انواع سیستم سرمایشی : آشنایی با انواع کولرها و ویژگی‌های آنها

کولر آبی فضای باز
آشنایی با مهم‌ترین کاربردهای کولر آبی فضای باز
فروردین ۳۰, ۱۳۹۹
خرید کولر مناسب
خرید کولر مناسب : چه نوع کولری برای شما مناسب‌تر است؟
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۹
انواع سیستم سرمایشی

انواع سیستم سرمایشی

انواع سیستم سرمایشی برای تامین سرمایش و پیشبرد اهداف صنعتی در محیط‌های تجاری و صنعتی به کار برده می‌شوند. همچنین از انواع سیستم سرمایشی برای خنک کردن ساختمان‌های مسکونی بهره برده می‌شود. با شروع فصل گرما باید به فکر تامین هوای خنک و مطبوع و تهویه‌ی محیط زندگی یا کار خود باشید. آشنایی با انواع سیستم سرمایشی به شما کمک می‌کند که بتوانید کولری را انتخاب کنید که مناسب با شرایط ساختمان و نیازهای سرمایشی شما باشد. به این ترتیب خواهید توانست با مصرف کمترین میزان انرژی، بیشترین بازده سرمایشی را داشته باشید و با هزینه‌ی کمتری ساختمان تجاری و صنعتی یا مسکونی خود را خنک کنید. در این مطلب به معرفی مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع سیستم سرمایشی و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

معرفی انواع سیستم سرمایشی

 

انواع سیستم سرمایشی

انواع سیستم سرمایشی

 

اگر قصد خرید سیستم سرمایشی را داشته باشید، متوجه خواهید شد که انواع کولرها و سیستم سرمایشی مختلف در بازار وجود دارند و ممکن است شما در انتخاب کولر مناسب خود دچار شک و تردید شوید. برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی انجام دهید، لازم است که با انواع سیستم سرمایشی و ویژگی‌های هر کدام از آنها آشنایی کافی داشته باشید. در ادامه شما را با انواع سیستم سرمایشی آشنا خواهیم کرد.

سیستم تهویه هوای مرکزی

 

سیستم‌ تهویه هوای مرکزی

سیستم تهویه هوای مرکزی

 

باید گفت که سیستم‌های تهویه هوای مرکزی یکی از پرکاربردترین سیستم‌های سرمایشی در بیشتر کشورها به شمار می‌آیند. این سیستم‌های سرمایشی برای خنک کردن هوای کل ساختمان به کار برده می‌شوند. برای مثال در برخی از ساختمان‌های تجاری مانند دفاتر یا مدرسه‌هایی که دارای اتاق‌های مختلفی هستند از سیستم تهویه هوای مرکزی بهره برده می‌شود. این سیستم سرمایشی مجهز به سیستم کانال کشی است که از طریق آن هوای خنک به قسمت‌ها و اتاق‌های مختلف یک ساختمان هدایت می‌شود.

به طور معمول سیستم‌های تهویه هوا دارای یک یونیت خارجی و یک یونیت داخلی هستند. همانطور که از اسم آنها مشخص است، یونیت خارجی در خارج از ساختمان و یونیت داخلی در فضای داخلی ساختمان نصب می‌شود. یونیت خارجی سیستم تهویه هوا شامل کمپرسور و کویل کندانسور است. یونیت داخلی سیستم نیز شامل کویل‌های تبخیر است. یونیت خارجی و یونیت داخلی از طریق لاین‌های مبرد به یکدیگر متصل می‌شوند.

مزایای استفاده از سیستم تهویه هوای مرکزی

یکی از مزیت‌های سیستم تهویه هوای مرکزی این است که قابلیت خنک کردن تمام قسمت‌های یک ساختمان را دارد. امروزه سیستم‌های تهویه هوای جدید دارای ترموستات هستند که امکان تنظیم درجه و زمان را به صورت دقیق برای کاربران فراهم می‌کند. باید اضافه کرد که این نوع کولرها توانایی خنک کردن محیط مورد نظر را در مدت زمان کمی دارند. با این حال باید توجه کنید که سیستم‌های تهویه هوا در مقایسه با دیگر سیستم‌های سرمایشی دارای قیمت بالاتری هستند. همچنین این سیستم‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند و با به کارگیری آنها هزینه‌های سرمایشی ساختمان شما افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، سیستم‌های تهویه هوا به مراقبت بیشتری نیاز دارند و به اندازه‌ی کولرهای آبی با محیط زیست سازگار نیستند.

سیستم‌های اسپلیت بدون کانال

سیستم‌های اسپریت بدون کانال که با عنوان عامیانه‌ی کولرهای گازی نیز شناخته می‌شوند، در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوای مرکزی دارای اندازه‌ی کوچک‌تری هستند. اما می‌توان گفت این کولرها که عملکرد سرمایشی برابری با سیستم‌های تهویه هوای مرکزی دارند. یکی از مزیت‌های سیستم‌های اسپلیت بدون کانال این است که نیازی به وجود سیستم کانال کشی در ساختمان ندارند. برای همین نصب و به کارگیری آنها آسان‌تر است. این سیستم‌های سرمایشی برای به کارگیری در اتاق‌هایی با اندازه‌ی متوسط یا کوچک مناسب هستند.

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که اتاق دیگری به ساختمان خود اضافه کنید. در این شرایط نصب سیستم اسپلیت بدون کانال برای تامین سرمایش آن اتاق می‌تواند راه حل بسیار خوبی باشد. این سیستم‌ها نیز دارای یونیت داخلی و یونیت خارجی هستند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم‌های اسپلیت بدون کانال این است که با استفاده از آنها می‌توانید دمای محیط مورد نظر را دقیقاً به درجه‌ی مطلوب خود برسانید. همچنین این سیستم‌ها قابلیت تنظیم درجه و سرعت توزیع هوای خنک در محیط را دارند. این سیستم‌ها در مقایسه با سیستم‌های تهویه هوای مرکزی، هوای با کیفیت‌تری تولید می‌کنند. چرا که هوای خنک از کانال عبور نمی‌کند و به صورت مستقیم به محیط مورد نظر هدایت می‌شود. با این حال این کولر‌ها نیز دارای معایبی هستند. برای مثال سیستم‌های اسپلیت بدون کانال نیز انرژی زیادی مصرف می‌کنند و از انواع کولرهای سازگار با محیط زیست به شمار نمی‌آیند.

کولرهای آبی

کولر آبی بزرگ

کولر آبی بزرگ

 

به کارگیری کولرهای آبی یکی از ایده‌آل‌ترین روش‌های سرمایشی در مناطق گرم و خشک محسوب می‌شود. این کولرها هوای گرم محیط اطراف خود را گرفته و با عبور دادن آن از پدهای سرمایشی خود باعث کاهش سریع دما می‌شوند. این کولرها در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند و برای به کارگیری در ساختمان‌های تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی بسیار مناسب هستند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کولرهای آبی کم مصرف بودن و مقرون به صرفه بودن به کارگیری آنها است. همچنین این نوع کولرها باعث افزایش رطوبت هوا شده و هوای بسیار مطبوع و با کیفیتی را تولید می‌کنند. علاوه بر این، کولرهای آبی باعث انتشار گازهای سمی و گلخانه‌ای در محیط زیست نمی‌شود. باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که این کولرهای آبی در مناطق گرم و مرطوب  عملکرد سرمایشی خوبی  ندارد.

پمپ حرارتی

از پمپ حرارتی هم به عنوان سیستم خنک کننده و هم به عنوان سیستم گرمایشی می‌توان استفاده کرد. شیوه‌ی کار پمپ به این شکل است که حرارت را از محیطی گرفته و آن را به محیط دیگر انتقال می‌دهد. به این ترتیب می‌توان در فصل زمستان از آن به عنوان سیستم گرمایشی و در فصل تابستان به عنوان سیستم خنک کننده استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پمپ‌های گرمایشی سازگار بودن آنها با محیط زیست است. علاوه بر این، پمپ‌های حرارتی انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند. تنها عیبی که پمپ‌های حرارتی دارند هزینه بالای نصب آنها است.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

با توجه به محیط کاری خودتان، چه نوع کولر را مناسب می‌دانید؟ به نظر شما هر کدام از کولرها، چه معایب و مزایایی دارند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: aircoolers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما