مهم‌ترین کاربردهای فن صنعتی چیست و در کجاها کاربرد دارد؟

تعمیر کولر گازی صنعتی
رایج‌ترین مشکلات کولرهای گازی صنعتی و نکاتی درباره تعمیر کولر گازی صنعتی
فروردین ۹, ۱۳۹۹
کمپرسور کولر صنعتی
آشنایی با انواع کمپرسور کولر صنعتی و روش‌های افزایش بازده آن
فروردین ۱۵, ۱۳۹۹
کاربردهای فن صنعتی

کاربردهای فن صنعتی

کاربردهای فن صنعتی در محیط‌های تجاری و صنعتی مختلف برای بیشتر افرادی که در زمینه‌های صنعتی فعالیت دارند، بدیهی است. فن‌های صنعتی به منظور پیشبرد فعالیت‌های صنعتی و همچنین تامین هوای پاک در ساختمان‌های تجاری و صنعتی به کار برده می‌شوند. باید گفت که فن‌های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام با توجه به ویژگی‌های خود دارای کاربردهای منحصر به فرد خود هستند. در این مطلب شما را با کاربردهای آن صنعتی و انواع مختلف آن آشنا خواهیم کرد. آشنایی با انواع فن‌ها و کاربردهای آنها به شما کمک می‌کند تا فن مناسب با کاربرد مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

کاربردهای فن صنعتی

کاربردهای فن صنعتی

 

همانطور که گفته شد انواع فن‌های صنعتی توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده‌ی سیستم‌های تهویه هوا و سیستم‌های سرمایشی صنعتی ساخته شده و به بازار عرضه می‌شوند. از جمله کاربردهای فن صنعتی می‌توان به بهره گیری از آنها در صنعت معدن، تولید نیروی برق، ساخت و ساز، توزیع هوای گرم تولید شده توسط هیترها و هوای خنک کولرها و تهویه‌ی هوا، پردازش و تولید فلزات، تولید سیمان، صنعت پتروشیمی و … اشاره کرد. کاربردهای فن صنعتی تنها به ایجاد جریان هوا و تهویه‌ی ساختمان‌های تجاری و صنعتی خلاصه نمی‌شود. بلکه این فن‌ها کاربردهای دیگری در فرآیندهایی مانند پردازش و کنترل احتراق، گردگیری، ساختن مواد، دور کردن گازهای سمی، و فرایندهای شیمیایی دارند.

 آشنایی با انواع فن و کاربردهای فن صنعتی

 به طور کلی انواع فن صنعتی یا دمنده‌ها را می‌توان به 4 دسته تقسیم کرد. انواع فن صنعتی با توجه به نوع پروانه نام‌گذاری می‌شوند. 4 نوع اصلی فن‌های صنعتی عبارت هستند از فن‌های آکسیال، فن‌های سانتریفیوژی، فن‌های ترکیبی و فن‌های گردشی. طراحی انواع فن‌های صنعتی با یکدیگر متفاوت است و کاربردهای آنها نیز با توجه به میزان ایجاد جریان هوا، فشار، و بازده لازم برای پیشبرد فرایند مورد نظر فرق دارد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که علاوه بر این 4 نوع اصلی فن، نوع دیگری نیز وجود دارد که جت فن نامیده می‌شود. جت فن نیز کاربردهای بسیاری در فرآیندهای صنعتی دارد. در ادامه‌ی مطلب شما را با انواع مختلف فن‌ها و کاربردهای فن صنعتی آشنا خواهیم کرد.

کاربردهای فن صنعتی آکسیال

 

فن آکسیال صنعتی

فن آکسیال صنعتی

 

فن صنعتی اکسیال جریان هوا را از طریق پروانه به صورت موازی با محور چرخش پروانه تولید می‌کند. معمولاً پروانه‌ این فن شامل یک محفظه‌ی مدور است که پروانه را محصور می‌کند. تیغه‌های گردشی هوا را به سمت فن هدایت کرده و سپس هوا را در جهت موازی با محور توزیع می‌کنند. فن‌های صنعتی سیستم‌های موثر و پربازدهی به شمار می‌آیند و به انرژی کمتری نیاز دارند. با این حال این فن‌ها قادر به ایجاد حجم بزرگی از جریان هوا با فشار کم یا متوسط هستند.

از کاربردهای فن صنعتی آکسیال می‌توان به استفاده از آنها به عنوان سیستم‌های تهویه هوا در مکان‌های مانند تونل‌ها و تعدیل حرارت در برج‌های خنک کننده اشاره کرد. با توجه به کاربردهای متفاوت و فراوانی که فن‌های صنعتی آکسیال در محیط‌های تجاری و صنعتی دارند، این فن‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. اندازه‌ی یک فن آکسیال صنعتی ممکن است از چند سانتی متر تا 15 متر متغیر باشد.

کاربردهای فن صنعتی سانتریفیوژی

فن سانتریفیوژی صنعتی

فن سانتریفیوژی صنعتی

فن صنعتی سانتریفیوژی با نام فن رادیال نیز شناخته می‌شود. در این نوع فن جریان غالب هوا موازی با جایی است که وارد پروانه می‌شود و سپس در جهت شعاع پروانه خارج می‌شود. فن صنعتی سانتریفیوژی در آن دسته ازساختمان‌های صنعتی که دارای مشکل آلودگی هوا هستند، به کار برده می‌شود. همچنین از این نوع فن در ساخت مواد مختلف و سیستم‌هایی که به جریان هوا یا گاز با دمای بالا نیاز دارند، استفاده می‌گردد. بنابراین فن‌های سانتریفیوژی صنعتی دارای کاربردهای بسیاری در فرایندهای ساخت و پرداخت فولاد، فرآیندهای شیمیایی، فرایندهایی که به واسطه‌ی حرارت انجام می‌شوند، تولید و پردازش سیمان و … هستند. در فن‌های سانتریفیوژی پروانه داخل یک محفظه محصور شده است تا جریان هوای ایجاد شده را به سیستم کانال کشی هدایت کند.

 کاربردهای فن صنعتی ترکیبی

همانطور که از اسم آن پیدا است فن صنعتی ترکیبی، ترکیبی از فن‌های سانتریفیوژی و فن‌های آکسیال است. در این نوع فن‌ها جریان هوای اصلی موازی با محور چرخش است و در جهت آکسیال وارد پروانه می‌شود. سپس جریان هوا به واسطه‌ی شکل تیغه‌ها به جریان هوای رادیال تغییر پیدا می‌کند. در این نوع فن‌ها ممکن است پروانه داخل یک محفظه‌ی استوانه‌ای یا حلقه‌ای قرار گرفته باشد. فن‌های صنعتی ترکیبی بیشتر در ساختمان‌های صنعتی و تجاری به شکل فن‌های سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای فن صنعتی گردشی

در فن صنعتی گردشی پروانه هوا را مانند حرکت چرخ دنده از یک جهت خود به جهت دیگرانتقال می‌دهد. فن‌های صنعتی گردشی در مقایسه با دیگر فن‌ها دارای بازده کمتری هستند. بنابراین، این نوع فن‌ها برای به کارگیری در فرایندهایی که به حجم کمی از جریان هوا و همچنین فشار پایین نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال از فن‌های صنعتی گردشی در ساخت فن هیترهای کوچک قابل حمل و سیستم‌های تهویه هوای قدیمی استفاده می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که بازده پایین این نوع فن‌های صنعتی موجب شده است که امروزه کاربردهای کمتری در محیط‌های تجاری و صنعتی داشته باشند.

کاربردهای جت فن صنعتی

جت فن صنعتی نوع خاصی از فن‌های صنعتی آکسیال یا فن‌های ترکیبی است. در این نوع فن‌ها از سرعت بالای جت فن برای توزیع سریع و مستقیم جریان هو بهره برده می‌شود. با اینکه جن فن‌های صنعتی یکی از 4 نوع اصلی فن‌ها به شمار نمی‌آیند، دارای کاربردهای بسیاری در محیط‌های تجاری و صنعتی هستند و به عنوان یک فن پرکاربرد در فرآیندهای صنعتی به شمار می‌آیند. به ویژه اینکه جت فن‌های صنعتی کاربردهای بسیاری در تهویه‌ی هوا و دور کردن آلودگی‌ها از محیط‌های صنعتی دارند. برای مثال از جت فن‌های صنعتی به منظور تهویه‌ی هوای تونل‌ها و پارکینگ‌ها و ساختمان‌هایی که در آنها از مشکل آلودگی هوا رنج برده می‌شود، استفاده می‌شوند.

شرکت گرما سرد عرضه کننده‌ی انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، و کاربردهای منحصر به فرد هر کدام از انواع سیستم‌های سرمایشی می‌توانید با کارشناسان و مسئولان فروش شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: howden

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما