آشنایی با رایج‌ترین مشکلات کولرهای صنعتی و نکاتی درباره تعمیر کولر صنعتی

پوشال کولر آبی
مهم‌ترین راه‌کارهایی برای افزایش عمر پوشال کولر آبی باید بدانید.
اسفند ۱۸, ۱۳۹۸
خنک سازی ماینر
معرفی روش‌های مقرون به صرفه‌ی خنک سازی ماینر
اسفند ۲۹, ۱۳۹۸
تعمیر کولر صنعتی

تعمیر کولر صنعتی

در صورتی که تعمیر کولر صنعتی به درستی انجام پذیرد، می‌تواند از بروز مشکلات بیشتر در آینده و از کار افتادگی کل سیستم سرمایشی جلوگیری به عمل بیاورد. همانطور که می‌دانید در ساختمان‌های تجاری و صنعتی هزینه‌ی بالایی صرف خرید سیستم‌های سرمایشی و به کارگیری آنها می‌شود. به همین دلیل نگهداری مناسب سیستم سرمایشی و تعمیر به موقع کولر صنعتی می‌تواند نقش مهمی در افزایش طول عمر و بهبود عملکرد سرمایشی کولر داشته باشد. در این متن شما را با رایج‌ترین مشکلات کولرهای صنعتی و روش تعمیر آنها آشنا خواهیم کرد.

 

تعمیر کولر صنعتی

تعمیر کولر صنعتی

آشنایی با متدواول‌ترین روش‌های تعمیر کولر صنعتی و مشکلات رایج آنها

مشکلات پیش آمده برای کولرهای صنعتی و سیستم‌های تهویه هوا می‌تواند مربوط به قسمت‌های مختلف آن باشد. شما باید بتوانید تشخیص دهید که مشکل کولرتان از کدام قسمت آن نشأت می‌گیرد. در ادامه‌ی مطلب به معرفی رایج‌ترین مشکل‌های کولرها و ارائه‌ی روش‌هایی برای تعمیر کولر صنعتی خواهیم پرداخت.

کولر کار می‌کند اما قادر به خنک کردن هوا نیست

این مساله می‌تواند یکی از رایج‌ترین مشکلات پیش آمده برای سیستم‌های تهویه هوا باشد. در صورت بروز این مشکل برای تعمیر کولر صنعتی می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید:

 – فیلتر کولر را بررسی کنید. در صورتی که فیلتر هوا کثیف است، آن را تمیز کنید. ممکن است رسوبات موجب مسدود شدن فیلتر هوا شده باشند. در این صورت لازم است که اقدام به رسوب زدایی نمایید.

– اطمینان حاصل کنید که مبرد کافی در سیستم شما وجود داشته باشد. قبل از افزودن خنک کننده‌ی بیشتر، از عدم وجود نشتی مطمئن شوید.

– در صورتی که کویل سیستم تهویه هوا یخ زده باشد، برای مدتی کولر را خاموش کنید. این مشکل ممکن است ناشی از کثیف بودن فیلترها، کم بودن مایع خنک کننده، یا معیوب بودن فن دمنده باشد.

– اگر دارای سیستم تهویه هوای مرکزی هستید و برخی از اتاق‌های ساختمان به خوبی خنک نمی‌شوند، با یک تکنسین تماس بگیرید و از او بخواهید که درزگیرهایی را در سیستم شما جایگذاری کند.

سیستم تهویه هوا روشن نمی‌شود.

ریست ترموستات

ریست ترموستات

 

این مشکل ممکن است بر اثر خرابی ترموستات یا نقص در منبع تامین انرژی به وجود بیاید. ترموستات را بررسی کنید و مطمئن شوید که آن روی گزینه‌ی cool تنظیم کرده‌اید. اگر مشکل حل نشد، منبع تامین انرژی و سیم‌های اتصال به پریز برق را بررسی کنید. اگر همچنان مشکل وجود داشت با تکنسین تماس بگیرید، چرا که ممکن است موتور کولر شما با مشکل مواجه شده باشد.

دستگاه تعدیل دما جریان هوا تولید نمی‌کند.

روش حل این مشکل به نوع سیستم تهویه هوای شما بستگی دارد. بررسی کنید که سوئیچ مدار قطع نشده باشد. در صورت قطع شدن می‌توانید در طول چند دقیقه آن را دوباره متصل و تنظیم کنید. در غیر این صورت ممکن است مشکل مربوط به نوار دمنده باشد. جابه‌جایی نوار دمنده کار ساده‌ای است اما لازم است که توسط یک فرد متخصص انجام پذیرد.

اگر هیچ کدام از این روش‌ها مشکلش کولر را حل نکرد، می‌توانید مخزن پمپ را چک کرده و آن را پاکسازی و تخلیه کنید. همچنین ممکن است مشکل از ترموستات، برد کنترل، یا سیم کشی باشد.

سیستم تهویه هوای شما هوای گرم تولید می‌کند.

دلایل متعددی برای بروز این مشکل می‌تواند وجود داشته باشد. به منظور تعمیر کولر صنعتی در این مواقع می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

– ترموستات خود را دوباره تنظیم کنید (در این موارد ترموستات‌های دیجیتال عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند).

– فیلترهای کولر را بررسی کنید چرا که کثیف بودن فیلترها می‌تواند مانع جریان هوا شود. سیستم تهویه هوا را خاموش کنید و سپس آلودگی و رسوب‌های موجود در کندانسر یا رطوبت ساز را بررسی نمایید. می‌توانید کندانسور و کویل‌های کولر را با اسپری کردن آب تمیز کنید. به یاد داشته باشید که کنترل و بررسی کویل‌ها توسط متخصصین  یک بار در سال لازم است.

– مبرد کولر را بررسی کنید و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید.

فن دستگاه کار نمی‌کند.

 

تعمیر فن کولر

تعمیر فن کولر

 

در صورتی که فن دستگاه به درستی کار نکند، سیستم تهویه هوا نمی‌تواند محیط مورد نظر شما را به صورت مناسب خنک کند. چندین عامل وجود دارد که موجب عملکرد نادرست فن می‌شود:

– اتصالات مرتبط با منبع تامین انرژی مانند سیم کشی و کلیدهای روشن و خاموش دستگاه را بررسی کنید.

– با استفاده از کلید ریست، سیستم تهویه هوای خود را ریست کنید.

– پس از خاموش کردن دستگاه و جدا کردن آن از اتصال برق، وجود آلودگی روی فن را بررسی کنید و اگر آلودگی یا ضایعاتی به آن چسبیده باشد، آنها را از فن جدا کنید.

– ممکن است فیلتر دستگاه کثیف باشد. در این صورت فیلترهای آن را بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تمیز یا با فیلترهای جدید جایگزین کنید.

در صورتی که هیچ کدام از روش‌های بالا موثر واقع نشد، ممکن است مشکل از پنل کنترل، برد کنترل داخلی یا قطعات داخلی باشد. در اغلب موارد ‌مشکل مربوط به خازن است. خازن قطعه کوچکی است که باعث به کار افتادن اولیه‌ی موتور می‌شود. در این صورت باید خازن کولر را تعویض نمایید.

پنل کنترل کار نمی‌کند.

این مشکل بیشتر مربوط به ترموستات یا قطعات داخلی سیستم تهویه هوا است. در صورت بروز این مشکل دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

– اطمینان حاصل کنید که ترموستات را روی حالت cool تنظیم کرده‌اید.

– باطری‌های ترموستات را تعویض کنید.

– ترموستات را به تنظیمات کارخانه ریست کرده و دستورالعمل‌های کارخانه را دنبال کنید.

– اگر از سیستم تهویه هوای مرکزی استفاده می‌کنید، سیم‌ها و اتصالات دستگاه را بررسی نمایید.

– اگر از سیستم تهویه‌ی هوای دیواری یا پنجره‌های استفاده می‌کنید، آن را از اتصال برق جدا کرده و ریست کنید.

ساختار سیستم تهویه هوای مرکزی پیچیده است. دسترسی ساده به قطعات داخلی سیستم‌های تهویه هوای پنجره‌ای نیز ناممکن است. بنابراین بهتر است تعمیرات مربوط به قطعات داخلی را به کمک افراد متخصص انجام دهید. در برخی موارد ممکن است تعویض سیستم تهویه هوا با یک دستگاه جدید، مقرون به صرفه‌تر از تعمیر آن باشد. چرا که ممکن است سیستم دارای مشکل جدی باشد یا طول عمر مفید آن تمام شده باشد. ممکن است برای تعمیر پی در پی سیستم‌های تهویه هوای معیوب و قدیمی هزینه‌ی بالایی پرداخت کنید. در حالی که خرید و جایگزینی یک سیستم تهویه هوای جدید و کم مصرف می‌‌تواند در طول زمان با کاهش میزان مصرف انرژی باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی در ساختمان‌های تجاری و صنعتی شود.

همکاران ما در گروه تولیدی گرماسرد آماده هستند تا شما را در امر خرید و تعمیر کولرهای صنعتی شما را راهنمایی کنند. در صورت تمایل می‌توانید با همکاران ما ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی‌های تخصصی همکاران ما بهره‌مند شوید.

منبع: turbovent

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما