رایج‌ترین انواع فن برقی و کاربرد هر یک از آن‌ها

فن برقی
انواع فن برقی و کاربردهای آن در صنعت
فروردین ۱۸, ۱۳۹۸
ویژگی های کولر صنعتی
مهم‌ترین ویژگی های کولر صنعتی
فروردین ۳۰, ۱۳۹۸
انواع فن برقی

آشنایی با انواع فن برقی

فن‌های برقی به منظور تامین اهداف سرمایشی در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف به کار برده می‌شوند. یکی دیگر از کاربردهای فن برقی تامین تهویه‌ی مناسب هوای ساختمان است. این فن‌ها دارای مدل‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی هستند. هر کدام از انواع فن برقی کاربرد و کارایی منحصر به فرد خود را دارند. به منظور انتخاب بهترین فن برقی برای محیط مورد نظر خود، باید با انواع فن برقی آشنایی کافی داشته باشید. هم‌چنین قبل از اقدام به خرید، باید شرایط و نیازمندی‌های سرمایشی محیط مورد نظر خود را به دقت شناسایی و بررسی کنید. مناسب بودن سیستم سرمایشی با نیازهای سرمایشی محیط باعث افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی می‌شود. در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع فن برقی آشنا خواهیم کرد.

انواع فن برقی و کاربردهای آن‌ها

فن‌های معرفی شده در این صفحه از پر کاربردترین و پر فروش‌ترین انواع فن برقی هستند. منبع تامین انرژی این فن‌ها انرژی برقی است. نحوه‌ی نصب و به کارگیری فن‌های برقی بسیار آسان است. کافی است که فن را در محل مورد نصب کرده و سپس آن را به جریان برق متصل کنید. امروزه انرژی برق در بسیاری از ساختمان‌ها در دسترس است. به همین دلیل با مشکل تامین انرژی مواجه نخواهید شد. علاوه بر این، فن‌های برقی به مراقبت و نگهداری ویژه‌ای نیاز ندارند و شما می‌توانید بدون دردسر از اثر خنک کنندگی فن‌های برقی بهره ببرید.

فن رومیزی

فن رومیزی دارای اندازه‌ی کوچک و جمع و جوری است که انتقال و جابه‌جایی آن را آسان می‌کند. این فن برای خنک کردن اتاق‌های کوچک بسیار مناسب است. می‌توانید آن را روی سطح زمین، روی میز یا روی پیشخوان مغازه‌ها قرار دهید. قیمت این فن مناسب بوده و از لحاظ اقتصادی خرید آن مقرون به صرفه است.

فن پایه دار

فن پایه‌دار صنعتی

یکی دیگر از انواع فن برقی، فن پایه دار است. ارتفاع پایه‌ی این نوع فن‌ها قابل تنظیم است و شما می‌توانید با توجه به نیازهای سرمایشی خود، ارتفاع آن را تنظیم کنید. بسیاری از فن‌های پایه دار دارای سر چرخنده هستند. این ویژگی باعث می‌شود که هوای خنک  در سراسر محیط اتاق توزیع پیدا کند. فن پایه دار برای خنک کردن هوای اتاق‌های بزرگ مناسب است.

فن پنجره‌ای

همان‌طور که از اسم آن پیدا است، فن پنجره‌ای روی پنجره‌ی ساختمان نصب می‌شود. شیوه‌ی کار فن پنجره‌ای به این شکل است که هوای تازه‌ی بیرون را وارد اتاق کرده و هوای گرم و آلودگی‌ها را از محیط اتاق به بیرون ساختمان هدایت می‌کند. یکی از مزایای فن پنجره‌ای در مقایسه با دیگر انواع فن برقی این است که فضای اتاق را اشغال نمی‌کنند. استفاده از فن پنجره‌ای در ساختمان‌هایی که باز گذاشتن پنجره  برای تهویه و خنک کردن ساختمان کافی نیست، بسیار مناسب است.

فن دیواری

فن دیواری در ساختمان‌هایی که فضای کافی برای قرار دادن فن در فضای مفید ساختمان ندارند، به کار برده می‌شود. این فن توانایی ایجاد حجم زیادی از جریان هوا را دارد. به همین دلیل برای مورد استفاده قرار گرفتن در ساختمان‌های صنعتی مانند کارگاه‌ها، مغازه‌ها و مراکز خرید، پارکینگ‌ها، کارخانه‌ها و …  بسیار مناسب است. استفاده از فن دیواری در محیط‌های صنعتی باعث کاهش آلودگی و تهویه هوای ساختمان می‌شود.

فن زمینی

این فن برای ایجاد جریان هوا و تهویه‌ی هوا طراحی و ساخته شده است و در کف ساختمان قرار داده می‌شود. برای خنک کردن ساختمان‌هایی که استفاده از فن دیواری برقی و فن سقفی در آن‌ها ممکن نیست، می‌توان از این نوع فن بهره برد. فن زمینی برای خنک کردن هوای انباری‌ها، کارگاه‌ها، دفاتر اداری و حتی ساختمان‌های مسکونی مناسب است.

فن برجی

فن برجی

شکل و طراحی عمودی فن برجی این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از آن در ساختمان‌ها و اتاق‌های کوچکی که مشکل فضا دارند، استفاده کرد. این نوع فن وزن سبکی دارد و به راحتی می‌توان آن از مکانی به مکان دیگر جابه جا کرد. فن برجی برای خنک کردن دفاتر اداری و هم‌چنین ساختمان‌های مسکونی بسیار مناسب است. یکی دیگر از مزیت‌های فن برجی این است که بسیار کم صدا هستند و سکوت و آرامش محیط را بر هم نمی‌زنند.

فن سقفی

فن‌های سقفی اثر سرمایشی بسیار خوبی دارند و هوای خنک و مطبوعی را تامین می‌کنند. این نوع فن‌ در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در دسترس است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه و چیدمان ساختمان مورد نظر خود، فن مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

فن جعبه‌ای

فن جعبه‌ای دارای طراحی چند جانبه است. شما می‌توانید این فن را روی زمین قرار دهید یا آن را روی پنجره نصب کنید. این فن هوای داخل اتاق را به جریان می‌اندازد و از راکد بودن هوا جلوگیری می‌کند. از فن جعبه‌ای درساختمان‌های مختلف مانند کارگاه‌ها، دفاتر اداری، انباری‌ها و… استفاده می‌شود.

دمنده‌ها و فن‌های صنعتی

فن دمنده

دمنده‌ها و فن‌های صنعتی در مقایسه با فن‌های دیگر دوام بیشتری دارند. این نوع فن‌ها از جنس فلز و استیل مقاوم ساخته می‌شوند و برای استفاده در ساختمان‌ها و اهداف صنعتی کاربرد دارند. از انواع دمنده‌ها و فن‌های صنعتی برای دور کردن هوای گرم، تهویه‌ی هوا و جلوگیری از راکد بودن هوا بهره برده می‌شود.

فن ضد رطوبت

این نوع فن قابلیت کاهش دادن و از بین بردن مشکلات ناشی از وجود بخار آب و رطوبت زیاد درمحیط را دارد. برای مثال در اتاق‌هایی که بخار آب فراوان وجود دارد، اشیاء موجود در محیط در معرض پوسیدگی و زنگ زدگی هستند. این فن مشکلات ناشی از وجود بخار آب و رطوبت زیاد در اتاق را برطرف می‌کند. فن ضد رطوبت در استخرها و حمام‌ها کارایی دارد.

فن رطوبت ساز

این فن، هوای خنک و مطبوعی به محیط می‌بخشد. شیوه‌ی کار این فن مشابه کولرهای آبی است که هوای خنک و مرطوبی تولید می‌کنند. به کارگیری این فن بسیار ساده است. علاوه براین، فن رطوبت ساز یک وسیله‌ی سرمایشی مقرون به صرفه و کم مصرف به شمار می‌آید. هم‌چنین در فضاهای باز مانند پاسیو و ایوان می‌توانید از این نوع فن استفاده کنید.

فن دکوری

برخی از فن‌ها در انواع رنگ‌ها و طرح‌ها ساخته شده‌اند تا با چیدمان ساختمان مورد نظر تناسب و هماهنگی داشته باشند. اگر به زیبایی و چیدمان داخلی محیط مورد نظر خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید این نوع فن را تهیه کنید.

منبع: air-n-water

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما