آشنایی با انواع رایج کانال کولر صنعتی

کولر آبی خورشیدی
چند نکته مهم و کاربردی درباره کولر آبی خورشیدی که باید بدانید.
فروردین ۳, ۱۳۹۹
تعمیر کولر گازی صنعتی
رایج‌ترین مشکلات کولرهای گازی صنعتی و نکاتی درباره تعمیر کولر گازی صنعتی
فروردین ۹, ۱۳۹۹
کانال کولر صنعتی

کانال کولر صنعتی

کانال کولر صنعتی سیستمی است که با استفاده از آن هوای خنک تولید شده توسط سیستم سرمایشی را می‌‌توان در قسمت‌های مختلف یک ساختمان و اتاق‌های مجزای آن توزیع کرد. باید گفت که سیستم کانال کشی کولرهای صنعتی نقش بسیار مهمی در توزیع مناسب هوای خنک و تهویه شده در ساختمان‌های تجاری و صنعتی دارد. به کارگیری سیستم کانال کشی مناسب می‌تواند تا اندازه‌ی چشمگیری عملکرد سرمایشی کولرهای صنعتی را افزایش دهد. از طرف دیگر معیوب بودن سیستم کانال کشی باعث اتلاف هوای خنک تولید شده توسط کولر و افزایش میزان مصرف انرژی توسط سیستم سرمایشی شود. همچنین سالم و تمیز بودن کانال کولر نقش موثری در تولید هوای خنک، پاک، و مطبوع دارد. کیفیت هوای خنک تولید شده علاوه بر عملکرد سرمایشی خود کولر، به سیستم کانال کشی نیز مرتبط است. امروزه از مواد و جنس‌های مختلفی برای تولید و ساختن کانال کولر صنعتی استفاده می‌شود. انتخاب کانال کولری که مناسب با شرایط ساختمان مورد نظر شما باشد می‌تواند باعث بهبود کیفیت هوای تولید شده و کاهش میزان مصرف انرژی شود. در این مطلب شما را با چند نوع کانال کولر پرکاربرد و جنس موادی که در ساخت آنها استفاده می‌شود، آشنا خواهیم کرد.

 جنس مواد به کار برده شده در ساخت کانال کولر صنعتی

کانال کولر صنعتی

کانال کولر صنعتی

 

جنس موادی که در ساخت کانال کولرهای صنعتی به کار برده می‌شود می‌تواند با توجه به شرایط ساختمان و نیازهای سرمایشی متفاوت از یکدیگر باشد. در ادامه‌ی مطلب به معرفی 4 جنس پرکاربرد در ساخت کانال کولر صنعتی اشاره خواهیم کرد.

1- فولاد و آلومینیوم گالوانیزه

کانال‌هایی که از جنس فولاد و آلومینیوم گالوانیزه هستند، با عنوان ورقه‌های فلزی نیز شناخته می‌شوند. کانالی که از جنس فولاد و آلومینیوم گالوانیزه ساخته شده باشد دارای دوام بسیار زیادی است. با این حال باید گفت که عایق‌ بندی این نوع کانال‌ها کار ساده‌ای نیست. همچنین این نوع کانال‌ها به دلیل جنس محکمی که دارند، انعطاف پذیر نیستند و امکان به کارگیری آنها در برخی از قسمت‌های ساختمان که ساختار پیچیده‌ای دارند، دشوار خواهد بود.

2- بُرد کانال فایبرگلاس

در ساخت این نوع کانال‌ها از جنس فایبرگلاس فشرده شده استفاده می‌شود. فایبرگلاس فشرده برای ایجاد شکل‌های مربعی و زاویه دار بسیار مناسب است. عایق بندی کانال‌های فایبرگلاس در مقایسه با کانال‌های فولادی و آلومینیومی گالوانیزه ساده‌تر است. علاوه بر این، برش این نوع کانال‌ها به راحتی انجام می‌پذیرد و بردهای فایبرگلاس به راحتی پس از برش با استفاده از چسب مخصوص آب بندی می‌شوند.

3- پلی اورتان

پلی اورتان یک نوع پلاستیک بسیار محکم است که در نوع خود عایق خوبی نیز به شمار می‌آید. برای ساخت کانال کولر صنعتی، ابتدا پلی اورتان به صورت پنلی تولید می‌شود و سپس از آن برای ساختن سیستم کانال کشی بهره برده می‌شود.

 

کانال انعطاف پذیر کولر

کانال انعطاف پذیر کولر

4- مواد انعطاف پذیر و غیر فلزی

آن دسته از کانال‌های کولر صنعتی که در ساخت آنها از مواد انعطاف پذیر و غیر فلزی استفاده می‌شود، می‌توانند دارای ترکیبی از مواد مختلف باشند. برای مثال در ساخت این نوع کانال‌های کولر می‌توان از پلاستیک، پلی استر و PVC استفاده کرد. این نوع کالاها به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند می‌توانند در ساختمان‌ها و شرایط مختلف به کار برده شوند. کانال‌های انعطاف پذیر غیر فلزی را می‌توان به شکل‌های مختلف در آورد. همچنین این کانال‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و این خاصیت را دارند که بتوان آنها را در قسمت‌هایی از ساختمان که نصب کانال‌های نوع دیگر در آنها دشوار است، مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال این نوع کانال‌ها نیز دارای نکات ضعف مخصوص به خود هستند. برای مثال می‌توان گفت که دوام و طول عمر این کانال‌ها در مقایسه با کانال‌های فلزی کمتر است و امکان پاره شدگی در آنها وجود دارد. بنابراین در صورت انتخاب این کانال‌ها به عنوان کانال کولر صنعتی خود باید در نصب آنها دقت زیادی به خرج دهید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. چرا که وجود درز و سوراخ شدگی در کانال موجب ورود آلودگی به فضای داخلی ساختمان و کاهش بازده سیستم سرمایشی می‌شود.

اهمیت کانال کولر صنعتی دربهبود عملکرد سرمایشی کولر و سیستم سرمایشی

باید گفت که سیستم سرمایشی عبارت است از دستگاه خنک کننده هوا و سیستم توزیع کننده‌ی آن در محیط اطراف. بنابراین اگر شما با وجود به کارگیری کولرهای صنعتی پر قدرت، سیستم کانال کشی مناسبی نداشته باشید، بازده سرمایشی بالای نخواهید داشت. در ادامه‌ی مطلب چند دلیل مهم در مورد با اهمیت بودن کانال کولر صنعتی را به شما معرفی خواهیم کرد.

کاهش میزان مصرف انرژی توسط کولر

معیوب بودن سیستم کانال کشی و وجود درز و شکاف در آن می‌تواند تا 30 درصد باعث اتلاف هوای خنک تولید شده توسط کولر شود. این امر می‌تواند تا اندازه‌ی زیادی باعث افزایش مبلغ مربوط به قبوض مصرف انرژیف به خصوص در ساختمان‌های تجاری و صنعتی شود. در صورتی که کولر شما ایرادی نداشته باشد و به صورت ناگهانی با افزایش میزان مصرف انرژی توسط کولر مواجه شدید، باید به دنبال رفع ایرادات موجود در کانال سیستم سرمایشی خود باشید.

افزایش رفاه حال افراد حاضر در ساختمان

یکی از عواملی که موجب تامین رفاه و آسایش افراد حاضر در ساختمان می‌شود، توزیع مناسب و یکنواخت هوای خنک در قسمت‌های مختلف یک ساختمان است. سیستم کانال کشی صحیح می‌تواند هوای خنک شده توسط کولر را به صورت یکنواخت و مناسب به قسمت‌های مختلف ساختمان هدایت کند و محیط خوبی را برای کار و زندگی فراهم نماید.

 

تمیز کردن کانال کولر

تمیز کردن کانال کولر

بهبود کیفیت هوا

سیستم کانال کشی مناسب و بدون ایراد می‌تواند کیفیت هوای تولید شده توسط کولر را تضمین کند. در صورتی که کانال کولر شما دارای شکاف و سوراخ شدگی باشد علاوه بر از دست رفتن هوای خنک، هوای آلوده و گرم بیرون وارد محفظه‌ی کانال شده و سپس به فضای داخلی ساختمان هدایت می‌شود. در این صورت ممکن است دود، گرد و غبار، ذرات معلق و انواع آلودگی‌ها به محیط داخلی ساختمان راه پیدا کنند. پیشنهاد می‌کنیم هر از چند گاهی با کمک یک فرد متخصص به تمیز کردن کانال کولر و بررسی آن بپردازید.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: switzerlandairandheating

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما