با انواع هیترهای صنعتی و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید

کولر آبی بزرگ 13000 18000 25000 40000
آبان ۲۳, ۱۳۹۶
انواع کولر گازی صنعتی گرماسرد
کولرهای گازی صنعتی و همه چیزهایی که باید در این مورد بدانید
آذر ۱۴, ۱۳۹۶
انواع هیتر صنعتی

انواع هیتر صنعتی

مقدمه
انواع هیتر صنعتی در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند. در ابتدا بهتر است تعریفی از هیترهای صنعتی را ارایه کنیم. هیترهای صنعتی، دستگاههایی هستند که به منظور تبدیل انرژی از یک منبع سوختی به انرژی گرمایی استفاده میشوند. انرژی گرمایی تولید شده، برای بالابردن دمای قسمتی از فرایند یا محیط صنعتی کاربرد دارد. فرآیندی که طی آن، انرژی گرمایی از یک منبع به یک سیستم منتقل میشود، “انتقال حرارت ” نامیده میشود. نمونه ای از کاربریهای هیتر، در صنعت روغن روانکاری است. روغن روانکاری قبل از بارگیری در ماشین، باید توسط هیتر گرم شود تا گرانروی آن کاهش یافته و به آسانی در لولهها جاری شود. ما در این مطلب توضیحاتی در مورد انواع هیتر صنعتی، مکانیزمهای انتقال حرارت توسط آنها و کاربرد هیترهای صنعتی بیان میکنیم.
روشهای انتقال حرارت
سه روش اساسی برای انتقال حرارت وجود دارد: رسانش، همرفتی و تابشی. هیترهای صنعتی از یک یا ترکیبی از این سه روش برای منتقل کردن گرما استفاده میکنند. در ادامه توضیحاتی را در رابطه با این سه روش بیان میکنیم.
1) رسانش
رسانش عبارتست از انتقال انرژی گرمایی در یک جسم جامد. هنگامی که منبع انرژی به شکل مستقیم بر یک جسم جامد اعمال میشود، مولکولهای این جسم شروع به ارتعاش در فرکانس بالا میکنند. در طی این عمل، گرما به مولکولهای مجاور منتقل میشود. شکل زیر را مکانیزم رسانش را به خوبی به تصویر کشیده است.

مکانیزم انتقال گرما

شکل1-  مکانیزم انتقال به روش رسانش در جسم جامد

2) همرفت
همرفت که با نام جابجایی نیز شناخته میشود، روش دیگری برای انتقال حرارت می باشد. در این روش به وجود یک سیال نیاز است. همرفت به دو نوع اجباری و آزاد تقسیم بندی می شود. در همرفت اجباری، جریان داخل سیال از طریق فن یا پمپ ایجاد می شود. در مقابل، جریان همرفت آزاد فقط وابسته به دما و گرادیان چگالی است. گرما در داخل سیال، از قسمت با دمای بالا به قسمتی که دمای پایین تری دارد، حرکت می کند.

شکل 2- مکانیزم انتقال گرما به روش همرفت در سیالات

شکل 2- مکانیزم انتقال گرما به روش همرفت در سیالات

3) تابش
تابش گرمایی، یک روش غیر مستقیم برای انتقال حرارت است. در این روش، انرژی حرارتی از طریق امواج الکترومغناطیسی منتقل می شود. از آن جایی که امواج جرم ناچیزی دارند، این روش از انتقال گرما به تماس فیزیکی نیازی ندارد و از خلا نیز عبور می کند. جالب است بدانید انرژی گرمایی خورشید از همین طریق به زمین انتقال می یابد. بیشترین انواع هیتر صنعتی که از تابش برای انتقال حرارت استفاده می کنند، گرما را در طیف مادون قرمز انتشار می دهند.

شکل 3- مکانیزم انتقال گرما به روش تابش بدون نیاز به حضور ماده (حتی در خلا نیز منتقل می¬شود)

شکل 3- مکانیزم انتقال گرما به روش تابش بدون نیاز به حضور ماده (حتی در خلا نیز منتقل می شود)

تقسیم بندی انواع هیتر صنعتی
انواع مختلفی از هیتر صنعتی در بازار وجود دارد که در شکل، اندازه و طرح¬های مختلف در دسترس هستند. هر نوع خاصی از هیتر صنعتی را می توان با توجه به کاربرد، ماده، خواص فیزیکی و نوع منبع سوختی آن توصیف کرد. در ادامه ی مطلب، انواع هیتر صنعتی را با تقسیم بندی های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم.
انواع هیتر صنعتی از نظر کاربرد
انواع هیتر صنعتی از نظر کاربرد به شرح زیر هستند: هیترهای گردشی (سیرکوله)، هیترهای دریچه ای (داکت)، هیترهای غوطه ور در مایع (ایمرژن)، هیترهای محیط (اسپیس) و هیترهای اتاق (روم). در ادامه می توانید توضیحات مرتبط با هر کدام از این هیترها را مطالعه کنید.
1. هیترهای گردشی (سیرکوله)
این نوع از هیترها به منظور گرمایش جریان های مایعی که در حال حرکت، چرخش و گردش هستند، استفاده می شوند. جریان مایع از داخل هیتر عبور می کند و در حین عبور، گرم می شود.

شکل 4- انواع هیتر صنعتی: هیترهای گردشی

شکل 4- انواع هیتر صنعتی: هیترهای گردشی

2. هیترهای دریچه ای (داکت)
هیترهای دریچه ای، یکی از انواع هیتر صنعتی هستند که برای گرمایش جریان های گازی در حال حرکت، کاربرد دارند. این هیترها در وسط جریان گازی یا کانال هوا نصب می شوند و انرژی گرمایی خود را به آن انتقال می دهند.

شکل 5- انواع هیتر صنعتی: هیترهای دریچه ای یا کانالی

شکل 5- انواع هیتر صنعتی: هیترهای دریچه ای یا کانالی

3. هیترهای غوطه ور در مایع (ایمرژن)
همانطور که از نامش پیداست، این نوع از هیتر صنعتی، در مواقعی که نیاز به غوطه ور شدن هیتر در مایع باشد، استفاده می شود.

 شکل 6- انواع هیتر صنعتی: هیترهای غوطه ور


شکل 6- انواع هیتر صنعتی: هیترهای غوطه ور

4. هیترهای محیط (اسپیس) و اتاق (روم)
هیترهای محیطی به منظور استفاده در مناطق و فضاها محدود طراحی شده اند. این هیترها آلاینده های خطرناک و گازهای مضر را در محیط منتشر نمی کنند و اغلب قابل حمل می باشند.

شکل 7- انواع هیتر صنعتی: هیترهای محیطی

شکل 7- انواع هیتر صنعتی: هیترهای محیطی

انواع هیتر صنعتی از نظر ماده ی مورد استفاده
هیترهای صنعتی در این نوع از تقسیم بندی، در دو دسته قرار می گیرند: هیترهای آبی و هیترهای گازی.
با مطالعه ی ادامه ی مطلب، می توان به تفاوت این دو دسته بندی پی برد.
1. هیترهای گازی
هیترهای صنعتی گازی، یکی از انواع هیتر صنعتی هستند که برای گرم کردن هوا کاربرد دارند. هیترهای محیطی که در قسمت قبلی به آن ها اشاره شد، نمونه ای از این هیترها به شمار می روند.

شکل 8- انواع هیتر صنعتی: هیترهای گازی یا هوایی

شکل 8- انواع هیتر صنعتی: هیترهای گازی یا هوایی

2. هیترهای آبی
این نوع از هیترها، از گازوییل، نفت و یا جریان الکتریسیته به عنوان سوخت استفاده می کنند؛ موارد کاربرد هیترهای آبی، گرم کردن آب برای مصارف مسکونی و تجاری است.

شکل 9- انواع هیترصنعتی: هیترهای آبی

شکل 9- انواع هیترصنعتی: هیترهای آبی

انواع هیتر صنعتی از نظر مشخصات فیزیکی
متداول ترین هیترهای صنعتی که از نظر مشخصات فیزیکی تقسیم بندی می شوند، عبارتند از: هیترهای انعطاف پذیر و هیترهای ضد انفجار.
1. هیترهای انعطاف پذیر
هیترهای صنعتی انعطاف پذیر، به شکل ماده ای که قرار است گرم شود، در می آیند!

شکل 10- انواع هیتر صنعتی: هیترهای انعطاف پذیر

شکل 10- انواع هیتر صنعتی: هیترهای انعطاف پذیر

2. هیترهای ضد انفجار
هیترهای ضدانفجار، یکی از انواع هیترهای صنعتی هستند که محفظه ای مستحکم دارند. این محفظه در کنار گرم کردن مواد مورد نظر، می تواند در مقابل انفجار، شعله و جرقه، مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

شکل 11- انواع هیتر صنعتی: هیترهای ضد انفجار

شکل 11- انواع هیتر صنعتی: هیترهای ضد انفجار

انواع هیتر صنعتی از نظر نوع منبع سوختی
این تقسیم بندی شامل هیترهای صنعتی الکتریکی، هیترهای صنعتی گازی و پروپانی، هیترهای صنعتی نفتی و نفت سفید (کروسین) می باشد.
1. هیترهای صنعتی الکتریکی
تولید انرژی گرمایی در این نوع از هیترهای الکتریکی، از طریق عبور جریان الکتریکی انجام می¬شود.

شکل 12- انواع هیتر صنعتی: هیترهای الکتریکی

شکل 12- انواع هیتر صنعتی: هیترهای الکتریکی

2. هیترهای صنعتی گازی-پروپان
یکی از انواع هیترهای صنعتی هستند که با سوزاندن گاز طبیعی، گاز طبیعی مایع، پروپان و سایر گازها عمل تولید حرارت را انجام می دهند.

شکل 13- انواع هیتر صنعتی: هیترهای گازی-پروپان

شکل 13- انواع هیتر صنعتی: هیترهای گازی-پروپان

3. هیترهای صنعتی نفتی و نفت سفید(کروسین)
هیترهای صنعتی نفتی، سوخت های مایع را می سوزانند و حرارت تولید می کنند.

شکل 14- انواع هیتر صنعتی: هیترهای نفتی و نفت سفید

شکل 14- انواع هیتر صنعتی: هیترهای نفتی و نفت سفید

نتیجه گیری
ما در این مطلب انواع هیترهای صنعتی، دسته بندی آن ها و کاربرد هر کدام را توضیح دادیم. امیدواریم با مطالعه ی این مطلب، پاسخ پرسش های خود را یافته و آگاهی بیش تری در این زمینه کسب کرده باشید. همانطوری که از این مطلب استنباط می شود، انتخاب بهترین نوع هیتر صنعتی، به کاربری و هدف شما از خرید آن بستگی دارد. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید هیتر صنعتی، در مورد آن تحقیق کرده و از مشاوره ی کارشناسان فروش بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما