راهنمای انتخاب کولر کم مصرف

انواع سیستم های سرمایشی
انواع سیستم های سرمایشی و نحوه کارکردن آنها
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۸
روش‌های موثر سرمایشی
دو روش موثر سرمایشی با استفاده از سیستم‌های تهویه‌ی هوا
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸
انتخاب کولر کم مصرف

اگر قصد دارید سیستم سرمایشی برای ساختمان جدید خود تهیه کنید، یا این که می‌خواهید جایگزین مناسب و جدیدی برای سیستم سرمایشی قدیمی ساختمان خود انتخاب نمایید، بهتر است سیستمی را انتخاب کنید که با وجود داشتن قدرت سرمایشی بالا، کم مصرف باشد. انتخاب کولر کم مصرف تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان شما در روزهای گرم سال خواهد داشت. به ویژه در ساختمان‌های صنعتی که هزینه‌ی زیادی صرف خنک کردن محیط‌های صنعتی می‌شود، انتخاب کولر کم مصرف از اهمیت زیادی برخوردار است. یک کولر کم مصرف، با مصرف بهینه‌ی انرژی به کاهش هزینه‌های سرمایشی کمک بسیاری می‌‌کند.

در ساختمان‌های صنعتی، علاوه بر گرم شدن طبیعی هوا در فصل‌های گرم سال، وجود نیروی انسانی زیاد و هم‌چنین به کارگیری ماشین آلات صنعتی باعث تولید گرمای اضافه می‌شود. گرمای بیش از اندازه باعث سلب آسایش و رفاه کارکنان حاضر در ساختمان شده و به این صورت باعث تاثیر منفی در رشد راندمان کاری و صنعتی می‌شود. هم‌چنین، گرمای بیش از اندازه ممکن است صدمه‌های جدی به ماشین آلات صنعتی وارد کند. به همین علت انتخاب کولر کم مصرف به عنوان سیستم سرمایشی در محیط‌‌های صنعتی، مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، نقش بسزایی در تامین ایمنی و پیش‌برد اهداف صنعتی دارد.

تفاوت کولرهای صنعتی و کولرهای خانگی

کولرهای صنعتی در مقایسه با کولرهای خانگی، قدرت سرمایشی بیشتری دارند. انواع  کولرهای صنعتی در مدل‌های مختلف وجود دارند. هر کدام از انواع کولرهای صنعتی دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود هستند. به این ترتیب هر کولر دارای کاربرد خاص خود است و کارایی منحصر به فردی در زمینه‌های صنعتی گوناگون دارد. انتخاب کولر کم مصرف و مناسب با شرایط ساختمان و نوع فرایندهای صنعتی، علاوه بر کاهش هزینه‌های سرمایشی، محیط مناسبی برای پیشرفت‌های کاری به وجود می‌آورد. برای مثال، هنگام انتخاب سیستم سرمایشی برای محیط صنعتی خود، باید کولری را انتخاب کنید که اندازه‌ی آن مناسب با نیازهای سرمایشی ساختمان و نوع فرآیند صنعتی مورد نظر شما باشد.

مطالعه‌ی متن راهنمای انتخاب کولر کم مصرف به شما کمک می‌کند تا با نکاتی که قبل از انتخاب و کولر باید به آن‌ها توجه کنید، آشنا شوید. با مطالعه و دنبال کردن نکات ذکر شده در این متن می‌توانید انتخاب بهتری انجام دهید. در ادامه‌ی مطلب شما را با چند نکته‌ی مهم در مورد انتخاب کولر کم مصرف آشنا خواهیم کرد.

مطالعه‌ی برچسب انرژی دستگاه کولر و مقایسه‌ی آن با انواع  کولرهای دیگر

قبل از خرید کولر، حتماً به برچسب انرژی آن توجه کنید. همان‌طور که گفته شد، کولرها دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از کولرهای موجود در بازار دارای برچسب انرژی هستند که میزان مصرف انرژی آن‌ها را نشان می‌دهد. هر چقدر که کولر برای خنک کردن محیط به انرژی کمتری نیاز داشته باشد، کم مصرف‌تر بوده و بنابراین اثر سرمایشی بهتری خواهد داشت. 

اگر هنگام بررسی و مقایسه‌ی دو دستگاه کولر متوجه شدید که مقدار مصرف انرژی هر دو کولر در برچسب انرژی یکسان قید شده است، می‌توانید در گام بعدی قدرت سرمایشی دو کولر را مقایسه کنید. هر چقدر که قدرت سرمایشی کولر  بیشتر باشد، دستگاه کولر توانایی خنک کردن محیط مورد نظر شما را با قدرت بیشتر و در زمان کمتر خواهد داشت. البته باید دقت کنید که قدرت سرمایشی کولر انتخابی، مناسب با شرایط و ویژگی‌های ساختمان مورد نظر شما باشد. قدرت سرمایشی کولرها با واحد کیلووات سنجیده می‌شود. بنابراین هنگام انتخاب کولر کم مصرف بازده سرمایشی کولرها را با واحد کیلو وات مقایسه کنید.

انتخاب کولر کم مصرف و صرفه جویی در هزینه‌های سرمایشی در طولانی مدت

هنگام خرید سیستم سرمایشی حتماً اطمینان حاصل کنید که اندازه و قدرت سرمایشی کولر مناسب با ساختمان مورد نظر شما باشد. یک کولر کوچک‌تر از اندازه‌ی لازم توانایی خنک کردن محیط‌های صنعتی بزرگ را به تنهایی نخواهد داشت. این امر علاوه بر عدم تامین هوای خنک مناسب برای ساختمان صنعتی، باعث فشار آمدن به موتور کولر می‌شود. دستگاه بزرگ‌تر از اندازه نیز باعث هدر رفتن انرژی و افزایش هزینه‌های سرمایشی می‌گردد.

امروزه برخی از سیستم‌های تهویه‌ی هوا دارای دو قابلیت سرمایشی و گرمایشی هستند. بیشتر سیستم‌های تهویه هوای دو منظوره، کم مصرف بوده و هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی را در طول زمان کاهش می‌دهند. یکی دیگر از مزیت‌های این نوع سیستم‌ها این است که شما نیاز به خرید دو دستگاه مجزای گرمایشی و سرمایشی نخواهید داشت. در بیشتر ساختمان‌های صنعتی کار با ابزارآلات صنعتی متعدد، باعث افزایش آلودگی صوتی می‌شود. بنابراین بهتر است کولری را انتخاب کنید که سر و صدای زیادی تولید نکند.

یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام انتخاب کولر کم مصرف باید به آن توجه کنید، مجهز بودن کولر به ترموستات و تایمر است. وجود ترموستات در کولر باعث می‌شود که بتوانید به صورت اتوماتیک دمای اتاق را ثابت نگه دارید. با وجود ترموستات می‌توانید دمای پیش فرض مطلوب خود را انتخاب کنید، یا با استفاده از تایمر، کولر را در زمان مورد نظر روی درجه‌ی دلخواه تنظیم نمایید. ترموستات به صورت اتوماتیک دمای محیط را با توجه به دمای تنظیم شده تعدیل خواهد کرد. بنابراین حتی زمانی که در داخل ساختمان حضور نداشته باشید، می‌توانید از صحت عملکرد کولر اطمینان حاصل نمایید.

انواع سیستم‌های سرمایشی کم مصرف

همان‌طور که گفته شد، کولرها در انواع و مدل‌های مختلف در بازار وجود دارند. هر کدام از سیستم‌های سرمایشی نیز دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود هستند. آشنایی با انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی به شما  در انتخاب کولر کم مصرف کمک بسیاری خواهد کرد. سیستم‌های سرمایشی کم ‌مصرف شامل فن‌های سرمایشی، کولرهای آبی، و دستگاه‌های تهویه‌ی هوا هستند.

 فن‌های سرمایشی که در انواع فن‌های سقفی، فن‌های دیواری، و فن‌های برقی قابل حمل وجود دارند، از سیستم‌های سرمایشی ارزان و کم مصرف به شمار می‌آیند. این فن‌ها در هوای گرم و مرطوب تابستان می‌توانند به تامین هوای خنک و مطبوع کمک کند. فن‌ها علاوه بر خنک کردن هوا، عمل تهویه‌ی هوا را نیز انجام می‌دهند.

فن سرمایشی

یکی دیگر از انواع کولرهای کم مصرف، کولر آبی است. کولرهای آبی هوای گرم را از پدهای مرطوب سرمایشی عبور داده و علاوه بر خنک کردن هوا باعث رطوبت بخشی به هوای اتاق می‌شوند. به همین دلیل استفاده از کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک یکی از بهترین روش‌های سرمایشی به شمار می‌آید. کولرهای آبی در انواع کولرهای کانال کشی، کولرهای دیواری، و کولرهای قابل حمل وجود دارند. استفاده از کولرهای آبی در مناطق گرم و مرطوب پیشنهاد نمی‌شود. چرا که این کولرها در هوای مرطوب کارایی سرمایشی بالایی نخواهند داشت.

کولر آبی

سیستم‌های تهویه‌ی هوا، هوای گرم داخل محیط اتاق را گرفته و آن را به بیرون از ساختمان انتقال می‌دهند. اگر سیستم تهویه‌ی هوای شما مجهز به ترموستات باشد، می‌توانید به صورت اتوماتیک دمای اتاق را به درجه‌ی مطلوب برسانید. سیستم‌های تهویه‌ی هوا نیز در انواع سیستم‌های قابل حمل، سیستم‌های دارای کانال کشی و سیستم‌های مستقل موجود هستند.

منبع: sustainability

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما