سوالات متداول در مورد کولر خورشیدی آبی

نصب صحیح فن
نحوه‌ی نصب صحیح فن و بهبود عملکرد سرمایشی آن
خرداد ۱۵, ۱۳۹۸
نگهداری از کولر آبی
نحوه‌ی مراقبت و نگهداری از کولر آبی
خرداد ۲۱, ۱۳۹۸
کولر خورشیدی آبی

کولر خورشیدی  انرژی مورد نیاز خود را برای سرمایش و خنک کردن هوای محیط مورد نظر از انرژی تابشی خورشید به دست می‌آورد.  کولر خورشیدی دارای پنل‌هایی است که روی بام و دیوار ساختمان‌ها نیز قابل نصب هستند. به طور معمول پنل‌های خورشیدی را در قسمت‌هایی از ساختمان یا اطراف آن نصب می‌کنند که در معرض تابش نور خورشید باشند تا بتواند به اندازه‌ی کافی نور خورشید را جذب کنند. پنل‌های خورشیدی انرژی تابشی خورشید را جذب کرده و آن را تبدیل به انرژی برق می‌کنند. کولر خورشیدی آبی ترکیبی از تکنولوژی استفاده از انرژی رایگان نور خورشید و کولر آبی است. در واقع کولر خورشیدی آبی با دو روش کاملاً طبیعی و بدون ضرر سرمایش محیط مورد نظر شما را فراهم می‌کند. استفاده از  انرژی تابشی نور خورشید یکی از مقرون به صرفه‌‌ترین و بی ضررترین روش‌های تامین انرژی است. از طرف دیگر کولرهای آبی نیز برای خنک کردن هوا از روش طبیعی تبخیر آب استفاده می‌کنند. ترکیب این دو روش طبیعی در کولر خورشیدی آبی باعث به وجود آمدن یک سیستم سرمایشی بسیار کم مصرف و ایده آل شده است.

فن کولر خورشیدی

کولر خورشیدی آبی روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و کاربران زیادی  از عملکرد سرمایشی آن اعلام رضایت و خشنودی می‌کنند. ممکن است فکر کنیم که به علت گران بودن پنل‌های خورشیدی  نسبت به دیگر دستگاه‌های سرمایشی، این سیستم‌های سرمایشی خریداران زیادی ندارند. اما باید گفت که به کارگیری کولر خورشیدی آبی به اندازه‌ای مقرون به صرفه است که کاهش چشمگیر هزینه‌های ماهیانه‌ی مصرف انرژی، هزینه‌ای را که برای خرید دستگاه کولر خورشیدی آبی پرداخت می‌کنید، جبران خواهد کرد. ممکن است سوالات بسیاری در ذهن شما در مورد کولر خورشیدی آبی نقش ببندد. در ادامه‌ی مطلب شما را با سوالات متداول در مورد کولر خورشیدی آبی آشنا کرده و پاسخ‌های مربوط به این سوال‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

مزایا و معایب کولر خورشیدی آبی چیست؟

یکی از متداول‌ترین سوال‌هایی که ممکن است برای کسانی که قصد خرید کولر خورشیدی را دارند پیش بیاید، مزایا و معایب این سیستم سرمایشی است. ابتدا به بررسی ویژگی‌های مثبت و مزایای کولر خورشیدی آبی می‌پردازیم. همانطور که قبلاً گفته شد، کولر خورشیدی انرژی مورد نیاز برای کار کردن کولر را از انرژی تابشی خورشید تامین می‌کند. استفاده از انرژی خورشید به حفظ محیط زیست کمک بسیاری می‌کند. انرژی تابشی خورشید یکی از پاک‌ترین و طبیعی‌ترین انرژی‌هایی است که می‌توان از آن در زمینه‌های صنعتی گوناگون و کاربردهای متفاوت بهره برد. استفاده از انرژی تابشی خورشید باعث کاهش سرعت گرم شدن کره زمین می‌شود و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.
بهره گیری از انرژی تابشی خورشید باعث صرفه جویی در هزینه‌های سرمایشی می‌شود. چرا که شما می‌توانید به صورت رایگان انرژی مورد نیاز کولر را از انرژی تابشی خورشید تامین کنید. علاوه بر این، می‌توانید از انرژی تامین شده توسط پنل‌های خورشیدی برای کاربردهای دیگر در ساختمان خود نیز استفاده کنید. باتری موجود در کولر خورشیدی آبی انرژی تامین شده توسط پنل‌های خورشیدی را در خود ذخیره می‌کند و شما می‌توانید برای تامین انرژی مورد نیاز دیگر کاربردهای خود از آن استفاده کنید.

پنل خورشیدی

کولر خورشیدی علارغم بر مزایای بسیاری که دارد، دارای چند ویژگی منفی است. پنل‌های خورشیدی در روزهای ابری و در مناطقی که نور خورشید به اندازه‌ی کافی نمی‌تابد، قادر به تولید انرژی زیادی هستند. به همین علت نباید پنل‌های خورشیدی را در قسمت سایه گیر نصب کرد. علاوه بر این، خورشید در بیست و چهار ساعت روز نمی‌تابد و در مواقعی که نور خورشید در دسترس نباشد، پنل خورشیدی قادر به جذب نور خورشید و تبدیل آن به انرژی الکتریسیته نخواهد بود. به منظور رفع این مشکل، کولر خورشیدی آبی دارای باتری‌هایی از که در طول روز و در هنگام تابش نور خورشید انرژی را جذب کرده و ذخیره می‌کنند. علاوه بر بهره گیری از باتری می‌توانید از منبع انرژی کمکی استفاده کنید. برای مثال هنگامی که پنل به نور خورشید دسترسی ندارد و قادر نیست به اندازه‌ی کافی انرژی تامین کند، می‌توانید از انرژی برق کمک بگیرید.

آیا کولر آبی خورشیدی برای مورد استفاده قرار گرفتن در موقعیت های گوناگون مناسب است؟

همان طور که قبلاً ذکر شد کولر خورشیدی آبی از ترکیب پنل‌های خورشیدی و کولر آبی ساخته شده است. کولرهای آبی در آن دسته از مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند کاربرد بسیاری دارند. اثر سرمایشی کولرهای آبی در مناطقی که دارای آب و هوای گرم، و رطوبت پایین هستند افزایش پیدا می‌کند. کولرهای آبی علاوه بر خنک کردن هوای محیط مورد نظر باعث افزایش رطوبت هوا شده و در مناطق خشک باعث تامین هوای مطبوعی برای کار وزندگی می‌شوند. رطوبت تولید شده توسط کولر آبی دارای فواید بسیاری برای سلامتی انسان‌ها است. رطوبت مناسب هوا از ابتلا به انواع آلرژی و خشکی پوست جلوگیری به عمل می‌آورد. به همین علت کولرهای آبی یکی از ایده آل‌ترین سیستم‌های سرمایشی در مناطق گرم و خشک به شمار می‌آیند.
اما باید گفت که کولرهای آبی در مناطق گرم و مرطوب کاربرد بسیاری ندارند. چرا که رطوبت طبیعی هوا باعث کاهش اثر سرمایشی کولر آبی می‌شود. علاوه بر این، تامین رطوبت بیش از اندازه توسط کولر آبی درمحیطی که به صورت طبیعی دارای رطوبت زیاد است باعث سلب آسایش و رفاه افراد حاضر در ساختمان می‌شود. همچنین رطوبت بیش از اندازه می‌تواند به ماشین آلات و ابزارهای صنعتی صدمه وارد کرده و باعث زنگ زدگی آن‌ها شود.
اگر شما در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید یا ساختمانی که قصد سرمایش آن را دارید در یک منطقه‌ی گرم و خشک واقع شده است، استفاده از کولر خورشیدی آبی یکی از بهترین روش‌های سرمایشی است که می‌توانید انتخاب کنید. در واقع هر چقدر دمای هوا گرم‌تر باشد و خورشید با شدت بیشتری بتابد، کولر خورشیدی انرژی بیشتری برای خنک کردن کردن هوا خواهد داشت. به همین علت در صورت استفاده از کولر خورشیدی آبی، با گرم شدن بیش از اندازه‌ی هوا نباید نگران تامین انرژی لازم برای خنک کردن هوا و هزینه‌های سرمایشی ساختمان خود باشید.
کولر خورشیدی آبی کاربردهای فراوانی در کارخانه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، انباری‌های صنعتی، سایت‌های تولیدی و دیگر ساختمان‌های صنعتی دارد. کاهش چشمگیر هزینه‌های سرمایشی در ساختمان‌های بزرگ صنعتی می‌تواند باعث صرفه جویی اقتصادی زیادی شود.

منبع: vankool

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما