انتخاب سیستم تهویه : نکات مهم در مورد خرید سیستم تهویه هوا

کولرهای آبی صنعتی
کولرهای آبی صنعتی : بررسی سیستم‌های خنک کننده تبخیری صنعتی و تجاری
شهریور ۱۲, ۱۴۰۰
انواع چیلر تجاری و صنعتی
معرفی انواع چیلر تجاری و صنعتی و بررسی ویژگی‌های آنها
آبان ۷, ۱۴۰۰
انتخاب سیستم تهویه

انتخاب سیستم تهویه

انتخاب سیستم تهویه مناسب: نکات مهم در مورد خرید سیستم تهویه هوا

انتخاب سیستم تهویه هوای مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل از خرید کولر باید به آن توجه داشته باشید. در واقع خرید سیستم تهویه مناسب موجب ‌می‌شود که به راحتی بتوانید هوای مطبوعی را برای محیط مورد نظر خود تامین کنید. علاوه بر این انتخاب سیستم تهویه مناسب موجب می‌شود تا با کم‌ترین هزینه بتوانید هوای محیط مورد نظر خود را به صورت مطلوب خنک و تهویه کنید. سیستم‌های تهویه هوا امروزه کاربرد‌های بسیاری در مراکز تجاری و صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی دارند. با استفاده از سیستم‌های تهویه هوا ‌می‌توان محیط مناسبی را برای فعالیت‌های کاری و زندگی فراهم کرد. در این نوشته به بررسی و معرفی چند نکته مهم که هنگام انتخاب سیستم تهویه هوا باید به آن توجه کنید، اشاره خواهیم کرد. اگر شما نیز قصد خرید سیستم تهویه هوا را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به خریداری با این نکات آشنا شوید تا سیستم تهویه هوای مناسبی را برای خود انتخاب نمایید.

 

انتخاب سیستم تهویه

انتخاب سیستم تهویه

نکات مهم در مورد انتخاب سیستم تهویه هوای مطبوع

چند نکته مهم وجود دارد که قبل از انتخاب سیستم تهویه هوای مطبوع باید به آنها توجه داشته باشید. همانطور که ‌می‌دانید امروزه سیستم‌های تهویه هوا با ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده سیستم‌های تهویه هوای صنعتی و خانگی ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. از این رو هنگا‌می ‌که کاربران بخواهند نسبت به خرید سیستم تهویه هوا اقدام کنند، گزینه‌های مختلفی روبرو خواهد شد و این امر ممکن است آنها را سردرگم کند. اما اگر شما با انواع سیستم‌های تهویه هوا و نکات مهم در مورد انتخاب سیستم تهویه هوای مناسب آشنایی کافی داشته باشید، خواهید توانست بهترین سیستم را برای خود انتخاب کنید. در این قسمت به بررسی نکات مهم در مورد انتخاب سیستم تهویه هوای مطبوع مناسب خواهیم پرداخت.

 

نکات مهم در مورد انتخاب سیستم تهویه

نکات مهم در مورد انتخاب سیستم تهویه

هزینه خرید و به‌ کارگیری( مصرف انرژی) سیستم تهویه هوا

یکی از نکات مهم در مورد انتخاب سیستم تهویه هوای مطبوع مناسب توجه به هزینه خرید و همچنین هزینه به کارگیری آن است. شما باید هنگام خرید دقت کنید که هزینه‌ای که بابت سیستم تهویه هوا می‌پردازید متناسب با کارایی‌های آن باشد. برخی از سیستم‌های تهویه هوا به دلیل داشتن برندهای معروف، دارای قیمت بالاتری هستند. در حالی که شما ‌می‌توانید کولری را خریداری کنید که برند معروفی ندارد و همان کارایی را ارائه ‌می‌دهد. برای یافتن این کولرها ‌می‌توانید از کسانی که قبلاً از محصول مورد نظر شما استفاده کرده‌اند مشاوره بخواهید. توجه داشته باشید که بسیاری از اوقات قیمت پایین سیستم تهویه هوا به دلیل استفاده از مواد نامرغوب در ساخت آن است، که در این صورت منجر به کاهش طول عمر مفید و کارایی محصول خواهد شد. بنابراین مطمئن شوید که قیمتی که برای تهویه هوای مورد نظر خود می‌پردازید با توجه به بازده و کارایی آن معقول است. امروزه اینترنت خدمات بسیاری را در اختیار کاربران قرار ‌می‌دهد. شما ‌می‌توانید با مراجعه به اینترنت محصولات مختلف و قیمت‌های خرید آنها را مورد بررسی قرار دهید. در حالی که با مراجعه حضوری به بازار وقت زیادی را صرف این کار خواهید کرد.

علاوه بر هزینه‌ی خرید سیستم تهویه هوا، باید هزینه‌ی به‌ کارگیری آن را نیز مد نظر داشته باشید. در واقع توجه به هزینه به‌ کارگیری و استفاده از سیستم تهویه هوا از هزینه خرید آن مهم‌تر است. چرا که اگر شما سیستم تهویه هوایی را انتخاب کنید که هزینه به کارگیری پایین‌تری دارد، حتی در صورت خرید آن به قیمت بالاتر در طول زمان در هزینه‌های سرمایش و تهویه هوای ساختمان مورد نظر خود صرفه‌جویی به عمل خواهید آورد و این امر می‌تواند هزینه‌ای را که بابت خرید آن پرداخته‌اید جبران کند. عکس همین موضوع نیز ‌می‌تواند درست باشد. یعنی اینکه شما هزینه پایینی برای خرید یک سیستم تهویه هوای نامرغوب پرداخت کنید و با استفاده از آن هزینه‌های سرمایشی ساختمان مورد نظر شما افزایش پیدا کند. شما باید دقت کنید که سیستم ‌تهویه هوایی که خریداری ‌می‌کنید کم مصرف باشد تا هزینه‌های سرمایشی کاهش پیدا کنند. این امر به ویژه در ساختمان‌های تجاری و صنعتی که هزینه بالایی را صرف تامین سرمایش و تهویه هوای ساختمان خود ‌می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد.

BTU

کولر گازی صنعتی

کولر گازی صنعتی

 

یکی دیگر ازنکات مهمی‌ که هنگام انتخاب سیستم تهویه هوا باید به آن توجه داشته باشید، BTU همان واحد سنجش حرارتی یا توان سرمایشی کولر است. برای تصمیم ‌گیری در مورد میزان BTU کولر گازی، باید مساحت فضای مورد نظر را در متر مربع مشخص کنید. چرا که میزان هوای خنک و جریان بادی که لازم خواهید داشت به مساحت ساختمان مورد نظر بستگی دارد.

هنگام اندازه گیری مساحت ساختمان باید به یاد داشته باشید که تمام ورودی‌ها، کنج‌ها و هر گوشه از ساختمان را نیز در نظر بگیرید. همچنین علاوه بر مساحت ساختمان لازم است که موقعیت و شرایط محیط مورد نظر را نیز در نظر داشته باشید. به این نکته توجه کنید که چه مقدار از هوای خنک و تهویه شده که کولر تولید ‌می‌کند، از طریق عایق بندی نامناسب هدر خواهد شد. پس از بررسی تما‌می ‌این موارد می‌توانید کولری را انتخاب کنید که BTU آن مناسب با موقعیت ساختمان مورد نظر شما باشد.

تعداد افراد حاضر در ساختمان

یکی دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید تعداد افرادی است که در اتاقی که قرار است سیستم تهویه هوا در آن کار کند، حضور دارند. بدن انسان دارای حرارت است و هر چه تعداد افراد حاضر در یک اتاق بیشتر باشد، موجب گرم شدن بیشتر اتاق ‌می‌شود. به صورت میانگین می‌توان گفت که برای هر فرد که در اتاق حضور خواهد داشت باید 600 BTU به محاسبات خود اضافه کنید.

لوازم و ماشین آلات داخل ساختمان

شما باید در نظر بگیرید که چه لوازم و ماشین آلاتی در ساختمان مورد نظر شما کار خواهند کرد. چرا که به کارگیری لوازم باعث افزایش دمای اتاق ‌می‌شود. به عنوان مثال اگر قصد دارید از سیستم تهویه هوا برای خنک کردن آشپزخانه‌ی یک ساختمان استفاده کنید، گرمای فر و مایکروفر و اجاق گاز را نیز باید محاسبه کنید. برای این مورد تقریباً باید 4000 BTU اضافی باید در نظر بگیرید. در ساختمان‌های تجاری و صنعتی نیز دستگاه‌ها و ماشین‌های بسیاری به صورت طولانی مدت به کار برده ‌می‌شوند که این امر باعث افزایش دمای ساختمان می‌شود. بنابراین شما باید این امر را نیز در نظر داشته باشید.

آفتاب‌گیر یا سایه‌گیر بودن ساختمان

اگر اتاقی که ‌می‌خواهید آن را خنک کنید آفتاب‌گیر است و نور خورشید به مقدار زیادی به آن ‌می‌تابد، باید کولری را انتخاب کنید که BTU آن بیشتر باشد. عکس این مطلب نیز درست است. اگر اتاق شما سایه‌گیر است یا در زیر زمین قراردارد، می‌توانید کولری با  ‏BTU کمتر در نظر بگیرید. به صورت میانگین می‌توان گفت که برای این مورد ‌می‌توانید 10  BTU کمتر یا بیشتر در محاسبات خود در نظر بگیرید. عوامل دیگری که در میزان BTU تاثیر دارند ساختار ساختمان مانند سقف بلند، کیفیت عایق‌بندی و انواع روشنایی مورد استفاده در آن است.

نحوه‌ی کنترل‌

کنترل سیستم تهویه

کنترل سیستم تهویه

 

نکته دیگری که هنگام تصمیم گیری در انتخاب کولر گازی مورد نظر باید به آن توجه داشته باشید، نوع کنترلی است که ‌می‌خواهید از آن استفاده کنید. به عنوان مثال سیستم تهویه مطبوع مرکزی معمولاً به ترموستات متصل است و هنگا‌می ‌که شما دمای ایده‌آل خود را تعیین ‌می‌کنید، ‌می‌توانید آن را به حال خود رها کنید و پس از آن سیستم تمام کارها را به صورت خودکار برای شما انجام ‌می‌دهد. در حالی که سایر کولرها مانند سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل یا سیستم‌های پنجره‌ای معمولاً به صورت خودکار کار نمی‌کنند و شما باید آنها را به صورت دستی کنترل کنید. کنترل به صورت دستی نیز ‌می‌تواند شامل کنترل دستی از نزدیک تا کنترل از طریق صفحه کلید‌های دیجیتال، یا کنترل از راه دور باشد. مجهز بودن سیستم تهویه هوا به ترموستات یکی از مزیت‌های آن به شمار ‌می‌آید. ترموستات علاوه‌ بر امکان کنترل راحت سیستم تهویه هوا، باعث کاهش میزان مصرف انرژی نیز ‌می‌شود. زیرا در مواقعی که به تهویه و خنک کردن بیشتر هوا نیاز نباشد، ترموستات به صورت خودکار باعث خاموش شدن سیستم شده و به این ترتیب از مصرف بی‌اندازه انرژی جلوگیری به عمل ‌می‌آورد.

انواع پلاگین سیستم تهویه هوا

به دلیل بالا بودن میزان مصرف انرژی در بیشتر سیستم‌های تهویه هوا، بسیاری از آنها با پریزهای دیواری استاندارد سازگار نیستند. تعداد زیادی از واحدهای کوچک‌تر مانند سیستم‌های تهویه هوای قابل حمل و سیستم‌های تهویه هوای پنجره‌ای از دو شاخه‌های معمولی 120 ولتی استفاده ‌می‌کنند. اما سیستم‌های تهویه هوای بزرگ‌تر از دو شاخه‌های 240 و 250 ولتی استفاده ‌می‌کنند و به پریز‌های خاصی نیاز دارند. بنابراین قبل از خرید و انتخاب سیستم تهویه هوا، نوع دو شاخه را بررسی کنید. توجه کنید که آیا دوشاخه شبیه یک دوشاخه معمولی است یا بیشتر شبیه دو شاخه بزرگی است که روی کابل خشک کن مورد قرار ‌می‌گیرد.‌ این ویژگی در مورد بیشتر کولرهای گازی که بیش از 15,000 BTU دارند، صدق می‌کند. در واقع بیشتر سیستم‌های تهویه هوای تجاری و صنعتی دارای این ویژگی هستند. در صورتی که تصمیم ‌می‌گیرید از واحدهای بزرگ که دارای دو شاخه بزرگ هستند استفاده کنید، باید از یک برقکار کمک بگیرید تا پریز مخصوصی برای کولر شما نصب کند که دارای یک مدار اختصاصی برای تغذیه کولر گازی باشد.

EER  و SEER

تما‌می ‌کولرهای گازی دارای SEER و EER هستند. یکی از مواردی که هنگام انتخاب سیستم تهویه هوا باید به آن توجه داشته باشید، ‏برچسب SEER و EER آن است. ‏SEER و EER عبارت هستند از نسبت بهره‌وری انرژی فصلی و نسبت بهره‌وری انرژی. هر دوی این نسبت‌ها با تقسیم خروجی خنک کننده (در BTU) و انرژی ورودی (برحسب وات ساعت) در شرایط خاص محاسبه می‌شوند. تفاوت این دو در این است که SEER در 95 درجه فارنهایت محاسبه ‌می‌شود و کارایی کولر گازی را در فصل تابستان، یعنی زمانی که مردم بیشتر از سیستم‌های خود استفاده ‌می‌کنند، نشان ‌می‌دهد. از سوی دیگر EER براساس میانگین دما در زمان‌های مختلف سال تعیین ‌می‌شود. معمولاً بیشتر کولرهای گازی دارای برچسب هر دوی این موارد هستند.

هر چه میزان SEER و EER بالاتر باشد، کولر قوی‌تر بوده و مصرف انرژی کولر گازی شما بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر باید گفت که واحدهایی که SEER و EER بیشتری دارند معمولاً گران‌تر هستند. واحدهای که دارای SEER و EER بالاتری هستند، به دلیل کارایی بیشتر می‌توانند میزان مصرف برق را کاهش دهند و در نتیجه در عین تولید هوای خنک بیشتر، هزینه‌های سرمایشی ساختمان نیز با استفاده از این سیستم‌ها کاهش پیدا کند.

انواع کولر گازی

انواع کولر گازی

آگاهی از نیاز خودتان و شناخت انواع رایج کولر گازی

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، شما باید نوع و مدل کولر گازی که ‌می‌خواهید خریداری کنید دقت نمایید. کولرهای گازی در انواع و طرح‌های مختلف ساخته ‌می‌شوند و هر کدام از آنها با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردشان کاربردهای خاص خود را دارند. کولر‌های گازی در انواع سیستم‌های تهویه هوای مرکزی، سیستم‌های تهویه هوای ایستاده، سیستم‌های تهویه هوای پنجره‌ای، کولرهای دیواری، کولرهای گازی قابل حمل، سیستمهای تهویه هوای اسپلیت، و … قابل خریداری هستند. هر کدام از انواع سیستم‌های تهویه هوا دارای مزیت‌ها و معایب مخصوص به خود هستند. بنابراین کاربران باید با توجه به در نظر گرفتن شرایط و نیازهای سرمایشی ساختمان موردنظرشان اقدام به خرید کولر مناسب بکنند.

 

سیستم تهویه هوای قابل حمل

سیستم تهویه هوای قابل حمل

 

به عنوان مثال سیستم‌های تهویه هوای مرکزی این قابلیت را دارند که هوای اتاق‌هاو قسمت‌های مختلف ساختمان را تهویه و خنک کنند. برای اینکه بتوانید از سیستم‌های تهویه هوای مرکزی استفاده کنید، ساختمان شما باید مجهز به سیستم کانال کشی باشند. ممکن است برخی از ساختمان‌های قدیمی‌ سیستم کانال کشی نداشته باشند و کانال‌ کشی یک کار پر هزینه و وقت گیر است. معمولاً کولرهای قابل حمل و کولرهای پنجره‌ای برای خنک کردن اتاق‌های واحد با مساحت معمولی تا کوچک مناسب هستند. اما اگر بخواهید چند اتاق ساختمان را خنک کنید، باید چند واحد از این کولر‌ها را خریداری کرده و در اتاق‌های جداگانه نصب کنید.

شرکت گرماسرد عرضه کننده انواع سیستم‌های تهویه تجاری و صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم‌های تهویه و ویژگی‌ها و کاربرد‌های هر کدام از آنها می‌توانید با مشاوران و مسئولان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

منبع: homestratosphere

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما