تفاوت های کولر آبی و کولر گازی چیست و کاربرد هر یک کدام است؟

تهویه هوای باشگاه ورزشی
تهویه هوای باشگاه ورزشی به صورت مناسب با استفاده از فن‌های تجاری
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹
معایب کولر گازی
معرفی مهم‌ترین معایب کولر گازی که تا به حال نمی‌دانستید
خرداد ۶, ۱۳۹۹
تفاوت های کولر آبی و کولر گازی

تفاوت های کولر آبی و کولر گازی

آشنایی با تفاوت های کولر آبی و کولر گازی به شما کمک ‌می‌کند که سیستم سرمایشی مناسبی را انتخاب کنید که توانایی تامین نیازهای سرمایشی شما را به صورت مناسب داشته باشد. کولرهای آبی و کولرهای گازی از جمله سیستم‌های سرمایشی پرکاربرد در ساختمان‌های تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی به شمار ‌می‌آیند. باید گفت که هر کدام از این کولرها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند و به کارگیری هر کدام از آنها در شرایط مختلف دارای مزایای خود است. در این متن به بررسی مهم‌ترین تفاوت های کولر آبی و کولر گازی خواهیم پرداخت.

آشنایی با مهم‌ترین ‌تفاوت های کولر آبی و کولر گازی

انواع کولرهای آبی و کولرهای گازی به منظور تامین تهویه و هوای خنک در محیط‌های مختلف به کار برده ‌می‌شوند. با بررسی تفاوت های کولر آبی و کولر گازی خواهید توانست گزینه‌ای را انتخاب کنید که مناسب با نیازهای سرمایشی و شرایط ساختمان مورد نظر شما باشد. به همین دلیل در این قسمت شما را با برخی از مهم‌ترین تفاوت های کولر آبی و کولر گازی آشنا خواهیم کرد.

‌تفاوت های کولر آبی و کولر گازی در نحوه‌ی سرمایش

مهم‌ترین تفاوت کولر آبی و کولر گازی نحوه‌ی تامین تهویه و تولید هوای خنک است. کولرهای آبی از یک روش طبیعی یعنی تبخیر هوا برای تولید هوای خنک استفاده می‌کنند. در حالی که کولرهای گازی از روش فشرده کردن هوا که یک روش مصنوعی است، برای کاهش دمای هوا بهره ‌می‌برند. کولر آبی هوای گرم بیرون را گرفته و آن را از پد سرمایشی خود عبور ‌می‌دهد. هوای گرم در حین عبور از پد سرمایشی مرطوب تبخیر شده و دمای آن کاهش پیدا ‌می‌کند. این روش سرمایشی یک روش کاملاً طبیعی است. سپس هوای خنک شده توسط کولر آبی به وسیله‌ی فن در محیط اطراف توزیع می‌شود. قطعات اصلی کولر آبی عبارت هستند از پد‌های سرمایشی، سیستم پمپ آب و فن.

تفاوت های کولر آبی و کولر گازی

تفاوت های کولر آبی و کولر گازی

 

در مقابل، کولر گازی هوای گرم داخل محیط اتاق را گرفته و پس از پروسه‌ی خنک کردن هوا، آن را دوباره به محیط اتاق برمی‌گرداند. کولر گازی برای خنک کردن هوا از مبرد یا مایع خنک کننده‌ی شیمیایی استفاده ‌می‌کند. کولر گازی دارای دو یونیت است که یونیت داخلی در داخل ساختمان نصب شده و یونیت خارجی که در خارج از ساختمان قرار داده می‌شود. این دو یونیت توسط لوله‌ها و کویل‌ها به یکدیگر متصل ‌می‌شوند. مبرد به صورت دائم در لوله‌ها و کویل‌های کولر آبی که یونیت دستگاه خارجی کولر بدون دستگاه داخلی کولر را به یکدیگر متصل ‌می‌کنند، جریان دارد.

با توجه به ‌تفاوت های کولر آبی و کولر گازی در نحوه‌ی سرمایش، نتیجه‌ی کار این دو با یکدیگر متفاوت خواهد بود. کولرهای آبی هوای تازه‌ی بیرون را گرفته و با خنک کردن آن موجب تولید هوای خنک و مطبوعی ‌می‌شوند. علاوه بر این کولرهای آبی موجب افزایش رطوبت موجود در هوا می‌گردند. در حالیکه کولرهای گازی هوای موجود در اتاق را به صورت گردشی خنک می‌کنند. هوای خنک تولید شده توسط کولر گازی خنک و خشک است، چرا کولر گازی حرارت و رطوبت هوا را می‌گیرد.

یکی از ‌تفاوت های کولر آبی و کولر گازی این است که کولر آبی موجب افزایش رطوبت هوا می‌شود، اما کولر گازی ممکن است موجب انتشار مقداری از خنک کننده‌های شیمیایی به همراه هوای خنک در محیط اتاق شود. باید اضافه کرد که کولر گازی در مقایسه با کولر آبی قابلیت بیشتری برای کاهش دمای هوا دارد.

‌تفاوت های کولر آبی و کولر گازی در میزان مصرف انرژی

 

کولر آبی کم مصرف

کولر آبی کم مصرف

 

یکی از مهم‌ترین تفاوت های کولر آبی و کولر گازی میزان مصرف انرژی توسط این دو نوع سیستم سرمایشی است. باید گفت که کولرهای آبی دارای ساختار بسیار ساده‌تری هستند و تعداد قطعات اصلی به کار رفته در ساخت آنها کم است. به همین دلیل کولرهای آبی برای تولید هوای خنک به انرژی کمتری نیاز دارند. در حالی که کولرهای گازی سیستم‌های سرمایشی پر قدرتی به شمار ‌می‌آیند و دارای ساختار پیچیده‌تری هستند. تعداد قطعات به کار رفته در ساخت کولر‌های گازی بیشتر است و این نوع سیستم‌های سرمایشی برای تولید هوای خنک به انرژی بیشتری نیاز دارند. کم مصرف بودن کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی موجب ‌می‌شود که کاربران بسیاری برای تامین سرمایش مورد نیاز خود از کولرهای آبی استفاده کنند.

مقایسه‌ی عملکرد سرمایشی کولر آبی و کولر گازی

برای اینکه کولرهای آبی عملکرد سرمایشی خوبی داشته باشند، باید شرایط محیطی مناسب باشد. کولر آبی در آن دسته از مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند کاربرد دارد و به علت رطوبت زایی به کارگیری کولرهای آبی در مناطق گرم و مرطوب توصیه نمی‌شود. یکی از مزیت‌های کولرهای آبی این است که ‌می‌توان از آنها در فضای بسته و همچنین فضای باز استفاده کرد. در صورت به کارگیری کولر آبی در فضای بسته باید درب یا پنجره‌ای از اتاق باز باشد تا کولر به هوای گرم بیرون دسترسی کافی داشته باشد. کولرهای آبی در فضای باز عملکرد سرمایشی خوبی دارند.

 

کولر آبی فضای باز

کولر آبی فضای باز

 

از طرف دیگر، کولرهای گازی سیستم‌های سرمایشی پرقدرتی به شمار می‌آیند، با اینکه کولرهای آبی تا اندازه‌ی محدودی ‌می‌توانند هوای اطراف خود را خنک کنند. با استفاده از کولرهای گازی می‌توان دمای اتاق را به درجه‌ی مطلوب مورد نظر رساند. با این حال از کولرهای گازی نمی‌توان در فضای باز استفاده کرد. در صورت به کارگیری کولر گازی در فضای بسته نیز بهتر است درب و پنجره‌ها بسته باشند. چرا که ورود هوای گرم بیرون موجب کاهش عملکرد سرمایشی کولر گازی خواهد شد.

سازگاری با محیط زیست در کولر آبی و کولر گازی

یکی از مهم‌ترین ‌تفاوت های کولر آبی و کولر گازی که امروزه مورد توجه بسیاری از سازند‌گان سیستم‌های سرمایشی و کاربران است، سازگار بودن آنها با محیط زیست و توانایی تولید هوای خنک پاک و بدون آلاینده است. کولر آبی به دلیل استفاده از مواد به عوامل طبیعی موجب انتشار گازهای سمی ‌و خطرناک در محیط نمی‌شود. در صورتی که کولر گازی از مواد شیمیایی برای کاهش دمای هوا استفاده می‌کنند. علاوه بر این، به کارگیری کولر آبی موجب کاهش ابتلا به آلرژی و بهبود بیماری‌های تنفسی ‌می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: aircoolers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما