سه روش مناسب برای خنک کردن و سرمایش ساختمان هایی با سقف بلند

سرمایش مزارع ماینر
آشنایی با انواع روش‌های سرمایش مزارع ماینر
تیر ۲۱, ۱۳۹۸
تمیز کردن کانال کولر
چه هنگامی باید اقدام به تمیز کردن کانال کولر خود بکنید؟
تیر ۲۷, ۱۳۹۸
سرمایش ساختمان هایی با سقف بلند

بسیاری از ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های صنعتی، دارای سقف‌هایی هستند که ارتفاع بلندی دارند. اغلب ساختمان‌هایی که دارای سقف بلند هستند مساحت بیشتری نیز دارند. آن دسته از ساختمان‌های مسکونی که دارای سقف بلند هستند، به خاطر نور و روشنایی بیشترشان دارای زیبایی و جذابیت بیشتری هستند. به علت مساحت زیاد، سرمایش ساختمان هایی با سقف بلند نیازمند صرف انرژی و هزینه‌ی بیشتری است. با این حال چند روش مناسب برای خنک کردن ساختمان‌هایی با سقف بلند وجود دارد.

علاوه بر برخی از ساختمان‌های مسکونی که دارای سقف بلند هستند، بیشتر ساختمان‌های تجاری و صنعتی  نیز دارای سقف‌هایی هستند که ارتفاع بلندی دارند. برای مثال بیشتر کارخانه‌ها، انباری‌های صنعتی، سوله‌ها، کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، مسجدها، مدرسه‌ها و موسسات آموزشی، سالن‌های تجمعات، باشگاه‌های ورزشی، مراکز خرید و …  دارای سقف‌های بلندی هستند. این نوع معماری به منظور تامین نیازهای  تجاری و اقتصادی در ساختمان‌های صنعتی بسیار متداول است. این متن شما را با سه روش مناسب سرمایش ساختمان‌هایی با سقف بلند آشنا می‌کند. شما می‌توانید با آشنایی و به کار بردن این سه روش، ساختمان مورد نظر خود را که دارای سقف بلندی است، خنک نگه دارید. به کارگیری روش‌های سرمایش ساختمان‌هایی با سقف بلند در ساختمان‌هایی با قدمت زیاد یا ساختمان‌های جدید والاحداث، ممکن است.

 به کارگیری سیستم کانال کشی سقفی برای سرمایش ساختمان هایی با سقف بلند

سیستم کانال کشی

 برای خنک کردن ساختمان‌هایی با سقف بلند، به ویژه ساختمان‌هایی که دارای اتاق‌های بزرگ هستند، نیاز به سیستم خنک کننده و تهیه هوای قوی‌تری خواهید داشت. طبیعی است که سرمایش ساختمان هایی با سقف بلند و ساختمان‌های صنعتی هزینه‌ی بیشتری در پی خواهد داشت. اما شما می‌توانید با خرید یک سیستم سرمایشی که دارای اندازه و قدرت سرمایشی مناسب است، در مصرف انرژی و هزینه‌های سرمایشی ساختمان صنعتی خود صرفه جویی کنید. به کارگیری کولری که کوچک‌تر از اندازه‌ی لازم است، بر خلاف تصور باعث مصرف انرژی بیشتری می‌شود. چرا که کولر کوچک‌تر از اندازه توانایی سرمایش ساختمان هایی با سقف بلند و مساحت زیاد را نخواهد داشت. به کارگیری بیش از اندازه‌ی کولر باعث افزایش مصرف انرژی و همچنین کاهش طول عمر و عملکرد سرمایشی کولر می‌شود.

 یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که برای سرمایش ساختمان هایی با سقف بلند می‌توانید به کار ببرید، استفاده از سیستم سرمایشی دارای کانال کشی است. ظرفیت کانال‌های سیستم سرمایشی با توجه به ارتفاع و اندازه‌ی ساختمان مورد نظر محاسبه می‌شود. برای مثال می‌توان گفت که اتاقی با ارتفاع  ۲ متر و ۷۰ سانتی متر  و مساحت ۱۱۰ متر مکعب  به کولری با قدرت سرمایشی ۱۶۰  وات در متر مکعب نیاز خواهد داشت. بنابراین اگر عدد ۱۶۰ را در مساحت ساختمان یعنی ۱۱۰ ضرب کنیم، عدد به دست آمده  ۶. ۱۷ کیلو وات خواهد بود.

 ممکن است که ساختمان مورد نظر شما دارای سقف بلند و اتاق‌های متعدد  باشد. برای مثال بیشتر مدرسه‌ها و موسسات آموزشی دارای چندین اتاق و کلاس درس هستند. در این نوع ساختمان‌ها استفاده از سیستم سرمایشی دارای کانال کشی یکی از  مقرون به صرفه‌ترین روش‌های سرمایشی خواهد بود. در این روش هوای خنک توسط سیستم مرکزی تولید شده و سپس از طریق کانال‌ها به اتاق‌های متعدد  ساختمان  انتقال داده می‌شود. اما اگر شما تنها از یک کولر برای خنک کردن یک اتاق بزرگ استفاده می‌کنید، بهتر است قطعه‌ی خارجی کولر را در قسمتی از خارج ساختمان که در سایه قرار داشته و دسترسی به جریان هوا دارد، قرار دهید. این کار اثر سرمایشی کولر را افزایش می‌دهد.

به کارگیری فن‌های سقفی همراه با سیستم‌های تهویه هوا برای سرمایش ساختمان هایی با سقف بلند

فن سقفی

به منظور کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان‌های بزرگ و سایت‌های صنعتی می‌توانید علاوه بر سیستم‌های تهویه‌ی هوا از فن‌های سقفی استفاده کنید. استفاده از فن باعث ایجاد جریان هوا در محیط ساختمان می‌شود. فن‌های سقفی باعث کاهش دمای محیط نمی‌شوند. بلکه با ایجاد جریان هوا باعث می‌شوند که احساس خنکی بیشتری به انسان دست بدهد. وجود جریان هوا باعث می‌شود که رطوبت و عرق سطح پوست با سرعت بیشتری تبخیر شود. رطوبت پوست گرمای لازم برای تبخیر را از بدن شما می‌گیرد. به همین دلیل هنگامی که در معرض جریان هوا یا باد قرار می‌گیرید، احساس خنکی به شما دست می‌دهد.

 همان طور که می‌دانید هوای گرم به صورت طبیعی به سمت بالا حرکت می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که در ساختمان‌هایی که دارای سقف بلند هستند، همواره سطح ساختمان خنک‌تر از هوای نزدیک به سقف باشد. یکی از عوامل دیگری که به خنک نگه داشتن ساختمان کمک می‌کند، موقعیت ساختمان است. برای مثال اگر پنجره‌های ساختمان رو به غرب باشند، برای خنک کردن ساختمان به انرژی و وقت بیشتری نیاز خواهید داشت.

بهبود شرایط و موقعیت ساختمان به منظور سرمایش موثر

یکی از روش‌هایی که در کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان‌های بزرگی که دارای سقف بلند هستند موثر است، عایق بندی مناسب ساختمان و تامین شرایط مناسب است. همواره بخشی از هوای خنک شده توسط کولر از طریق درزها و شکاف‌های موجود در پنجره‌ها، سقف، و دیوارهای ساختمان از دست می‌رود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید. عایق بندی مناسب سقف ساختمان نیز در کاهش اتلاف هوای خنک نقش بسیار زیادی دارد. علاوه بر این، می‌توانید در فصل‌های گرم سال از  کاورهایی که دارای رنگ روشن هستند برای پوشش دادن سقف ساختمان خود استفاده کنید. پوشش‌های سقفی دارای رنگ روشن در طول روز گرمای ساطع شده از نور خورشید را به خود جذب نکرده و باعث گرم شدن ساختمان نمی‌شوند.

هنگام خرید سیستم سرمایشی برای ساختمان مورد نظر خود باید دقت کنید که کولر کم مصرفی را خریداری نمایید. امروزه کم مصرف بودن کولر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌های سرمایشی است. کم مصرف بودن کولر علاوه بر کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان، به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی زمین کمک بسیاری می‌کند. کولرهای آبی یکی از کم مصرف‌ترین انواع سیستم‌های سرمایشی هستند که کاربرد بسیاری در مناطق گرم و خشک دارند. به علت استفاده از روش طبیعی برای خنک کردن هوا و عدم به کارگیری مواد شیمیایی، کولرهای آبی به عنوان یکی از سازگارترین سیستم‌های سرمایشی با محیط زیست شناخته می‌شوند. این کولرها علاوه بر خنک کردن هوا باعث افزایش رطوبت هوا شده و به همین استفاده از آن‌ها در مناطق گرم و خشک بسیار پرکاربرد است.

منبع: manidhariwire

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما