مهم‌ترین ویژگی های کولر صنعتی

انواع فن برقی
رایج‌ترین انواع فن برقی و کاربرد هر یک از آن‌ها
فروردین ۲۴, ۱۳۹۸
انواع سیستم های سرمایشی
انواع سیستم های سرمایشی و نحوه کارکردن آنها
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۸
ویژگی های کولر صنعتی

ویژگی های کولر صنعتی و نیاز به کولر صنعتی در زمینه‌های صنعتی مختلف

استفاده از کولرهای صنعتی در آن دسته از مناطقی که دارای آب و هوای گرم هستند، یکی از عوامل لازم و ضروری برای پیشبرد اهداف صنعتی است. در هوای گرم، شرایط کار در محیط‌های صنعتی غیر قابل تحمل می‌شود. به همین دلیل نیاز به کولر صنعتی در زمینه‌های صنعتی مختلف مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، انباری‌ها، واحدهای صنایع شیمیایی و حتی دفاتر و موسسه‌ها در فصل گرما به شدت احساس می‌شود. هوای گرم و رطوبت نامناسب باعث کاهش راندمان کاری نیروی انسانی شده و به این ترتیب بازده تولیدی و عملکرد کارکنان نیز کاهش پیدا می‌کند. استفاده از کولرهای صنعتی مانند کولرهای کویری، نه ‌تنها باعث خنک شدن محیط کار می‌شود، بلکه هوای تازه و تمیز را وارد محیط صنعتی کرده و باعث افزایش رفاه حال کارکنان و ساکنان حاضر در ساختمان می‌شود. علاوه بر این با استفاده از کولر صنعتی می‌توان رطوبت هوای داخل ساختمان را  متعادل نگه داشت. تامین شرایط مناسب در ساختمان‌های صنعتی باعث پیشرفت کاری و تولیدی می‌شود. به همین دلیل کولرهای صنعتی علاوه بر تامین آسایش در محل کار، به عنوان وسیله‌ای برای افزایش بهره وری در صنعت تولید به شمار می‌آیند. به منظور انتخاب کولر مناسب، باید با ویژگی های کولر صنعتی آشنایی داشته باشید.

ویژگی‌های کولر صنعتی

بیشتر کولرهای صنعتی مانند کولرهای کویری بر پایه فناوری‌ای ساخته شده‌اند که بیشترین اثر سرمایشی را در مناطق گرم  داشته باشند. سیستم‌های سرمایشی دیگر مانند کولرهای آبی بزرگ و هم‌چنین برج‌های خنک کننده، دارای قابلیت سرمایشی بسیار بالایی هستند که آن‌ها را برای مورد استفاده قرار گرفتن در محیط‌های صنعتی مناسب می‌کند. تکنولوژی روز کولرهایی را تولید کرده است که با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته باشند و کربن کمتری وارد جو زمین بکنند. یکی از ویژگی های کولر صنعتی این است که در ساخت آن سعی شده است تا میزان آب و انرژی کمتری مصرف شود. به همین دلیل امروزه به کارگیری کولرهای صنعتی، مقرون به صرفه‌تر از سیستم‌های تهویه هوای مرکزی است. قدرت سرمایشی بیشتر و در عین حال مصرف انرژی کمتر، کولرهای صنعتی را به یکی از سیستم‌های سرمایشی پر طرفدار روز تبدیل کرده است.

کولر کویری

کولرهای صنعتی دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از این کولرها با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود کاربردهای متفاوتی در زمینه‌های مختلف صنعتی دارند. برای مثال کولرهای صنعتی در انواع کولرهای آبی، کولرهای کویری و کولرهای مناسب برای دفاتر وجود دارند. اندازه و قدرت سرمایشی هرکدام از این کولرها با یکدیگر متفاوت است. انتخاب کولر صنعتی مناسب با شرایط و کاربرد مورد نظر، فرآیند سرمایشی را بهبود می‌بخشد.

ویژگی های کولر صنعتی از لحاظ فنی

 قدرت سرمایشی کولر صنعتی به ویژگی‌های فنی آن بستگی دارد. کولرهای صنعتی دارای اندازه‌های مختلف هستند و با توجه به مساحت محیط مورد نظر، باید کولری با اندازه و قدرت سرمایشی مناسب تهیه کنید. برای مثال کولرهایی که در مغازه‌ها و انباری‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به کولرهایی که در کارخانه‌ها و سالن‌های بزرگ به کار گرفته می‌شوند، اندازه‌ی کوچک‌تر‌ و قدرت سرمایشی پایین‌تری دارند.

اجزاء و قطعات اصلی به کار رفته در ساخت کولر صنعتی

کولرهای صنعتی دارای چند قطعه‌ی اصلی هستند. قطعات به کار رفته در ساخت کولرهای صنعتی می‌تواند شامل مخزن ذخیره‌ی آب، پد یا قطعه‌ی سرمایشی، لوله کشی جهت توزیع هوا و آب، موتوری با سرعت بالا، فن‌ها و دمنده‌هایی برای ایجاد جریان هوا، سیستم کانال کشی، رگیولاتور یا ترموستات، فیلتر محافظ در برابر گرد و غبار و آلودگی و بدنه‌ی خارجی که به عنوان عایق و محافظ دستگاه کولر به کار می‌رود، باشد. هر چقدر که جنس و کیفیت قطعات به کار رفته در کولر بهتر باشد، عملکرد سرمایشی کولر افزایش خواهد یافت. هم‌چنین انتخاب جنس با کیفیت در ساخت قطعات کولر، باعث افزایش طول عمر دستگاه کولر می‌شود. بنابراین یکی از ویژگی های کولر صنعتی خوب، کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت آن است.

نحوه‌ی کارکرد کولر صنعتی

کولرهای صنعتی دارای مخزن بزرگی برای ذخیره‌ی آب هستند. یک کولر سازگار با محیط زیست، دارای مخزن آب بزرگ‌تری خواهد بود تا بتواند بدون هدر دادن آب، بیشترین استفاده را از منبع آب بکند. کولر صنعتی هوای گرم را به داخل سیستم خود هدایت کرده و به وسیله‌ی آب آن‌ را از پد سرمایشی عبور می‌دهد. به این صورت گرمای محیط توسط کولر جذب شده و بعد از خنک شدن به محیط انتقال داده می‌شود. هوای خنک شده توسط کولر، به وسیله‌ی فن‌ یا  دمنده  در سراسر محیط توزیع پیدا می‌کند. سیستم لوله کشی وظیفه‌ی توزیع بخار آب خنک، آب و هوا را در سیستم کولر به عهده دارد. هوای خنک شده توسط کولر قابلیت کاهش دمای اتاق را تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد دارد. سیستم سرمایشی سریع  کولر صنعتی در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوا، در مدت زمان کمتری هوای محیط را خنک می‌کند. اگر برای خنک کردن محیط از سیستم‌های تهویه‌ی هوا استفاده کنید، به مدت زمان بیشتری برای خنک کردن ساختمان احتیاج پیدا خواهید کرد.

کولرهای آبی از یک روش طبیعی برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنند. همان‌گونه که تبخیر آب دریاچه یا اقیانوس باعث خنک شدن محیط اطراف می‌شود، کولرهای آبی نیز هوای اطراف خود را خنک می‌کنند. تکنولوژی به کار رفته در کولرهای صنعتی و کولرهای کویری نیز به گونه‌ای است که بیشترین اثر سرمایشی را داشته باشند. کولرهای صنعتی علاوه بر آب دارای یک مایع خنک کننده هستند که قدرت سرمایشی آن‌ها را افزایش می‌دهد. فرآیند سرمایش توسط کولرهای صنعتی در سه مرحله‌ی گردش هوا، جذب و تبخیر آب و آزاد کردن هوای خنک انجام می‌پذیرد.

کولر آبی

نحوه‌ی ‌کار کولر صنعتی به طور خلاصه ذکر شد. شاید یکی از مهم‌ترین وظایف کولرهای صنعتی ایجاد تعادل در تامین رطوبت هوا باشد. در واقع یکی دیگر از ویژگی های کولر صنعتی خوب، تامین رطوبت مناسب هوا است. رطوبت پایین هوا موجب بروز مشکلاتی مانند خشکی پوست و ایجاد حساسیت بین کارکنان حاضر در ساختمان صنعتی می‌شود. رطوبت بیش از اندازه نیز باعث سلب آسایش افراد حاضر در ساختمان می‌گردد. علاوه بر این، رطوبت بیش از اندازه باعث زنگ زدگی و کار افتادگی ماشین آلات صنعتی می‌شود. شما با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، باید کولری را انتخاب کنید که قابلیت تامین رطوبت مناسب را داشته باشد. برای مثال استفاده از کولر آبی در مناطق گرم و مرطوب توصیه نمی‌شود. چرا که این کولرها رطوبت هوا را افزایش داده و باعث ایجاد شرایط نامناسبی می‌شوند.

منبع: clarioncoolers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما