مهم‌ترین نکات نگهداری سیستم تهویه هوا شامل چه مواردی است؟

انواع چیلر تجاری و صنعتی
معرفی انواع چیلر تجاری و صنعتی و بررسی ویژگی‌های آنها
آبان ۷, ۱۴۰۰
کولرآبی فضای باز
کولرآبی فضای باز چیست و برای چه مناطقی مناسب است؟
دی ۱۲, ۱۴۰۰
نکات نگهداری سیستم تهویه هوا

نکات نگهداری سیستم تهویه هوا

نکات نگهداری سیستم تهویه هوا : اشتباهات رایج در نگهداری کولرهای گازی

رعایت نکات نگهداری سیستم تهویه هوا موجب می‌شود که کولر گازی شما عملکرد خوبی داشته باشد. سیستم‌های تهویه هوا یا کولرهای گازی امروزه کاربردهای بسیاری در ساختمان‌های مسکونی و مراکز تجاری و صنعتی دارند. نگهداری مناسب از سیستم‌های تهویه هوا موجب می‌شود که کاربران بتوانند هوای ساختمان مورد نظر خود را به‌ خوبی تهویه و خنک کنند و به این ترتیب محیط مناسبی را برای زندگی یا انجام فعالیت‌های کاری خود فراهم نمایند. سیستم‌های تهویه هوای مطبوع مانند تمامی ‌دستگاه‌های دیگر به نگهداری و مراقبت مناسب نیاز دارند. در صورتی که کاربران نکات نگهداری سیستم تهویه هوا را به خوبی رعایت نکنند، در طول زمان بازده سرمایشی کولر کاهش پیدا خواهد کرد.

در این نوشته به بررسی مهم‌ترین نکات نگهداری سیستم تهویه هوا و اشتباهات رایج در به‌کارگیری کولرهای گازی اشاره خواهیم کرد. اگر شما نیز از سیستم‌های تهویه هوا برای تامین هوای مطبوع و خنک ساختمان خود استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

 

نکات نگهداری سیستم تهویه هوا

نکات نگهداری سیستم تهویه هوا

اهمیت رعایت کردن نکات سیستم تهویه هوا

باید به این نکته اشاره کرد که نگهداری مناسب از سیستم تهویه هوا موجب بهبود عملکرد آن می‌شود. همچنین با به کارگیری صحیح و انجام مراقبت‌های لازم می‌توانید طول عمر مفید سیستم تهویه هوای خود را افزایش دهید. با توجه به اینکه کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، عملکرد مناسب و داشتن بازده بالای آنها دارای اهمیت بسیاری است.

مصرف انرژی کمتر در سیستم‌های تهویه هوا با عملکرد بالا

در صورتی که بازده سیستم تهویه هوا بالا باشد، کولر انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. این مسئله در مورد ساختمان‌های تجاری و صنعتی که اغلب هزینه‌ بالایی صرف تامین تهویه هوا و خنک‌سازی محیط می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در بیشتر مراکز تجاری و صنعتی به دلیل به‌ کارگیری طولانی مدت دستگاه‌ها و ماشین‌های صنعتی و استفاده از گازها و مواد شیمیایی آلودگی بیشتری وجود دارد. آلودگی‌های موجود در محیط می‌تواند برای سلامتی افراد حاضر در ساختمان مضر و خطرناک باشد و همچنین به دستگاه‌ها آسیب رسانده و فرآیندهای تولیدی و صنعتی را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل تامین تهویه مناسب هوا در ساختمان‌های تجاری و صنعتی اهمیت زیادی دارد و سیستم‌های تهویه هوا نقش مهمی ‌در این امر به عهده دارد. به همین دلیل در بیشتر مراکز تجاری و صنعتی هزینه بالایی صرف به کارگیری سیستم‌های تهویه هوا می‌شود. در صورتی که سیستم‌های تهویه هوا بازده خوبی نداشته باشند، هزینه‌های مربوط به تامین سرمایش و تهویه هوا در ساختمان‌های تجاری و صنعتی می‌تواند افزایش پیدا کند.

 

نگهداری سیستم تهویه هوا

نگهداری سیستم تهویه هوا

جلوگیری از خراب شدن سریع قطعات کولر گازی

از طرف دیگر رعایت نکات نگهداری سیستم تهویه هوا و به‌کارگیری مناسب آن مانع از خرابی قطعات سیستم کولر گازی می‌شود. عملکرد صحیح قطعات سیستم تهویه هوا یا خراب بودن آنها می‌تواند در طول زمان به قطعات دیگر سیستم آسیب رسانده و عملکرد کلی کولر را با مشکل مواجه کند. از این رو قبل از اینکه کولر شما با مشکل جدی روبرو شود، باید هر از چند گاهی سیستم تهویه هوای خود را مورد بررسی قرار دهید و از صحت عملکرد قطعات مختلف آن اطمینان حاصل نمایید. این کار باعث می‌شود که در آینده از تحمیل هزینه‌های تعمیر یا تعویض قطعات سیستم تهویه هوا و ضرر‌های مالی بابت خرابی جلوگیری به عمل بیاورید.

بررسی نکات نگهداری کولر گازی و اشتباهات رایج در نگهداری سیستم تهویه هوا

اگر از انواع سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌کنید، لازم است که با نحوه به‌کارگیری و نگهداری مناسب آن آشنایی کافی داشته باشید. باید به این نکته اشاره کرد که انواع سیستم‌های تهویه هوا در مدل‌ها و طراحی‌های مختلف توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های گوناگون ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. بنابراین هر کدام از آنها ممکن است شیوه نگهداری خاص خود را داشته باشند. از این رو لازم است که کاربران برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نحوه نگهداری و به‌ کارگیری سیستم تهویه هوای خود به دفترچه راهنمای آن یا نکاتی که فروشنده در مورد نگهداری سیستم اشاره می‌کند، توجه کافی داشته باشند و دستورالعمل‌ها را به دقت رعایت کنند. با این حال چند نکته مهم وجود دارد که در مورد تمامی ‌سیستم‌های تهویه هوا صدق می‌کنند. چرا که سیستم‌های تهویه هوا دارای چند قطعه اصلی هستند و نکات نگهداری سیستم تهویه هوا در مورد تمامی ‌آنها صحیح است.

در این قسمت به بررسی چند اشتباه رایج در مورد نگهداری سیستم‌های تهویه هوا خواهیم پرداخت. با رعایت این نکات ساده و در عین حال مهم می‌توانید عملکرد سیستم تهویه هوای خود را بهبود ببخشید و بازده آن را افزایش دهید.

نادیده گرفتن تعمیر به موقع و عدم نگهداری مناسب از سیستم تهویه هوا

تعمیر سیستم تهویه هوا

تعمیر سیستم تهویه هوا

 

یکی از نکات نگهداری سیستم تهویه هوا تعمیر به موقع آن است. اگر شما برای تامین تهویه هوای ساختمان مورد نظر خود از کولرهای گازی استفاده می‌کنید و در طول استفاده از آن از تعمیر و نگهداری دستگاه خود غافل شده‌اید، باید بگوییم که ممکن است هنگام فرا رسیدن فصل گرما با مشکلاتی مواجه شوید و مجبور شوید که سیستم خود را تعمیر کنید. مشکل اینجا است که بسیاری از کاربران ماه‌ها سیستم تهویه هوای خود را بدون مراقبت نگهداری می‌کنند. در حالی که لازم است در فواصل زمانی مرتب نسبت به بررسی عملکرد صحیح کولر خود و انجام مراقبت‌های لازم اقدام کنید. به عنوان مثال لازم است که هر از چند گاهی سیستم تهویه هوای خود را تمیز کنید. انباشته شدن گرد و غبار و ذرات روی دستگاه کولر موجب می‌شود که این آلودگی‌ها وارد قسمت داخلی کولر شده و پس از انباشته شدن باعث ایجاد مشکلاتی گردند. اگر شما دانش کافی در مورد نگهداری سیستم تهویه هوای خود را ندارید، می‌توانید از یک تکنسین که دارای تجربه و تخصص کافی در این زمینه است کمک بگیرید. البته باید بگوییم که شما می‌توانید اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرده و سپس به راحتی خودتان این کار را انجام دهید. هنگام بررسی سیستم تهویه هوا مطمئن باشید که تمامی ‌قطعات کولرگازی سالم هستند و به درستی کار می‌کنند.

بی‌ توجهی به نشانه‌های وجود مشکل در عملکرد قطعات مختلف سیستم

 

نگهداری سیستم تهویه هوا

نگهداری سیستم تهویه هوا

 

در صورتی که متوجه شدید که کولر گازی شما مانند قبل کار نمی‌کند، لازم است که در اسرع وقت نسبت به بررسی مشکل به وجود آمده و رفع آن اقدام کنید. ممکن است فکر کنید که مشکل به وجود آمده جزئی است و نیازی به رفع آن نیست. در صورتی که همین مشکلات جزئی و کوچک در طول زمان می‌توانند به قطعات دیگر کولر و در نهایت کل سیستم تهویه هوا آسیب جدی بزنند. با بررسی و رفع مشکل به وجود آمده در ابتدای کار، از پرداخت هزینه‌هایی که ممکن است در آینده به منظور تعمیر قطعات اصلی کولر که گران‌تر هستند و نقش مهمی ‌در عملکرد کلی سیستم دارند، جلوگیری به عمل می‌آورید. عملکرد نادرست کولر گازی می‌تواند نشانه‌هایی مانند عدم تولید هوای خنک و مطبوع کافی، عدم ایجاد جریان هوای مناسب، به گوش رسیدن صدا از کولر، انتشار بوی بد هنگام روشن کردن کولر، و … را داشته باشد. در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به بررسی دلیل ایجاد این مشکلات و رفع آنها اقدام کنید.

استفاده از یک فیلتر سیستم تهویه هوا به برای مدت طولانی

 

فیلتر سیستم تهویه هوا

فیلتر سیستم تهویه هوا

 

فیلترهای سیستم تهویه هوا نقش بسیار مهمی ‌در تولید هوای مطبوع و پاک ایفا می‌کنند. فیلتر سیستم تهویه هوا آلودگی‌ها و و ذرات معلق در هوا را گرفته و موجب می‌شود که هوای خنک و پاک توسط کولر گازی تولید شود. با توجه به نوع کولر گازی و محیطی که از سیستم در آن استفاده می‌کنید، بازه زمانی مناسب برای تعویض یا نظافت فیلتر سیستم تهویه هوا متفاوت خواهد بود. با این حال به طور معمول لازم است که هر 3 ماه یک بار فیلتر سیستم تهویه هوای خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز به نظافت یا تعویض، اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید. به عنوان مثال اگر از سیستم تهویه هوا در یک ساختمان صنعتی استفاده می‌کنید که میزان آلودگی در آن بالا است، بهتر است که هر ماه 1 بار سیستم تهویه هوا را مورد بررسی قرار دهید تا از تمیز و سالم بودن فیلتر اطمینان حاصل نمایید.

اگر هنگام بررسی فیلتر سیستم تهویه هوا متوجه شدید که آلودگی‌ها روی آن انباشته شده‌اند باید فیلتر را به خوبی تمیز کنید. در صورتی که فیلتر تهویه هوا معیوب باشد لازم خواهد بود که آن را تعمیر کرده یا با فیلتر جدید جایگزینش کنید. باید بدانید که نظافت یا تعویض فیلتر سیستم تهویه هوا کار سختی نیست و معمولاً کاربران می‌توانند خودشان این کار را انجام دهند. برای این کار لازم است که دستورالعمل‌های قید شده در دفترچه راهنمای کولر و نکات مربوط به نظافت و تعویض فیلتر را مطالعه کرده و طبق آنها این کار را انجام دهید. دقت کنید که در صورت نیاز به تعویض فیلتر، فیلتر مناسب با مدل و نوع سیستم تهویه هوای خود را جایگزین فیلتر قدیمی ‌کنید. با این حال اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر خواهد بود که از یک تکنسین برای انجام این کار کمک بگیرید. تمیز بودن و عملکرد صحیح فیلتر سیستم تهویه هوا نقش بسیار مهمی ‌در بازده مناسب کولر خواهد داشت. همچنین استفاده از فیلتر تمیز و سالم در سیستم تهویه هوا تضمین می‌کند که هوای ایجاد شده توسط کولر سالم و بدون آلودگی است.

عدم ارتقاء سیستم در زمان مناسب

از دیگر نکات نگهداری سیستم تهویه هوا ارتقاء به موقع آن است. اگر می‌دانید که زمان ارتقاء سیستم تهویه هوای شما فرا رسیده است، نباید بیشتر از این صبر کنید. ارتقای سیستم تهویه هوا به این معنا است که کولر گازی شما دیگر عملکرد خوبی ندارد و بسیار قدیمی ‌شده است. گاهی اوقات ممکن است با تعویض یا تعمیر یک قطعه، مشکل سیستم تهویه هوای شما حل شود. اما در صورتی که سیستم تهویه هوای شما بسیار قدیمی ‌شده باشد، تعمیر یا تعویض قطعات تنها مخارج اضافی روی دست شما خواهد گذاشت. همانطور که می‌دانید تمامی ‌دستگاه‌ها دارای طول عمر مشخصی هستند و پس از سپری شدن دوره طول عمر مفیدشان، کارایی خود را تا اندازه زیادی از دست می‌دهند. به همین دلیل به کارگیری سیستم‌های تهویه هوای کهنه و قدیمی ‌انرژی زیادی مصرف خواهد کرد و در عین حال نخواهید توانست هوای خنک و مطبوع کافی را تامین کنید. بنابراین اگر فکر می‌کنید که عمر سیستم تهویه هوای شما به پایان رسیده است، از تعویض و جایگزینی آن با یک سیستم جدید و کارآمد دریغ نکنید. ممکن است به این فکر کنید که برای این کار باید هزینه پرداخت کنید تا سیستم تهویه هوای جدیدی خریداری نمایید. باید به این امر نیز توجه داشته باشید که مصرف بالای انرژی توسط سیستم‌های قدیمی ‌و تعمیر و نگهداری آنها می‌تواند بیشتر از خرید یک سیستم جدید هزینه داشته باشد.

استفاده از ترموستات قدیمی ‌یا خراب

ترموستات

ترموستات

 

یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری سیستم تهویه هوا استفاده از ترموستات سالم است. اگر از یک ترموستات قدیمی ‌یا ترموستاتی که به خوبی کار نمی‌کند در سیستم تهویه هوای خود استفاده می‌کنید، باید به شما بگوییم که در این صورت کولر گازی شما سرویس مناسبی دریافت نمی‌کند و بنابراین عملکرد خوبی نخواهد داشت. ترموستات قطعه‌ای است که روی سیستم تهویه هوا نصب می‌شود و به صورت خودکار کنترل دمای محیط را در اختیار می‌گیرد. کاربران می‌توانند با استفاده از ترموستات دمای مورد نظر خود را تنظیم ‌کنند و به صورت اتوماتیک محیط را به دمای مطلوب برساند. بنابراین اگر ترموستات به خوبی کار نکند، کولر گازی نیز عملکرد صحیحی نخواهد داشت. از طرفی دیگر به کارگیری ترموستاتی که دارای عملکرد صحیحی باشد، نقش بسیار مهمی ‌در کاهش هزینه‌های سرمایشی خواهد داشت. چرا که ترموستات به صورت اتوماتیک از تولید هوای خنک اضافه توسط کولر گازی جلوگیری به عمل خواهد آورد که این امر باعث کاهش فشار وارد آمده به سیستم شده و در نتیجه موجب کاهش میزان مصرف انرژی توسط کولر نیز می‌شود. امروزه ترموستات‌های مدرن و هوشمند وارد بازار شده‌اند. کاربران می‌توانند نرم افزار مربوط به ترموستات هوشمند کولر گازی را روی لب‌تاپ یا موبایل خود نصب کنند و به راحتی کنترل دمای محیط مورد نظر و تنظیم کولر گازی را، حتی از راه دور، در اختیار بگیرند.

همانطور که می‌بینید رعایت نکات نگهداری سیستم تهویه هوا بسیار ساده هستند. شما با رعایت کردن همین نکات ساده می‌توانید نقش بسیار مهمی ‌در بهبود عملکرد سیستم تهویه هوای خود داشته باشید. در صورتی که در مورد نحوه نگهداری صحیح سیستم‌های تهویه هوا سوالی برای شما مطرح شده است، می‌توانید از کارشناسان شرکت گرماسرد راهنمایی بگیرید. همچنین اگر نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

منبع: cowboysac

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما