راهنمای انتخاب کولر آبی بزرگ

فن آکسیال: کاربرد، نحوه کارکرد و معرفی انواع فن‌ آکسیال
شهریور ۳۰, ۱۳۹۷
کولر باشگاه ورزشی
رایج‌ترین مدل‌های کولر باشگاه ورزشی
مهر ۶, ۱۳۹۷
انتخاب کولر آبی بزرگ

کولر آبی بزرگ کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارد. از کارگاه‌های صنعتی، سوله‌ها، سالن‌های ورزشی و غیره می‌توان با انتخاب کولر آبی بزرگ مناسب سرمایش مورد نیاز خود را تامین کرد. هنگام تهیه کولر آبی صنعتی نیاز است نکاتی را به عنوان راهنمای انتخاب کولر آبی بزرگ مد نظر داشته باشیم، تا دستگاهی را متناسب با نیازهای خود خریداری کنیم.

نحوه کارکرد کولر آبی بزرگ

کولرهای آبی با قابلیت تبخیر آب، هوا را خنک می‌کنند. به عبارتی ساده‌تر کولرهای آبی با فرآیند سرمایش تبخیری سبب خنک شدن محیط می‌شوند. در فرآیند سرمایش تبخیری از روش تبخیر  برای جذب گرمای محیط استفاده می‌شود. یعنی قطرات آب دما را برای تغییر حالت از مایع به بخار جذب می‌کنند. در این روش میزان گرمای جذب شده توسط قطرات به میزان آب تبخیر شده بستگی دارد. قبل از اینکه در این نوشته نکاتی را بیان کنیم تا به عنوان راهنمای انتخاب کولر آبی بزرگ لحاظ کنید، بهتر است بدانید که این شیوه، یک روش بسیار بسیار قدیمی است که توسط ایرانیان و مصریان باستان استفاده می‌کردند.

البته تغییرات در دهه اول 1900 میلادی توسط یک شرکت آمریکایی به وجود آمده است. نمونه‌های موجود در بازار حالت تکامل یافته از این مدل‌ها می‌باشد.

انواع سرمایش تبخیری

سرمایش تبخیری مستقیم

سرمایش تبخیری غیر مستقیم

سرمایش تبخیری مختلط ( خودبه‌خود)

طریقه کارکرد کولر آبی بزرگ

همان‌گونه از نام دستگاه کولر آبی پیدا است، این وسیله از طریق آب، ایجاد سرمایش می‌کند. بدین صورت که در ابتدا آب در داخل تشت کولر جمع می‌شود. آب داخل پوشال توسط الکتروپمپ بر روی پوشال‌ها و یا پدهای سلولزی پاشیده می‌شود. این پاشش تا خیس شدن کامل پوشال یا پد سلولزی ادامه پیدا می‌کند. بعد از این مرحله، نوبت عبور هوا از میان روزنه‌ها می‌باشد. در کولرهای آبی وظیفه عبوردادن هوا بر عهده فن موجود در کولر می‌باشد. هوای عبوری از روزنه‌ها و منافذ پوشال و یا پد سلولزی به خاطر برخورد با آب تبخیر شده در محیط با آن ترکیب می‌شود. در نتیحه سبب از دست دادن دما می‌شود و محیط خنک می‌شود.

انواع کولر آبی

کولرهای آبی با توجه به اندازه سایز و فن و کاربرد کولر آبی به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم‌بندی می‌شود.

کولر های آبی با توجه به سایز و نوع فن مورد استفاده و نیز استفاده از پوشال و یا پد سلولوزی به چندین دسته تقسیم می شوند. کولر های آبی از نظر سایز به دو دسته اصلی خانگی و صنعتی تقسیم می شوند که در این تقسیم بندی برخی از سایزها در هر دو دسته قرار می گیرند.

نحوه کارکرد کولرهای آبی

اساس کار سیستم سرمایش آبی در کولرهای آبی، فرآیندی فیزیکی است. در این نوع از کولرها، از فرآیند تبدیل مایع( که عموماً از آب استفاده می‌شود) به گاز، بخار خنکی ایجاد می‌شود که هوا و محیط اطراف کولر را خنک می‌کند. در حین تبدل مایع با گاز، گرما جذب می‌شود. این عبارت در زبان فنی “حرارت ناشی از تبخیر” نامیده می‌شود. آب عنصر خنک کننده‌ی بسیارخوبی به شمار می‌رود، چرا که فراوان بوده و به آسانی قابل دسترس است. علاوه بر این آب مایعی غیرسمی است و در آب و هواهای مختلف به آسانی قابلیت تبخیر دارد. تبخیر شش گالن آب (22.7 لیتر)، اثر سرمایشی برابری با عملکرد دستگاه تهویه هوای مرکزی خانگی (3.5 تن بر ساعت) دارد.

انواع کولر آبی

مهم‌ترین نکات درباره انتخاب کولر آبی بزرگ

از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید هنگام انتخاب کولر آبی بزرگ مد نظر داشته باشید، اندازه کولر آبی متناسب با محیط مورد استفاده است. به طوری که توانایی خنک‌ کردن محیط را داشته باشد.

هنگام انتخاب کولر آبی بزرگ باید به ظرفیت یا (Capacity ) کولرها توجه کنید. در صورت انتخاب کولر آبی بسیار بزرگ متناسب با محیطی که به کار می‌برید، مصرف انرژی نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و متناسب با آن نیز سروصدای کولر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر در هنگام خرید کولر آبی بزرگ نیز کولری کوچک‌تری متناسب با محیط مورد نیاز خود انتخاب کنید. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که کولر برای خنک‌ کردن و ایجاد توازن بین ظرفیت خود و محیط صنعتی، بیش‌تر خواهد کرد و دچار مشکل خواهد شد.

بنابراین بهترین راه‌حل در انتخاب کولر آبی بزرگ برای فضاهای صنعتی انتخاب کولری متناسب با محیط مورد نظرتان است. برای این کار می‌توانید به ظرفیت CFM کولر آبی مراجعه کنید.

ظرفیت خنک سازی( Cooling Capacity)

ظرفیت خنک‌سازی یا ظرفیت کولر عبارت است از حجم هوایی که کولر با پروانه‌اش از بیرون مکش کرده و به داخل محیط می‌دمد. این حجم هوایی که در یک دقیقه دمیده‌ می‌شود بر حسب فوت مکعب بر دقیقه( CFM) بیان می‌شود. یک CFM برابر است با 28.31 لیتر بر دقیقه( Liters Per Minute ) است. واحد CFM به عنوان یک واحد حجمی هوا می‌تواند فاکتورهای خاصی را در مورد جریان هوا بیان کند.

حجم هوا( Volume of Air)

عبارت است از مقداری که یک فن می‌تواند در یک دقیقه بدمد.

بیشینه CFM

این مقدار عبارت است از ( Higher The CFM ) یعنی حداکثر میزان هوایی که یک فن یا دمنده می‌تواند در مدت زمان یک دقیقه بدمد.

با توجه به معرفی پارامترهای بالا می‌توان بیان کرد که اندازه CFM در کولرهای تبخیری بسیار حائز امیت است. چون مشخص می‌کند کولر قرار است چه محیطی را به چه ابعادی می‌تواند پوشش دهد. البته این نکته را باید مد نظر داشته باشید که معیارهای معرفی شده به تنهایی نمی‌تواند مشخص کننده تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای انتخاب کولر آبی بزرگ باشد. چون ظرفیت کولر به تنهایی به ما می‌گوید که فن چه میزان جریان هوا را می‌تواند به محیط انتقال دهد. این فاکتور به تنهایی نمی‌تواند تضمین که کولر آبی می‌تواند محیط مورد نظر را پوشش داده و خنک نماید.

مجموعه گرماسرد با بیش از چند دهه فعالیت در زمینه طراحی و ساخت کولر های آبی صنعتی قادر به تامین کولر های آبی صنعتی بزرگ با سایز های مختلف می باشد. این شرکت قادر است برای سالن های بزرگ تولیدی، سوله های بزرگ، کارگاه های صنعتی . … کولر هایی با سایزهای هوادهی مختلف تولید نماید تا افراد در این فضاها آسایش و آرامش لازم برای انجام فعالیت ها روزمره را داشته باشند. تولیدات کولر های صنعتی مجموعه گرماسرد در دو نوع سانتریفیوژ و آکسیال می باشد.

نصب آسان، تعمیر و نگهداری بسیار راحت از ویژگی های کولر های صنعتی گرماسرد می باشد.

در صورت تمایل می‌توانید از مشاوره رایگان همکاران متخصص مجموعه گرماسرد در زمینه انتخاب نوع و تعداد کولر صنعتی برای فضای خود بهره‌مند شوید.

ویژگی‌های کولرهای صنعتی گرماسرد

  • بدنه گالوانیزه ضخیم با پوشش رنگ الکترواستاتیک کوره ای بسیار مقاوم
  • الکترو موتور ژن تبریز به همراه لرزه گیر
  • واسط تبخیری از جنس پد سلولزی اوکراینی با تراکم بالا و گارانتی 5 سال
  • سیستم کنترل اتوماسیون (کنترل زمان و دما)
  • قابلیت نصب اینورتور
  • دارای ریموت کنترل
  • فن سانتریفیوژ بی صدا در سری ECC و فن آکسیال در سری ECA
  • صدای بسیار کم
  • نصب و نگهداری آسان
  • گارانتی یک سال و خدمات پس از فروش نامحدود

در صورتی که فضای صنعتی شما در شهر تهران واقع شده است، همکاران متخصص ما در اسرع وقت به صورت رایگان از مجموعه شما بازدید کرده و نظرات کارشناسی خود را برای شما ارائه خواهند داد.

برای دریافت مشاوره رایگان و کاتالوگ می‌توانید با شماره تلفن 066424880- 021 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما