنگامی‌ که به کنترل و بررسی فیلترهای هوای کولر گازی می‌پردازید، باید تشخیص دهید که آیا نظافت و تمیز کردن آنها می‌تواند کافی باشد یا خیر. گاهی اوقات با به ‌کارگیری طولانی مدت فیلترهای هوا،‌ طول عمر مفید فیلترهای هوای کولر گازی به پایان می‌رسد و کیفیت خود را از دست می‌دهند.‌ در این صورت لازم است که آنها را با فیلترهای هوای جدید‌ تعویض کنید. وجود پارگی و‌ معیوب بودن فیلترهای هوای کولر نیز می‌تواند‌ نشان دهد که زمان تعویض آنها‌ و جایگزینی آنها با فیلترهای هوای جدید فرا رسیده است.

نحوه تعویض فیلتر کولر گازی

فیلتر کولر

فیلتر کولر

در صورتی که متوجه شدید فیلتر‌های هوای کولر گازی نیاز به تعویض دارند،‌ باید نسبت به انجام این کار اقدام نمایید. همان طور که گفته شد‌ تعویض فیلترهای هوای کولر گازی‌ کار چندان سختی نیست و شما می‌توانید‌ شخصا آن را انجام دهید. در این قسمت شما را با نحوه تعویض فیلتر کولر گازی آشنا خواهیم کرد.

شناسایی محل قرارگیری فیلتر هوای کوره

در ابتدا به این نکته مهم توجه کنید هنگامی ‌که نسبت به تعویض فیلتر کولر گازی خود اقدام می‌کنید، حتماً مطمئن شوید که سیستم را‌ خاموش کرده و آن را از برق جدا کرده‌اید.‌ دومین نکته‌ای که در مورد نحوه تعویض فیلتر هوای کولر گازی باید به آن اشاره کرد این است که‌ قبل از تعویض فیلتر‌ باید با ساختار‌ سیستم کولر گازی قابل آشنایی داشته باشید و بدانید که فیلترهای هوای کوره در کدام قسمت آن قرار دارند.‌ برای این کار می‌توانید به دفترچه راهنمای کولر گازی مراجعه کنید.‌ محل دقیق قرار گرفتن فیلتر هوای کولر گازی می‌تواند با توجه به نوع و مدل واحد سیستم تهویه هوا‌ متفاوت باشد.‌ بیشتر کولرهای گازی دارای یک واحد کنترل کننده هوای داخلی عمودی یا افقی ( کوره یا فن کویل )‌ هستند که معمولاً‌ در‌ زیرزمین‌،‌ کمد کوره‌، گاراژ‌، یا گاهی اوقات در اتاق زیر شیروانی قرار داده می‌شود.‌ در امتداد کناره‌ها‌، بالا، یا پایین کابینت به دنبال کابینت فیلتر باشید.‌ فیلتر ممکن است به صورت افقی یا عمودی قرار گرفته باشد و‌ بسته به جهت هدایت کننده هوا‌ در واحد داخلی قرار می‌گیرد.‌ در برخی موارد به ویژه در مدل‌های قدیمی‌، فیلتر ممکن است داخل کابینت فن جایگذاری شده باشد. پس از‌ پیدا کردن محل‌ قرار گرفتن فیلتر‌های هوای کولر گازی، کابینت فیلتر هوا را باز کنید.‌

 

تعویض فیلتر کولر گازی

تعویض فیلتر کولر گازی

شناسایی محل قرارگیری فیلترهای هوای کولر گازی

پس از کسب اطمینان از خاموش بودن کولر و متصل نبودن آن به برق و‌ یافتن محل قرار گرفتن فیلترهای هوای کولر گازی، جهت جریان هوای سیستم را بررسی کنید.‌ برخی از فیلتر‌های هوای کولر گازی دارای پیکان‌هایی هستند که جهت جریان هوا را نشان می‌دهند.‌ برای اطمینان از نصب صحیح فیلترهای هوای کولر گازی می‌توانید به جهت نشان دهنده این پیکان‌ها‌ دقت کنید. در صورت وجود پیکان‌، به جهتی که آنها نشان می‌دهند توجه داشته باشید تا بتوانید‌ به صورت صحیح فیلترهای هوای کهنه را از سیستم خارج کرده و فیلترهای جدید را در جهت مناسب نصب کنید.‌ فیلتر هوای کولر گازی را از جایگاه خود خارج کرده و‌ از نظر تجمع گرد و غبار و آلودگی آن را مورد کنترل و بررسی قرار دهید.

آیا فیلتر هوای کولر گازی باید عوض شود؟

در این مرحله باید تشخیص دهید که آیا لازم است که فیلتر هوای کولر گازی را با فیلترهای جدید جایگزین کنید یا اینکه تنها کافی است که به نظافت آنها بپردازید. گاهی اوقات هنگامی ‌که فیلتر هوا را از سیستم بیرون می‌آورید، به وضوح مشخص است که باید آن را تمیز یا تعویض کنید. در صورتی که گرد و خاک و غبار زیادی روی فیلترهوا انباشته شده باشد، مسیر  این امر می‌تواند جریان هوا را مسدود کند. در این صورت پیشنهاد می‌شود که فیلتر هوای کولر گازی را با فیلتر جدید تعویض کنید. اما اگر مشاهده کردید که گرد و غبار ملایمی ‌روی فیلتر هوا نشسته است و هنوز می‌توانید از میان گرد و غبار فیلتر نور را ببینید، بهتر است فیلتر را تمیز کرده و یک ماه دیگر دوباره آن را بررسی کنید. اگر نتوانستید در مورد نظافت یا تعویض فیلتر هوای کولر گازی تصمیم بگیرید، می‌توانید توصیه‌های سازنده فیلتر را پیش فرض قرار دهید و از راهنمایی‌های آنها کمک بگیرید. در غیر این صورت باید بر اساس تجربه خود قضاوت کرده و نسبت به نظافت و تعویض فیلتر کولر گازی اقدام کنید.

اگر تصمیم گرفتید که فیلتر‌های کولر گازی را تعویض کنید، حتماً فیلتر قدیمی ‌را اندازه بگیرید. اگر ابعاد فیلتر روی آن چاپ شده است، آن را یادداشت کنید.  به یاد داشته باشید که قبل از دور انداختن فیلتر قدیمی، ابعاد آن را یادداشت کنید. در صورتی که فیلتر جایگزین زاپاس در دسترس نداشته باشید، هنگام خرید فیلتر هوای جدید به این ابعاد نیاز پیدا خواهید کرد.

در صورتی که تصمیم به نظافت و تمیز کردن فیلتر‌های هوای کولر گازی گرفتید، حتماً باید توصیه‌های سازنده فیلتر را در مورد نحوه نگهداری و نظافت آن دنبال کنید. برخی از فیلترهای هوا یک بار مصرف هستند، در حالی که برخی دیگر از آنها قابلیت استفاده مجدد را دارند. در بیشتر مواقع فیلترهایی را که قابلیت استفاده مجدد دارند، می‌توان به راحتی با جاروبرقی تمیز کرد. هنگام نظافت فیلترهای هوای کولر گازی باید مراقب باشید که فیلتر پاره نشود.

 

تعویض فیلتر کولر

تعویض فیلتر کولر

 

در مرحله آخر باید فیلتر تمیز شده یا فیلتر جدید را وارد کولر گازی کرد. با توجه به پیکان‌های جریان هوا، فیلتر جدید یا تمیز شده را با احتیاط به داخل محفظه وارد کنید. درب کابینت سیستم را به طور مناسب سر جای خود بگذارید و پیچ‌های متصل کننده آن را به صورت کامل و محکم ببندید. به منظور حفظ ایمنی باید در این کار دقت زیادی داشته باشید و درب کابینت را به صورت شل باقی نگذارید. سپس می‌توانید دستگاه را به برق متصل کنید و کلید پاور آن را فشار دهید تا کولر روشن شود. خواهید دید که پس از نظافت و تعویض فیلتر کولر گازی هوای خنک تولید شده دارای کیفیت بیشتری است.

نظافت و تعویض فیلتر کولر گازی کاری آسان و البته بسیار کاربردی

همان طور که می‌بینید، نظافت و تعویض فیلترهای هوای کولر گازی کار آسانی است و شما می‌توانید با صرف انرژی و زمان کمی ‌این کار را انجام دهید. باید به این نکته مهم اشاره کرد که با وجود ساده بودن تعویض فیلتر هوای کولر گازی، این کار تاثیر بسیاری در افزایش بازده سرمایشی کولر و کیفیت هوای خنک تولید شده توسط آن خواهد داشت. همچنین تعویض به موقع فیلترهای هوای کولر گازی باعث خواهد شد که کولر شما طول عمر مفید بیشتری داشته باشد و بتوانید مدت زمان طولانی‌تری از آن برای تامین نیازهای سرمایشی خود بهره بگیرید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: carrier

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما