انواع کولر صنعتی و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف صنعتی

راهنمای انتخاب کولر مدرسه
راهنمای انتخاب کولر مدرسه: هر آنچه که باید در مورد کولر مدرسه بدانید.
آذر ۶, ۱۳۹۷
کولر بدون کانال
کولر بدون کانال چیست: نحوه کارکرد و مزایای کولر بدون کانال
آذر ۱۸, ۱۳۹۷
انواع کولر صنعتی

امروزه انواع کولر صنعتی برای اهداف سرمایشی در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کولرهای صنعتی یکی از نیازمندی‌های ضروری محیط‌های صنعتی هستند. به خصوص در آن دسته از مناطق جغرافیایی که دمای هوا بالا است، پیشبرد اهداف صنعتی بدون وجود کولرهای صنعتی تقریباً غیرممکن می‌شود. در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، انباری‌ها، لابراتورهای شیمیایی و هم‌چنین موسسات نیاز به انواع کولر صنعتی یک امر جدی و ضروری است. محیطی که دارای رطوبت و درجه حرارت نامناسب باشد، کیفیت عملکرد پرسنل را پایین آورده و باعث پسرفت در تولید و بازدهی صنعتی می‌شود. کولرهای صنعتی نه تنها باعث خنکی هوای محل کار می‌شوند، بلکه تهویه هوای مناسب محیط را نیز انجام داده و رطوبت هوا را کنترل می‌کنند. به این ترتیب آسایش کارکنان را فراهم می‌کنند. این امر باعث افزایش بازدهی در تولید محصولات می‌شود. می‌توان گفت کولر صنعتی علاوه بر تامین رفاه، باعث پیشرفت و بهبود شرایط کار می‌شود.

انواع کولر صنعتی دارای شیوه کار مشابهی هستند. بیشتر کولرهای صنعتی مناسب برای استفاده در مناطق آب و هوایی گرم و خشک طراحی شده‌اند. بنابراین بازده سرمایشی این کولرها در مناطق گرم و خشک بیشتر است. برخی از این کولرها دارای دستگاه‌های بزرگی هستند که سیستم‌های برج آبی بزرگ را تشکیل می‌دهند. این سیستم‌ها قابلیت سرمایشی را بسیار بالا می‌برند.

فناوری سرمایشی امروزه به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که کولرهایی را تولید می‌کند که سازگار با محیط زیست هستند. این کولرها کربن کمتری وارد محیط کرده‌ و مقدار آب و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. امروزه بکارگیری کولرهای صنعتی بسیار با صرفه‌تر از نصب سیستم تهویه‌ی مرکزی است. چرا که کولرهای صنعتی کم مصرف‌تر بوده و قدرت خنک کنندگی بیشتری دارند. کولرهای صنعتی رطوبت هوا را کنترل کرده و کیفیت مناسبی به هوای محیط می‌بخشند.

انواع کولر صنعتی مورد استفاده در زمینه‌های صنعتی

کولرهای صنعتی دارای 4 نوع اصلی هستند. این 4 نوع شامل کولرهای تبخیری، کولرهای بیابانی، کولرهای سوامپ و کولرهای اداری هستند.

 ویژگی‌های انواع فنی کولر صنعتی

کارکرد کولر صنعتی به صورت گسترده وابسته به توانایی سرمایشی فنی کولر است. کولرهای معمولی که در مغازه‌ها و انباری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند محیطی به مساحت ۲۸۰۰ فیت مکعب را خنک کنند. البته برای مساحت‌های کوچک‌تر نیز انواع کولر صنعتی کوچک وجود دارد.

قطعات اصلی تشکیل دهنده‌ی کولر صنعتی

  • مخزن ذخیره‌ی آب
  • پد سرمایشی
  • ماده ی مایع برای سرمایش
  • پمپ برای توزیع آب و هوا
  • فن یا دمنده برای ایجاد جریان هوا
  • کانال کشی
  • ترموستات
  • فیلتر برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آلودگی
  • بدنه‌ی محافظ بیرونی

 نحوه‌ی کار کولر صنعتی

کولر صنعتی دارای مخزن آب بزرگی است تا بتواند مقدار آب قابل توجهی را ذخیره کند. برای ذخیره سازی بهترآب، یک کولر سازگار با محیط زیست دارای قابلیت ذخیره سازی مقدار آب بیشتری است. هم‌چنین این نوع کولر از منابع آبی استفاده می‌کند که آب هدر نرود. کولر، هوای گرم را به داخل سیستم هدایت کرده و سپس آن را از قطعات سرمایشی عبور می‌دهد. در این قسمت است که عمل خنک کنندگی انجام می‌پذیرد. در این مرحله گرما و گرد و غبار موجود در هوا گرفته می‌شود. هوای خنک به دست آمده به کمک موتور قوی و با استفاده از فن‌ها به محیط دمیده می‌شود. سیستم پمپ، بخار آب خنک و هوا را در داخل کولر به جریان می‌اندازد. این کولرها توانایی کاهش دما تا ۳۰ درجه را دارند. آن دسته از سیستم‌های سرمایشی که با سرعت بیشتری کار می‌کنند، بهتر از دستگاه‌های تهویه هوا هستند.

کولرهای سوامپ برای مورد استفاده قرار گرفتن در محیط‌هایی که دسترسی به منبع آب فراوان دارند( مانند دریا یا دریاچه‌ها) مناسب هستند. فناوری کولرهای صنعتی و کولرهای بیابانی به طوری طراحی شده است که قابلیت سرمایش کولر را بالا می‌برند. یکی دیگر از مزیت‌های کولرهای صنعتی بر دستگاه‌های تهویه هوا این است که قدرت سرمایشی محیط‌های بزرگ‌تری را دارند. در فناوری کولرها از قطعات سرمایشی مانند پد سرمایشی استفاده می‌شود که تشکیل یافته است از آب و دستگاه خنک کننده است. برخی از کولرها از گلیکول استفاده می‌کنند. بنابراین، سیستم شامل سه روش و مرحله‌ی ایجاد جریان هوا، جذب و تبخیر در پد سرمایشی و سپس بیرون دادن هوای خنک می‌شود. نحوه‌ی کار کولر صنعتی به صورت خلاصه به این گونه است.

انواع کولر صنعتی

ویژگی‌های انواع کولر صنعتی

سازگار بودن با محیط زیست

مصرف پایین انرژی برق

تولید هوای  پاک و خنک

سرعت خنک کنندگی بالا

توانایی خنک کنندگی مساحت‌های بزرگ

نگهداری و مراقبت آسان

بادوام بودن

روش سرمایش تبخیری در گذشته‌های دور که مردم در بیابان‌ها زندگی می‌کردند، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در قدیم مردم بادیه نشین برای خنک کردن محل زندگی خود، پتو را خیس کرده و از پنجره‌های بزرگ  آویزان می‌کردند. بادی که به صورت طبیعی می‌وزید، مانند یک کولر باعث خنک شدن هوا و رطوبت دهی به محیط می‌شد. این روش هم اکنون نیز در برخی از خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کولرهای صنعتی نیز همین روش را اساس کار خود قرار داده و آن را با فناوری امروزه به کار بسته‌اند. سیستم پیشرفته‌ی سرمایشی امروز، نشأت گرفته از همین روش سرمایشی است.

سیستم‌های پیشرفته درصنعت کولر، راه را برای شروع به کار برج‌های خنک کننده، سیستم‌های کانال کشی، و سیستم‌های سرمایش مرکزی هموار کرده‌اند. امروزه کولرهای صنعتی مجهز به ترموستات هستند تا جریان و دمای هوا را کنترل کنند. بهترین مزیت کولرهای صنعتی دارای ترموستات، کم مصرف بودن آن‌ها و قابلیت کنترل درجه حرارت محیط است.

نحوه‌ی نگهداری و مراقبت از کولرهای صنعتی بسیار ساده و آسان است. فیلترهای داخل کولر قطعات داخلی کولر را از آلودگی و آسیب محافظت می‌کنند. عایق بندی مناسب بدنه‌ی کولر، دستگاه را در مقابل آسیب دیدگی‌های احتمالی مقاوم می‌کند.

یکی از مزیت‌های برتر کولرهای صنعتی که آن‌ها را در صنعت سرمایشی منحصر به فرد می‌کند، سازگاری آن‌ها با محیط زیست است. این خصوصیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عصر امروز به شمار می‌آید. امروزه انسان‌ها به عنوان مصرف کننده، روز به روز انرژی بیشتری را مصرف می‌کنند و باعث انتشار گازهای سمی مانند کربن در زمین و اتمسفر می‌شوند. انواع کولر صنعتی با توجه به کاربردهای منحصر به فرد خود، این ویژگی منفی را ندارند و سازندگان آن‌ها خود را در مقابل حفظ و نگهداری محیط زیست مسئول می‌پندارند. به همین دلیل امروزه در بیشتر زمینه‌های صنعتی، استفاده از انواع کولر صنعتی با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها شایع است.

منبع: clarioncoolers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما