مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب فن آکسیال مد نظر داشته باشیم.

کاربرد کولر خیلی بزرگ
کاربرد کولر خیلی بزرگ چیست و در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟
مهر ۳۰, ۱۳۹۷
مزایای کولر صنعتی بزرگ
مهم‌ترین کاربرد و مزایای کولر صنعتی بزرگ چیست؟
آبان ۱۵, ۱۳۹۷
انتخاب فن آکسیال

مطالعه‌ی راهنمای انتخاب فن آکسیال به شما کمک می‌کند تا فن آکسیال مناسب با کاربرد خود را خریداری کنید.  فن آکسیال عنوان خود را از شیوه‌ی نیروی حرکت دادن هوا توسط خود، می‌گیرد. تیغه‌های فن حول یک محور می‌چرخند و هوا را در جهت موازی با محور به جریان درمی‌آورند. این تیغه‌ها با کارایی به خصوصشان، در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف موجود هستند. اندازه و شکل فن آکسیال به میزان هوایی که باید جابه جا کند و به سرعت حرکت آن بستگی دارد.

طراحی فن آکسیال به گونه‌ای است که حجم زیادی از هوا را به جریان می‌اندازد. به عبارت دیگر، فن آکسیال جریان هوای زیادی ایجاد می‌کند. اما ایجاد جریان هوا با فشار کم انجام می‌شود. قدمت طراحی این فن‌ها به قرون وسطی بازمی‌گردد. اروپایی‌ها از طراحی این فن برای درست کردن آسیاب‌های بادی استفاده می‌کردند. بعدها، در اواخر قرن ۱۹  از طراحی فن آکسیال برای درست کردن اولین فن‌های برقی استفاده شد. فن آکسیال کاربردهای متنوعی در زمینه‌های صنعتی دارد.

مهم‌ترین کاربردهای فن آکسیال

با توجه به حجم زیادی از جریان هوا که در فشار کم توسط فن‌های آکسیال ایجاد می‌شود، این فن کاربردهای گوناگونی در مکان‌های صنعتی دارد. در موقعیت‌هایی که به جابجایی هوا از مکانی به مکان دیگر نیاز است، از فن آکسیال بهره برده می‌شود. به عنوان مثال برای اهداف سرمایشی می‌توان از این فن استفاده کرد. فن آکسیال برای خنک کردن تجهیزات صنعتی، یا خنک کردن یک ساختمان یا جابه‌جایی هوای خنک با گرم استفاده می‌شود. هم‌چنین فن آکسیال برای خنک کردن خازن‌ها در سیستم‌ یخچال‌ها به کار برده می‌شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی صنعتی، بسیاری از سیستم‌ها دنبال طراحی دستگاه‌هایی هستند که در کوچک‌ترین فضای ممکن بیشترین بهره‌وری را داشته‌باشند. در صورتی که این سیستم‌ها مجهز به مکانیزم خنک کننده‌ی مناسب نباشند، می‌توانند خطر گرمایش بیش از حد را افزایش دهند. گرمای بیش از حد می‌تواند عملکرد ضعیف تجهیزات، نارسایی سیستم و در نهایت احتمال آتش سوزی و خطرات ایمنی برای کاربران و پرسنل عملیاتی را به دنبال داشته باشد.

برای جلوگیری از مواجه شدن با این مشکلات لازم است که سیستم خنک کننده‌ی مناسب را برای ماشین آلات تهیه کنیم. به این منظور یکی از گزینه‌هایی که پیش رو دارید انتخاب فن اکسیال خنک کننده‌ی مناسب است. امروزه فن‌های آکسیال در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف در دسترس هستند. سعی کنید در هنگام انتخاب فن آکسیال دقت لازم را به عمل آورید تا فن مناسب با کاربرد خود را خریداری کنید. در ادامه‌ی مطلب شما را با چند گزینه که در هنگام خرید باید به آنها توجه کنید آشنا می‌کنیم.

اندازه‌های مختلف فن آکسیال برای کاربردهای متفاوت

درست همان‌طور که سیستم‌ها و تجهیزات مکانیکی و صنعتی در اندازه‌های مختلف وجود دارند، به همان مقدار اندازه و ابعاد فن‌های آکسیال نیز متفاوت هستند. تناسب فن آکسیال با کاربرد مورد نظر، برای اطمینان از تامین بهترین دمای پایداری ضروری است. قبل از تهیه‌ی فن لازم است که آنالیز حرارتی دستگاه خود را انجام دهید تا مطمئن شوید که سیستم چقدر گرما تولید می‌کند. سپس می‌توانید فن آکسیالی را انتخاب کنید که  قابلیت خنک کنندگی مناسب داشته باشد.

دانستن درجه حرارت مورد نظر برای انتخاب فن آکسیال مناسب در برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ، امری ضروری است. برای مثال، فن‌های آکسیال بزرگ در برنامه‌های کاربردی مانند موتورهای لوکوموتیو که به حجم بالایی از سرمایش برای خنک کردن موتور نیاز دارند، به کار برده می‌شوند. از فن آکسیال علاوه بر خنک نگه داشتن تجهیزات صنعتی، جهت تامین دمای مطلوب برای کارکنان محیط‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود.

ولتاژ فن آکسیال

منبع تغذیه‌ای که برای فن آکسیال مورد استفاده قرار می‌گیرد، اندازه‌ی فن و بسیاری از عملکردهای دیگر آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین در هنگام انتخاب مناسب‌ترین سیستم سرمایشی صنعتی، باید به این امر مهم توجه کرد. ولتاژ مورد نیاز یک فن، بستگی به اندازه و سرعت چرخش آن دارد. پارامترهایی که ولتاژ مورد نیاز را ارائه می‌دهند روی منحنی عملکرد فن یافت می‌شوند.

منحنی عملکرد به صورت گرافیکی پارامترهای مختلفی را که مربوط به ساختار فن است نشان می‌دهد. این پارامترها شامل فضای فن، فشار استاتیک، مقدار جریان هوا، و جریان مورد نیاز برای ولتاژ فن است.

انتخاب فن آکسیال

آلودگی صوتی

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند مقدار آلودگی صوتی ایجاد شده توسط فن را تحت تاثیر قرار دهند. حجم صدایی که فن ایجاد می‌کند به بزرگی فن و سرعت چرخش آن بستگی دارد. در واقع هر چقدر که فن با سرعت بیشتری بچرخد صدای بیشتری تولید می‌کند. در مقایسه با فن کوچکی که سرعت چرخش بالایی دارد، یک فن بزرگ‌تر که با سرعت کمتری حرکت می‌کند می‌تواند همان مقدار انرژی را با سر و صدای کمتر تولید کند. با این حال تصمیم گیری در مورد اندازه ی فن با توجه به کاربرد مورد نیاز همواره عملی نیست. علاوه بر این نوع فن به کار گرفته شده نیز در ایجاد آلودگی صوتی تاثیر دارد. میزان  صدای تولید شده در فن‌های آکسیال و فن‌های سانتریفیوژی متفاوت است.

فن آکسیال همانند پروانه‌ی هواپیما کار می‌کند. فن آکسیال در مقایسه با فن سانتریفیوژی جمع و جورتر، ارزان‌تر، و سبک‌تر است. با این‌حال صدایی که ایجاد می‌کند از صدای فن سانتریفیوژی بیشتر است. در مواقعی که صدای تولید شده توسط فن ایجاد مشکل می‌کند، باید تغییراتی در فن ایجاد کرد. برای نمونه، می‌توان کانال‌ها را عایق بندی کرد، قطعاتی را نصب کرد که صدا را کاهش می‌دهند یا فن را با استفاده از مواد نرم مانند لاستیک نصب کرد. بخشی از صدای ایجاد شده توسط فن اجتناب ناپذیر است. اما انواع فن، نحوه‌ی نصب و طراحی آن می‌تواند تا حد امکان آلودگی صوتی را کاهش دهد.

عوامل تعیین کننده‌ی دیگر در انتخاب فن آکسیال

در مطالب بالا مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید و انتخاب فن آکسیال به آن‌ها توجه کنید، بیان شد. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید بررسی شوند. از جمله‌ی این عوامل منبع دقیق حرارت، عملکرد فن، دوام و طول عمر آن و تمامی هزینه‌هایی است که باید در نظر گرفته شوند.

با انتخاب فن آکسیال مناسب می‌توانید تجهیزات و نیروی کار خود را به صورت ایمن نگهداری کرده و به طول عمر تجهیزات خود بیافزایید. در واقع با تهیه‌ی فن مناسب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پیشرفته‌ترین، سنگین‌ترین و گرمازاترین ماشین آلات می‌توانند با حداکثر کارآیی و ایمنی کار کنند.

منبع: pelonistechnologies

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما