نحوه‌ی نصب صحیح فن و بهبود عملکرد سرمایشی آن

کولر خورشیدی
همه چیزی که باید در مورد کولر خورشیدی بدانید
خرداد ۱۲, ۱۳۹۸
کولر خورشیدی آبی
سوالات متداول در مورد کولر خورشیدی آبی
خرداد ۱۸, ۱۳۹۸
نصب صحیح فن

نحوه‌ی نصب صحیح فن تاثیر بسیاری در عملکرد اثر سرمایشی آن دارد. به عنوان نمونه یکی از کاربران این سوال را مطرح کرد که اگر هوای داخل اتاق ۳۰ درجه سانتی‌گراد بوده و هوای بیرون ساختمان کمتر از ۲۰ درجه‌ی سانتی گراد باشد، فن را چگونه باید نصب کرد؟ و اگر هوای داخل اتاق خنک‌تر از هوای بیرون باشد چه باید کرد؟ آیا نحوه‌ی نصب فن باید به گونه‌ای باشد که فن هوا را به سمت داخل ساختمان بدمد یا خارج ساختمان؟ جهت دمیدن و ایجاد جریان هوا توسط فن باید به گونه‌ای باشد که نیازهای سرمایشی محیط مورد نظر را به بهترین شکل ممکن تامین کند. این متن شما را با نحوه‌ی نصب صحیح فن و بهبود عملکرد سرمایشی آن آشنا می‌کند.

انواع فن‌ها در ساختمان‌های صنعتی و هم‌چنین ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال فن‌های صنعتی کوچک برای خنک کردن کامپیوترها و دیگر دستگاه‌های صنعتی به کار برده می‌شوند. از انواع فن‌های دمنده برای خشک کردن رنگ‌ها و مواد در کارخانه‌های نساجی، کاغذسازی و کارگاه‌های رنگ کاری بهره برده می‌شود. فن‌های صنعتی بزرگ نیز کاربرد ای بسیاری در تهویه‌ی هوای  کارخانه‌ها و زدودن آلودگی و گازهای سمی خطرناک از محیط‌های صنعتی دارند. امروزه کاربرد انواع فن‌ها در زمینه‌های صنعتی را نمی‌توان نادیده گرفت.

فن صنعتی قابل حمل

انواع فن‌ها در ساختمان‌های مسکونی، دفترهای اداری، موسسه‌های آموزشی، و ساختمان‌های تجاری کاربردهای بسیاری دارند. با شروع فصل گرما و بالا رفتن دمای هوا به صورت طبیعی، نیاز به سیستم‌های سرمایشی در بیشتر ساختمان‌ها احساس می‌شود. در دمای ۳۰ درجه‌ی سانتی گراد بیشتر افراد شروع به عرق کردن می‌کنند. عرق کردن بدن به صورت طبیعی یک واکنش هوشمندانه برای خنک نگه داشتن بدن است. اما امروزه انسان با استفاده از فناوری روز محیط مناسب‌تری را برای زندگی کردن فراهم می‌کند. برای رهایی از گرمای هوا نیز از انواع سیستم‌های سرمایشی بهره برده می‌شود.

فن‌های سرمایشی یکی از انواع سیستم‌های سرمایشی کم‌مصرف و مقرون به صرفه به شمار می‌آیند. هنگام قرار گرفتن در معرض جریان هوا، احساس خنکی به شما دست داده و این امر باعث حس خوب خنکی می‌شود. فن‌ها نیز با روش ایجاد جریان هوا در محیط باعث ایجاد احساس خنکی می‌شوند. دلیل احساس خنکی‌ای که به ما دست می‌دهد این است که قرار گرفتن در معرض جریان هوا باعث می‌شود که عرق بدن تبخیر شود. تبخیر عرق بدن باعث می‌شود که آب برای تبخیر، گرما را از سطح پوست بدن بگیرد. به همین دلیل بدن ما هنگام قرار گرفتن در معرض باد یا جریان هوا خنک می‌شود. بدین گونه جریان هوایی که به بدن انسان برخورد می‌کند (جریان باد طبیعی، یا جریان هوای ناشی از کاردستگاه تهویه هوا یا فن) باعث سرعت بخشیدن به فرایند تبخیر آب بدن شده و به این ترتیب احساس خنکی بیشتری به انسان دست می‌دهد.

آیا سمت دمیدن جریان هوای تولید شده توسط فن باید به داخل ساختمان باشد یا خارج آن؟

فن‌ها هوا را به صورت مستقیم و رو به جلو دمیده و هوا را از سمت عقب خود می‌گیرند. یکی دیگر از روش‌های خنک کردن ساختمان این است که با نصب صحیح فن‌، هوای گرم داخل ساختمان را به سمت بیرون هدایت کنیم. شما می‌توانید فن را به گونه‌ای نصب کنید که فن از طریق یک پنجره هوای گرم داخل اتاق را به سمت بیرون خارج کند. البته این امر هنگامی امکان پذیر است که هوای داخل اتاق گرم بوده و هوای بیرون خنک باشد. به این صورت فن هوای گرم داخل اتاق را جذب کرده و هوای خنک اطراف به داخل اتاق هدایت می‌شود. نصب صحیح فن باعث می‌شود که جابجایی هوای خنک به داخل ساختمان به درستی انجام بپذیرد.

فن دوقلوی پنجره‌ای

همانند دیگر دستگاه‌های برقی، فن‌ها موقع کار باعث ایجاد گرما می‌شوند. اگر منبع تامین انرژی فن داخل اتاق باشد، ممکن است باعث افزایش دمای هوا شود. شاید بهترین راه حل برای خنک کردن محیط این است که یک پنجره را باز گذاشته و فن را به صورتی که جلوی آن رو به داخل ساختمان باشد قرار دهید. نصب صحیح فن و ورود هوای خنک بیرون توسط فن باعث می‌شود که هوای اتاق خنک‌تر شود.

نصب صحیح فن و بهبود عملکرد فن در در روزهای گرم تابستان

در برخی شرایط ممکن است هوای بیرون ساختمان گرم‌تر از هوای داخل اتاق باشد. به این دلیل که هدف اصلی استفاده از فن تامین رفاه وآسایش افراد داخل ساختمان است، باید راهی پیدا کرد که هوای داخل ساختمان برخلاف هوای بیرون خنک بماند. در صورت دمیدن باد ملایم و نسیم، باز گذاشتن پنجره می‌تواند به تبخیر آب بدن و خنک کردن افراد کمک کند. اما همیشه نمی‌توان وجود باد ملایم و وزیدن نسیم را تضمین کرد. در این شرایط باز گذاشتن پنجره باعث می‌شود که هوای خنک داخل اتاق از پنجره خارج شده و هوای اتاق گرم‌تر شود. در این شرایط بهتر است از ترکیب فن و دستگاه کولر استفاده شود. با استفاده از دستگاه فن کولر می‌توانید هوای خنک کافی را تولید کرده و سپس توسط فن هوای خنک شده را در سراسر اتاق به صورت یکنواخت توزیع نمایید.

اگر دستگاه کولر یا سیستم تهویه‌ی هوا در اختیار ندارید بهتر است فن را در جهتی که باد تولید شده از آن رو به شما باشد قرار دهید. در شرایطی که هوای بیرون گرم‌تر از هوای داخل اتاق است، نباید پنجره‌ها را باز بگذارید. یکی از نکاتی که در مورد فن‌ها باید بدانید این است که فن‌ها هوای خنک را تولید نمی‌کنند. فن‌ها با ایجاد جریان هوا باعث می‌شوند احساس خنکی به انسان دست بدهد. بنابراین هنگامی که داخل اتاق مورد نظر حضور ندارید، کار کردن فن تاثیری در خنک کردن هوای اتاق نخواهد داشت. حتی کار کردن بیش از اندازه‌ی موتور فن در ساعت‌هایی که به آن نیاز ندارید، باعث تولید گرمای بیشتر می‌شود.

گاهی اوقات نیاز به تولید هوای خنک ندارید. در این شرایط می‌توانید تنها با ایجاد جریان هوا توسط فن محیط مطلوبی را برای کار یا زندگی فراهم کنید. به کارگیری فن‌ها یک روش مقرون به صرفه و اقتصادی است. اما باید گفت که در روزهای بسیار گرم و در آن دسته از مناطقی که تابستان‌های بسیار داغ دارند، با به کارگیری فن‌ها به تنهایی، قادر به تامین هوای خنک و مطبوع نخواهید بود. در این شرایط بهتر است از سیستم‌های سرمایشی و کولرهای دیگر برای تامین هوای خنک کمک بگیرید.

منبع: qz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما