منظور از ظرفیت کولر آبی چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد؟

کولر آبی 13000 گرماسرد کولر آبی سلولزی 13000 گرماسرد
با اجزای سازنده، معایب و مزایای کولر آبی 13000 آشنا شوید
آذر ۲۹, ۱۳۹۶
کولر صنعتی سلولزی -گرماسرد
همه‌ی آن‌ چیزهایی که باید راجع به کولرهای صنعتی سلولزی بدانید
دی ۳, ۱۳۹۶
ظرفیت کولر آبی cfm گرماسرد بزرگترین تولید کننده انواع کولرهای صنعتی در کشور

ظرفیت کولر آبی cfm گرماسرد بزرگترین تولید کننده انواع کولرهای صنعتی در کشور

کولرهای تبخیری (Evaporative Coolers) یکی از مناسب ترین گزینه ها برای سرمایش منزل، محل کار و اداره و همچنین فضای بزرگی نظیر کارخانجات صنعتی، سالن های ورزشی و… هستند. علاوه بر سیستم بسیار ساده، کولرهای تبخیری بسیار کارآمد می باشند.
این خنک کننده ها انرژی اندکی مصرف می نمایند چرا که دارای قطعات الکتریکی کمی می باشند. بعلاوه تعمیر و نگهداری آن ها نیز بسیار آسان و مقرون به صرفه است. یک کولر تبخیری اصولا دارای چندین جزء اساسی است که تعداد محدودی از آن ها نیازمند کنترل و نگهداری هستند. برخی از این قطعات عبارتند از:
• فن (Fan) و موتور فن (Fan Motor)
فن کولرهای تبخیری را شاید بتوان مهم ترین جز از این سیستم ها دانست. ظرفیت کولر آبی نیز به همین بخش از کولر های تبخیری مربوط می شود. فن ها و دمنده های کولرهای تبخیری به انواع گریز از مرکز یا سانتریفیوژی (Centrifugal Fan) و محوری یا اکسیال (Axial Fan) تقسیم می شوند. اغلب کولرهای آبی صنعتی با استفاده از فن های سانتریفیوژی کار می کنند.
• پمپ آب جهت اسپری نمودن آب در سیستم (Water Pump)
سیستم پمپ های اب می تواند انواع مختلفی داشته باشد. اما نحوه عملکرد تمام پمپ های آب کولرهای تبخیری تقریبا همان است.
• پدهای تبخیری به عنوان واسط انتقال حرارت سیستم تبخیری (Cooling Pads)
در مقالات سابق سایت در مورد پدهای تبخیری سلولزی و نحوه عملکرد و ساختار ان ها به صورت مفصل بحث شده است. این پدها سبب افزایش عمر مفید سیستم، افزایش راندمان خنک سازی و مزایایی از این قبیل می شوند.
• و …

فاکتورهای مهم هنگام انتخاب کولر آبی

• کولرهای آبی باید بتوانند محیط و محوطه مورد نظر را به صورت مؤثر خنک کنند. این امر تنها درصورتی میسر خواهد بود که کارایی کولر در مورد این محوطه با این ابعاد و شرایط ،مورد ارزیابی قرار گرفته باشد.
• در صورت انتخاب یک کولر با ظرفیت (Capacity) و ابعاد بیش از حد بزرگ، مصرف انرژی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. بعلاوه، میزان تولید سر و صدا (Noise) نیز در چنین حالتی بیشتر می شود.
• از سوی دیگر، کولرهایی که بیش از حد کوچک هستند، پس از مدت زمان کوتاهی مجبور خواهند بود جهت تأمین دمای موردنظر برای محیط بیش از حد کار کنند و لذا بار زیادی را اصطلاحا تحمل نمایند.
• بنابراین بهترین راه حل برای این که بتوانید مناسب ترین کولر آبی را برای محیط مدنظرتان انتخاب نمایید مراجعه به ظرفیت CFM است.

ظرفیت کولر آبی چیست؟

CFM عبارت است از واحد جریان هوا (Airflow) که در سیستم های تهویه مطبوع (Air Conditioners) مورد استفاده قرار می گیرد. این واحد که به صورت فوت مکعب در دقیقه (Cubic Feet Per Minute) بیان می شود، اصطلاحا ظرفیت خنک سازی (Cooling Capacity) نامیده می شود. یک CFM تقریبا برابر است با 28.31 لیتر بر دقیقه (Liters Per Minute).

فضای محیط هایی که توسط سیستم های سرمایشی و گرمایشی تحت پوشش قرار می گیرند بصورت سه بعدی بوده و ابعاد آن از طریق طول، عرض و ارتفاع تعیین می گردد. برای اینکه ساده تر مفهوم این ابعاد را درک کنیم بهتر است از یک مثال استفاده کنیم. محوطه ای با مساحت و به اصطلاح عامیانه متراژ ۱۰۰ فوت مربع (100 Square feet) را در نظر بگیرید. درصورتی که ارتفاع این محوطه (فاصله کف از سقف) برابر با ۹ فوت باشد در این حالت فوت مکعب این محوطه برابر ۹۰۰ خواهد بود. درصورتی که طبق معادلات مندرج در رفرنس ها برای شرایط موردنظر میزان CFM برابر با نصف ابعاد محوطه براساس فوت مکعب باشد، CFM موردنظر معادل ۴۵۰ بدست خواهد آمد. این بدان معنی است که کاربر در این شرایط به کولر آبی با ظرفیت 450 CFM نیازمند است.

درصورتی که ظرفیت بدست آمده از معادلات ریاضی ارائه شده در لیست کولرهای تولیدی استاندارد موجود در بازار وجود نداشته باشد، لازم است نزدیک ترین ظرفیت بالای این ظرفیت (همیشه بیشتر از ظرفیت محاسبه شده) را خریداری و نصب نمائید.
واحد CFM به عنوان یک واحد حجمی هوا می تواند فاکتورهای خاصی را در مورد جریان هوا بیان کند.

• حجم هوا (Volume Of Air) که یک فن می تواند در یک دقیقه بدمد را بیان می کند.
• بیشینه CFM (Higher the CFM Rating) عبارت است از حداکثر میزان هوایی که یک فن یا دمنده (Blower) می تواند در عرض یک دقیقه بدمد.
بنابراین CFM در کولرهای تبخیری بسیار حائز اهمیت است چراکه مشخص می کند کولر چه محوطه ای را با چه ابعادی می تواند پوشش دهد. با این حال این واحد نمی تواند همه چیز را در مورد عملکرد کولرهای آبی روشن کند.
• ظرفیت کولر تنها به ما می گوید که فن چه میزان جریان هوا را می تواند به محیط انتقال دهد.
• این فاکتور به تنهایی نمی تواند تضمینی کند که کولر بتواند بصورت کامل محیط موردنظر را پوشش داده و در حد ایده آل خنک نماید.

عوامل موثر در ظرفیت کولر آبی

فاکتورهای زیادی روی راندمان خنک سازی کولرهای آبی و میزان خنک سازی آن ها مؤثر است. برای مثال، درصورتی که فن مورد استفاده در کولر کوچک است ولی دارای ظرفیت بالایی است. هوای خروجی از سیستم به فاصله بسیار دوری پرتاب خواهد شد. اما این جریان هوای خروجی تنها به یک جهت متمرکز خواهد بود که ایده آل نیست. این درحالی است که فن های بزرگتر قادرند به راحتی جریان هوا را در محیط اطراف کولر پخش نمایند. در واقع انتخاب یک فن با سایز متناسب با ظرفیت آن بهتر و کارآمدتر است. چنین سیستمی نه تنها منطقه وسیعی را تحت پوشش قرار می دهد بلکه هوا را نیز بصورت کامل و یک دست پخش می کند.

سایر واحدهای ظرفیت کولر آبی

اغلب در کشور ایران برای بیان ظرفیت کولر آبی از واحد متر مکعب بر ساعت استفاده می شود. برای این که بتوانید این دو واحد (m3/hr به CFM و برعکس) را به هم تبدیل کنید می توانید از ضریب زیر استفاده نمایید.

1 CFM (Cubic Feet per Minute) = 1.70 m3/hr (Cubic Feet per Hour)

انواع واحدهای اندازه گیری ظرفیت های کولرهای آبی

انواع واحدهای اندازه گیری ظرفیت های کولرهای آبی

به این معنی که کافی است مقدار CFM موجود را بر عدد 1.7 یا برای سهولت عدد 2 تقسیم نمایید.
واحد دیگری که برای ظرفیت کولر آبی بیان شده است و ممکن است هنگام مطالعه در مورد کولرهای تبخیر یا فن ها بدان برخورد کنید، واحد لیتر بر دقیقه (lit/m) است که کاربرد چندانی در صنعت کولر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما