آشنایی با رایج‌ترین انواع پمپ کولر صنعتی

برق کولر سه فاز
مهم‌ترین مزیت‌های به کارگیری برق کولر سه فاز در ساختمان‌های صنعتی و تجاری
دی ۱۸, ۱۳۹۸
قطعات کولر صنعتی
قطعات کولر صنعتی شامل چه مواردی است و چه کاربردهایی دارد؟
دی ۳۰, ۱۳۹۸
پمپ کولر صنعتی

پمپ کولر صنعتی

پمپ کولر صنعتی برای خنک کردن ماشین‌ها و تجهیزات صنعتی پمپی به کار می‌رود و کاربردهای بسیاری در محیط‌های صنعتی دارد. ساختار، ویژگی‌ها، روش سرمایشی و توان سرمایشی پمپ کولرهای صنعتی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. طراحی و ساخت پمپ کولر صنعتی بستگی به موتور مورد نظر و شیوه‌ی خنک کردن آن دارد. انواع پمپ کولر صنعتی توسط کارخانه‌ها و برندهای سازنده‌ی سیستم‌های سرمایشی صنعتی ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین کاربران باید قبل از انتخاب و خرید آشنایی کافی با روش‌های سرمایشی هر نوع پمپ کولر صنعتی داشته باشند تا بتوانند سیستم سرمایشی مناسب را انتخاب و تهیه کنند. این متن شما را با 4 نوع اصلی پمپ کولر صنعتی و روش‌های سرمایشی آنها آشنا می‌کند.

 

پمپ کولر صنعتی

پمپ کولر صنعتی

پمپ کولر صنعتی چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است؟

پمپ کولرهای صنعتی حرارت را به بیرون از پمپ انتقال داده و به این وسیله از داغ شدن بیش از اندازه‌ی موتور جلوگیری به عمل می‌آورند. پمپ کولرهای صنعتی کاربردهای فراوانی در محیط‌های صنعتی دارند و به عملکرد صحیح ماشین‌های صنعتی و پیشبرد فرآیندها کمک بسیاری می‌کنند. همانطور که می‌دانید دمای برخی از ماشین‌های صنعتی هنگام کار بسیار بالا می‌رود و عدم تعدیل دمای موتور ماشین‌های صنعتی می‌تواند موجب صدمه دیدن موتور و آسیب رسیدن به کل سیستم شود. خسارت‌های وارد شده به سیستم‌ها و ماشین‌های صنعتی اغلب باعث پرداخت هزینه‌های بالایی می‌شود. علاوه بر این عدم عملکرد صحیح ماشین‌ها و ابزارهای صنعتی باعث کاهش روند تولید و بازده کاری می‌گردد. به همین دلیل تامین سرمایش صنعتی مناسب و تعدیل دمای موتورهای صنعتی حائز اهمیت بسیاری است.

کاربرد پمپ کولر صنعتی

کاربرد پمپ کولر صنعتی

 

در سیستم‌های پمپی، داغ شدن بیش از اندازه یکی از دلایل از کار افتادن پمپ‌ها است. بیشتر  پمپ‌های با کیفیت مجهز به سنسورهای حرارتی هستند تا از داغ شدن بیش از اندازه‌ی آنها جلوگیری به عمل آید. هنگامی که دمای موتور بیش از اندازه افزایش پیدا کند، سنسور با اعلام کردن آن از آسیب دیدن موتور جلوگیری می‌کند. سیستم سرمایشی پمپی حرارت را از موتور گرفته و آن را به بیرون انتقال می‌دهد و به این ترتیب مانع داغ شدن بیش از اندازه‌ی موتور می‌شود.

انواع پمپ کولر صنعتی و روش‌های سرمایشی آنها

پمپ کولرهای صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و با استفاده از روش‌های سرمایشی متفاوت کار می‌کنند. روش‌های سرمایشی پمپ کولر صنعتی می‌تواند به صورت تماس مستقیم، سرمایش یکپارچه، سرمایش داخلی و سرمایش خارجی باشد. باید اضافه کرد که با توجه به روش سرمایشی پمپ‌ کولرهای صنعتی، کارایی و بازده آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. در واقع می‌توان گفت که بازده پمپ کولر صنعتی به نوع مایع سرمایشی به کار رفته در آن، محل قرار گرفتن پمپ، و تعداد استارت پمپ در هر ساعت بستگی دارد. در ادامه‌ی مطلب شما را با 4 روش سرمایشی پمپ کولر صنعتی آشنا خواهیم کرد.

سرمایش با پمپ کولر صنعتی

سرمایش با پمپ کولر صنعتی

روش سرمایشی مستقیم: در سیستم‌های سرمایشی تماس مستقیم، پمپ‌ها به صورت غوطه ور داخل مایع سرمایشی در حال پمپاژ، کار می‌کنند. این نوع سیستم سرمایشی یک سیستم خنک کننده‌ی منفعل است و برای خنک کردن موتور نیاز به زمان دارد. اگر دامنه‌ی حرکت پمپاژ عمیق‌تر باشد، تعداد پمپاژ در ساعت کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که گرمای بیشتری بین چرخه‌ها منتقل شود. به کارگیری روش سرمایشی مستقیم  در دماهای نسبتا پایین مناسب است.

روش سرمایشی یکپارچه: روش سرمایش یکپارچه یکی دیگر از شیوه‌های سرمایشی است که توسط پمپ‌ها به کار برده می‌شود. هنگامی که پمپ کار می‌کند، جریان کوچکی از مایع پمپاژ شده بین پوشش خنک کننده‌ی پمپ و محفظه استاتور گردش پیدا می‌کند. این نوع سیستم سرمایشی از انتقال به همراه فشار، برای انتقال گرمای موتور به مایع پمپاژ شده که در حال  در جریان است، استفاده می‌کند. برخلاف سرمایشی تماس مستقیم، در این روش نیازی به غوطه ور شدن پمپ در داخل مایع نیست و پمپ می‌تواند خارج از مایع به خوبی عمل کند. در این نوع پمپ کولرها پوشش‌های سرمایشی امکان انتقال میزان بالایی از حرارت را ممکن می‌کنند، با این حال سیستم‌های سرمایشی یکپارچه نیز برای به کارگیری در فرآیندهایی که دارای حرارت نسبتا پایینی هستند، پیشنهاد می‌شوند.

روش سرمایشی داخلی: می‌توان گفت که روش سرمایشی داخلی تقریباً شبیه روش سرمایشی یکپارچه است. تنها تفاوتی که بین این 2 روش وجود دارد، شامل تفاوت مایعی است که در پوشش سرمایشی جریان پیدا می‌کند. سیستم سرمایشی  داخلی از روغن سرمایشی یا دیگر مواد سرمایشی برای متعادل کردن دمای موتور استفاده می‌کند. این نوع سیستم‌های سرمایشی بسیار کار آمد و پر قدرت هستند و می‌توان از آن‌ها در انواع فرآیندهای صنعتی که در دمای بالا انجام می‌پذیرند، استفاده کرد. یکی از مزیت‌های این روش این است که در سیستم سرمایشی داخلی، نگهداری و مراقبت از پمپ‌ها بسیار راحت‌تر است. چرا که هیچ قطعه‌ی خارجی در این نوع سیستم‌ها وجود ندارد.

روش سرمایش خارجی: یکی دیگر از روش‌های سرمایشی که توسط پمپ‌ها انجام می‌پذیرد، روش سرمایشی خارجی است. سیستم‌های سرمایشی خارجی نیز از پوشش سرمایشی برای کاهش حرارت و متعادل کردن دمای موتور بهره برده می‌شود. با این حال بر خلاف سیستم‌های سرمایشی داخلی، مایع خنک کننده‌ی آب از یک منبع خارجی تامین می‌شود. میزان انتقال حرارت در این نوع سیستم‌های سرمایشی بسیار بالا است و به همین دلیل سیستم های سرمایشی خارجی دارای بازده و عملکرد سرمایشی بسیار بالایی هستند. عدم وجود چرخش داخل پمپ باعث افزایش عملکرد و اثر سرمایشی این نوع سیستم‌ها می‌شود. پمپ کولرهایی که با روش سرمایشی خارجی کار می‌کنند، در آن دسته از فرآیندهای صنعتی که با حضور مایع‌های بسیار داغ انجام می‌پذیرند، به کار برده می‌شوند. همچنین برای خنک کردن سیستم‌ها و ماشین‌های صنعتی که دمای آنها بسیار داغ می‌شود، از سیستم‌های سرمایشی خارجی می‌توان بهره برد. علاوه بر این، در برخی از سیستم‌های سرمایشی خارجی برای افزایش بازده سرمایشی سیستم از ترکیب آب و ماده‌ی گلیکول برای انتقال هر چه بیشتر و بهتر حرارت استفاده می‌شود. در سیستم‌های سرمایشی خارجی برخلاف دیگر سیستم‌های سرمایشی پمپی، جریان آب یا مایع خنک کننده به صورت مستقل و جداگانه از عملکرد پمپ، کنترل می‌شود.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. اگر قصد خرید سیستم سرمایشی برای ساختمان صنعتی تجاری یا مسکونی خود را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: romtecutilities

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما