معرفی مهم‌ترین معایب کولر گازی که تا به حال نمی‌دانستید

تفاوت های کولر آبی و کولر گازی
تفاوت های کولر آبی و کولر گازی چیست و کاربرد هر یک کدام است؟
خرداد ۳, ۱۳۹۹
مشکلات رایج کولر گازی
آشنایی با مشکلات رایج کولر گازی و بررسی دلایل بروز آنها
خرداد ۹, ۱۳۹۹
معایب کولر گازی

معایب کولر گازی

با وجود معایب کولر گازی این سیستم سرمایشی یکی از پرکاربردترین کولرها‌ به شمار ‌می‌آید.‌ کولر‌های گازی دارای قدرت سرمایشی بالایی هستند و مزیت‌های بسیاری دارند.‌ این کولرها در بسیاری از ساختمان‌های تجاری و مسکونی برای تامین‌ هوای خنک و کنترل دمای هوا به کار برده ‌می‌شوند. علاوه بر این، کولر‌های گازی برای کنترل رطوبت و تامین رفاه‌ ساکنان ساختمان‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال این کولرها نیز مانند تما‌می ‌سیستم‌های سرمایشی دیگر دارای معایب و نکات ضعف مخصوص به خود هستند.‌ آشنایی با معایب کولر گازی کمک ‌می‌کند تا شناخت بهتری در مورد این سیستم‌های سرمایشی داشته باشید. در این متن به بررسی معایب کولر گازی‌ خواهیم پرداخت.

بررسی معایب کولر گازی

 

 

بررسی معایب کولر گازی

بررسی معایب کولر گازی

 

در صورتی که‌ به منظور تامین تهویه و سرمایش ساختمان مورد نظر خود از کولر گازی استفاده کنید، لازم است که اطلاعات کافی در مورد مزایا و معایب این سیستم سرمایشی داشته باشید.‌ در این بخش شما را با برخی از مهم‌ترین معایب کولر گازی آشنا خواهیم کرد.

پر مصرف بودن کولر گازی

یکی از مهم‌ترین معایب کولر گازی این است که‌ این کولرها انرژی برق زیادی مصرف می‌کنند.‌ اگر تا به حال از کولر گازی استفاده کرده باشید، ممکن است متوجه افزایش ناگهانی‌ مبلغ قبض برق شده باشید.‌ با اینکه فناوری به کار رفته در ساخت کولر‌های گازی پیشرفته است،‌ این کولرها جزء سیستم‌های سرمایشی کم مصرف به شمار نمی‌آید.‌ فرایند خنک کردن هوا که با استفاده از مبرد انجام می‌پذیرد، به انرژی زیادی نیاز دارد.‌ به همین دلیل‌ هزینه‌های سرمایشی ساختمان با استفاده از کولرهای گازی افزایش پیدا ‌می‌کند.‌ از آنجایی که تامین سرمایش مناسب در ساختمان‌های تجاری و صنعتی‌ فرایندی هزینه‌بر است،‌ به کارگیری کولرهای گازی در این نوع ساختمان‌ها ‌می‌تواند موجب افزایش چشمگیر‌ میزان مصرف انرژی شود.

امکان ایجاد آلودگی‌ در محیط‌ داخلی ساختمان توسط کولر گازی

 

معایب کولر گازی

معایب کولر گازی

 

کولرهای گازی برای خنک کردن هوا از مواد شیمیایی‌ استفاده می‌کنند.‌ فرایند‌ خنک کردن هوا با استفاده از مبرد که یک‌ ماده‌ی شیمیایی است،‌ روش‌ سرمایشی پاکی‌ به شمار نمی‌آید. در این روش سرمایشی هوا به صورت‌ گردشی و با استفاده از مبدل خنک ‌می‌شود.‌ مواد شیمیایی به کار رفته در‌ ساختار مبرد‌ برای سلامتی مضر هستند و ممکن است مقداری از این گاز همراه با هوای خنک‌ در محیط داخلی ساختمان‌ انتشار پیدا کند.‌ علاوه بر این، کولرهای گازی‌ موجب انتشار مقدار قابل توجهی از گاز کربن دی اکسید و دیگر گازهای گلخانه‌ای‌ می‌شوند.‌ همه‌ی این موارد باعث می‌شود که کیفیت هوای خنک شده توسط کولر گازی‌ رضایت بخش نباشد.‌ به‌ کارگیری طولانی مدت کولر گازی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری ممکن است موجب بروز‌ بیماری‌های بسیاری بر اثر آلودگی هوا شود.‌ برای مثال در صورت‌ قرار گرفتن در معرض باد خنک کولر گازی به صورت طولانی مدت ممکن است نشانه‌هایی مانند سرگیجه، آبریزش بینی، خارش چشم‌ها، و خشکی گلو شوید.‌ طبیعی است که سپری کردن ساعات کار طولانی در دفاتر اداری و ساختمان‌های تجاری با‌ وجود‌ به کارگیری کولر گازی ‌می‌تواند موجب تشدید این نشانه‌ها شود.

علاوه بر این، کولر گازی دارای این ویژگی است که هوای خنک و خشکی را تولید کرده و‌ باعث از بین رفتن رطوبت موجود در هوا ‌می‌شود.‌ این ویژگی ‌می‌تواند به مرور زمان باعث خشکی پوست گردد.‌ همچنین کاهش محسوس رطوبت هوا ‌می‌تواند موجب تشدید بیماری‌های تنفسی گردد.

همان طور که می‌دانید در ساختمان‌های صنعتی و تجاری به کارگیری‌ ابزارها و ماشین آلات صنعتی به صورت طولانی مدت موجب ایجاد آلودگی هرچه بیشتر می‌شود.‌ برای مثال در برخی از ساختمان‌های تجاری و صنعتی استفاده از مواد شیمیایی یا‌ دستگاه‌های صنعتی موجب انتشار گازهای سمی ‌در فضا ‌می‌شود.‌ در نتیجه بهتر است برای خنک کردن این نوع مکان‌ها‌ از سیستم‌هایی استفاده کرد که‌ علاوه بر‌ کاهش دما به تهویه و پاکسازی‌ هوای داخلی ساختمان نیز کمک کنند.‌ شیوه‌ی کار کولرهای گازی به این شکل است که هوای داخل ساختمان را به صورت مکرر خنک کرده و آن را دوباره به محیط اتاق باز ‌می‌گردانند. در نتیجه آلودگی‌ها در فضای اتاق باقی می‌ماند.

 

نگهداری صحیح کولر گازی

نگهداری صحیح کولر گازی

 

در صورت به ‌کارگیری کولر گازی باید‌ دستورالعمل‌های لازم در مورد نگهداری مناسب آن را دنبال کنید.‌ نگهداری نامناسب کولر گازی ممکن است موجب‌ رشد انواع قارچ و باکتری شده و باعث شیوع بیماری‌های‌ مسری گردد.‌ کثیف بودن فیلترهای‌ کولر گازی و‌ آلوده بودن آنها به گرد و خاک و پرز ‌می‌تواند‌ باعث آلودگی‌ هوای داخلی ساختمان شود. بنابراین لازم است که بر اساس دستورالعمل‌های نگهداری کولر گازی نسبت به تمیز کردن به موقع‌ قطعات آن اقدام کنید.

عدم سازگاری کولرهای گازی با محیط زیست

امروزه یکی از مهم‌ترین عواملی که برای سازندگان سیستم‌های سرمایشی و کاربران‌ آنها مهم است، سازگار بودن کولر با محیط زیست است.‌ یکی از مهم‌ترین معایب کولر گازی عدم سازگاری آن با محیط زیست به شمار ‌می‌آید.‌ باید بدانید که کولرهای گازی مقدار قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ای را‌ منتشر ‌می‌کنند و‌ به این ترتیب باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست ‌می‌شوند.‌ علاوه بر این، مواد شیمیایی به کار رفته در مایع خنک کننده یا مبرد کولر گازی‌ یک ماده‌ی مضر و سمی است و استنشاق آن موجب تهدید سلامتی انسان می‌شود.‌ همچنین همانطور که گفته شد کولر‌های گازی انرژی زیادی مصرف می‌کنند.‌ به طور کلی سیستم‌های سرمایشی پرمصرف،‌ کولر‌های ناسازگار با محیط زیست محسوب ‌می‌شود.‌ چرا که برای تولید انرژی مورد نیاز آنها باید منابع طبیعی زیادی را مصرف کرد.

با وجود معایب کولر گازی که در این متن به آنها اشاره شد، باید گفت که‌ این نوع کولرها عملکرد سرمایشی بسیار خوبی دارند.‌ شما ‌می‌توانید با به‌ کارگیری کولر گازی دمای محیط مورد نظر خود را به درجه‌ی مطلوب برسانید‌ و از اثر سرمایشی آن بهره‌مند شوید.‌ علاوه بر این، کولر‌های گازی سرعت سرمایشی بالایی دارند و در مدت زمان کمی ‌قادر به کاهش‌ دمای هوای اتاق هستند.‌ با توجه به اینکه کولرهای آبی‌ در مناطق گرم و مرطوب کارایی ندارند،‌ کولرهای گازی سیستم‌های سرمایشی ایده‌آلی برای تامین سرمایش در این مناطق به شمار ‌می‌آیند.

منبع: aircoolers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما