آشنایی با کاربردها و موارد مصرف انواع فن آکسیال

کولر گازی صنعتی ایستاده
آشنایی با ویژگی‌های کولر گازی صنعتی ایستاده و انواع آن
آذر ۳۰, ۱۳۹۸
خرید واتر کولینگ ماینر
مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید واتر کولینگ ماینر مد نظر داشته باشید.
دی ۱۲, ۱۳۹۸
انواع فن آکسیال

انواع فن آکسیال

فن‌های آکسیال که با عنوان فن‌های محوری نیز شناخته می‌شوند، دارای کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف صنعتی هستند. از انواع فن آکسیال برای پیشبرد فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، انباری‌های بزرگ، سالن‌های بزرگ اجتماعات، سالن‌های ورزشی،‌مراکز اطلاعات داده، مزارع استخراج بیت کوین و انواع ساختمان‌های صنعتی و تجاری، استفاده می‌شود. می‌توان گفت که فن‌های صنعتی یکی از قطعات اصلی در ساختمان‌های صنعتی به شمار می‌آیند و انواع آنها را می‌توان در محیط‌های صنعتی و تجاری یافت.  یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف فن‌های صنعتی تهویه هوای ساختمان به واسطه‌ی ایجاد جریان هوا است. فن‌های آکسیال صنعتی قابلیت ایجاد جریان هوا با حجم زیاد و شدت دمندگی بالایی را دارند. انواع فن آکسیال را می‌توان در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف تهیه کرد. اندازه‌ی فن‌های آکسیال از چند میلی‌متر تا چندین متر متغیر است و کاربران با توجه به کاربرد انواع  فن آکسیال نسبت به تهیه‌ی مدل و اندازه‌ی مورد نظر خود اقدام می‌کنند.

 

انواع فن آکسیال

انواع فن آکسیال

فن‌های صنعتی آکسیال جریان هوا یا گاز را با شدت و فشار بالا از کانال‌ها، دمپرها، یا دیگر قطعات سیستم فن تولید می‌کنند. فن‌های آکسیال برای به کارگیری در فرآیندهایی که به مقاومت پایین نیاز دارند، مناسب هستند. این فن‌ها در در مدل‌ها و انواع مختلف ساخته می‌شوند و خصوصیات و کاربردهای آنها با توجه به جنس، عرض، شکل، تعداد تیغه و سرعت نوک آنها متفاوت است.

 آشنایی با انواع فن آکسیال

انواع اصلی فن‌های آکسیال یا فن‌های جریان محوری عبارت هستند از: فن پروانه‌ای، فن تیوبی، و فن پره محوری. در ادامه‌ی مطلب به معرفی انواع فن‌های آکسیال و ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

فن‌های پروانه‌ای معمولاً با سرعت کمی کار می‌کنند. این فن‌ها با فشار کم حجم زیادی از جریان هوا را کنترل و تولید می‌کنند. از فن‌های پروانه‌ای غالباً به عنوان فن‌های خروجی استفاده می‌شود. راندمان فن‌های پروانه‌ای حدود ۵۰ درصد یا کمتر از این مقدار است.

فن‌های تیوبی در مقایسه با فن‌های پروانه‌ای با سرعت بیشتری کار می‌کنند. راندمان فن‌های تیوبی حدود ۶۵ درصد است.

 

فن آکسیال تیوبی

فن آکسیال تیوبی

 

فن‌های پره محوری دارای طرح های هستند که باعث افزایش بهر‌ه‌وری و بازده می‌شوند. تولید جریان هوا با فشار بالا را دارند و بازده آنها حدود ۸۵ درصد است.

طراحی آیرودینامیکی یک فن محوری

طراحی آیرودینامیکی یک فن محوری به کاربردهای آن بستگی دارد. به عنوان مثال، فن‌های محوری در پیشبرد فرایندهایی که به جریان هوایی با سرعت کم نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و شکل ساختاری تیغه‌های آن ساده است. با این حال، هنگام استفاده از آنها در ساخت هواپیماها، فن باید با سرعت بسیار بالایی کار کند، که در این صورت ساخت و طراحی آیرودینامیکی فن‌های آکسیال با طراحی فن‌های سنتی تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت.

به منظور ساخت و طراحی یک فن محوری کارآمد، باید به عوامل زیادی توجه کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین کاربری فن‌های آکسیال اندازه‌ی آن است. اندازه‌ی فن باید با نوع کاربری آن و مکانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، همخوانی داشته باشد. علاوه بر این قطر تیغه‌های فن، سرعت نوک آن، ارتفاع تیغه‌ها، جنس تیغه‌ها و دیگر قطعات فن نقش مهمی روی عملکرد و کاربری آن دارد. همچنین زاویه‌ی تیغه‌های فن، زاویه‌ی تولید جریان هوا و فشار و سرعت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از فن‌های صنعتی آکسیال دارای این ویژگی هستند که بتوان زاویه‌ی تیغه‌های آن را تغییر داد. به این ترتیب می‌توانید با کنترل و تنظیم زاویه‌های فن نحوه‌ی ایجاد جریان هوا را تحت کنترل خود درآورید. کارخانه‌ها و شرکت‌های سازنده‌ی انواع فن آکسیال تمامی این موارد را با جزئیات بررسی می‌کنند تا فن‌هایی را تولید کنند که برای به کارگیری در ساختمان‌ها و فرایندهای مختلف صنعتی مناسب باشند و راندمان آنها به بیشترین مقدار خود برسد. کاربران نیز باید با مطالعه و بررسی دقیق کاربردهای هر نوع فن صنعتی نسبت به تهیه و خرید فن مناسب اقدام کنند.

 

فن سقفی

فن سقفی

 

فن‌های صنعتی آکسیال را می‌توان به تنهایی برای تولید جریان هوا در ساختمان‌های تجاری و صنعتی به کار برد. این فن‌ها را می‌توان در انواع فن‌های سقفی، فن‌های دیواری و فن‌های ایستاده تهیه کرد. فن‌های سقفی و فن‌های دیواری دارای این مزیت هستند که فضای مفید ساختمان صنعتی را اشغال نمی‌کنند. انواع فن‌های صنعتی سقفی بیشتر در آن دسته از ساختمان‌های تجاری و صنعتی که دارای مساحت بزرگ و سقف بلندی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از وظایف اصلی انواع فن‌های صنعتی تهویه‌ی هوای ساختمان‌های تجاری و صنعتی است. همان طور که می‌دانید در بیشتر ساختمان‌های صنعتی به علت به کارگیری ماشین‌ها و ابزار آلات صنعتی به صورت طولانی مدت یا نگهداری مواد شیمیایی، مشکل آلودگی وجود دارد. به کارگیری انواع فن‌های صنعتی برای دور کردن گازهای سمی، ذرات معلق در هوا، گرد و غبار و انواع آلودگی‌ها از محیط داخلی ساختمان بسیار معمول است. فن‌های صنعتی در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوا انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند و به همین دلیل روش بسیار مقرون به صرفه‌ای برای تهویه‌ی هوای ساختمان‌های صنعتی به شمار می‌آیند.

موارد مصرف انواع فن آکسیال

از انواع فن آکسیال در ساخت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی صنعتی استفاده می‌شود. مجهز بودن بخاری‌های صنعتی به فن باعث می‌شود که هوای گرم شده توسط قطعه‌ی گرمایشی بخاری با شدت و سرعت بیشتری در سراسر محیط به صورت یکنواخت توزیع شود. به همین دلیل به کارگیری فن در ساخت بخاری‌های صنعتی باعث افزایش بازده گرمایشی آنها می‌شود. در طراحی و ساخت انواع کولر‌های صنعتی نیز از فن‌های دمنده بهره برده می‌شود. کولرهای فن دار هوای خنک را با سرعت و فشار بیشتر به محیط اطراف خود انتقال می‌دهند. فن کولرهای صنعتی کاربردهای فراوانی در ساختمان‌های صنعتی و تجاری دارند. باید به این نکته اشاره کرد که فن‌ها به تنهایی قابلیت تولید هوای خنک را ندارند و تنها به واسطه‌ی تولید جریان هوا باعث ایجاد احساس خنکی می‌شوند. بنابراین به کارگیری یک فن برای تامین سرمایش ساختمان‌های صنعتی، به ویژه در روزهای گرم سال، به تنهایی کافی نخواهد بود.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع فن و سیستم‌های سرمایشی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: softinway

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما