آشنایی با مشکلات رایج کولر گازی و بررسی دلایل بروز آنها

معایب کولر گازی
معرفی مهم‌ترین معایب کولر گازی که تا به حال نمی‌دانستید
خرداد ۶, ۱۳۹۹
قطعات کولر گازی
قطعات کولر گازی :‌ آشنایی با اصلی‌ترین قطعات کولر گازی و نحوه‌ی کارکرد آنها
خرداد ۱۲, ۱۳۹۹
مشکلات رایج کولر گازی

مشکلات رایج کولر گازی

مشکلات رایج کولر گازی ممکن است برای هر کسی که از این سیستم سرمایشی برای تامین هوای خنک ساختمان خود استفاده ‌می‌کند، پیش بیاید.‌ باید بدانید که تعمیر کولر گازی گاهی اوقات ممکن است‌ هزینه‌ی زیادی داشته باشد.‌ بنابراین لازم است که کاربران دستورالعمل‌های مراقبت و به کارگیری صحیح این کولر را دنبال کنند تا‌ عملکرد سرمایشی و طول عمر کولر گازی خود را افزایش دهند.‌ همچنین لازم است که کاربران با مشکلات رایج کولر گازی آشنایی کافی داشته باشند تا در صورت‌ پیش آمدن هرگونه مشکلی‌ عکس‌العمل مناسبی نشان دهند و‌ از وارد آمدن خرابی و زیان‌های بیشتر جلوگیری به عمل بیاورند.‌ در این متن به معرفی مشکلات رایج کولر گازی و بررسی دلایل و راه حل‌های‌ تعمیر آنها خواهیم پرداخت.

 

مشکلات رایج کولر گازی

مشکلات رایج کولر گازی

معرفی مشکلات رایج کولر گازی

‌کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی قطعات بیشتر و ساختار پیچیده‌تری دارند. بنابراین‌ مشکلات به وجود آمده در کولرهای گازی ممکن است مربوط به قطعات مختلف آن باشد. در ادامه‌ی مطلب به معرفی مشکلات رایج کولر گازی و راه حل‌هایی برای رفع آنها خواهیم پرداخت.

روشن نشدن کولر گازی

اگر کولر گازی شما روشن نمی‌شود، ابتدا باید باتری‌های ترموستات خود را هنگا‌می ‌که دستگاه کولر خاموش است، بررسی کنید.‌ اگر اشکال از باتری‌ باشد، باتری‌های ترموستات را عوض کنید.‌ در صورتی که باتری‌ها کار می‌کنند، تنظیمات ترموستات را مورد‌ بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که حالت‌ ” خنک کردن ” کولر روشن است و آن را روی درجه مورد نظر تنظیم کرده‌اید.‌ در صورتی که ترموستات شما روشن است و‌ مشکلی ندارد اما همچنان کولر گازی روشن نمی‌شود، قطع کننده‌ی مدار را کنترل کنید.‌ اگر قطع کننده‌ی مدار مشکل داشته باشد کولر گازی روشن نخواهد شد.‌ قطع کننده‌ی مدار را با روشن و خاموش کردن کلید آن ریست کنید.

هوای خنک از کولر گازی دمیده نمی‌شود.

در صورتی که هوای خنک از کولر گازی شما دمیده نمی‌شود، ممکن است اشکال از فیلترهای کولر باشد.‌ فیلتر کثیف ‌می‌تواند موجب یخ زدن یونیت کندانسور‌ شود و قدرت خنک کنندگی کولر گازی را کاهش دهد.‌ با تمیز کردن یا تعویض فیلترهای‌ کثیف و‌ معیوب می‌توانید عملکرد سرمایشی‌  کولر را بهبود ببخشید.

 

مشکلات رایج کولر گازی

مشکلات رایج کولر گازی

یخ زدن یونیت خارجی کولر گازی

یخ زدن یونیت خارجی کولر گازی ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. برخی از دلایل‌ به وجود آمدن این مشکل عبارت هستند از:

– ناکافی بودن حجم جریان هوا

– سرد بودن هوای بیرون

– پایین بودن درجه‌ی خنک کننده

– مشکلات مربوط به‌ موتور دمنده

– معیوب بودن کنتراکتور

نشتی مبرد کولر گازی

نشتی مبرد یا مایع خنک کننده یکی از مشکلات رایج کولر گازی است. هنگا‌می‌ که خنک کننده‌ی کولرگازی چکه کرده یا نشت کند، دما تغییر ‌می‌یابد و در نتیجه کولر نمی‌تواند عملکرد سرمایشی خوبی داشته باشد. نشتی و چکه کردن مبرد می‌تواند موجب بروز مشکلات زیر شود:

– کاهش عملکرد سرمایشی کولر

– افزایش میزان مصرف انرژی

– یخ زدن کویل

– صدمه رسیدن به کمپرسور

– سرمایش غیر یکنواخت

به گوش رسیدن صداهای نامعمول از کولر گازی

به گوش رسیدن صداهای نامعمول از کولر گازی می‌تواند نشانه‌ی معیوب بودن قطعات مختلف کولر باشد. مشکلات زیر ‌می‌تواند دلیل تولید صداهای نامعمول از کولر گازی شود:

– نشت کردن مبرد ‌می‌تواند باعث تولید صدای هیس مانندی شود.

– به گوش رسیدن صدای کلیک مانند هنگام روشن و خاموش کردن کولر گازی ممکن است مربوط به معیوب بودن رله باشد.

– به گوش رسیدن صدای بنگ بنگ یا لرزش و حرکت کولر ‌می‌تواند ناشی از معیوب بودن موتور دمنده باشد.

– خراب بودن کمپرسور یا موتور فن، باعث ایجاد صدای جیغ مانند می‌شود.

– معیوب بودن قطعات الکتریکی کولر گازی باعث تولید صدای وزوز مانند می‌شود.

یخ زدن کویل دستگاه تبخیر

در صورتی که کولر گازی هوای کافی در دسترس نداشته باشد، ممکن است کویل تبخیر آن‌ یخ بزند و باعث از کار افتادن کولر گازی شود. مسدود بودن دریچه‌ها و کانال‌ها، کثیف بودن فیلترهای هوا، یا معیوب بودن فن می‌تواند موجب شود که کولر گازی جریان هوای کافی را نتواند تولید کند. قطع ارتباط بین موتور و کمپرسور نیز ‌می‌تواند باعث شود که کولر روشن شود. همچنین باید از سالم بودن اتصالات الکتریکی اطمینان حاصل کنید.

چکه کردن آب به خارج از دستگاه کولر گازی

چکه کردن آب از کولر گازی در یک روز گرم یا مرطوب، به خصوص در حالی که کولر روشن است، ‌می‌تواند یک اتفاق عادی و نرمال باشد. همچنین اگر در دمای 60 درجه این اتفاق بیفتد نباید نگران خراب بودن کولر باشید. در صورتی که این شرایط برقرار نیست و آب از کولر چکه می‌کند، دلیل آن ‌می‌تواند عوامل زیر باشد:

کثیف بودن فیلتر‌های هوا

– نصب نامناسب کولر گازی

– مسدود بودن لوله‌های تخلیه

– پایین بودن سطح خنک کننده

– شکسته بودن پن میعانات

مشکل زهکشی

 

مشکلات رایج کولر گازی

مشکلات رایج کولر گازی

 

لوله‌ی زهکشی و تخلیه‌ی آب ممکن است توسط گرد و غبار و آلودگی یا رسوب مسدود شده باشد. اگر آب به صورت مناسب زهکشی و تخلیه نشود، موجب ایجاد قارچ و کپک ‌می‌گردد. همچنین گازها و بوی بد می‌تواند در محیط داخلی ساختمان انتشار پیدا کند. برای جلوگیری از این مشکل لازم است که از سالم بودن لوله‌های زهکشی و تخلیه‌ی آب اطمینان حاصل کنید و به صورت مرتب آن را تمیز و کنترل نمایید. نصب کولر گازی در ارتفاع نامناسب نیز می‌تواند منجر به اخلال در فرایند زهکشی و تخلیه‌ی آب شود.

مشکل سنسور

کولر گازی دارای یک سنسور ترموستات است که در نزدیکی کویل دستگاه تبخیر قرار می‌گیرد. ترموستات درجه‌ی هوا را در دستگاه تبخیر کننده اندازه ‌می‌گیرد و فرایند خنک کردن هوا را با توجه به شرایط و دمای اتاق مورد نظر تنظیم ‌می‌کند. اگر سنسور از تنظیم خارج شود و به درستی کار نکند ‌می‌تواند موجب روشن و خاموش شدن اتفاقی و مکرر کولر شود. سنسور ترموستات باید در نزدیکی کویل دستگاه تبخیر قرار داده شود اما با آن در تماس نباشد.

شما ‌می‌توانید با کسب اطلاعات کافی برخی از مشکلات رایج کولر گازی را حل کنید. اما باید دقت کنید که در بیشتر مواقع به کمک یک فرد متخصص و با تجربه نیاز پیدا خواهید کرد. همانطور که قبلاً گفته شد پیشنهاد ‌می‌کنیم نکات مهم در مورد نگهداری و به کارگیری کولر گازی را رعایت کنید تا بتوانید به مدت طولانی‌تری از کولر خود استفاده کرده و از اثر سرمایشی آن بهره‌مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت گرماسرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: whitemechanical

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما