سیستم سرمایش سوله چیست؟ معرفی 5 سیستم سرمایش و گرمایش رایج

کولر آبی سلولزی هوشمند
مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های کولر آبی سلولزی هوشمند
آذر ۶, ۱۳۹۸
کولر صنعتی آکسیال
کولر صنعتی آکسیال چیست و انواع آن کدام است؟
آذر ۱۸, ۱۳۹۸
سیستم سرمایش سوله

سرمایش سوله

قبل از تعیین و انتخاب سرمایش سوله بهتر است تا در گام اول نیازهای اساسی سوله را مشخص کنید و سپس متناسب با آن نیازها، مناسب‌ترین سیستم سرمایس سوله خود را انتخاب کنید. در این نوشته در ابتدا در مورد سیستم سرمایش سوله توضیحاتی را بیان می‌کنیم و سپس رایج‌ترین دستگاه‌های گرمایش و سرمایش سوله را معرفی می‌کنیم.

در فصل تابستان با افزایش طبیعی دمای هوا سرمایش سوله و تامین هوای خنک سوله‌های صنعتی و تجاری اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد. ساختار بیشتر سوله‌های صنعتی به گونه‌ای است که دارای مساحت بزرگ، فضای وسیع و سقف بلند هستند. به همین دلیل سرمایش سوله به صورت مناسب و با مصرف انرژی کم می‌تواند چالش برانگیز باشد. حتی اگر شما از یک سیستم تهویه هوای پر قدرت و خوب استفاده کنید، فضای وسیعی که بین سطح و سقف ساختمان وجود دارد، سرمایش سوله را با مشکل مواجه می‌کند. چرا که جریان پیدا کردن هوا در فاصله‌ی بین سقف و سوله عملکرد سرمایش مناسب سوله را ضعیف می‌کند. همان طور که می‌دانید هوا گرم به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت می‌کند. این فرایند طبیعی همواره باعث می‌شود که هوای گرم به سمت سقف سوله جریان پیدا کند و فضای سوله دارای دو درجه‌ی متفاوت باشد. یعنی هوای نزدیک به سقف سوله گرم‌تر از هوای نزدیک به سطح آن باشد. در روزهای گرم تابستان این مشکل با تابیدن نور خورشید به سقف سوله و گرم شدن آن دو چندان می‌شود. این متن شما را با روش‌های مناسب و کم مصرف سرمایش سوله‌ها آشنا می‌کند.

روش‌های مناسب برای تامین سرمایش سوله

امروزه انواع سیستم‌های سرمایشی برای خنک کردن محیط‌های صنعتی و تجاری و همچنین ساختمان‌های مسکونی به کار برده می‌شوند. انواع سیستم‌های سرمایشی و کولرهای صنعتی ممکن است باعث ایجاد سردرگمی نزد کاربرانی شوند که قصد سرمایش سوله یا ساختمان‌های صنعتی و تجاری بزرگ خود را دارند. در این مطلب با 2 روش سرمایش مقرون به صرفه و موثر سوله‌ها آشنا خواهید شد.

به کارگیری فن‌های صنعتی در سوله‌ها

 

به کارگیری فن در سوله

به کارگیری فن در سوله

یکی از ساده‌ترین و کم مصرف‌ترین روش‌های تامین سرمایش مناسب در سوله‌های صنعتی به کارگیری فن‌ها است. به فراگیری فن‌های صنعتی این کمک را به کاربران می‌کند که بتوانند با ایجاد جریان هوا و باد، دمای هوای سوله را به صورت یکنواخت و ثابت نگه دارند. فن‌های صنعتی انرژی کمی مصرف می‌کنند و بهره گیری از آنها در سوله‌های صنعتی می‌تواند باعث کاهش میزان مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان شود. شما می‌توانید با توجه به میزان دمای هوای محیط، به تنهایی از فن استفاده کنید یا کولر خود را مجهز به فن نمایید. یکی از ویژگی‌های فن‌های صنعتی این است که به تنهایی نمی‌توانند هوای خنک تولید کنند. بلکه فن‌ها با ایجاد جریان هوا و باد باعث ایجاد حس خنکی ‌می‌شوند. به همین دلیل به کارگیری فن به تنهایی در روزهای بسیار گرم نمی‌تواند هوای خنک کافی برای سرمایش مناسب سوله را تأمین کند. در این صورت بهتر است علاوه بر به کارگیری سیستم سرمایشی یا کولر، از فن نیز استفاده کنید.

به کارگیری فن به همراه سیستم سرمایشی یا کولر باعث می‌شود که هوای خنک شده توسط کولر، به صورت یکنواخت در سراسر محیط توزیع شود. چرا که فن دمنده با ایجاد جریان هوا می‌تواند هوای خنک شده توسط کولر را با سرعت و قدرت بیشتری در قسمت‌های مختلف ساختمان پخش کند. برخی از کولرها که با عنوان فن کولر نیز شناخته می‌شوند، مجهز به فن دمنده هستند. به کارگیری فن کولرها در فضاهای صنعتی باعث توزیع هوای خنک با سرعت و قدرت بیشتری در سراسر محیط می‌شود و هوای اتاق به صورت یکنواخت خنک می‌گردد. یکی دیگر از مزیت‌های به کارگیری فن این است که علاوه بر ایجاد جریان هوای خنک، باعث دور شدن گرد و غبار، ذرات معلق در هوا و انواع آلودگی‌ها از محیط صنعتی می‌شود. همانطور که می‌دانید به دلیل به کارگیری ماشین آلات و ابزارهای صنعتی به صورت طولانی مدت و انتشار گازهای سمی در محیط آلودگی یکی از مشکلاتی است که در بیشتر ساختمان‌های صنعتی به چشم می‌خورد. به کارگیری فن می‌تواند یک روش مقرون به صرفه برای کاهش آلودگی در ساختمان‌های صنعتی شود. بهره گیری از فن‌ها در ساختمان‌های صنعتی و سوله‌ها یکی از ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های سرمایشی به شمار می‌آید.

 

فن کولر صنعتی

فن کولر صنعتی

بهره مندی از سیستم کانال کشی در سوله‌ها

شما می‌توانید با استفاده از انواع سیستم‌های تهویه هوا و کولرهای صنعتی سوله خود را خنک نمایید. اما باید به این نکته توجه کنید که بیشتر ساختمان‌های سوله‌ها مساحت و وسعت بزرگی دارند. همچنین سقف بلند سوله‌ها باعث می‌شود که به میزان انرژی بیشتری برای کاهش دمای سوله‌ها نیاز داشته باشید. با این شرایط ممکن است به کارگیری یک سیستم تهویه هوا یا یک کولر به تنهایی، نیازهای سرمایشی سوله‌ی مورد نظر شما را به خوبی تامین نکند. به این دلیل که کولرها می‌توانند هوای اطراف خود را تا محدوده‌ی معینی خنک کنند و در این صورت دیگر قسمت‌های ساختمان گرم باقی خواهند ماند. در این شرایط حتی به کارگیری طولانی مدت سیستم سرمایشی نیز نمی‌تواند موثر باشد. علاوه بر این، اعمال فشار زیاد به سیستم‌های سرمایشی و به کارگیری طولانی مدت آنها ممکن است باعث صدمه دیدن و کاهش طول عمر مفید کولر شود.

 

سیستم کانال کشی

سیستم کانال کشی

کانال کشی و  انتقال هوای خنک به صورت یکنواخت

یکی از بهترین روش‌هایی که در این شرایط می‌توانید به کار بگیرید، استفاده از سیستم کانال کشی است. اگر شما قسمت‌های مختلف ساختمان را مجهز به دریچه کانال بکنید، سیستم کانال کشی باعث می‌شود که هوای خنک شده توسط کولر به قسمت‌های مختلف ساختمان هدایت شود و هوای سوله به صورت یکنواخت کاهش پیدا کند. در ساختمان سوله‌ها به دلیل فضای بزرگ، به دریچه‌های کانال بیشتری نیاز است. یکی از نکاتی که در صورت استفاده از کانال باید به آن توجه کنید، مراقبت و نگهداری مناسب کانال‌ها است. وجود درز و سوراخ در کانال کولر می‌تواند منجر به اتلاف هوای خنک شده، و باعث افزایش میزان مصرف انرژی شود. علاوه بر این هر از چند گاهی نیز باید نسبت به نظافت کانال اقدام کرده و داخل کانال‌ها را به کمک یک فرد متخصص این کار تمیز کنید تا از ورود آلودگی و هوای ناپاک به داخل ساختمان سوله جلوگیری شود.

رایج‌ترین انواع سیستم سرمایش سوله

1- سیستم یونیت هیتر و بویلر به عنوان سیستم گرمایش سوله‌های صنعتی

یونیت هیترها در واقع دستگاه‌های ساده‌ای هستند که از کویل مسی( لوله‌های رفتی و برگشتی) و یک فن تشکیل می‌شوند که با آب گرم یا بخار داغ وارد کویل آن می‌شود و یک فن هوای داخل سوله یا سالن را از اطراف کویل عبور می‌دهد. مهم‌تری ویژگی یونیت هیتر و بویلر این است که مناسب سوله‌ها و سالن‌های با سقف بلند است و هم به عنوان سیستم سرمایش سوله و هم سیستم گرمایش سوله به کار برد.

2- سیستم هواساز، بویلر و چیلر به عنوان سیستم سرمایش و گرمایش سالن صنعتی

دستگاه هواساز در بیرون از سوله نصب می‌شود و با کانال‌کشی به قسمت‌های مختلف سوله یا سالن مورد نظر راه می‌یاید. این نوع سیستم هم می‌تواند به عنوان سیستم سرمایش سوله و هم گرمایش سوله به کار رود. در صورتی که علاوه بر گرمایش سوله به سرمایش نیز نیاز باشد، کافی است تا یک کویل مخصوص آب سرد درون هواساز کار گذاشته شود و کویل آب سرد با لوله کشی به چیلر( چیلر دستگاه خنک کننده آب است) متصل گردد.

3- دستگاه‌های گرمایش تابشی

دستگاه‌های گرم کننده تابشی معمولاً به صورت سقفی نصب می‌شوند و فقط عمل گرمایش سالن‌های بزرگ یا گرمایش انبار را بر عهده دارند. اگر از سیستم گرمایش تابشی در سوله یا سالنی استفاده شود، برای تامین و گردش هوای تازه، برای سرمایش و برای تنظیم رطوبت هوا باید سیستم جداگانه‌ای نیز در نظر گرفته شود که باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

4- سیستم ایواشر یا زنت و بویلر به عنوان سرمایش و گرمایش سالن‌های بزرگ صنعتی

دستگاه ایرواشر و نیز دستگاه زنت دستگاه‌هایی هستند که ظاهری شبیه هواساز دارند و فرآیند گرمایش در آنها دقیقاً شبیه هواساز است. یعنی دارای کویل مخصوص آبگرمی هستند که به بویلر متصل می‌شوند. تنها تفاوت آنها با هواساز این است که برای سرمایش به کویل آب سرد و چیلر نیازی ندارند و سرمایش آنها بسیار شبیه کولر آبی است، زیرا با پاشش آن در مسیر عبور هوا از دستگاه، عمل سرمایش تبخیری انجام می‌شود.

5- دستگاه اکونوپک به عنوان دستگاه سرمایش و گرمایش سوله صنعتی

دستگاه اکونوپک عیناً شبیه دستگاه‌های ایرواشر و زنت است و فقط سیستم گرمایش آن متفاوت است. در واقع برای گرمایش سالن‌های بزرگ و سوله‌های صنعتی به جای کویل آبگرم و بویلر، یک مشعل گازسوز بر روی بدنه دستگاه اکونوپک نصب می‌شود. سیستم سرمایش سوله دستگاه اکونوپک مانند ایرواشر یا زنت است.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع سیستم‌های سرمایشی و کولرهای صنعتی است. اگر قصد خرید کولر یا سیستم سرمایشی برای سوله یا ساختمان صنعتی و تجاری خود را دارید، می‌توانید با مسئولان و کارشناسان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما اطلاعات لازم و مفید را در مورد انواع سیستم‌های سرمایشی، ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد کدام از آنها در اختیار شما قرار خواهند داد.

منبع: macroairfans

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما