آشنایی با انواع فن صنعتی و ویژگی‌های آنها و کاربردهای آنها در محیط‌های صنعتی

انواع فن های آکسیال
آشنایی با رایج‌ترین انواع فن‌ های‌ آکسیال صنعتی و کاربردهای آنها
خرداد ۲۴, ۱۳۹۹
مزایای کولر آبی تجاری
کاربردهای کولر آبی تجاری در ساختمان‌های تجاری
خرداد ۳۰, ۱۳۹۹
انواع فن صنعتی

انواع فن صنعتی

انواع فن صنعتی در محیط‌های مختلف صنعتی برای تامین سرمایش و همچنین پیشبرد اهداف تولیدی و صنعتی به کار برده می‌شوند. انواع فن‌های صنعتی نقش مهمی ‌در فرایند‌های مختلف صنعتی دارند و در زمینه‌های صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع فن‌ها راه حل‌های مناسب و مقرون به صرفه‌ای برای پیشبرد امور تولیدی و صنعتی به شمار می‌آیند. به همین دلیل انواع فن‌های صنعتی کاربردهای متنوع و بسیاری در ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارند. به عنوان مثال انواع فن صنعتی در صنایع معدن، صنعت تولید برق، سرمایش و تهویه‌ی هوای ساختمان‌های تجاری و صنعتی، تولید و فرآوری انواع فلزات، تولید سیمان، صنعت پتروشیمی‌، صنایع غذایی، صنعت نساجی، صنعت کاغذ سازی و… به کار برده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که بیشتر ساختمان‌های صنعتی مجهز به انواع فن صنعتی هستند و با توجه به نوع کاربری ساختمان و فرایند مورد نظر این فن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این متن به معرفی انواع فن صنعتی و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت. فن‌های صنعتی با توجه به ویژگی‌های خود دارای کاربرد‌های منحصر به فرد خود هستند.

 

انواع فن صنعتی

انواع فن صنعتی

انواع فن صنعتی و ویژگی‌های هر کدام از آنها

همانطور که قبلاً گفته شد فن‌های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به ساختار و ویژگی‌های منحصر به فرد خود کاربردهای مختلفی در محیط‌های تجاری و صنعتی مختلف دارند. انواع فن صنعتی در فرآیندهای مختلفی مانند احتراق، خنک ‌کنندگی، گرد و غبار زدایی، تولید و کنترل مواد، تهویه‌ی هوا، استخراج گاز‌های زائد و سمی‌، فرآوری مواد شیمیایی و … به کار برده می‌شوند و می‌توان گفت که انواع فن‌های صنعتی ستون فقرات بسیاری از فرایندهای صنعتی به شمار می‌آیند. نقش اصلی انواع فن صنعتی در پیشبرد فرایند‌های تجاری و صنعتی این است که فن یا دمنده حجمی از جریان هوا یا گاز مخصوص را با فشار معین در طی فرایند تولید می‌کند

به طور کلی انواع فن صنعتی را می‌توان به 4 نوع اصلی تقسیم بندی کرد. انواع فن صنعتی با توجه به جهت جریان پروانه‌شان شناخته می‌شوند.

انواع فن صنعتی عبارت هستند از :

– فن‌های آکسیال

– فن‌های جریان محوری

– فن‌های گریز از مرکز یا فن‌های سانتریفیوژی

– فن‌های ترکیبی و فن‌های گردشی.

انواع فن‌های صنعتی از نظر ساخت و طراحی با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین کاربرد و کارایی انواع فن‌ها با توجه به نوع آنها متفاوت است. کاربران انواع فن صنعتی را با توجه به میزان جریان هوای تولید شده توسط فن، فشار جریان هوای تولید شده، و بازده مورد نیاز برای پیشبرد فرایند مورد نظر انتخاب می‌کنند. همچنین هنگام انتخاب فن مناسب برای فرآیند صنعتی مورد نظر باید به دمای گاز یا عناصر فرسایشی و خورنده‌ی موجود در گازی که توسط فن جریان پیدا خواهد کرد، باید توجه نمود.

علاوه بر انواع فن‌های صنعتی که در بالا به آنها اشاره شد، نوع دیگری از فن نیز وجود دارد که با توجه به استانداردهای بین‌المللی به عنوان نوع دیگری از فن شناخته می‌شود. این نوع فن ” فن جت ” نام دارد. در حالی که انواع فن‌های صنعتی دیگر با توجه به ساختار و جهت جریان و نوع پروانه‌شان تقسیم بندی می‌شوند، این فن با توجه به کاربری‌اش نامگذاری شده است. باید به این نکته نیز اشاره کرد که فن جت یکی از پرکاربردترین انواع فن‌ها در ساختمان‌های صنعتی و تجاری مختلف است.

فن آکسیال: فن جریان محوری یا فن آکسیال جریان هوایی تولید می‌کند که موازی با محور چرخش پروانه‌اش است. این فن صنعتی غالباً دارای یک محفظه‌ی مدور است که پروانه را محصور می‌کند. تیغه‌های فن آکسیال هوا را به درون فن می‌کشانند و سپس جریان هوا را در همان محور موازی به سمت بیرون هدایت می‌کنند. فن‌های محوری سیستم‌های کارآمدی هستند که با مصرف انرژی کم، بازده بالایی دارد. این فن‌ها جریان هوا را با فشار کم تا متوسط و سرعت جریان نسبتاً بالا تولید می‌کنند. انواع فن‌های آکسیال در ساخت سیستم‌های تهویه هوا، تا فرایند‌های صنعتی و بزرگی مانند تهویه‌ی تونل و تبادل حرارت در برج‌های خنک کننده به کار برده می‌شوند. با توجه به تنوع و وسعت فرآیندهای صنعتی، فن‌های محوری در اندازه و ابعاد مختلف ساخته می‌شوند و کاربران با توجه به نیازهای صنعتی خود فن مناسب را انتخاب کرده و به کار می‌برند.

راهنمای خرید فن صنعتی: مهم‌ترین نکاتی که در خرید فن صنعتی باید مد نظر داشته باشید

 

فن آکسیال

فن آکسیال

 

فن سانتریفیوژی: فن سانتریفیوژی که با عنوان فن رادیال نیز شناخته می‌شود، فنی است که جریان هوا در آن به صورت موازی با محوری وارد پروانه می‌شود و سپس به دلیل عملکرد نیروی گریز از مرکز در جهت شعاع پروانه جریان پیدا می‌کند. این فن‌ها برای تهویه‌ی محیط‌هایی با هوای آلوده، فرآیندهای کنترل و پردازش مواد و فرآیندهایی که به جریان هوا یا گاز با دمای بالا نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین فن‌های سانتریفیوژی یا فن‌های گریز از مرکز به طور گسترده در کارخانه‌های صنعتی بسیاری مانند کارخانه‌های ساخت فولاد، کارخانه‌ی تولید و پردازش مواد شیمیایی، کارخانه‌ی تولید سیمان و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بیشتر فن‌های سانتریفیوژی، پروانه داخل یک محفظه محصور می‌شود تا جریان هوا به سمت سیستم کانال کشی هدایت شود.

فن سانتریفیوژی صنعتی

فن سانتریفیوژی صنعتی

 

فن ترکیبی: طراحی فن ترکیبی به گونه‌ای است که در ساخت آن از فن آکسیال و فن سانتریفیوژی در یک پروانه استفاده می‌شود. جهت جریان هوا موازی با محور چرخش است و در جهت محوری وارد پروانه می‌شود، اما به واسطه‌ی شکل تیغه، تغییر می‌یابد و در جهت شعاع پروانه جریان پیدا می‌کند.

فن گردشی: در فن گردشی جریان هوا از یک طرفه پروانه به طرف دیگر به صورت چرخ دنده‌ای جا به جا می‌شود. این فن‌ها معمولاً راندمان پایینی دارند و برای جابجایی جریان هوایی با حجم کم و فشار پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جت فن: جت فن نیز نوعی از فن‌های آکسیال آیا فن‌های ترکیبی است که در آن از سرعت جت برای ایجاد جریان هوای مستقیم استفاده می‌شود. از جت فن بیشتر برای تهویه‌ی محیط تونل‌ها و پارکینگ‌ها استفاده می‌شود.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: howden

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما