راهنمای انتخاب کولر صنعتی
راهنمای انتخاب کولر صنعتی
شهریور ۱۰, ۱۳۹۷
فن آکسیال: کاربرد، نحوه کارکرد و معرفی انواع فن‌ آکسیال
شهریور ۳۰, ۱۳۹۷
کولر آبی بزرگ

مهم‌ترین کاربرد کولر آبی بزرگ شامل مکان‌هایی مانند سوله‌های صنعتی، کارگاه‌ها، ادارات، مساجد، سالن‌های ورزشی، استخرها، رستوران‌ها، مراکز تجاری، مدارس و دانشگاه‌ها می‌شود. وظیفه و کاربرد اصلی کولرهای آبی بزرگ ایجاد دمای مناسب و رطوبت مناسب می‌باشد. کاربرد کولر آبی بزرگ در مکان‌های صنعتی است و کولر آبی بزرگ کارآیی مشابه کولر آبی خانگی دارد که در این نوشته در ادامه توضیحاتی را در این باره ارائه می‌کنیم.

کولر آبی چیست؟

کارکرد کولر آبی بزرگ همان‌گونه که از نام آن مشخص است با استفاده از آب سرمایش تولید می‌کند. در این سیستم آب ابتدا در محیط تشت کولر جمع می‌شود. سپس آب داخل تشت با استفاده از الکتروپمپ بر روی پوشال‌ها یا پد سلولزی پاشیده می‌شود. این عمل تا خیس شدن کامل پد یا پوشال سلولزی ادامه پیدا می‌کند. بعد از این عمل نوبت عبور هوا از میان روزنه‌ها می‌شود. در کولرهای صنعتی وظیفه تولید جریان هوا بر عهده فن موجود در کولر می‌باشد. هوای عبور پیدا کرده از میان روزنه‌ها و منافذ پوشال یا پد سلولزی به خاطر برخورد با آب تبخیر می‌شود و در محیط با آن ترکیب شده و به خاطر این ترکیب دما از دست می‌دهد و سبب خنک شدن محیط می‌شود.

نحوه کارکرد کولرهای آبی

کولرهای آبی، به صورت سنتی از منبع آب خانگی استفاده می‌کنند. میزان مصرف آب به نوع،  اندازه، و کیفیت ذخیره‌ی آب کولر، و هم‌چنین به آب و هوای منطقه بستگی دارد. در صورت استفاده‌ی صحیح، یک کولرآبی معمولی 20 تا 100 گالن آب (75.7  الی 378.4 لیتر) در روز مصرف می‌کند. درصورت وجود مشکل فنی یا نصب ناصحیح، ممکن است کولر روزانه 1000 گالن آب (3.8 متر مکعب) را هدر دهد.

کولرآبی شامل یک مخزن آب کوچک است. هنگامی‌که آب تبخیر می‌شود، مواد معدنی در مخزن جمع می‌شوند. دستگاه این آب را تخلیه کرده و آب تازه‌ی تامین شده از منبع آب را جایگزین را می‌کند. دفعات رسوب زدایی به تعداد ساعت‌های استفاده از کولرآبی و حجم مواد معدنی داخل آب بستگی دارد.

کولرآبی دارای سوپاپ، لوله، تیوب، و سنسور است. تمامی این ابزار مکانیکی ممکن است با اشکال مواجه شده و موجب مصرف خارج از اندازه‌ی آب شوند. با اینکه کولرآبی ساختار ساده‌ای دارد، اما همواره نیازمند مراقبت است. کولرآبی باید حداقل یک بار در سال توسط یک متخصص بررسی شود تا از خسارات وارده از مصرف بیش از اندازه‌ی آب جلوگیری به عمل آید.

کولر آبی بزرگ چیست و در کجاها کاربرد دارد؟

کاربرد کولر آبی بزرگ در تامین سرمایش فضاهای صنعتی است. کولر آبی بزرگ( صنعتی) گرما سرد در دو سری ECC  دارای فن سانتریفیوژ و ECA دارای فن آکسیال تولید می‌شوند. ظرفیت هوادهی این نوع کولرها از 11000( نیمه صنعتی) تا 45000( صنعتی) متغیر است. امکان سفارش و تولید کولر براساس نیاز و خواسته مشتریان توسط گروه صنعتی گرما سرد وجود دارد.

یکی دیگر از انواع کاربرد کولر آبی بزرگ مربوط به محیط‌های صنعتی می‌باشد. مهم‌ترین تفاوت کاربرد کولر آبی بزرگ با کولرهای خانگی در میزان هوادهی، میزان قدرت هوادهی و پرتاب هوای ایجاد شده است که میزان موارد بیان شده بسیار بیشتر از کولرهای خانگی می‌باشد.

انواع ظرفیت و کاربرد کولر آبی بزرگ و خانگی

کولرهای آبی خانگی تا ظرفیت 13000 تولید می‌شوند. این در حالی است که سایز کولرهای آبی صنعتی از 10000 تا 45000 می‌باشد. این در صورتی است که گروه صنعتی گرماسرد توانایی تولید کولر آبی سایز بزرگ و خیلی بزرگ را مطابق با سلیقه و خواسته مشتری دارد.

ویژگی‌های کولرهای صنعتی گرماسرد

  • بدنه گالوانیزه ضخیم با پوشش رنگ الکترواستاتیک کوره ای بسیار مقاوم
  • الکترو موتور ژن تبریز به همراه لرزه گیر
  • واسط تبخیری از جنس پد سلولزی اوکراینی با تراکم بالا و گارانتی 5 سال
  • سیستم کنترل اتوماسیون (کنترل زمان و دما)
  • قابلیت نصب اینورتور
  • دارای ریموت کنترل
  • فن سانتریفیوژ بی صدا در سری ECC و فن آکسیال در سری ECA
  • صدای بسیار کم
  • نصب و نگهداری آسان
  • گارانتی یک سال و خدمات پس از فروش نامحدود

کاربرد کولر آبی بزرگ

نحوه کارکرد کولرهای آبی

اساس کار سیستم سرمایش آبی در کولرهای آبی، فرآیندی فیزیکی است. در این نوع از کولرها، از فرآیند تبدیل مایع( که عموماً از آب استفاده می‌شود) به گاز، بخار خنکی ایجاد می‌شود که هوا و محیط اطراف کولر را خنک می‌کند. در حین تبدل مایع با گاز، گرما جذب می‌شود. این عبارت در زبان فنی “حرارت ناشی از تبخیر” نامیده می‌شود. آب عنصر خنک کننده‌ی بسیارخوبی به شمار می‌رود، چرا که فراوان بوده و به آسانی قابل دسترس است. علاوه بر این آب مایعی غیرسمی است و در آب و هواهای مختلف به آسانی قابلیت تبخیر دارد. تبخیر شش گالن آب (22.7 لیتر)، اثر سرمایشی برابری با عملکرد دستگاه تهویه هوای مرکزی خانگی (3.5 تن بر ساعت) دارد.

نمونه‌ی بارز این فرایند، عمل تعریق بدن است که سیستم بدنی انسان، برای کاهش درجه حرارت بدن انجام می‌دهد. لایه‌ی نازکی از آب تبخیر می‌شود؛ هنگام تعریق، عمل بخار شدن آب، گرما را جذب می‌کند. مقدار گرمای تبدیل شده به سرعت تبخیر بستگی دارد که با توجه به رطوبت و دمای هوا متغیر است. اگر رطوبت هوا زیاد باشد، عمل تعریق به کندی صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که علی‌رغم یکسان بودن درجه حرارت دما، در آب و هوای مرطوب احساس گرمای بیشتری می‌کنیم تا در آب و هوای خشک. در آب و هوای مرطوب بدن با سرعت کمی تعریق می‌کند و بنابراین خنک نمی‌شود.

سیستم‌های سرمایش آبی نیز، برای خنک کردن ساختمان‌ها و ابزارها، از همین قوانین فیزیکی پیروی می‌کنند. استفاده از کولرهای آبی در خنک سازی ساختمان‌ها بسیار شایع است، چرا که بکارگیری این کولرها هزینه‌ی نسبتاً کمی دارد و در مقایسه با دیگر کولرها انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند. متاسفانه کولرهای آبی به منبع آب فراوان نیاز دارند. در آب و هوای خشک، در منازل و محل کارهای کوچک از سیستم های سرمایش آبی مستقیم استفاده می‌کنند. این نوع کولرهای آبی “کولرکویری” نیز نامیده می‌شوند. تقریباً در هر نوعی از آب و هوا، در ساختمان‌های بزرگ از سیستم‌های سرمایش آبی غیرمستقیم یا همان سیستم‌های HVAC استفاده می‌کنند. در مکان‌های تولیدی و صنعتی از فن‌آوری سرمایش آبی برای گرمازدایی از ماشین‌ها، کمپرسورها و تجهیزات فنی استفاده می‌شود. در آب وهوای خشک، هزینه‌ی نصب و استفاده از کولرآبی حدودا 80 درصد پایین‌تر از سیستم تهویه‌ی هوا است.

علاوه بر مناطق خشک، در مناطق معتدل و مرطوب نیز استفاده از کولر‌های آبی شایع‌تر است. برای مثال در آشپزخانه‌های صنعتی، خشکشویی‌ها، گل‌خانه‌ها، اسکله‌های بارگیری، انبارها، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها، سالن‌های ورزشی، کارگاه‌ها، پارکینگ‌ها، لانه‌ها و دامداری‌ها( مرغداری‌ها و گاوداری‌ها) اغلب کولرآبی به کار می‌برند.

تجربه چندین دهه مجموعه گرماسرد در زمینه طراحی و ساخت کولرهای آبی صنعتی سبب شده است تا این مجموعه قادر به ساخت کولرهای آبی صنعتی بزرگ با سایزهای مختلف، متناسب با نیاز مشتریان است. کولرهای آبی تولید شده در مجموعه گرماسرد می‌تواند در سالن‌های بزرگ تولیدی، سوله‌های بزرگ، کارگاه‌های صنعتی و سایر مکان‌های صنعتی به کار برده شود. کولرهای آبی تولید شده در مجموعه ما در دو نوع سانتریفیوژ و آکسیال می‌باشد.

جنس بدنه کولر آبی بزرگ گرما سرد

جنس بدنه تمام کولرهای آبی بزرگ تولید شده در مجموعه گرما سرد( سانتریفیوژ و آکسیال) ضخامت بالایی دارند. با توجه به اینکه بدنه این نوع کولرها در معرض رطوبت بالا قرار دارند، جهت دوام و افزایش طول عمر دستگاه، پوشش رنگ کوره‌ای با ضخامت بالا تولید می‌شود. جنس بدنه و پروانه از نوع ورق گالوانیزه می‌باشد.

کلیه محصولات تولید شده در مجموعه گرما سرد دارای گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله می‌باشد.

نصب آسان، تعمیر و نگهداری بسیار راحت از ویژگی های کولر های صنعتی گرماسرد می باشد.

در صورت تمایل می‌توانید از مشاوره رایگان همکاران متخصص مجموعه گرماسرد در زمینه انتخاب نوع و تعداد کولر صنعتی برای فضای خود بهره‌مند شوید.

در صورتی که فضای صنعتی شما در شهر تهران واقع شده است، همکاران متخصص ما در اسرع وقت به صورت رایگان از مجموعه شما بازدید کرده و نظرات کارشناسی خود را برای شما ارائه خواهند داد.

برای دریافت مشاوره رایگان و کاتالوگ می‌توانید با شماره تلفن 066424880- 021 تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما