4 روش ساده و کاربردی برای بهبود عملکرد کولر

سرمایش انباری
سرمایش انباری
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۸
فواید کولر آبی
مهم‌ترین فواید کولر آبی برای سلامتی انسان و محیط زیست
اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۸
بهبود عملکرد کولر

چگونه عملکرد کولر خود را بهبود ببخشیم؟

در فصل تابستان دمای هوا در برخی از نقاط کشور به شدت بالا می‌رود. کشور ما دارای مساحت بزرگی از مناطق گرم و خشک و کویری است. به همین علت استفاده از کولرهای آبی در ایران کاربرد فراوانی دارد. در بیشتر ساختمان‌های تجاری، صنعتی و مسکونی از کولرهای آبی برای  در امان ماندن از گرمای فصل تابستان بهره برده می‌شود. کولرهای آبی دارای مزایای بسیاری هستند. استفاده از کولرهای آبی یک روش مقرون به صرفه برای خنک کردن هوای انواع ساختمان‌ها است. کولر آبی برای خنک کردن ساختمان‌هایی که دارای سقف بلند و سالن بزرگی هستند، یک وسیله‌ی سرمایشی بسیار مناسب است. برای مثال در مسجدها، سوله‌ها، انباری‌ها، کارخانه‌ها، و دیگر ساختمان‌ها‌یی با مساحت بزرگ و سقف بلند از کولرهای آبی بهره برده می‌شود. اما چگونه می‌توانیم عملکرد و اثر سرمایشی کولر خود را افزایش دهیم؟ چند روش ساده برای بهبود عملکرد کولر وجود دارد.

این متن شما را با چهار روش ساده‌ی بهبود عملکرد کولر آشنا می‌کند. با یادگیری و انجام دادن این چهار روش بهبود عملکرد کولر آبی می‌توانید در فصل تابستان اثر سرمایشی کولر خود را افزایش داده و از هوای خنک و مطبوع تولید شده توسط کولر خود لذت ببرید. این امر علاوه بر بهبود عملکرد کولر و افزایش اثر سرمایشی آن، به مصرف بهینه‌ی انرژی نیز کمک کرده و باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی ساختمان شما می‌شود. با دنبال کردن روش‌های افزایش عملکرد کولر، علاوه بر افزایش و بهبود عملکرد کولر، انرژی کمتری نیز مصرف خواهد شد.

کسب اطمینان از وجود جریان هوای کافی

برخلاف سیستم‌های تهویه هوا، کولرهای آبی در مکان‌هایی که دارای امکان تهویه‌ی مناسب هستند عملکرد بهتری دارند. کولرهای آبی هوای گرم و خشک را با عبور دادن از پدهای سرمایشی مرطوب، خنک می‌کنند. در واقع هوای گرم و خشک از پدهای مرطوب  سرمایشی عبور داده شده و این امر باعث تبخیر آب پد و خنک شدن هوا می‌شود. کولر آبی در حین کاهش دمای هوا، باعث رطوبت بخشی به محیط نیز می‌گردد. استفاده از کولر آبی در یک فضای بسته باعث افزایش نامناسب و بیش از ‌اندازه‌ی رطوبت هوا می‌شود. علاوه بر این، دسترسی کولر آبی به منبع هوای آزاد باعث تهویه‌ی هوای داخل ساختمان می‌شود. کولر آبی انواع آلودگی و گرد و غبار را با ایجاد جریان هوای تازه از محیط دور می‌کند. به همین علت وجود جریان هوای کافی برای بهبود عملکرد کولر لازم است.

می‌توانید کولر را جلوی یک پنجره یا درب نصب کنید. به این طریق با باز گذاشتن پنجره یا درب می‌توانید جریان هوای بیشتری را به داخل اتاق هدایت کنید. هر چقدر که جریان هوای گرم بیشتری وارد اتاق شود، کولر با سرعت بیشتری باعث تبخیر آب خواهد شد. هوای خنک شده توسط کولر از طریق فن دمنده‌ی موجود در دستگاه، در اتاق پخش می‌شود.

خیس کردن پدهای سرمایشی کولر آبی

پد کولر آبی

برای اینکه اثر سرمایشی کولر آبی خود را افزایش دهید، می‌توانید قبل از شروع به کار کردن کولر، پدهای سرمایشی را به اندازه‌ی کافی خیس کنید. چند دقیقه قبل از روشن کردن موتور کولر آبی، دکمه‌ی پمپ آب را بزنید تا پدهای سرمایشی کاملاً در آب خیس شوند. این کار باعث می‌شود تا کولر در مدت زمان کمتری هوا را خنک کند و شما با سرعت بیشتری هوای خنک تولید شده توسط کولر را دریافت خواهید کرد. هم‌چنین می‌توانید هنگام پر کردن مخزن آب کولر، مقداری آب روی پدهای سرمایشی اسپری کنید وآن‌ها را خیس نمایید. مراقب باشید هنگام اسپری کردن آب روی پدهای سرمایشی، آب با قطعات الکتریکی کولر تماس پیدا نکند.

استفاده از آب یخ برای بهبود عملکرد کولر

یکی دیگر از روش‌های موثر برای افزایش اثر سرمایشی و بهبود عملکرد کولر آبی، اضافه کردن مقداری آب یخ به مخزن آب دستگاه کولر است. البته برخی از کولرهای آبی جدید دارای مخزن مخصوص یخ هستند. اگر کولر شما دارای این ویژگی نیست، می‌توانید مقداری آب یخ را به آب موجود در مخزن کولر اضافه کنید. اضافه کردن مقداری آب یخ به مخزن کولر باعث می‌شود که پدهای کولرخنک‌تر شوند. هنگامی که هوای گرم و خشک از پدهای سرمایشی سرد و مرطوب عبور کند، با سرعت بیشتری خنک‌تر خواهد شد. اضافه کردن آب یخ به مخزن کولر یک روش بسیار ساده، اما موثر در افزایش سرعت خنک کردن هوا توسط کولر آبی است.

نگهداری و مراقبت مناسب از کولر آبی

نگهداری کولر

استفاده و به کارگیری کولرهای آبی بسیار ساده و آسان است. چرا که کولرهای آبی به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز ندارند و لازم نیست که شما وقت زیادی را صرف کنترل و بررسی نحوه‌ی عملکرد کولر کنید. با این حال هر از چند گاهی باید صحت عملکرد اجزا و قطعات مختلف کولر را کنترل و بررسی نمایید. مراقبت و نگهداری مناسب و به موقع کولر آبی باعث بهبود عملکرد سرمایشی کولر شده و طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

یکی از مواردی که در مورد نگهداری کولر آبی باید به آن توجه کنید، تمیز کردن دستگاه کولر است. هر از چند گاهی لازم است گرد و غبار و آلودگی‌ها را از پدهای سرمایشی کولر ببرید. اگر متوجه شدید که پدهای سرمایشی کولر کیفیت خود را از دست داده‌اند، باید آن‌ها را تعویض کرده و با پدهای جدید جایگزین‌شان نمایید. تعویض پدهای سرمایشی در ابتدای فصل گرما می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد سرمایشی کولر داشته باشد.

هنگام پر کردن مخزن آب کولر حتماً دقت کنید آبی که برای پر کردن مخزن کولر استفاده می‌کنید تمیز و بدون آلودگی باشد. پر کردن کولر با آب تمیز باعث می‌شود که پمپ به خوبی کار کند. هر از چند گاهی نیز مخزن آب کولر را تخلیه کرده و رسوب‌های به جا مانده را از مخزن تخلیه کنید. تمیز نگه داشتن کولر باعث افزایش طول عمر کولر می‌شود.

تمیز نگه داشتن تیغه‌های فن کولر

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید، تمیز نگه داشتن تیغه‌های فن کولر است. تمیز کردن تیغه‌های فن باعث می‌شود که فن با قدرت و سرعت بیشتری کار کند. به این ترتیب هوای خنک شده توسط کولر نیز با قدرت و سرعت بیشتری در محیط جریان پیدا خواهد کرد.

بعد از تمام شدن فصل گرما، کولر را از منبع انرژی جدا کرده و مخزن آب آن را کاملاً تخلیه و تمیز کنید. می‌توانید برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی به داخل کولر، دستگاه را با استفاده از یک کاور بپوشانید و آن رادر مکان مناسبی برای استفاده در سال بعد قرار دهید.

منبع: honeywellsmarthomes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما