کولر صنعتی سلولزی 18000 مدل ECC1800
آبان ۹, ۱۳۹۶
انتخاب کولر صنعتی راهنمایی خرید کولر صنعتی
آبان ۲۲, ۱۳۹۶

کولر سلولزی چیست و چه مزایایی نسبت به کولر پوشالی دارد؟

کولر سلولزی چیست ؟ و چه تفاوتی با کولر آبی پوشالی دارد ؟ این سوال هایی است که در هنگام خرید کولر صنعتی از خود خواهید پرسید . پاسخ به این سوال ها را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

در سیستم های سرمایشی تبخیری با عبور دادن باد و آب و از روی واسط تبخیری خنکی ایجاد می گردد. واسط های تبخیری متعددی وجود دارد که بیشتر دو نوع آن در بازار ایران شناخته شده می باشد :

واسط تبخیری از نوع پوشال -کولر صنعتی آبی

واسط تبخیری از نوع پوشال -کولر صنعتی آبی

واسط تبخیری پد سلولزی-کولر آبی صنعتی

واسط تبخیری از نوع پد سلولزی-کولر آبی صنعتی

  • پوشال
  • پد سلولزی

واسط تبخیری در کولرهای پوشالی از نوع پوشال است . پوشال دارای بافت نامنسجم ، و ذرات شکننده می باشد.
در کولرهای پوشالی به علت بافت نامتراکم ذرات ریز از بافت پوشال جدا شده و در هوا پراکنده می شود و باعث ایجاد سوزش چشم و ایجاد انواع آلرژی شده و احتمال مبتلا شدن به بیماری های تنفسی را افزایش می دهد. علاوه بر این سطح پوشال به علت ناهموار بودن مانع از پخش یکنواخت آب می گردد، بنابراین در کولر های پوشالی بیشتر اتفاق می افتد که بخشی از پوشال کاملا خشک باقی بماند و بخشی دیگر از آب مملو شده باشد.
خشک ماندن سطح پوشال باعث کاهش راندمان کولر شده و از راندمان کولر به شدت می کاهد. علاوه بر این خیسی و انباشته شدن آب در پوشال بستر مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و میکروب ها را فراهم می کند و این آلودگی ها در هوا پراکنده شده و باعث ایجاد بیماری های متعدد و آلرژی می شود.

ذرات نامتراکم پوشال مکان مناسبی برای شد انواع میکروب می باشد.

ذرات نامتراکم پوشال مکان مناسبی برای شد انواع میکروب می باشد.

اما در پد های سلولزی ، ساختار همگن و کاملا یکنواختی وجود دارد. آب کاملا یکنواخت در آن توزیع می گردد و هیچ نقطه ای از پد سلولزی خشک و یا انباشته از آب نمی گردد. همین امر باعث می شود خنکی ایجاد شده در کولر سلولزی بسیار بیشتر از کولر پوشالی باشد.
ساختار منسجم پد سلولزی امکان هر گونه شکنندگی را از بین می برد و هوای خروجی از کولر عاری از هرگونه آلایندگی مرتبط با پوشال می باشد.

در این بین در کولر صنعتی به علت جریان هوای بسیار بالا در حدود 13000 تا 40000 قدرت باد جهت تخریب پوشال بسیار بالاست و عمر پوشال به شدت کاهش می یابد. بنابر این در کولر صنعتی پد سلولزی به عنوان واسط تبخیری انتخاب می گردد.

مقایسه انسجام بافت پد سلولزی و پوشال

مقایسه انسجام بافت پد سلولزی و پوشال در کولر آبی

پد سلولزی دارای سایزهای متعدد می باشد. که با توجه به ابعاد کولر انتخاب می شوند.
انواع مختلفی از پد سلولزی در بازار ایران وجود دارد که متاسفانه دارای کیفیت مناسب نبوده و به با عملکرد نا مطلوب باعث کاهش راندمان دستگاه می شود.
در کولر صنعتی گرماسرد از پد سلولزی اروپایی استفاده می شود. و به علت کیفیت بسیار بالا هر 5 سال نیاز به تعویض دارند.

در واقع باید به این نکته توجه کرد که اگرچه قیمت پد سلولزی از پوشال گران تر است اما به دلیل کیفیت بالا و عدم نیاز به تعویض هر ساله انتخاب مناسبی می باشد. علاوه بر این به علت عدم آلودگی محیط بهترین انتخاب می باشد.

 

تماس با ما