۵ نکته‌ی کاربردی در مورد خنک نگه داشتن انباری صنعتی در فصل تابستان

ویژگی های کولر آبی
 آشنایی با کاربردها و ویژگی های کولر آبی
خرداد ۳, ۱۳۹۸
مزایای کولر خورشیدی
مهم‌ترین مزایای کولر خورشیدی
خرداد ۹, ۱۳۹۸
سرمایش انباری صنعتی

در روزهای گرم فصل تابستان، خنک نگه داشتن انباری‌های صنعتی یکی از مسائل مهم و مورد توجه است. سالم باقی ماندن اجناس موجود در انباری و روند کاری در انباری‌ها تحت تاثیر دمای هوا قرار می‌گیرد. در هوای گرم ممکن است اجناس انبار شده و ماشین الات صنعتی آسیب ببینند. تهویه‌ی نامناسب انباری نیز می‌تواند منجر به از بین رفتن یا صدمه دیدن اجناس انبار شده شود. به همین علت سرمایش انباری صنعتی و تهویه‌ی مناسب هوای آن یکی از ضروریت‌ها در انباری‌ها به شمار می‌آید. با گرم شدن هوا در فصل تابستان نیاز به سرمایش انباری صنعتی بیشتر از پیش احساس می‌شود.

روش‌های گوناگونی برای سرمایش انباری صنعتی وجود دارد. امروزه انواع کولر صنعتی به بازار عرضه می‌شوند. کولرهای صنعتی دارای مدل‌ها و قدرت‌های سرمایشی متفاوت هستند. ویژگی‌های هر کولر خاص آن را برای استفاده و به کارگیری در شرایط منحصر به فرد مناسب می‌کند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای سرمایشی‌ ساختمان مورد نظرتان، کولر مناسب برای سرمایش انباری صنعتی خود را انتخاب کنید. منبع تامین انرژی بیشتر کولرها سوخت گاز و انرژی برق است. قبل از انتخاب کولر مورد نظر بهتر است هزینه‌های مصرف انرژی کولر و نوع سوخت آن را بررسی و محاسبه کنید تا برآوردی از هزینه‌های سرمایش انباری صنعتی خود به دست آورید.

روش‌های سرمایش انباری صنعتی

کولر صنعتی

شما می‌توانید برای خنک کردن هوای انباری صنعتی خود از انواع کولرهای صنعتی بهره ببرید. اگر انباری شما در منطقه‌ی گرم و خشک قرار دارد، می‌توانید از انواع کولرهای آبی برای خنک نگه داشتن محیط انباری خود استفاده کنید. کولرهای آبی علاوه بر خنک کردن هوا باعث افزایش رطوبت هوای محیط می‌شوند. کولرهای آبی یکی از مقرون به صرفه‌ترین انواع سیستم‌های سرمایشی به شمار می‌آیند. اما اگر وجود رطوبت ممکن است باعث صدمه رساندن به اجناس انبار شده شود، پیشنهاد می‌شود از کولرهای آبی در انباری استفاده نکنید. در صورت استفاده از کولر آبی در انباری باید دریچه یا پنجره‌ای باز بماند تا علاوه بر تامین حجم هوای مورد نیاز برای عملکرد مناسب کولر، رطوبت هوای محیط تعدیل شود.

اگر ساختار انباری مورد نظر شما به گونه‌ای است که دارای یک سالن بزرگ است، می‌توانید از دستگاه کولر بدون کانال برای سرمایش انباری صنعتی خود بهره ببرید. کولرهای صنعتی دارای قدرت سرمایشی بالایی هستند و توانایی خنک کردن اتاق‌هایی با مساحت بزرگ و سقف بلند را دارند. اما اگر انباری شما دارای قسمت‌ها و اتاق‌های متعدد است، بهتر است از سیستم سرمایشی کانال کشی استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید هوای خنک تولید شده را از طریق کانال در اتاق‌های مختلف و متعدد توزیع کنید.

برای خنک کردن قسمت‌هایی از ساختمان انباری که به صورت دائم نیاز به سرمایش ندارند، می‌توانید از کولرهای قابل حمل کمک بگیرید. کولرهای قابل حمل صنعتی با وجود اندازه‌ی کوچک دارای قدرت سرمایشی قابل توجهی هستند. این کولرها اغلب دارای دسته و چرخ‌هایی در زیر دستگاه کولر هستند که قابلیت حمل و جابجایی آن‌ها را آسان می کند. شما می‌توانید به راحتی کولرهای قابل حمل را از اتاقی به اتاق دیگر جابجا کرده و از اثر سرمایشی آن در مکان دلخواه بهره ببرید.

یکی دیگر از راه‌های سرمایش انباری صنعتی استفاده از فن‌های سرمایشی صنعتی است. فن‌های صنعتی قابلیت تولید حجم بزرگی از جریان هوا را دارند. باید گفت که فن‌های صنعتی دمای هوا را کاهش نمی‌دهند و اگر انباری شما در منطقه‌یی بسیار گرم قرار دارد، فن‌های صنعتی به تنهایی قابلیت سرمایش انباری صنعتی را در روزهای گرم تابستان نخواهند داشت. فن‌های صنعتی باعث تهویه‌ی هوای محیط انباری شده و آلودگی‌ها و گرد و غبار را از محیط انباری دور می‌کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از فن‌ها برای سرمایش انباری صنعتی، مقرون به صرفه بودن به کارگیری آنها است.

نکاتی درباره‌ی بهبود سرمایش انباری صنعتی

علاوه بر به کارگیری انواع کولرهای صنعتی برای سرمایش انباری صنعتی، می‌توانید به منظور کاهش هزینه‌های سرمایشی و کاهش مصرف انرژی از روش‌های دیگری بهره ببرید. در ادامه‌ی مطلب شما را با ۵ روش کاربردی برای بهبود سرمایش انباری صنعتی آشنا خواهیم کرد. دنبال کردن این چند نکته می‌تواند باعث کاهش اتلاف انرژی شود.

اولین نکته، توجه به تهویه‌ی مناسب هوای انباری است. تهویه‌ی مناسب هوای انباری می‌تواند باعث دور کردن گرمای اضافه و هم‌چنین دود، گازهای سمی، گرد و غبار، و آلودگی شود. وجود جریان هوا و باد، نه تنها باعث سالم ماندن اجناس و ابزار آلات صنعتی می‌شوند، بلکه محیط مناسبی را برای  کارکنان  فراهم می‌کند. به همین علت تهویه‌ی مناسب افزایش بازده روند کاری می‌شود. برای تهویه ‌ی قسمت‌هایی از انباری‌های بزرگ که تحت پوشش سیستم‌های سرمایشی نیستند، می‌توانید از فن‌های صنعتی کمک بگیرید.

یکی از نکاتی که در سرمایش انباری صنعتی بسیار مهم است و اغلب فراموش می‌شود، خاموش کردن دستگاه‌های است که در طول ساعاتی از روز به آنها احتیاجی ندارید. با خاموش کردن دستگاه‌هایی که نیازی به روشن بودن آن‌ها نیست، می‌توانید از تولید گرمای اضافه جلوگیری کنید. یک روش بسیار مقرون به صرفه‌‌ی دیگر برای خنک نگه داشتن انباری صنعتی، تهویه‌ی هوا در طول شب است. می‌توانید با استفاده از سیستم‌های تهویه در طول شب هوای خنک بیرون را جایگزین هوای گرم داخل ساختمان کنید.

چهارمین نکته‌ی مهم در مورد سرمایش انباری صنعتی توجه به عایق بندی مناسب ساختمان انباری است. عایق بندی مناسب باعث می‌شود که هوای خنک تولید شده توسط سیستم سرمایشی در روزهای گرم، از داخل ساختمان خارج نشود. عایق بندی مناسب نقش بسزایی در کنترل دمای انباری‌های صنعتی و دیگر ساختمان‌های تجاری دارد. علاوه براین، عایق بندی مناسب ساختمان انباری باعث افزایش ایمنی ساختمان در مقابل خطر آتش سوزی می‌شود. هم‌چنین عایق بندی با کیفیت، از ورود و خروج صدا از ساختمان انباری جلوگیری می‌کند.

انتخاب رنگ روشن برای بام انباری

پنجمین موردی که می‌تواند کمک بسیاری به بهبود سرمایش انباری صنعتی بکند، انتخاب رنگ بام مناسب برای ساختمان انباری است. انتخاب رنگ سفید یا رنگ‌های روشن برای بام انباری بسیار بهتر است. چرا که رنگ‌های روشن باعث انعکاس نور خورشید و عدم جذب گرمای تابشی خورشید می‌شوند. این امر کمک می‌کند که در طول روزهای گرم انباری گرمای خورشید را به خود جذب نکند. علاوه بر انتخاب رنگ روشن، می‌توانید برای عدم جذب گرمای خورشید توسط بام انباری، از پوشش‌های بازتابنده‌ی نور استفاده کنید. دنبال کردن این چند نکته‌ی ساده می‌تواند بدون اعمال هزینه‌های گزاف، کمک بسیاری به جلوگیری از اتلاف هوای خنک و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی بکند.

منبع: edmonds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما