سرمایش با فن سقفی در ساختمان‌هایی که فاقد سیستم‌ تهویه‌ی هوا و سیستم خنک کننده هستند

خصوصیات کولر آبی
آشنایی با مهم‌ترین خصوصیات کولر آبی
تیر ۱۲, ۱۳۹۸
خرید کولر فضای باز
راهنمای کامل خرید کولر فضای باز
تیر ۱۸, ۱۳۹۸
سرمایش با فن

اگر ساختمان شما مجهز به سیستم تهویه‌ی هوا یا دستگاه‌های خنک کننده نیست، می‌توانید با استفاده از فن‌های سقفی باعث ایجاد احساس خنکی در محیط مورد نظرتان شوید. به کارگیری فن‌های سقفی یک روش مقرون به صرفه‌ی سرمایشی است. سرمایش با فن انرژی زیادی مصرف نمی‌کند و به همین باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان می‌شود. امروزه انواع فن‌های صنعتی در کارخانه‌ها و ساختمان‌هایی با مساحت بزرگ و سقف بلند به کار برده می‌شوند. فن‌های صنعتی با ایجاد حجم بزرگی از جریان هوا باعث ایجاد احساس خنکی می‌شوند.

 در ساختمان‌های صنعتی علاوه بر افزایش طبیعی دمای هوا در فصل‌های گرم سال، استفاده‌ی مداوم از ماشین‌ها و دستگاه‌های صنعتی باعث افزایش دمای بیش از اندازه و ایجاد آلودگی در محیط ساختمان می‌شود. در بسیاری از ساختمان‌های صنعتی وجود دود و گازهای سمی حاصل از فرایندهای شیمیایی و صنعتی باعث ایجاد آلودگی می‌شود. دمای زیاد و آلودگی در محیط‌های صنعتی می‌تواند به دستگاه‌ها و ماشین‌های صنعتی صدمه وارد کرده و عملکرد آن‌ها را با اختلال مواجه کند. علاوه بر این، وجود آلودگی سلامت کارکنان و افراد حاضر در ساختمان را به خطر می‌اندازد. به همین علت تهویه‌ی هوای مناسب ساختمان‌های صنعتی یکی از عوامل بسیار ضروری به شمار می‌آید. یکی از مزیت‌های سرمایش با فن صنعتی این است که علاوه بر ایجاد احساس خنکی در انسان، با ایجاد جریان هوا گرد و غبار و آلودگی‌های موجود در هوا را از محیط دور می‌کند. بنابراین شما می‌توانید از انواع فن صنعتی به منظور تهویه‌ی هوای ساختمان مورد نظرتان نیز استفاده کنید.

فن ایستاده

امروزه انواع مختلف فن صنعتی در بازار وجود دارد. فن‌های صنعتی دارای اندازه، قدرت، و سرعت متفاوت هستند. هم چنین انواع فن‌های صنعتی در مدل‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. برای مثال فن‌های صنعتی را می‌توانید در انواع فن‌های صنعتی سقفی، فن‌های دیواری و فن‌های ایستاده تهیه نمایید. انتخاب فن مناسب بستگی به شرایط و نیازهای سرمایشی ساختمان مورد نظر شما دارد. برای مثال در ساختمان‌هایی که دارای سقف بلند هستند، استفاده از فن‌های صنعتی سقفی بسیار معمول است. شکل و نوع تیغه‌های انواع فن‌های صنعتی با یکدیگر متفاوت است. شکل و جنس تیغه‌های صنعتی می‌تواند تاثیر بسیاری در نحوه و قدرت ایجاد جریان هوا داشته باشد. هر چقدر که فن توانایی ایجاد حجم بزرگ‌تری از جریان هوا را داشته باشد، دارای قدرت سرمایشی بیشتری است. علاوه بر این، بیشتر فن‌های صنعتی دارای امکان تنظیم سرعت هستند. چند سرعته بودن فن باعث می شود که شما بتوانید با توجه به نیازهای سرمایشی خود سرعت چرخش فن را تنظیم نمایید. امکان تنظیم سرعت فن تاثیر مثبتی در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های سرمایشی ساختمان دارد.

فن دیواری

شیوه‌ی سرمایش با فن صنعتی

فن‌های صنعتی مانند سیستم‌های خنک کننده‌ی هوا باعث کاهش دمای هوا نمی‌شوند. بلکه فن صنعتی با ایجاد جریان هوا باعث احساس خنکی در انسان می‌شود. وجود جریان هوا باعث افزایش سرعت تبخیر رطوبت پوست بدن می‌شود. به همین علت هنگام قرار گرفتن در معرض باد و جریان هوا، احساس خنکی به انسان دست می‌دهد. فرآیند تبخیر رطوبت پوست بدن انسان به گرما نیاز دارد. هنگام تبخیر عرق یا رطوبت پوست، گرمای لازم از بدن انسان گرفته می‌شود. به همین دلیل، ما با از دست دادن گرمای بدن احساس خنکی می‌کنیم.

 باید توجه داشته باشید که فن‌ها دمای اتاق را کاهش نمی‌دهند، بلکه تنها باعث ایجاد احساس خنکی در انسان می‌شوند. اگر بدن شما مرطوب باشد، احساس خنکی بیشتری به شما دست خواهد داد. درست مانند وقتی که از استخر خارج می‌شوید و با قرار گرفتن در معرض باد احساس خنک شدن می‌کنید. چرخش تیغه‌های فن صنعتی و موتور درحال کار فن باعث تولید گرما می‌شود. به همین علت هنگامی که به فن نیاز ندارید حتما باید آن را خاموش کنید. با این کار از ایجاد گرمای اضافه در محیط در اثر کار موتور و تیغه‌های فن، جلوگیری می‌شود.

شیوه‌ی سرمایش با فن سقفی و انواع آن

اجزای فن سقفی

 فن‌های سقفی یکی از انواع پرکاربرد فن صنعتی در کارخانه‌ها و ساختمان‌های بزرگ صنعتی هستند. یکی از ویژگی‌های مثبت فن‌های سقفی این است که به دلیل نصب شدن از سقف ساختمان، فضای مفید اتاق را اشغال نمی‌کنند. بیشتر ساختمان‌های صنعتی دارای سقف‌های بلندی هستند. به کارگیری فن سقفی درساختمان‌هایی که دارای سقف بلند هستند بسیار رایج است. سرمایش با فن سقفی در این نوع ساختمان‌ها بسیار مناسب است. فن‌های سقفی به نوبه‌ی خود دارای مدل‌ها و طراحی‌های مختلف هستند. چند نکته‌ی مهم در مورد فن‌های سقفی وجود دارد که در صورت تمایل به خرید و به کارگیری فن سقفی باید با این موارد آشنایی داشته باشید. آشنایی با ویژگی‌ها و انواع مختلف فن سقفی باعث می‌شود که هنگام خرید فن، انتخاب مناسبی انجام دهید. انتخاب فن و سیستم سرمایشی مناسب باعث بهبود عملکرد فن و نحوه‌ی تهویه و ایجاد جریان هوا در ساختمان مورد نظر شما می‌شود.

هنگام خرید فن سقفی باید دقت کنید که فن مورد نظر انرژی زیادی مصرف نکند. امروزه کم مصرف بودن سیستم‌های سرمایشی یکی از ویژگی‌های بسیار مهم آن ها به شمار می‌آید. کم مصرف بودن سیستم سرمایشی علاوه بر کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان به نگهداری ذخایر انرژی زمین و حفظ محیط زیست کمک بسیاری می‌کند. فن‌های مختلف صنعتی با توجه به طراحی و نوع‌شان دارای میزان مصرف انرژی متفاوت هستند. باید خاطر نشان کرد که میزان مصرف انرژی فن‌های صنعتی در مقایسه با سیستم‌های تهویه‌ی هوا بسیار پایین‌تر است. به همین علت فن‌های صنعتی یکی از کم مصرف‌ترین سیستم‌های سرمایشی و دستگاه‌های تهویه‌ی هوا به شمار می‌آیند. یکی دیگر از عوامل مهمی که درنحوه‌ی سرمایش فن صنعتی تاثیر دارد، ارتفاع و نحوه‌ی نصب آن است. بهترین فاصله برای نصب فن سقفی، فاصله‌ی دو الی دو و نیم متری از سطح ساختمان است. زاویه‌ی تیغه‌های فن نیز در نحوه و میزان ایجاد جریان هوا توسط فن تاثیر دارد.

به خاطر داشته باشید که فن‌های سقفی دمای هوای ساختمان را کاهش نمی‌دهند. به همین علت فن‌های سقفی در شرایطی که دمای هوا بسیار بالا باشد، به تنهایی قادر به تامین هوای خنک مناسب نخواهند بود. اگر ساختمان شما مجهز به سیستم خنک کننده است بهتر است در روزهای گرم علاوه بر فن، از کولر یا سیستم خنک کننده استفاده کنید. هنگام خروج از اتاق به یاد داشته باشید که حتما فن را خاموش کنید. چرا که استفاده از فن به صورت مداوم دمای اتاق را افزایش می‌دهد.

منبع: greenbuildingadvisor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما