آشنایی با رایج‌ترین انواع فن‌ های‌ آکسیال صنعتی و کاربردهای آنها

نگهداری کولر آبی
نگهداری کولر آبی :‌ چگونه مراقبت‌های لازم هنگام به‌کارگیری کولر آبی را انجام دهیم؟
خرداد ۲۱, ۱۳۹۹
انواع فن صنعتی
آشنایی با انواع فن صنعتی و ویژگی‌های آنها و کاربردهای آنها در محیط‌های صنعتی
خرداد ۲۷, ۱۳۹۹
انواع فن های آکسیال

انواع فن های آکسیال

انواع فن های آکسیال برای پیشبرد اهداف مختلف در‌ محیط‌های صنعتی و تجاری به کار برده می‌شوند و‌ کاربردهای بسیاری در زمینه‌های صنعتی دارند.‌ انواع فن های آکسیال در اندازه‌ها و مدل‌های‌ گوناگون ساخته ‌می‌شوند و با توجه به ساختار و ویژگی‌های خود دارای کاربرد‌های منحصر به فرد خود هستند. به صورت کلی ‌می‌توان گفت که بیشتر ساختمان‌های صنعتی و تجاری مجهز به انواع مختلف فن هستند. فن‌ آکسیال دارای تیغه‌هایی است که‌ با استفاده از حرکت دورانی موجب ایجاد جریان هوا ‌می‌شود.‌ سرعت گردش‌ انواع فن‌های‌ صنعتی و مکانیکی با توجه به کاربری آنها‌ متفاوت از یکدیگر است. فن‌های آکسیال با استفاده از نیروی محوری‌ موجب ایجاد جریان هوا یا گاز ‌می‌شود و از طریق چرخش محوری با تیغه‌هایی که قطر بیرونی آن به صورت شعاعی گسترده شده است‌، باعث می‌شوند که هوا به حرکت در بیاید.‌ به طور کلی می‌توان گفت که انواع فن های آکسیال توانایی ایجاد جریان هوایی با حجم بالا را دارند.

 

انواع فن های آکسیال

انواع فن های آکسیال

 

انواع فن های آکسیال برای تامین تهویه و ایجاد هوای مطبوع‌ به کار برده ‌می‌شوند.‌ علاوه بر این،‌ فن‌های‌ آکسیال دارای کاربردهای صنعتی مختلفی هستند و از آنها‌ در صنایع تولید لوازم برقی، کنترل آلودگی، ساخت و تولید فلزات، صنایع معدن، تولید سیمان، صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی و…‌ استفاده ‌می‌شود.‌ همانطور که می‌دانید بیشتر ساختمان‌های صنعتی‌ با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند.‌ برای تهویه و تمیز کردن هوای این‌ محیط‌ها ‌می‌توان از فن‌های‌ آکسیال صنعتی استفاده کرد.‌ همچنین در صنایع مختلف برای خشک کردن مواد‌ نیز از فن‌های آکسیال صنعتی بهره برده ‌می‌شود. برای مثال این فن‌ها در کارخانه‌های نساجی و کاغذ سازی دارای کاربردهای بسیاری هستند.‌ در این نوشته با انواع مختلف فن‌های ‌آکسیال و ویژگی‌های هر کدام از آنها آشنا خواهیم شد.

آشنایی با انواع فن های آکسیال

همانطور که گفته شد‌ فن‌های آکسیال دارای انواع مختلفی هستند و ساختار و طراحی آنها با توجه به کارایی‌ و کاربردشان با یکدیگر متفاوت است.‌ در ادامه‌ی مطلب انواع فن های آکسیال را‌ به شما معرفی خواهیم کرد.

فن‌ آکسیال با درجه‌ی متغیر

زاویه‌ی شیب و درجه‌ی تیغه‌های این نوع فن‌ آکسیال هنگا‌می ‌که پروانه‌ی آن در حال چرخش است، تغییر پیدا ‌می‌کند. طراحی و ساخت این نوع فن‌ها به گونه‌ای است که امکان تنظیم و تغییر زاویه‌ی تیغه‌های فن در حالی که مشغول به کار است را فراهم ‌می‌کند. این نوع فن‌ها دارای بازدهی بسیار بالایی هستند و امکان به کارگیری آنها در فرایند‌های مختلف وجود دارد. امکان تنظیم سریع و در حال کار تیغه‌های این فن این امکان را برای کاربران فراهم ‌می‌کند که بتوانند در کاربردهای مختلف از این فن استفاده کنند.

فن‌ آکسیال با درجه قابل تنظیم

در این نوع فن تیغه‌ها به شکلی به پروانه متصل هستند که ‌می‌توان زاویه‌ی آنها را هنگامی که پروانه در حال چرخش نیست، تغییر داد. بیشتر فن‌های‌ آکسیال با درجه قابل تنظیم دارای این امکان هستند که کاربران ‌بتوانند به صورت دستی فن را تنظیم کنند تا تمام تیغه‌ها روی زاویه‌ی مورد نیاز تنظیم شوند. باید گفت که این نوع فن‌ها در معادن کاربرد‌های فراوانی دارند.

فن‌ آکسیال با درجه ثابت

همانطور که از اسم آن پیدا است، در این نوع فن تیغه‌ها به شکلی به پروانه متصل ‌می‌شوند که زاویه‌ی آنها قابل تغییر نیست و به صورت ثابت قرار ‌می‌گیرند. این فن برای به کارگیری در فرایندهایی که به جریان هوایی با حجم و فشار ثابت نیاز است، کار برده ‌می‌شود.

فن‌ آکسیال پره‌ای

 

فن آکسیال پره‌ای

فن آکسیال پره‌ای

 

این فن دارای پره‌هایی روی تیغه‌های خود است که به واسطه‌ی هدایت و جهت بخشیدن به جریان هوا، بازده فن را بیشتر می‌کنند. این‌ فن‌ها قادر هستند که جریان هوایی با فشار بالا را تولید کنند. این نوع فن‌ها به خاطر داشتن پره‌های استاتیک نیروی فشار بیشتری دارند. ‌می‌توان گفت که حجم هوای ایجاد شده توسط این نوع فن‌ها متوسط است. فن‌های آکسیال پره‌ای یکی از کارآمدترین و موثرترین انواع فن‌های صنعتی به شمار ‌می‌آید. فن آکسیال پره‌ای دارای کاربردهای صنعتی بسیاری است. برای مثال این نوع فن برای سرمایش و تهویه هوای محیط‌های تجاری و صنعتی، و دور کردن آلودگی و گرد و غبار و گاز‌های سمی ‌در این محیط‌ها به کار ‌می‌رود. همچنین برای خشک کردن مواد، تامین رفاه و آسایش افراد و کارکنان و سرمایش محیط کار، و تهویه‌ی هوا در سیستم‌های خنک کننده از فن‌های‌ آکسیال پره‌ای استفاده می‌شود.

فن‌ آکسیال تیوبی

فن آکسیال تیوبی نوعی فن صنعتی است که تیغه‌های آن دارای پره نیستند. یونیت فن‌های‌ آکسیال تیوبی دارای پروانه‌هایی هستند که داخل تیوبی استوانه‌ای قرار ‌می‌گیرند. طراحی فن‌ آکسیال تیوبی به گونه‌ای است که باعث بهبود راندمان جریان هوا ‌می‌شود. این فن‌ها اغلب برای پیشبرد فرایند‌های ساده‌ی صنعتی به کار برده ‌می‌شوند. برای مثال از فن‌های‌ آکسیال تیوبی برای خشک کردن اجاق‌ها و زدودن دوده از سیستم‌های اگزوزی استفاده ‌می‌شود.

 

فن آکسیال تیوبی

فن آکسیال تیوبی

فن پروانه‌ای

فن پروانه‌ای نوع دیگری از ‌فن جریان محور است. این فن دارای یک پروانه‌ی ساده است که درون یک صفحه یا حلقه قرار ‌می‌گیرد. فن‌های پروانه‌ای صنعتی این قابلیت را دارند که بتوانند حجم زیادی از جریان هوا را با فشار کم‌ و دمای متوسط ایجاد کند. این نوع از فن‌ها بیشتر در فضاهای بسته به عنوان فن تهویه هوا برای دور کردن آلودگی به کار برده ‌می‌شوند. از فن‌های پروانه‌ای ‌می‌توان در فضای باز در برج‌های خنک کننده یا کندانسورهای هوای خنک استفاده کرد. به طور کلی باید گفت که راندمان فن‌های پروانه‌ای در مقایسه با دیگر فن‌ها کمتر است. آن دسته از فن‌های پروانه‌ای که در برج‌های خنک کننده به کار برده ‌می‌شوند، معمولاً دارای تیغه‌هایی با اندازه‌ی بزرگ هستند.

فن‌های‌ آکسیال مخصوص دماهای بالا

این فن‌ها در برخی از فرایندهای صنعتی که به دمای بالا نیاز دارند به کار برده ‌می‌شوند. فن‌های مخصوص دماهای بالا دوام بالایی دارند و در مقابل حرارت بسیار مقاوم هستند. این فن‌ها قابلیت به کارگیری در کوره‌های داغ صنعتی که درجه آنها به 980 درجه‌ی سانتیگراد ‌می‌رسد را دارند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: howden

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما