راه های افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی صنعتی و غیرصنعتی

سیستم هوشمند کنترل دما
سیستم هوشمند کنترل دما چیست و چه مزایایی دارد
دی ۵, ۱۳۹۶
مصرف آب کولرهای صنعتی - گرماسرد تولید کننده انواع کولر های صنعتی
راه کارهای کاهش میزان مصرف آب کولرهای صنعتی
دی ۱۰, ۱۳۹۶
راه های افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی صنعتی و غیرصنعتی

راه های افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی صنعتی و غیرصنعتی

کسانی که در محیط هایی با آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنند ممکن است درجه حرارت حتی 50 درجه بالای صفر را نیز تجربه نمایند. این درجه حرارت می تواند بسیار آزار دهنده باشد در صورتی که از هیچ سیستم سرمایشی و خنک کننده ای استفاده نکنیم.
کولرهای آبی یا اصطلاحا تبخیری (Evaporative) بهترین گزینه برای چنین محیط هایی هستند. با استفاده از این کولرها علاوه بر خنک سازی هوای محیط می توان میزان رطوبت نسبی سالن، اتاق و در حالت کلی منطقه تحت پوشش کولر را افزایش داد. بازدهی فوق العاده این سیستم های سرمایشی از یک سو و هزینه های خرید و نصب و همچنین هزینه های عملکرد یا اوپریشن محدود و مناسب آن ها سبب استقبال کاربران شده است.
برای این که بتوانید از سیستم های کولر آبی صنعتی و یا غیرصنعتی خود بیشترین بازده را دریافت کنید لازم است نکاتی را مد نظر قرار داده و اجرا نمایید. در این مقاله قصد داریم نکات بسیار ساده ای را برای کاربران کولرهای آبی عنوان کنیم که در صورت پیاده کردن آن ها میزان عملکرد سیستم سرمایشی تبخیری مورد استفاده به حداکثر میزان خود خواهد رسید.

راه های افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی صنعتی و غیرصنعتی

• کسب اطمینان از جریان هوا

یکی از مهم ترین راه های افزایش راندمان و بازدهی کولرهای آبی تهویه مناسب برای کولر است. بسیاری از مردم بر این باور هستند که کولرهای آبی نیز همانند سیستم های تهویه مطبوع هوا (Air Conditioners) کار می کنند و در صورت ایزوله بودن محیط بازدهی مناسبی خواهند داشت. اما این فکر کاملا اشتباه است.
برای باز شدن مطلب بهتر است نحوه عملکرد کولرهای تبخیری را مرور کنیم. داخل این سیستم ها از پدهای خنک کننده به عنوان واسط های تبخیری استفاده شده است. در مورد جنس این پدها به صورت مفصل در سایر مقالات سایت بحث شده است. اما آن چه که این پدها انجام می دهند افزایش سطح تماس موثر بین آب سرد و هوای گرم است. با توجه به اختلاف دمای موجود بین آب و هوای گرم، آب با دریافت انرژی (معادل آنتالپی تبخیر خود) از هوای گرم تبخیر شده و فن ها هوای خنک شده خروجی از پدها را به محیط انتقال می دهند.

بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که کولرهای آبی صنعتی و غیرصنعتی از طریق تماس هوای گرم با پدهای مرطوب و در نتیجه تبخیر آب کار می کنند. لذا وجود جریان هوای آرام برای بهبود عملکرد این سیستم ها جزو شرایط اولیه است. پس لازم است این سیستم ها در محیط های باز و در تماس کامل با جریان هوا نصب گردند.

روش های بهینه کردن عملکرد کولر صنعتی

روش های بهینه کردن عملکرد کولر صنعتی

• افزودن یخ به آب

در محیط هایی که میزان درجه حرارت بسیار بالا باشد میزان خنک کنندگی کولر ممکن است جوابگو نباشد. به ویژه در سیستم های صنعتی ای که در مناطق گرم و خشک قرار گرفته باشند میزان خنک سازی بسیار بالایی مورد نیاز است. اساس کار کولرهای آبی اختلاف دمای موجود بین هوای گرم و آب است. بنابراین می توانید با افزودن چند تکه یخ به آب مورد استفاده برای کولر و کاهش دمای آب، میزان خنک سازی و راندمان سیستم را تا حد قابل قبولی افزایش دهید.

به علاوه استفاده از یخ در کولرهای آبی سبب خنک شدن پدهای خنک کننده نیز می شود که همین امر سبب کاهش دمای بیشتر هوای عبوری از آن ها و افزایش بازدهی می شود.

البته باید متذکر شد که افزایش میزان زیاد یخ به آب سبب کاهش فرایند تبخیر در سیستم های تبخیری شده و در طولانی مدت می تواند سبب افت راندمان سیستم گردد. بنابراین به عنوان یک کاربر باید بتوانید زمان درست افزودن یخ به آب کولر را تشخیص دهید. ضمن اینکه، این عمل در مورد آب و هواهای بسیار گرم نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی با افزودن یخ به کولر صنعتی و خانگی

افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی با افزودن یخ به کولر صنعتی و خانگی

• نگهداری مناسب از کولر و پاکسازی دوره ای

مراقبت و تعمیر به موقع سیستم های خنک کننده بسیار مهم است. لازم است به صورت دوره ای پدهای خنک کننده کولر خود را تمیز کنید. چرا که به خصوص در مورد کولرهای آبی صنعتی پس از مدتی پدها از گرد و غبار و گرده اشباع شده و سبب افت راندمان سیستم می شوند. برای این کار کافی است پدها را با استفاده از لوازم مناسب پاکسازی و در صورت وجود رسوبات رسوب زدایی کنید. هم نین در صورت خراب شدن پد یا پشال مورد استفاده لازم است آن را تعویض نمایید. نکته قابل توجه در مورد پاکسازی پدهای خنک کننده سلولزی عدم استفاده از آب با فشار بالا و لوازم مکانیکی آسیب زننده به پدها است. چرا که ساختار و بافت و زاویه صفحات پدهای سلولزی باید حفظ شوند.
البته زمان تعویض پدها به نوع آن ها بستگی دارد. برای مثال، در صورتی که از پدهای سلولزی (Cellulose Cooling Pads) برای خنک سازی استفاده گردد، هم رسوب زدایی و پاکسازی سیستم به سهولت انجام خواهد گرفت و هم عمر مفید پدها به میزان قابل ملاحظه ای بالاتر از انواع دیگر خواهد بود.

افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی تمیز کردن پدهای سلولزی کولر صنعتی و خانگی

افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی تمیز کردن پدهای سلولزی کولر صنعتی و خانگی

• پدهای خنک کننده را از آب اشباع کنید

آنچه که مسلم است، میزان بالای رطوبت موجود در پدها سبب افزایش سطح تماس با هوای گرم شده و در نتیجه میزان انتقال حرارت و راندمان خنک سازی نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین می توانید قبل از استفاده از کولر در روزهای خیلی گرم، پدهای خنک کننده کولر را با استفاده از آب بصورت کامل مرطوب کرده و اصطلاحا از آب اشباع کنید. این عمل سبب افزایش راندمان خنک سازی سیستم و همچنین افزایش میزان رطوبت نسبی تولیدی کولر در محیط های خشک می شود. چرا که فن بخشی از رطوبت موجود در پدهای خنک کننده را به سیستم انتقال می دهد. این ذرات ریز آب می توانند در خنک سازی بیشتر محیط و افزایش رطوبت نسبی محیط تاثرگذار باشند.

افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی تمیز کردن -گرماسرد

افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی تمیز کردن -گرماسرد

علاوه بر فاکتورهای ذکر شده در این مقاله، راه های دیگری نیز برای افزایش بازدهی و بهبود عملکرد کولرهای آبی وجود دارد که در مجال این بحث نمی گنجند. برای مثال می توانید نوع کولر انتخابی برای سیستم، ظرفیت ایده آل بر اساس محیط، محل نصب کولر جهت پوشش صحیح محدوده و … را نیز مدنظر قرار دهید. هم چنین در صورت استفاده از سیستم های مدرن نظیر اینورتر ها ( با حذف استارت و استاپ سیستم و عملکرد بهتر و ایده آل تر موتور یا کمپرسور) و سیستم های کنترل هوشمند دما (با قابلیت تعیین زمان از طریق تایمر و قابلیت تعیین درجه حرارت و برنامه ریزی) می توانید میزان بازدهی سیستم را تا حد بسیار زیادی ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما