آشنایی با انواع تفاوت‌ کولر با فن برجی و کاربرد هرکدام از آن‌ها

فواید کولر آبی
مهم‌ترین فواید کولر آبی برای سلامتی انسان و محیط زیست
اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۸
انتخاب و خرید کولر
۵ نکته‌ی مهم که قبل از انتخاب و خرید کولر باید بررسی شوند
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۸
تفاوت‌ کولر با فن برجی

آشنایی با انواع تفاوت کولر با فن برجی و کاربرد هرکدام از آن‌ها

کولر و فن برجی، هر دو از انواع سیستم‌های سرمایشی هستند. اما هر کدام از این سیستم‌های سرمایشی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. مکانیزم کار کولر با فن برجی دارای تفاوت‌های بسیاری است. به همین دلیل اثر سرمایشی کولر و فن برجی با یکدیگر متفاوت است. یکی از انواع تفاوت‌ کولر با فن برجی نحوه‌ی سرمایش آن است. کولرها‌ی آبی برای خنک کردن هوا از روش تبخیر آب استفاده می‌کنند. در حالی که فن دارای تیغه‌هایی است که موجب ایجاد جریان هوا می‌شوند. تفاوت کولر با فن برجی باعث می‌شود که هر کدام از این سیستم‌های سرمایشی دارای کاربردهای خاص خود باشند. این متن شما را با انواع تفاوت‌ کولر با فن برجی و نحوه‌ی کارکرد و کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنا می‌کند. در ادامه‌ی مطلب شما را با مکانیسم کار کولر با فن برجی آشنا خواهیم کرد. سپس به بررسی تفاوت‌های کولر با فن برجی خواهیم پرداخت.

نحوه‌ی کار کولر

کولر آبی

کولرهای آبی برای خنک کردن هوای محیط مورد نظر از یک روش طبیعی استفاده می‌کنند. کولرهای آبی شامل یک فن و قطعه‌ی سرمایشی هستند. کولرهای آبی با استفاده از پدهای سرمایشی مرطوب هوای ساختمان را خنک می‌کنند. هنگامی که هوای گرم از قطعه‌ی سرمایشی عبور داده می‌شود، پدهای سرمایشی مرطوب گرمای هوا را جذب کرده و آن را تبخیر می‌کنند. سپس هوای گرم شده توسط فن در سرتاسر محیط ساختمان مورد نظر توزیع پیدا می‌کند. کولرهای آبی برای خنک کردن هوای ساختمان‌هایی که در مناطق گرم و خشک قرار دارند بسیار مناسب و ایده آل هستند. این کولرها علاوه بر خنک کردن هوای ساختمان رطوبت مورد نیاز را تامین کرده و محیط مناسب و هوای مطبوعی را تامین می‌کنند.

نحوه‌ی کار فن برجی

فن برجی

فن‌های برجی بر خلاف کولرهای آبی که هوا را خنک کرده و باعث کاهش دمای هوای ساختمان مورد نظر می‌شوند، با ایجاد جریان هوا باعث احساس خنکی می‌گردند. گردش و ایجاد جریان هوا باعث تبخیر آب پوست بدن شده و به همین علت احساس خنکی به انسان دست می‌دهد. بسیاری از ما تجربه‌ی قرار گرفتن در معرض باد و احساس خنکی را داریم. نحوه‌ی کار فن برجی نیز به همین شکل است.

فن‌های برجی از گردش و ایجاد جریان هوا برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنند. در حالی که کولرهای آبی باعث تولید هوای خنک شده و دمای ساختمان را کاهش می‌دهند. هم‌چنین در صورت وجود یک پنجره یا دریچه‌ی باز در ساختمان، کولرهای آبی هوای گرم را از داخل ساختمان به سمت خارج هدایت می‌کنند. یکی از نکات اصلی در مورد نحوه‌ی استفاده از کولر آبی، باز گذاشتن یک پنجره یا درب است. این امر باعث می‌شود که کولر آبی بتواند هوای گرم را از طریق پنجره‌ی باز به بیرون ساختمان هدایت کند. هم‌چنین ورود هوای گرم از پنجره باعث افزایش عملکرد سرمایشی کولر آبی می‌شود. کولر آبی برای خنک کردن هوا، به وجود هوای گرم برای تبخیرآب پدهای سرمایشی مرطوب نیاز دارد.

بنابراین اگر ساختمان مورد نظر شما علاوه بر وجود جریان هوا نیاز به کاهش دما دارد، پیشنهاد می‌شود از کولر آبی استفاده کنید. البته به این شرط که ساختمان شما در منطقه‌ی گرم و خشک قرار گرفته باشد. چرا که در مناطق گرم و مرطوب استفاده از کولر آبی پیشنهاد نمی‌شود. کولرهای آبی در مناطق گرم و مرطوب ساحلی اثر سرمایشی خود را از دست می‌دهند. رطوبت بیش از اندازه‌ی هوا باعث می‌شود که کولر آبی در مناطق گرم و مرطوب کارآیی مناسبی نداشته باشد. اما اگر برای خنک کردن اتاق یا اهداف سرمایشی دیگر نیاز به فن دارید، می‌توانید با مصرف انرژی کمتر نیازهای سرمایشی خود را تامین کنید. یکی از انواع تفاوت‌ کولر با فن برجی در میزان مصرف انرژی آن است. کولرهای آبی در مقایسه با فن‌های برجی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

از انواع فن‌های صنعتی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود. انواع فن‌ها کاربردهای فراوانی در ساختمان‌های مختلف صنعتی دارند. برای مثال در کارخانه‌های کاغذ سازی و کارخانه‌های نساجی برای خشک کردن مواد از فن‌های صنعتی بهره برده می‌شود. هم‌چنین در بیشتر ساختمان‌های صنعتی، انواع فن‌های بزرگ صنعتی برای تهویه‌ی هوا و زدودن آلودگی استفاده می‌شود. در کارخانه‌های صنعتی به علت وجود دود و گازهای سمی حاصل از به کارگیری ماشین آلات صنعتی، تهویه‌ی مناسب هوا یکی از عوامل ضروری به شمار می‌آید. وجود آلودگی در کارخانه‌های صنعتی علاوه بر کاهش عمر ماشین آلات صنعتی، باعث می‌شود که سلامتی کارکنان و افراد حاضر در ساختمان به خطر بیافتد. انواع فن‌ها برای تامین اهداف سرمایشی درمناطق مرطوب کاربرد فراوانی دارند. اما به علت عدم تامین هوای خنک و کاهش دما، بهتر است در مناطق معتدل و مرطوب از فن‌ها استفاده شود.

تفاوت‌ کولر با فن برجی در طراحی و قابلیت حمل

کولرهای آبی، به ویژه کولرهای آبی صنعتی اندازه‌ی نسبتاً بزرگ‌تری در مقایسه با فن‌های برجی دارند. با این حال برخی از کولرهای آبی به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که قابلیت حمل آن‌ها بسیار آسان باشد. کولرهای آبی قابل حمل دارای چرخ‌هایی هستند که امکان جابجایی آسان آن‌ها را فراهم می‌کند. طراحی فن‌های برجی بسیار ساده‌تر از کولرهای آبی است. به همین دلیل اغلب فن‌های برجی قابلیت حمل و جابجایی دارند. بدیهی است که هر چقدر اندازه‌ی فن برجی کوچک‌تر باشد، امکان جابجایی آن راحت‌تر خواهد بود.

تفاوت‌ کولر با فن برجی در مصرف انرژی و قیمت

کولرهای آبی یکی از سیستم‌های سرمایشی کم‌مصرف به شمار می‌آیند. با این حال فن‌های برجی انرژی کمتری در مقایسه با کولرهای آبی مصرف می‌کنند. به همین دلیل اگر نیازهای سرمایشی شما تنها با ایجاد جریان هوا تامین می‌شود، بهتر است از فن استفاده کنید. در این صورت هزینه‌های سرمایشی شما کاهش پیدا خواهند کرد. باید گفت برخی از کولرهای آبی دارای این ویژگی هستند که در مواقع عدم نیاز به کاهش دما، بتوانید تنها از فن موجود در کولر استفاده کنید. دارا بودن این ویژگی باعث مقرون به صرفه بودن هر چه بیشتر کولر آبی می‌شود. کولرهای آبی در مقایسه با انواع سیستم‌های سرمایشی دیگر قیمت خرید اولیه‌ و به کارگیری پایین‌تری دارند. فن‌های برجی نیز یکی ازسیستم‌های سرمایشی ارزان قیمت به شمار می‌آیند. البته باید ذکر کرد که نوع و کیفیت فن و کولرآبی در قیمت خرید اولیه‌ی آن نقش دارند. به عنوان مثال، برای خرید فن‌های صنعتی و کولر های صنعتی بزرگ باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید.

منبع: honeywellsmarthomes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما