نصب و نگهداری کولر صنعتی
نکات مهم درباره نصب و نگهداری کولر صنعتی
شهریور ۶, ۱۳۹۷
کولر آبی بزرگ
کاربرد کولر آبی بزرگ
شهریور ۲۳, ۱۳۹۷
راهنمای انتخاب کولر صنعتی

کولرهای صنعتی توانسته‌اند تاثیر خنک‌کنندگی شگفت‌انگیزی را در همه جا از خود به نمایش بگذارند. در واقع ورود آن‌ها به بازار صنعت نوعی نوآوری و انقلاب در سیستم‌های خنک کننده‌ی محیطی بوجود آورده است. کولرهای صنعتی به دو گروه کولرهای صنعتی آبی و یا کولرهای تبخیری صنعتی تقسیم می‌شوند. آن‌ها برای تولید میزان زیادی از هوای خنک در محیط‌های بزرگ کارخانه‌ای به کار برده می‌شود که در هر دو محیط بزرگ سرپوشیده در قسمت داخلی کارخانه و یا محیط های بیرونی آن می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.از سیستم‌های مشابه مانند کولرهای صنعتی در مناطق بسیار گرم و با آب و هوایی خشک برای خنک کردن محیط‌های معمولی و یا خانگی هم استفاده می‌شود. در این نوشته قصد داریم نکات ارزشمندی درباره راهنمای انتخاب کولر صنعتی را بیان کنیم. بعد از مطالعه نکات بیان شده به عنوان راهنمای انتخاب کولر صنعتی دغدغه انتخاب کولر صنعتی را نخواهید داشت.

کجاها برای استفاده از کولرهای صنعتی مناسب هستند؟

اولین نکته به عنوان راهنمای انتخاب کولر صنعتی مربوط به مشخص کردن مکان استفاده کولر صنعتی می‌باشد. کولرهای صنعتی با تبخیر آب به دمای پایین و مرطوب کردن هوا در فرآیند مشابه به ‌فرآیندهای طبیعی عمل می‌کنند. آن‌ها در مصرف انرژی نسبت به سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی با محیط زیست سازگارتر هستند و در کارآیی بهتر از آن‌ها عمل می‌کنند.

به طور معمول آن‌ها نسبت به کولرهای معمولی در فضای باز قوی‌تر عمل می‌کنند. از محیط‌های مهم و مناسبی که می‌توان در آن‌ها از سیستم خنک کننده استفاده کرد و می‌توان به محیط‌هایی مانند انبارها، کارخانه‌های تولیدکننده، کارگاه‌ها، سایت‌های ساخت و ساز و سوله ها اشاره کرد. از سایر مکان‌ها می‌توان به باشگاه‌های ورزشی، اسکله‌های بارگیری، چادرهای بزرگ، گاراژهای پارک اتومبیل، مزارع، برگزاری رویدادهای ورزشی، انبارهای نگهداری مواد غذایی و یا غلات، استخرها و یا مکان‌هایی مانند پاسیو هم استفاده کرد.

انواع کولرهای صنعتی

۱.  کولرهای تبخیری قابل حمل

کولرهای تبخیری قابل حمل، هم‌چنین به عنوان کولرهای جابجا شونده هم معروف هستند، که همگی از انواع کولرهای تبخیری صنعتی به حساب می‌آیند. از این کولرها بیشتر در زمینه‌های تجاری مانند انبار‌ها و یا گاراژها استفاده می‌شود. از کولرهای تبخیری قابل حمل هم‌چنین می‌توان در سایر فضاهای باز مانند پاسیو و سایر مکان‌‌های مشابه هم استفاده کرد. اندازه‌های معمول آن‌ها تا ۱۳ هزار متر مکعب در ساعت می‌تواند افزایش پیدا کند.

۲.  کولرهای تبخیری ثابت یا نصب شده

آن‌ها عمدتاً برای مکان‌های صنعتی و یا کارخانه‌های بسیار بزرگ طراحی شده‌اند که با سیستم جابه‌جایی هوا به خارج و داخل عمل می‌کنند. کولرهای صنعتی عموماً دارای یک پنجره و یا کولر هوایی دیواری هم می‌باشند. به طور معمول میزان تهویه هوای آنها ۳۰ هزار متر مکعب در ساعت برای هر واحد می‌باشد.

 سه روش مناسب برای نصب کولرهای بزرگ صنعتی

علاوه بر دانستن نکاتی درباره راهنمای انتخاب کولر صنعتی باید نحوه نصب کولرهای بزرگ صنعتی را هم یاد بگیریم. به یاد داشته باشید محدوده‌ی تاثیرگذاری یک کولر ثابت با جهت هوا مشخص می‌شود. برای مثال دستگاه خنک کننده باید رو به روی محفظه‌ی خروجی هوا قرار بگیرد:

الف. کولرهای تبخیری که روی دیوار و یا داخل پنجره نصب می‌شوند. قادر به خنک کردن یک اتاق، گلخانه و یا کل محوطه‌ی گاراژ می‌باشند.

ب. کولرهای تخلیه هوا از پایین، که بر روی سقف کار گذاشته می‌شوند و هوای خنک را از سمت بالا به سمت پایین هدایت می‌کنند. عموماً مناسب خنک کردن تمامی فضای مورد نظر هستند.

پ. کولرهای تبخیری اسلایدی در یک طرف از ساختمان قرار می‌گیرد که البته می‌توانند بر روی سقف هم نصب شوند. درون این نوع کولرهای تبخیری، از یک بازو استفاده شده است تا باد را تبدیل به یک جریان جاری بکند و از طریق باز کردن درٍ بالای موجود در صفحه، بتواند هوای خنک را به درون فضای مورد نظر هدایت کند.

چگونه یک کولر صنعتی تبخیری کار می‌کند؟

در ادامه راهنمای انتخاب کولر صنعتی نحوه کارکرد کولر صنعتی تبخیری را به شما آموزش می‌دهیم. منظور از سیستم خنک کننده‌ی تبخیری همان سیستم‌ای است که با استفاده از آب می‌تواند محیط را خنک کند.

به یاد داشته باشید که شما اگر در مقابل این سیستم خنک کننده قرار بگیرید، می‌توانید احساس خنکی را به همراه رطوبت در روی پوست خود احساس کنید. این خنک‌کننده‌های تبخیری مناسب استفاده در محیط‌های بزرگ کاری هستند. در واقع به شما احساسی را می‌دهند که انگار محیط کار و یا فضای مورد نظر شما در کنار یک دریاچه یا دریا قرارگرفته‌ و باد، نسیم خنک و مرطوب را به داخل فضای دلخواه‌تان هدایت می‌کند.

با تبخیر آب و کاهش دمای ذرات هوا در تماس با آب، دمای محیط پایین آمده و فضا خنک می‌شود. علت این امر واکنش اندوترمیک است که به عنوان یک عکس العمل در هنگام کارکرد این فرایند معرفی می‌شود. در واقع در این فرآیند آب مایع، به گاز تبدیل می‌شود بنابراین دمای مولکول‌های مجاور خود را پایین می‌آورد. سیستم عملکرد یک دستگاه خنک کننده‌ی تبخیری به این روش ساده عمل می‌کند.

در سیستم کار کرد کولرهای صنعتی تبخیری یا همان فن‌های بزرگ خنک کننده، از سه اصل مهم آب، سطح مرطوب و یک پمپ استفاده شده است. پمپ توسط یک سیستم کنترل مکانیکی که در دستگاه کولر واقع شده است عمل می‌کند و سپس توسط یک فن چرخنده، هوای خنک به فضای مورد نظر توزیع می‌شود.

راهنمای انتخاب کولر صنعتی

یک کولر صنعتی تبخیری چقدر می‌تواند در خنک کردن محیط تاثیر بگذارد؟

در واقع باید به شما بگوییم به صورت کامل و تمام کمال هوای محیط شما را دگرگون خواهد کرد. شما می‌توانید از این سیستم خنک کننده در تمامی محیط‌ها استفاده کنید. با این همه، به دلایل بسیار آشکار، خنک کننده‌های تبخیری بیشتر در هوای خشک و محیط‌هایی با جغرافیایی گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع محیط‌های خشک بهترین مکان‌هایی هستند که مناسب‌‌ترین فضاها را برای استفاده از کولرهای صنعتی تبخیری دارند و عموماً بیشترین درصد استفاده از سیستم خنک کننده یا کولرهای تبخیری در همین مناطق گزارش شده است.

کولرهای تبخیری با استفاده از گرمایی که از بیرون می آید به فرآیند تبخیر داخل دستگاه کمک می‌کنند و بدین ترتیب می‌توانند با در دست داشتن ذرات هوا و خنک کردن آنها، هوای خنک مورد نیاز را در تمام محیط توزیع کنند.

پنج اصلی که باید به عنوان راهنمای انتخاب کولر صنعتی باید به آن‌ها توجه کنید از قرار زیر هستند:

۱. ویژگی‌های کولر صنعتی تبخیری (از جمله مواد اولیه در ساخت این دستگاه، پدهای خنک کننده، قدرت موتور و قدرت تخلیه هوا)

۲. برند کارخانه‌ی سازنده‌ی کولرهای صنعتی و یا کولرهای تبخیری

۳. اعتبار فروشنده و بازخوردهای فروش این محصول در بازار

۴.  بودجه‌ای که قرار است برای خرید این محصول در نظر بگیرید

۵. سیستم و مکانیسم نصب دستگاه

منبع:  vankool

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما