دو روش موثر سرمایشی با استفاده از سیستم‌های تهویه‌ی هوا

انتخاب کولر کم مصرف
راهنمای انتخاب کولر کم مصرف
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۸
انواع کولر کم مصرف
معرفی انواع کولر کم مصرف
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۸
روش‌های موثر سرمایشی

 بیشتر ما این تجربه را داریم که بعد از سپری کردن یک روز گرم تابستانی در فضای آزاد، هنگامی که وارد ساختمان مسکونی یا محل کار خود می‌شویم، انتظار داریم که هوای داخل ساختمان خنک‌تر از هوای بیرون باشد. اما متوجه این مسئله می‌شویم که هوای داخل ساختمان حتی گرم‌تر از هوای بیرون است. به منظور جلوگیری از رویارویی با این مسئله در فصل‌های گرم سال، برای خنک کردن هوای داخل ساختمان‌ها باید از کولرهای مناسب و روش های موثر سرمایشی بهره برد. متعادل بودن هوای داخل ساختمان در روزهای گرم سال باعث تامین رفاه و آسایش ساکنان داخل ساختمان می‌شود.

در بیشتر ساختمان‌های صنعتی، علاوه بر بالا رفتن دمای هوا به صورت طبیعی در فصل‌های گرم سال، حضور نیروی انسانی و کارکنان متعدد و هم‌چنین کار با ماشین آلات صنعتی باعث ایجاد گرما و آلودگی بیشتر در ساختمان می‌شود. نامناسب بودن دمای هوا در محیط کار باعث کاهش بازده تولیدی می‌گردد. علاوه بر این، دمای بالا می‌تواند به ابزارها و ماشین‌آلات صنعتی موجود در داخل ساختمان صنعتی آسیب وارد کرده یا از طول عمر آن‌ها بکاهد. به همین علت، استفاده از روش های موثر سرمایشی در ساختمان‌های صنعتی یکی از عوامل ضروری در پیشبرد اهداف صنعتی و افزایش راندمان کاری است.

معرفی روش های موثر سرمایشی

امروزه انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی وجود دارند و تنوع طرح‌ها و مدل‌های آن ها بسیار است. هر کدام از شیوه‌های سرمایشی دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. خصوصیات منحصر به فرد هر کولر یا سیستم سرمایشی، آن را برای به کارگیری در فرآیندهای خاص صنعتی و در شرایط ساختمان‌های صنعتی مناسب می‌کند. اگر قصد خرید یک سیستم سرمایشی برای ساختمان جدیدی را دارید یا می‌خواهید جایگزین جدیدی برای سیستم سرمایشی قدیمی خود انتخاب کنید، لازم است که با روش های موثر سرمایشی و ویژگی‌های انواع کولرها آشنایی داشته باشید. آگاهی یافتن از روش های موثر سرمایشی به شما کمک می‌کند تا کولری کم مصرف و مناسب با شرایط و نیازهای سرمایشی  ساختمان مورد نظر خود انتخاب کنید. استفاده از روش های موثر سرمایشی و کولرهای کم مصرف تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های سرمایشی دارد. به خصوص در ساختمان‌های صنعتی که هزینه‌ی بالایی صرف خنک کردن ساختمان و ماشین آلات صنعتی می‌شود، استفاده از روش های موثر سرمایشی و کولرهای کم مصرف می‌تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های سرمایشی شود.

علاوه بر این، امروزه در فرآیندهای صنعتی، مصرف بهینه‌ی انرژی یکی از مسائل بسیار مهم به شمار می‌آید. کولرهای کم مصرف سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و به حفظ منابع طبیعی زمین و محیط زیست کمک شایانی می‌کنند. کارخانه‌های سازنده‌ی کولرهای صنعتی و سیستم‌های سرمایشی، ویژگی کم مصرف بودن کولر را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم و اولیه‌ی سیستم‌های سرمایشی تلقی می‌کنند. در ادامه‌ی مطلب شما را با دو روش موثر سرمایشی آشنا خواهیم کرد.

سیستم‌های تهویه هوای مجزا

سیستم تهویه هوای مستقل

دستگاه‌های تهویه‌ی هوا، سیستم‌های سرمایشی جدیدی به شمار نمی‌آیند. اما هم‌چنان به عنوان یکی از روش های موثر سرمایشی در انواع ساختمان‌ها به کار برده می‌شوند. به منظور افزایش بهره‌وری سرمایشی می‌توانید به جای به کارگیری یک دستگاه تهویه‌ هوای مرکزی برای خنک کردن کل ساختمان، از چند دستگاه تهویه‌ هوای مجزا، در اتاق‌های مختلف استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید هنگامی که نیازی به خنک کردن یک اتاق ندارید، دستگاه تهویه‌ی آن اتاق را خاموش کنید. این کار به کاهش مصرف انرژی کمک بسیاری می‌کند.

برای خنک کردن هوای یک اتاق می‌توان دستگاه تهویه‌ی هوا را روی پنجره‌ها و دیوارهای اتاق نصب کرد. دستگاه هوای اتاق را خنک کرده و محیط مناسبی را برای کار یا زندگی تامین می‌کند. ممکن است که مجبور شوید برای خنک کردن اتاق‌های ساختمان مورد نظر خود، چند دستگاه تهویه‌ی هوا خریداری کنید. اما با گذشت زمان متوجه خواهید شد که استفاده از چند دستگاه تهویه هوا روش ارزان‌تری برای خنک کردن کل ساختمان است. این کار باعث کاهش هزینه‌های مصرف انرژی ماهیانه می‌شود.

برای افزایش بهره وری سرمایشی، می‌توانید اتاق‌هایی را که در ارتفاع بالاتر قرار دارند، خنک کنید. چرا که هوای سرد به صورت طبیعی به سمت پایین ساختمان حرکت می‌کند و همواره طبقه‌های پایین ساختمان هوای خنک‌تری نسبت به طبقه‌های بالاتر دارند.

سیستم تهویه هوای مرکزی

سیستم‌ تهویه هوای مرکزی

استفاده از سیستم‌های تهویه هوای مرکزی یکی از مرسوم‌ترین روش های سرمایشی در ساختمان‌های مختلف است. سیستم‌های تهویه هوای مرکزی برای خنک کردن کل ساختمان به کار برده می‌شوند. این سیستم‌ها با استفاده از مبرد، هوای داخل ساختمان را خنک نگه می‌دارند. سیستم‌های تهویه هوای مرکزی برای خنک کردن ساختمان‌هایی که دارای یک سالن بزرگ هستند، کاربرد بیشتری دارند. برای ساختمان‌هایی که دارای اتاق‌های متعدد هستند، بهتر است از چند سیستم‌ تهویه‌ هوای مجزا استفاده کرد. برای مثال در مدرسه ها، برای خنک کردن کلاس‌ها و اتاق‌های متعدد، می‌توان از دستگاه‌های تهویه هوای مستقل بهره برد. اما در ساختمان‌های سوله، کارگاهای تولیدی و به صورت کلی در ساختمان‌هایی با سالن بزرگ مانند ساختمان مسجدها، استفاده از سیستم تهویه هوای مرکزی یکی از روش های موثر سرمایشی محسوب می‌شود.

 امروزه سیستم‌های تهویه هوای مرکزی موجود در بازار که توسط مهندسین، مطابق با فناوری روز طراحی و ساخته شده‌اند، دارای قدرت سرمایشی زیاد و اثر سرمایشی بالا هستند. سیستم‌های تهویه هوای مرکزی در مدل‌ها و برندهای مختلف وجود دارند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیازهای سرمایشی خود، سیستم مناسب ساختمان خود را تهیه کنید. بهتر است قبل از خرید سیستم تهویه هوای مرکزی، قیمت‌ها و ویژگی‌های هر سیستم را بررسی کرده و با یکدیگر مقایسه کنید. سپس با در دست داشتن اطلاعات کافی، اقدام به خرید سیستم تهویه هوای مرکزی نمایید.

قبل از خرید سیستم سرمایشی، قیمت‌ و کارایی‌های انواع سیستم‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. اگر فرصت کافی برای بررسی انواع سیستم‌های سرمایشی در بازار را ندارید، می‌توانید این کار را با مراجعه به سایت‌های اینترنتی رسمی و قابل اطمینان انجام دهید. امروزه دسترسی به اطلاعات اینترنتی کمک بسیاری به صرفه جویی در وقت خریداران می‌کند.

هنگام خرید سیستم سرمایشی مورد نظرتان به چند عامل مهم توجه کنید. قدرت سرمایشی کولر، جنس قطعاتی که کولر از آن‌ها ساخته شده است، منبع تامین انرژی آن (گاز، برق، و…) اندازه‌ی دستگاه کولر، میزان مصرف انرژی توسط کولر و قیمتی که بابت خرید دستگاه کولر می‌پردازید، از عوامل مهمی هستند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

منبع: comfortecphc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما