قطعات کولر صنعتی شامل چه مواردی است و چه کاربردهایی دارد؟

پمپ کولر صنعتی
آشنایی با رایج‌ترین انواع پمپ کولر صنعتی
دی ۲۴, ۱۳۹۸
پوشال کولر صنعتی
آشنایی با رایج‌ترین انواع پوشال کولر صنعتی مورد استفاده در کولر آبی صنعتی
بهمن ۶, ۱۳۹۸
قطعات کولر صنعتی

قطعات کولر صنعتی

آشنایی با قطعات کولر صنعتی نقش مهمی در انتخاب یک کولر با کیفیت و با دوام دارد. کولرهای صنعتی از چند قطعه‌ی صنعتی تشکیل می‌شوند. هدف اصلی کولرهای صنعتی تامین سرمایش مورد نیاز و تهویه مناسب هوای مکان‌های تجاری و صنعتی است. همان طور که می‌دانید سرمایش در ساختمان‌های صنعتی دارای اهمیت بسیاری است. چرا که دمای بیش از اندازه می‌تواند به ماشین‌ها و ابزار آلات موجود در ساختمان‌های صنعتی آسیب برساند. همچنین تهویه‌ هوای مناسب، آلودگی‌ها را از محیط‌های تجاری و صنعتی دور کرده و محیط مناسبی را برای کار و ادامه‌ی فعالیت‌های صنعتی ایجاد می‌کند.

شناخت قطعات کولر صنعتی لازمه مرافبت و نگهداری مناسب کولر صنعتی است.

کولرهای صنعتی به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. برای این که بتوانید به صورت مناسب از کولر صنعتی خود نگهداری کنید، باید با قطعات کولر صنعتی آشنایی کافی داشته باشید. بررسی و کنترل مرتب قطعات کولر صنعتی موجب می‌شود که کولر بازده سرمایشی بیشتری داشته باشد و عمر مفید آن افزایش پیدا کند. علاوه براین، با بررسی به موقع قطعات کولر صنعتی و رفع مشکلات کوچک، از بروز خرابی‌ها و خسارت‌های بیشتر در آینده جلوگیری به عمل خواهید آورد. هنگام خرید کولر صنعتی باید به کیفیت و جنس قطعاتی که کولر از آنها ساخته شده است دقت نمایید. در واقع هر چه قطعات کولر صنعتی دارای جنس با کیفیت و بهتری باشند، کولر بازده سرمایشی بیشتری خواهد داشت.

آشنایی با قطعات کولر صنعتی

کولرهای صنعتی با توجه به نوع و مدل دارای قطعات مختلفی می‌توانند باشند. اما چند قطعه‌ی اصلی وجود دارد که در ساخت بیشتر کولرهای بزرگ صنعتی از آنها استفاده می‌شود. این قطعات شامل دمنده، کویل تبخیر، کمپرسور، کویل کاندنسور، فن، فیلتر هوا، ترموستات و پد سرمایشی هستند. در ادامه‌ی مطلب شما را با قطعات اصلی کولرهای صنعتی آشنا خواهیم کرد و به معرفی کاربردهای آنها خواهیم پرداخت.

موتور دمنده

موتور دمنده

 

دمنده: وظیفه‌ی اصلی دمنده مکش هوای گرم محیط به داخل کولر و دمیدن هوای خنک شده به سمت بیرون است. دمنده هوای گرم را از محیط اطراف کولر جذب می‌کند. در واقع کولر به واسطه‌ی دمنده دسترسی به هوای گرم را پیدا می‌کند. سپس هوای گرم پس از خنک شدن توسط کولر، به وسیله‌ی دمنده دوباره به محیط بیرون انتقال داده می‌شود.

کویل تبخیر: کویل تبخیر یک قطعه‌ی داخلی است که در کنار دمنده نصب می‌شود. وظیفه‌ی اصلی کویل تبخیر این است که رطوبت و حرارت را از هوای وارد شده به کولر می‌گیرد. این کار توسط مبردی که داخل کویل قرار دارد، انجام می پذیرد.

کمپرسور: یکی از قطعات اصلی کولرهای صنعتی کمپرسور است. هنگامی که کمپرسور گرما را دریافت می‌کند، مبرد به حالت گاز در می‌آید. سپس مبرد در امتداد کمپرسور عبور کرده و متراکم‌ می‌شود. در این مرحله مبرد آمادگی لازم را پیدا می‌کند تا گرما را دفع نماید.

کویل کندانسور: کویل کندانسور معادل کویل تبخیر خارجی است. هنگامی که مبرد در امتداد کمپرسور به سوی کندانسور حرکت می‌کند، گرمای جذب شده داخلی را آزاد می‌کند. پس از اینکه مبرد خنک شد، تبدیل به مایع می‌شود. سپس دوباره به جریان می‌افتد تا گرمای بیشتری را از کویل تبخیر جذب کند.

 

فن

فن

فن: کندانسور خارجی برخی از کولرها به دلیل داغ بودن مبردی که از آن عبور می‌کند، ممکن است بسیار گرم شود. استفاده از فن می‌تواند از گرم شدن بیش از اندازه‌ی کندانسور جلوگیری کند. باید گفت که فن‌های دمنده در بسیاری از کولرها به کار برده می‌شوند. برای مثال فن کولرها یکی پرکاربردترین سیستم‌های سرمایشی در ساختمان‌های تجاری و صنعتی هستند. وجود فن در کولرهای صنعتی باعث می‌شود که هوای خنک شده توسط کولر با سرعت و قدرت بیشتری در سراسر محیط اطراف خود توزیع پیدا کند. استفاده از فن امکان خنک شدن ساختمان مورد نظر را فراهم می‌کند. چرا که فن با ایجاد جریان هوا، هوای خنک را به قسمت‌های مختلف ساختمان منتقل می‌کند و تقریباً هیچ قسمتی از ساختمان گرم باقی نمی‌ماند. همچنین وجود فن می‌‌تواند به تهویه هوای ساختمان‌های صنعتی و تجاری کمک بسیاری بکند. برخی از کولرها دارای این ویژگی هستند که بتوان تنها از  فن آنها استفاده کرد. به کارگیری فن به تنهایی باعث کاهش دمای هوا نمی‌شود، بلکه با ایجاد جریان هوا و احساس خنکی در افراد پدید می‌آید.

فیلتر هوا: فیلترهای هوا برای جذب گرد و غبار و آلودگی‌های موجود در هوای محیط به کار برده می‌شوند. سیستم‌های تهویه هوا را می‌توان بدون فیلتر هوا نیز استفاده کرد اما باید به این نکته توجه کرد که در صورت عدم به کارگیری فیلتر هوا گرد و غبار و آلودگی‌ها وارد کولر شده و ممکن است به آن صدمه برسانند. به کارگیری فیلتر هوا می‌تواند باعث افزایش کیفیت هوای خنک شده توسط کولر شود.

ترموستات: ترموستات یکی از قطعاتی است که امروزه در ساخت سیستم‌های سرمایشی و همچنین سیستم‌های گرمایشی به کار برده می‌شود. ترموستات در سیستم‌های سرمایشی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند به شکل راحت‌تری کولر را کنترل کنند. با استفاده از ترموستات می‌توانید به صورت خودکار درجه‌ی کولر را تنظیم کنید. همچنین با استفاده از ترموستات می‌توانید زمان روشن و خاموش شدن کولر را  به صورت اتوماتیک مشخص نمایید. علاوه براین، ترموستات به دلیل کنترل دمای سیستم‌ها به صورت خودکار باعث افزایش ایمنی آنها می‌شود.

پد سرمایشی

پد سرمایشی

پدهای سرمایشی: یکی دیگر از مهم‌ترین قطعاتی که در ساخت کولرهای آبی به کار برده می‌شود، پد سرمایشی است. باید به این نکته اشاره کرد که در ساخت  کولرهای آبی خانگی ممکن است از پدهای سرمایشی پوشالی استفاده شود. اما در ساخت بیشتر کولرهای صنعتی از پدهای سرمایشی سلولزی استفاده می‌شود. پدهای سرمایشی سلولزی در مقایسه با پدهای سرمایشی پوشالی دارای دوام و کیفیت بیشتری هستند و در عین حال به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز دارند. پدهای سلولزی می‌توانند گرمای بیشتری را به خود جذب کرده و مدت زمان بیشتری آن را نگه دارند. این ویژگی باعث می‌شود که به کارگیری پدهای سرمایشی سلولزی در ساخت کولرهای صنعتی آبی، بازده سرمایشی آنها را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: roth-heat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما