قطعات کولر گازی :‌ آشنایی با اصلی‌ترین قطعات کولر گازی و نحوه‌ی کارکرد آنها

مشکلات رایج کولر گازی
آشنایی با مشکلات رایج کولر گازی و بررسی دلایل بروز آنها
خرداد ۹, ۱۳۹۹
طرز کار کولر آبی
طرز کار کولر آبی : آشنایی با مراحل و نحوه‌ی سرمایش به وسیله کولر آبی
خرداد ۱۵, ۱۳۹۹
قطعات کولر گازی

قطعات کولر گازی

قطعات کولر گازی نقش مهمی‌ در عملکرد سرمایشی و تولید هوای خنک توسط سیستم‌های تهویه هوا یا کولرهای گازی ایفا ‌می‌کنند.‌ کولر گازی یکی از پرکاربردترین سیستم‌های سرمایشی در طول فصل‌های گرم سال در ساختمان‌های تجاری و مسکونی است‌ و افراد بسیاری نسبت به نصب کولر گازی در ساختمان خود اقدام ‌می‌کنند.‌ در حقیقت سپری کردن روزهای گرم سال بدون کمک گرفتن از سیستم‌های سرمایشی ‌می‌تواند‌ طاقت فرسا باشد.‌ اگر شما نیز یکی از کاربران کولرهای گازی هستید، آشنایی با قطعات کولر گازی ‌می‌تواند به شما کمک کند تا شناخت بهتری‌ در مورد نحوه‌‌ی تولید هوای خنک توسط این سیستم سرمایشی‌ داشته باشید.‌ علاوه بر این، آشنایی با قطعات کولر گازی به نگهداری و مراقبت مناسب از دستگاه کمک ‌می‌کند و‌ در صورت بروز مشکل می‌توانید حدس بزنید که ایراد از کدام قطعه‌ی کولر شما است.‌ در ادامه‌ی مطلب شما را با اصلی‌ترین قطعات کولر گازی و‌ نحوه‌ی کار هر کدام از آنها آشنا خواهیم کرد.

قطعات کولر گازی

قطعات کولر گازی

اصلی‌ترین قطعات کولر گازی

باید گفت که کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی دارای قطعات‌ بیشتر و ساختار پیچیده‌تری هستند.‌ این کولر‌ها از چند قطعه‌ی اصلی تشکیل شده‌اند که وظیفه‌ی تولید هوای خنک را به عهده دارند.‌ در ادامه‌ی مطلب به معرفی قطعات کولر گازی و‌ بررسی نقش آنها در تامین سرمایش خواهیم پرداخت.

کمپرسور:‌ کمپرسور یکی از قطعات اصلی کولر گازی است و‌ می‌توان گفت که کمپرسور قلب کولر گازی به شمار ‌می‌آید.‌ وظیفه‌ی اصلی کمپرسور این است که گاز را به حالت مایع در می‌آورد.‌ کمپرسور کولر مبرد را که به حالت گاز است و‌ فشار کمی‌ دارد، قبل از ورود آن به کندانسور به گازی با فشار بالا و حرارت‌ زیاد تبدیل ‌می‌کند.‌ این فرایند باعث می‌شود که کولر گازی هوای گرم را‌ خنک کرده و باعث کاهش دمای هوای اتاق شود.

 

کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی

 

کویل کندانسور:‌ کویل کندانسور نیز یکی از‌ قطعات اصلی دیگر‌ است که در ساخت کولر‌های گازی به کار برده ‌می‌شود.‌ کندانسور به فن متصل است. فن، گازی را که با فشار بالا وارد می‌شود، خنک ‌می‌کند. همانطور که در بالا به آن اشاره شد در مرحله‌ی بعد کندانسور مبرد را‌ به حالت مایع تبدیل ‌می‌کند. کویل کندانسور در‌ قسمت بیرونی کولر گازی قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات‌ سیستم تهویه هوا به شمار می‌آید.

دستگاه تبخیر:‌ مایعی که از کویل کندانسور‌ خارج ‌می‌شود، در مرحله‌ی بعد‌ از طریق لوله‌های‌ بسیار کوچکی وارد دستگاه تبخیر ‌می‌شود.‌ فشار داخل دستگاه تبخیر بسیار پایین است و به این ترتیب باعث ‌می‌شود که مایع به حالت گاز تبدیل شود.‌ در این مرحله‌ گاز خنک شده و از دیگر قسمت‌های سیستم تهویه هوا عبور ‌می‌کند. باید گفت که دستگاه تبخیر نیز یکی از قطعات اصلی به‌ کار رفته در ساخت کولر‌های گازی به شمار ‌می‌آید.

دستگاه دمنده و هواگیر: دستگاه دمنده و هواگیر از اجزای اصلی کولر‌های گازی به شمار می‌آیند. وظیفه‌ی اصلی این قطعات گرفتن هوای گرم و وارد کردن آن به داخل سیستم تهویه هوا است. همچنین دستگاه دمنده و هوا گیر، هوای خنک تولید شده توسط کولر گازی را وارد محیط اتاق مورد نظر ‌می‌کند. این قطعه وظیفه‌ی اصلی توزیع مناسب هوای خنک را در قسمت‌های مختلف ساختمان به عهده دارند. با استفاده از فن، هوای خنک شده توسط کولر گازی با سرعت و قدرت بیشتری در محیط مورد نظر انتشار ‌می‌یابد و موجب ‌می‌شود که هوای خنک به قسمت‌های مختلف اتاق برسد و دمای اتاق به صورت یکنواخت کاهش پیدا کند.

ترموستات: امروزه سیستم‌های سرمایشی جدید مجهز به ترموستات هستند. ترموستات یک قطعه‌ی اصلی در کولر‌های گازی است که به کنترل صحیح دمای هوا کمک بسیاری می‌کند. تا زمانی که ترموستات عملکرد مناسبی نداشته باشد و به درستی عمل نکند، دیگر قطعات کولر گازی نیز نخواهند توانست وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهند. در صورتی که کولر گازی شما با مشکل مواجه شده باشد و هوای خنک کافی تولید نکند، به احتمال زیاد ترموستات آن خراب شده است. به همین دلیل سالم بودن ترموستات و عملکرد صحیح آن دارای اهمیت بسیاری است. ترموستات به صورت اتوماتیک دمای کولر را کنترل ‌می‌کند و موجب ‌می‌شود که کولر دمای هوای اتاق را به درجه‌ی مطلوب مورد نظر کاربران برساند.

 

ترموستات کولر گازی

ترموستات کولر گازی

 

فیلتر: تمام کولر‌های گازی دارای قطعه‌ای به نام فیلتر هستند. وظیفه‌ی اصلی فیلتر به کار رفته در ساخت کولر گازی این است که از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل دستگاه اصلی کولر جلوگیری به عمل ‌می‌آورد. فیلتر یکی از مهم‌ترین قطعات کولر گازی به شمار ‌می‌آید، چرا که ورود ذرات معلق در هوا و گرد و غبار می‌تواند باعث صدمه دیدن و از کار افتادن قطعات دیگر کولر گازی شود.

لوله‌های تخلیه: وظیفه‌ی اصلی لوله‌های تخلیه این است که هنگا‌می‌ که هوای گرم خنک ‌می‌شود، قطره‌های آب را جمع کنند. قطرات جمع شده‌ی آب از طریق لوله‌های تخلیه به خارج از دستگاه کولر گازی هدایت ‌می‌شوند. اگر لوله‌های تخلیه کار خود را به درستی انجام ندهند یا مسدود باشند، آب شروع به نشت کردن از دستگاه کولر گازی خواهد کرد. بنابراین چکه کردن آب ‌می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد نامطلوب لوله‌های تخلیه باشد.

اکنون که با قطعات کولر گازی و عملکرد هر کدام از آنها آشنا شدید، لازم است که از کولر گازی خود به صورت مناسب نگهداری کنید و دستورالعمل‌های لازم برای به کارگیری صحیح آن را به کار ببرید. برای اینکه عملکرد سرمایشی کولر گازی و طول عمر آن را افزایش دهید، باید به صورت مرتب و در زمان مناسب نسبت به سرویس دهی و نظافت کولر خود اقدام کنید. باید بدانید که تامین سرمایش مناسب به وسیله‌ی کولر گازی بستگی به سالم بودن و عملکرد صحیح تمام قطعات کولر گازی شما دارد. برای مثال عملکرد کمپرسور به عملکرد کویل کندانسور بستگی دارد. از طرف دیگر عملکرد کویل کندانسور نیز مرتبط با عملکرد دستگاه تبخیر است. به این صورت تما‌می‌ قطعات کولر گازی به یکدیگر مرتبط هستند و نحوه‌ی کار هر کدام از آنها عملکرد دیگری را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: urbancompany

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما