فن کولر آکسیال چیست ؟ نحوه کارکرد و موارد مصرف فن کولر آکسیال

بهترین کولر صنعتی قابل حمل
راهنمای انتخاب بهترین کولر صنعتی قابل حمل 
اسفند ۶, ۱۳۹۷
بهترین کولر صنعتی برای مناطق گرم و خشک
بهترین کولر صنعتی برای مناطق گرم و خشک
اسفند ۱۸, ۱۳۹۷
فن کولر آکسیال

فن آکسیال یک نوع فن مکانیکی است. شکل ظاهری فن‌های آکسیال برای بیشتر مردم شناخته شده است. نمونه‌های کوچک این فن‌ها را می ‌توان در فن کیس کامپیوتر، فن ویندوز و غیره مشاهده کرد. این فن‌ها باعث ایجاد حرکت و جریان هوا می‌شوند. فن‌های آکسیال صنعتی قابل کنترل هستند. نه تنها سرعت فن آکسیال صنعتی، بلکه زاویه‌ی ایجاد جریان هوای آن نیز می‌تواند به صورت دقیق تنظیم و کنترل شود. از فن کولر آکسیال صنعتی در زمینه‌های صنعتی گوناگون بهره برده می‌شود. فن کولر آکسیال صنعتی در اندازه‌های مختلف وجود دارد. برخی از فن‌های آکسیال دارای اندازه‌ی کوچکی هستند و در دست انسان جا می‌شوند. اما برخی دیگر فن‌های بزرگ صنعتی هستند که برای سرمایش کارخانه‌های صنعتی و اهداف علمی از آن‌ها استفاده می‌شود.

فن آکسیال کوچک

فن کولر آکسیال صنعتی دارای مزایای بسیاری است که در برخی از فرآیندها، آن‌ها را در مقایسه با فن‌های سانتریفیوژی ممتاز می‌کند. با اینکه فن‌های آکسیال صنعتی قدرت به جریان درآوردن حجم بالایی از هوا را دارند، صدای زیادی تولید نمی‌کنند. برای مثال ممکن است یک فن سانتریفیوژی کیس کامپیوتر را بهتر خنک کند، اما صدای تولید شده توسط فن سانتریفیوژی آنقدر زیاد است که اثر مثبت سرمایشی آن را از بین می‌برد. در بیشتر مکان‌های صنعتی برای جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی، استفاده از فن کولر آکسیال ترجیح داده می‌شود.

فن کولر آکسیال صنعتی دارای  ویژگی‌های منحصر به فرد و ممتاز بسیاری است. عملکرد خوب، طول عمر زیاد، و بادوام بودن فن‌های آکسیال باعث می‌شود که طرفداران زیادی در مصارف صنعتی پیدا کنند. استفاده از فن در انواع کولر باعث می‌شود که هوای خنک شده به صورت سریع و یکنواخت در تمام محیط توزیع شود. این امر در بهتر خنک کردن هوای محیط کمک فراوانی می‌کند. فن موجود در کولر علاوه بر توزیع هوای خنک شده، وظیفه‌ی تهویه‌ی هوای محیط را نیز بر عهده می‌گیرد. در واقع با استفاده از فن آکسیال نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی جهت تهیه و استفاده از دستگاه‌های تهویه‌ی هوا را نخواهید داشت. به همین دلیل استفاده از فن کولر آکسیال یک روش مقرون به صرفه برای خنک کردن هوای محیط به شمار می‌آید.

فن‌های آکسیال به صورت گسترده در زمینه‌های صنعتی به کار برده می‌شوند. فن‌های بزرگ آکسیال متعادل نگه داشتن هوای کارخانه‌های صنعتی بزرگ را به عهده دارند. این فن‌ها در کارخانه‌ها، انباری‌ها‌ و دیگر مکان‌های صنعتی بزرگ که به وجود جریان هوا لازم است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از فن‌های به کار رفته در زمینه‌های صنعتی، اندازه‌ی بسیار بزرگی دارند. این فن‌های بسیار بزرگ وطیفه‌ی حرکت دادن و ایجاد جریان هوای بزرگی را دارند. موتورهای برقی فن‌های آکسیال قابل کنترل هستند. با تنظیم و کنترل موتورها می‌توانید شدت جریان هوای ایجاد شده توسط فن و هم‌چنین جهت جریان هوا را به اندازه‌ی دلخواه تغییر دهید.

قطعات به کار رفته در ساخت فن کولر آکسیال

فن‌های آکسیال از قطعات ساده‌ای تشکیل شده‌اند. اما مهندسی ساخت این‌گونه فن‌های صنعتی بسیار پیچیده و ظریف است. تفاوت‌های ظریفی بین خمیدگی و زاویه‌ی تیغه‌های فن‌های متفاوت وجود دارد. این تفاوت‌های ظریف می‌تواند کیفیت فن و نوع جریان هوای ایجاد شده توسط آن را تحت تاثیر قرار دهد.

تیغه‌های فن کولر آکسیال

قسمت‌های اصلی فن آکسیال شامل موتور، محور و تیغه‌ها است. موتور باعث چرخیدن محور می‌شود. محور و تیغه‌ها داخل محفظه‌های ایمنی نگهداری می‌شوند. این محافظ مانع از این می‌شود که  افراد یا قسمتی از اعضای بدن آن‌ها در تماس با تیغه‌های فن قرار بگیرد. تماس مستقیم با تیغه‌های فن آکسیال صنعتی بزرگ ممکن است منجر به قطع عضو یا مرگ انسان شود.

تیغه‌های فن آکسیال صنعتی توسط مهندسان متخصص ساخته می‌شوند. قسمت‌های دیگر فن مانند موتور و محور دارای طول عمر و دوام بالایی هستند. برای عملکرد بهتر فن صنعتی، قطعات آن باید از محصولات باکیفیت ساخته شده باشند. برای مثال کیفیت و دوام بالای قطعات موتور باعث طول عمر بیشتر دستگاه و کارآیی بهتر آن خواهد شد. فن‌های آکسیال صنعتی در  فرآیندهای صنعتی مختلف به کار برده می‌شوند. هر نوع فرآیند صنعتی نیز نیازمند فن‌های آکسیال با کاربرد مخصوص و مناسب همان فرآیند است.

نحوه‌ی کار فن آکسیال صنعتی

همان‌طور که از اسم آن پیدا است، فن آکسیال حول محور می‌چرخد. محور نیز توسط موتور چرخانده می‌شود. فن‌های چرخنده مانند یک پروانه عمل می‌کنند. حرکت و چرخش تیغه‌ها باعث ایجاد جریان هوا می‌شود. ایجاد جریان هوا در محیط باعث می‌شود که دمای هوا از آنچه که هست خنک‌تر به نظر برسد. فن کولر آکسیال از همین ویژگی برای خنک کردن هوا و هم‌چنین توزیع هوای خنک شده توسط کولر استفاده می‌کند.

تمامی فن‌های آکسیال هنگام کار ایجاد صدا می‌کنند. به احتمال زیاد متوجه صدای فن موجود در کامپیوتر شده باشید. در فن‌های بزرگ‌تر که در مکان‌های صنعتی به کار برده می‌شوند این صدا افزایش می‌یابد. مهندسی و طراحی ضعیف در ساخت فن ممکن است موجب ایجاد لرزش در هنگام کار شود. این لرزش باعث می‌شود که فن سر و صدای بیشتری را ایجاد کند. هر چقدر که صدای تولید شده توسط فن آکسیال صنعتی کمتر باشد، از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.

میزان مصرف انرژی فن کولر آکسیال صنعتی یکی از معیارهای مهم در انتخاب کولر مناسب است. هرچقدر که فن کم مصرف‌تر باشد، آسیب کم‌تری به ذخایر طبیعی زمین خواهد رسید. هم‌چنین، کم مصرف بودن فن کولر آکسیال باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی محیط صنعتی خواهد شد.

با توجه به اینکه هر فن آکسیال صنعتی ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد، هنگام انتخاب و خرید فن باید دقت کنید که مناسب با فرآیند صنعتی مورد نظر شما باشد. اندازه‌ی فن نیز یکی از عواملی است که باید به آن توجه کرد. به خاطر داشته باشید که هر نوع دستگاه صنعتی به مراقبت و نگه داری نیاز دارد. لازم است که هر از چند گاهی صحت عملکرد فن توسط یک متخصص بررسی و کنترل شود. دستورالعمل‌ها و جوانب ایمنی فن کولر آکسیال باید به دقت رعایت شود. با رعایت دستورالعمل‌ها، علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه سرمایشی و پیشبرد بهتر فرآیندهای صنعتی، ایمنی و رفاه کارکنان را نیز فراهم می‌آورید.

منبع: au.rs-online

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما