روش‌های موثر سرمایشی
دو روش موثر سرمایشی با استفاده از سیستم‌های تهویه‌ی هوا
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸
سه نوع کولر آبی
رایج‌ترین انواع کولر آبی : کولر آبی قابل حمل، پنجره‌ای و صنعتی
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۸
انواع کولر کم مصرف

آشنایی با انواع کولرهای کم مصرف

 امروزه تامین هزینه‌ی سرمایش ساختمان‌های صنعتی یکی از دغدغه های اصلی مهندسان و فعالان عرصه‌‌ی صنعت است. با پی بردن به اهمیت حفظ منابع زمین و هم‌چنین گران بودن انرژی، کاربران و  کارخانه‌های سازنده‌ی سیستم‌های سرمایشی صنعتی در تلاش هستند تا کولرهایی را وارد بازار کنند که میزان مصرف انرژی آن‌ها کمتر باشد. یکی از مزیت‌های استفاده از انواع کولر کم مصرف در ساختمان‌های صنعتی، کاهش چشم‌گیر میزان مصرف انرژی است. استفاده‌ی بهینه از انرژی باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی در ساختمان‌های صنعتی نیز می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، در ساختمان‌های صنعتی میزان گرما و آلودگی بیشتر از محیط‌های دیگر است. گرما و دود ناشی از به کارگیری ابزار آلات صنعتی باعث گرم شدن بیش از اندازه‌ی محیط‌های صنعتی می‌شوند. به همین علت بهره گیری از سیستم‌های سرمایشی کم مصرف در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، پارکینگ‌ها و …  یکی از عوامل ضروری به شمار می‌آید.

انواع کولر کم مصرف مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربرد‌های منحصر به فرد خود هستند. انواع کولر کم مصرف را می‌توانید با منابع انرژی گوناگون تهیه نمایید. کولرهای کم مصرف در انواع کولرهای گازی، کولرهای برقی، یا سیستم‌های سرمایشی با پنل‌های خورشیدی موجود هستند. هر کدام از انواع کولرها  دارای کاربردهای مختلفی هستند و برای خنک کردن محیط‌های گوناگون با شرایط متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند. آشنایی با انواع کولر کم مصرف به شما کمک می‌کند که مناسب‌ترین سیستم سرمایشی را برای ساختمان مورد نظر خود انتخاب نمایید. انتخاب و خرید کولر کم مصرف و مناسب نقش موثری در مصرف افزایش راندمان سرمایشی خواهد داشت. در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع کولر کم مصرف و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

انواع کولر کم مصرف

در طول سالیان دراز، استفاده از دستگاه‌های تهویه‌ی هوا یکی از روش‌های سرمایشی موثر و پرکاربرد در انواع ساختمان‌های صنعتی بوده است. به خصوص دستگاه‌های تهویه هوایی که با تکنولوژی روز ساخته شده‌اند، دارای ویژگی مهم کم مصرف بودن هستند. اما باید گفت که سیستم‌های سرمایشی دیگری نیز وجود دارند که در مقایسه با سیستم‌های تهویه‌ی هوا، میزان انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند. از انواع کولرهای کم مصرف می‌توان به کولرهای آبی، کولرهای خورشیدی یا سیستم‌های سرمایشی سولار، کولرهای یخی، و کولرهای اتوماتیک اشاره کرد.

کولر آبی صنعتی

کولر آبی صنعتی

کولرهای آبی با آنکه یکی از سیستم‌های سرمایشی بسیار قدیمی هستند، یکی از انواع کولرهای کم مصرف به شمار می‌آیند. کولرهای آبی با این که انرژی کمی مصرف می‌کنند، دارای بازده سرمایشی بسیار عالی هستند. با استفاده از کولر آبی می‌توانید هزینه‌های سرمایشی ساختمان مورد نظر خود را به اندازه‌ی چشمگیری کاهش دهید.

کولرهای آبی علاوه بر کاهش دمای داخل ساختمان، باعث افزایش رطوبت هوا نیز می‌شوند. به همین دلیل استفاده از کولرهای آبی در آن دسته از مناطق جغرافیایی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند یکی از روش‌های سرمایشی ایده‌آل به شمار می‌آید. کولرهای آبی هوای گرم ساختمان را از پدهای سرمایشی مرطوب عبور داده و باعث خنک شدن هوا می‌شوند. هوای خنک شده توسط یک فن دمنده در سراسر محیط ساختمان توزیع می‌شود.

 سیستم‌های سرمایشی سولار یا کولرهای خورشیدی

کولر خورشیدی

 سیستم‌های سرمایشی سولار یا کولرهای خورشیدی یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستم های سرمایشی هستند که به بازار راه یافته‌اند. این سیستم‌های سرمایشی با استفاده از انرژی خورشید و کمک سوخت گاز طبیعی کار می کنند. انرژی به دست آمده از خورشید رایگان است. علاوه بر این، سیستم سرمایشی سولار از انرژی برق استفاده نمی‌کند. به همین علت هزینه‌ی بسیار پایینی برای به کارگیری آن نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید برای خنک کردن ساختمان مورد نظر خود یکی از کم مصرف‌ترین روش‌های سرمایشی را انتخاب کنید، استفاده از سیستم‌های سرمایشی سولار یا کولرهای خورشیدی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 کولر یخی

کولر یخی

کولر یخی نیز یکی از انواع کولرهای کم مصرف به شمار می‌آید. ممکن است برای شما پیش آمده باشد که برای خنک کردن هوای اتاق از یک قالب یخ و یک فن استفاده کرده باشید. اساس کار کولر یخی نیز به همین شکل است. کولرهای یخی برای فریز کردن آب از انرژی برق در طول شب استفاده می‌کنند. بنابراین در طول یک روز گرم، انرژی کافی برای خنک کردن هوای ساختمان مورد نظر خود را خواهید داشت. حتی می‌توان از ترکیب کولرهای خورشیدی و کولر یخی برای کاهش مصرف هر چه بیشتر انرژی استفاده کرد. تلفیق این دو روش باعث کاهش چشم‌گیری در میزان مصرف انرژی و هم‌چنین هزینه‌های سرمایشی خواهد شد.

کولر اتوماتیک

کنترل اتوماتیک کولر

برخی از سیستم‌های سرمایشی جدید و پیشرفته دارای  سیستم خنک کننده‌ی اتوماتیک هستند. به این صورت که تنها در مواقعی که دمای اتاق نیاز به خنک شدن دارد، کولر شروع به کار می‌کند. در مواقعی که دمای اتاق متعادل است، کولر به صورت خودکار از ادامه‌ی کار باز می‌ایستد و از مصرف بی‌دلیل انرژی جلوگیری به عمل می‌آید. این سیستم‌های سرمایشی دارای سنسورهای مخصوصی هستند که تنها در مواقع نیاز به خنک کردن محیط اتاق می‌پردازند.

برای مثال ممکن است مدتی داخل ساختمان حضور نداشته باشید. در طول این مدت، کولر به صورت اتوماتیک دمای مطلوب از پیش تعریف شده را تشخیص داده و دمای اتاق را به صورت ثابت و متعادل نگه می‌دارد. این ویژگی کولرهای اتوماتیک آن‌ها را به یکی از انواع کولرهای کم مصرف تبدیل کرده است.

انتخاب کولر مناسب

هر کولر و سیستم سرمایشی دارای ویژگی و کاربرد های خاص خود است. این شما هستید که باید با توجه به نیازهای سرمایشی و شرایط ساختمان مورد نظر خود، کولر مناسب را انتخاب و تهیه نمایید. قبل از خرید کولر حتماً باید شرایط ساختمان خود را در نظر بگیرید، کولرهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و در صورت امکان با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. قبل از خرید کولر، باید به عوامل مختلفی توجه کنید. برای مثال مشخص کنید که قصد خنک کردن یک ساختمان بزرگ را در آن واحد دارید، یا اینکه ساختمان مورد نظر شما دارای چند اتاق مجزا است؟ ممکن است برای خنک کردن اتاق‌های مجزا نیاز به دستگاه‌های کولر بیشتری داشته باشید. به عنوان نمونه برای خنک کردن مدرسه‌هایی که دارای چندین کلاس هستند، باید از سیستم‌های سرمایشی دارای کانال یا کولرهای مستقل استفاده کنید. اما برای خنک کردن ساختمانی با یک سالن بزرگ، می‌توانید از یک کولر صنعتی با قدرت سرمایشی بالا بهره ببرید.

منبع: comfortecphc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما