راه کارهای کاهش میزان مصرف آب کولرهای صنعتی

راه های افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی صنعتی و غیرصنعتی
راه های افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی صنعتی و غیرصنعتی
دی ۹, ۱۳۹۶
راندمان کولر صنعتی سلولزی
چه عواملی روی راندمان کولر صنعتی سلولزی تاثیر می گذارد؟
دی ۱۳, ۱۳۹۶
مصرف آب کولرهای صنعتی - گرماسرد تولید کننده انواع کولر های صنعتی

مصرف آب کولرهای صنعتی - گرماسرد تولید کننده انواع کولر های صنعتی

امروزه شاید به جرات بتوان بحران کم آبی، بحران انرژی و محیط زیست را جزو مهم ترین مسایل داخلی و بین المللی تمام کشورها دانست. به ویژه در کشورهای پیشرفته جهان اولی مباحثی از این قبیل دارای ارج و اهمیت ویژه ای در دولت ها و حتی میان مردم عادی می باشد.
کولرهای آبی یا تبخیری را می توان یکی از محبوب ترین و متداول ترین انواع سیستم های سرمایشی برای اماکن صنعتی دانست.

در واقع، مزایای استفاده از این سیستم ها در ساختمان های صنعتی به قدری است که سبب پیشرفت روز افزون آن و تلاش سازندگان آن برای ارتقای سطح کیفی محصول شده است. از این مزایا می توان به هزینه های پایین انرژی کولرهای آبی صنعتی نسبت به کولرهای گازی و اصطلاحا سیستم های تهیه مطبوع (Air Conditioner) اشاره کرد.

طبق آمارها و جداول مهندسی و فنی، میزان مصرف انرژی برق کولرهای آبی در برخی از موارد به یک پنجم کولرهای گازی می رسد که عددی قابل ملاحظه در برآورد هزینه های انرژی ساختمان ها و سالن های بزرگ تولیدی و صنعتی است.

به علاوه، سیستم های سرمایشی تبخیری را به سیستم های دوستدار طبیعت (Eco Friendly) می شناسند. چرا که هیچ گونه ماده خطرناکی نظیر گازهای CFC و غیره را وارد محیط اطراف نمی کنند.

تا جایی که این سیستم ها را برخی از نویسندگان با نام سیستم های دوستدار اوزون (Ozone Friendly) نیز نام گذاری می نمایند.
پس تا این جا می توان کولرهای آبی را موافق طبیعت، مقرون به صرفه، حاظ سلامت و ایمنی و دارای بهره وری انرژی دانست.

اما تنها موردی که می تواند در مورد کولرهای آبی برای دوستداران جهان و طبیعت نگران کننده باشد میزان مصرف آب کولرهای صنعتی و غیرصنعتی آبی است. که با توجه به رنج عملکرد و مصرف بالای کولرهای صنعتی سعی داریم در این مبحث در مورد مصرف آب این نسل از کولرها بحث کنیم.

مصرف آب کولرهای صنعتی-گرماسرد

مصرف آب کولرهای صنعتی-گرماسرد

نحوه عملکرد کولرهای صنعتی

کولرهای صنعتی بر اساس تبخیر آب کار می کنند. در واقع در این سیستم ها عامل انتقال حرارت، تماس آب با هوای گرم طی عبور از پدهای خنک کننده است. بدین ترتیب که هوای عبوری از پدهای خنک کننده با آب تماس یافته و حرارت خود را به آن منتقل می سازد. لذا دمای آن به دلیل آنتالپی تبخیر بالای آب به شدت کاهش یافته و از طریق فن به داخل ساختمان دمیده می شود. آب نیز با دریافت این میزان انرژی تبخیر شده و به محیط منتقل می شود.
این مکانیسم ساده نشان می دهد که کولرهای صنعتی آبی برای عمل خنک سازی نیازمند جریان دائمی آب هستند. تا بتواند پدهای خنک کننده را مرطوب ساخته و سبب عمل سرمایش محیط گردد.

نحوه ایجاد سرمایش توسط سیستم تبخیری-گرماسرد تولید کننده انواع کولر صنعتی

نحوه ایجاد سرمایش توسط سیستم تبخیری-گرماسرد

معیار مصرف آب کولرهای صنعتی

معیار تعیین میزان آب مصرفی کولرهای آبی لیتر بر ساعت (Lit/hr) یا گالن بر ساعت (Gal/hr) است. این در حالی است که میزان کلی مصرف آب برای یک دوره را بر اساس متر مکعب آب در آن دوره بیان می کنند که در ادامه بیشتر بدان خواهیم پرداخت.
میزان مصرف آب کولرهای صنعتی
طبق میانگین آماری به دست آمده از کولرهای معمولی آبی میزان مصرف آب یک کولر صنعتی با ظرفیت 13000 مترمکعب بر دقیقه (CFM) بالای 1000 لیتر در طول شبانه روز (تقریبا معادل 10 ساعت عملکرد کامل) است. این عدد برای یک کولر آبی عددی بسیار قابل ملاحظه است که باید مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حدالامکان از میزان آن کاسته شود.

مصرف آب کولرهای صنعتی

مصرف آب کولرهای صنعتی-گرماسرد

اهمیت مصرف آب کولرهای صنعتی

ایران کشوری گرم و خشک در جهان به شمار می آید. طبق پیش بینی ها متاسفانه طی ده بیست سال آینده بسیاری از شهرهای کشورمان با مشکل جدی کم آبی مواجه خواهند بود. بنابراین میزان مصرف آب کولرهای صنعتی و حتی خانگی آبی در کشورمان جای تفکر، بحث، بررسی و رسیدگی دارد. با وجود این که به نظر می رسد چند کولر نمی توانند سهم زیادی در مصرف آب کشور داشته داشته باشند، اما باید گفت که صرفا در استان اصفهان میزان آب مصرفی کولرهای استان معادل 19 مییلون متر مکعب در سال گزارش شده است که این میزان برابر با مصرف سالانه آب 127 هزار نفر است!! پس بهتر است اندکی جدی تر مبحث مصرف آب کولرهای آبی را پیگیری کنیم.

عوامل موثر و راه های کاهش مصرف آب کولرهای صنعتی

برای این که میزان مصرف آب کولرهای صنعتی و حتی غیرصنعتی کاسته شود راهکارهای زیادی پیشنهاد شده است. که تعدادی از آن ها به سازندگان کولرها و تعدادی نیز به کاربران مربوط می شوند. قبل از ارائه راه کارها تعداد مختصری از عوامل موثر در مصرف اّب کولرهای صنعتی را بیان می کنیم:

• درجه حرارت و رطوبت نسبی محیط کاربری کولرها روی میزان مصرف آب کولرهای صنعتی موثر است.
• ابعاد واحد خنک کننده و ظرفیت آن جزو موثرترین فاکتورهای تاثیرگذار در مصرف آب کولرهای صنعتی است.
• نوع دریچه های تخلیه (drain valves) به کار رفته، نوع پمپ آب مصرفی و در حالت کلی اجزای سازنده کولر و عمر کارکرد آن ها نیز می تواند در میزان مصرف آب کولرهای صنعتی موثر باشد.
• در صورت استفاده از کانال کشی ممکن است مقادیر زیادی از انتقال حرارت به دلیل کانال ها اتلاف شده و در سیستم های هوشمند جهت تامین انرژی مورد نیاز آب بیشتری مصرف گردد.
• نوع نصب نیز می تواند در میزان مصرف آب کولر تاثیر داشته باشد.
• گذر زمان نیز می تواند به دلیل استهلاک موتور و اجزای مکانیکی کولر و هم چنین رسوب گرفتگی پدها و … باعث کاهش راندمان و افزایش مصرف اب در کولرهای صنعتی گردد.

راهکارهای کاهش مصرف آب کولرهای صنعتی را نیز می توان چنین برشمرد:

• سرویس دوره ای کولرهای صنعتی و تست و تعمیر نشتی شیرهای تامین آب و اتصالات مربوطه
• کنترل دوره ای پدهای خنک کننده مورد استفاده در کولر و پاکسازی و رسوب زدایی آن ها و در صورت خرابی تعویض پدهای خنک کننده (که در محیط های صنعتی بیشتر دچار آلودگی می شوند)
• کنترل تراز کولرهای صنعتی جهت جلوگیری از نشت و هدر رفت آب
• جلوگیری از اتلاف انتقال حرارت صورت گرفته به داخل محوطه با استفاده از ایزوله سازی محیط

مصرف آب کولرهای صنعتی

مصرف آب کولرهای صنعتی

استفاده از پدهای سلولزی به جای پوشال های قدیمی به عنوان واسط تبخیری به دلیل میزان جذب آب بالاتر و هم چنین افزایش ریت انتقال حرارت و بازدهی سیستم، سیستم های هوشمند کنترل دما، استفاده از اینورتر و مواردی از این قبیل نیز به تولید کنندگان سیستم های سرمایشی مربوط می شود که در صورت رعایت سبب کاهش میزان مصرف آب در این سیستم ها می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما