مزایا و معایب پدهای سلولزی جایگزین پوشال

خدمات پس از فروش کولر
خدمات پس از فروش کولر شامل چه مواردی است و چه لزومی دارد
بهمن ۱۴, ۱۳۹۶
نصب و راه اندازی کولرهای آبی
نحوه نصب و راه اندازی کولرهای آبی
بهمن ۱۸, ۱۳۹۶
پدهای سلولزی جایگزین پوشال

پدهای سلولزی جایگزین پوشال

مکانیسم کولرهای آبی یا تبخیری به گونه ای است که بر اساس تبخیر آب کار می کنند. این عمل تبخیر (Vaporization) برای انجام نیازمند یک بستر است تا بتواند انرژی لازم و یا در حقیقت حرارت لازم را انتقال دهد. بستری که برای انتقال حرارت طراحی و در کولرهای آبی پیاده شده است اصطلاحاً واسط تبخیری نامیده می شود.

این واسط های تبخیری در گذشته از جنس چوب (نظیر چوب صنوبر و …) بوده اند. اما اخیراً واسط های جدیدی تحت عنوان پدهای سلولزی مورد استفاده قرار می گیرند که به عنوان جایگزینی مناسب و بهینه برای پوشال ها شناخته شده اند.

مقایسه پوشال و پد سلولزی

مقایسه پوشال و پد سلولزی

پوشال ها

پوشال در لغت به معنای سبک و میان تهی است. دقیقاً وجه تسمیه پوشال های خنک کننده نیز همین امر است. پوشال ها، رشته های کوتاه و بلند چوبی هستند که توسط ماشین های پوشال سازی تولید شده و به صورت بسته های مکعبی در آمده اند. تخلخل بالا و ساختمان فیبری این واسط ها سبب انتقال حرارت بین هوای گرم و رطوبت می شود.

عرض این رشته ها می تواند 1 الی نهایتاً 2 میلی متر باشد. چوب درختان صنوبر، سپیدار و … می توانند گزینه های مناسبی برای تولید پوشال های خنک کننده باشند. این واسط ها دارای مزایا و معایب زیادی هستند که می توان به تعدادی از آن ها اشاره نمود.

مقایسه مزایا و معایب پدسلولزی و پوشال

مقایسه مزایا و معایب پدسلولزی و پوشال

مزایای پوشال ها

  • وزن بسیار سبک پوشال ها ناشی از ساختار متخلخل آن ها و چوبی بودن آن ها می باشد.
  • ریت انتقال حرارت مناسب در طول این پوشال ها قابل قبول است. چرا که فیبری بودن پوشال ها سبب افزایش این میزان انتقال حرارت می گردد.
  • قیمت بسیار ارزان پوشال ها باعث محبوبیت پوشال ها و استقبال کاربران از آن ها شده است.
  • عدم محدودیت در ابعاد و اندازه و دسترسی آسان به پوشال ها نیز از مزایای جالب توجه پوشال های خنک کننده است.

معایب پوشال ها

  • پوشال های خنک کننده معمولاً محل تجمع باکتری های مضر هستند و می توانند پس از مدتی باعث ایجاد اختلالات تنفسی، بیماری های ریوی، حساسیت ها و … در کاربران شوند.
  • این پوشال ها به دلیل این که از چوب تهیه شده اند، در برابر آب دچار پوسیدگی می شوند و لازم است به صورت دوره ای تعویض شوند.
  • اغلب آلودگی و جریان آب در پوشال ها سبب ساطع شدن بوی بدی از آن ها می شود. این خاصیت را می توان ناشی از سطح ناهموار پوشال ها دانست.
  • ساختار پوشال ها به گونه ای است که نمی توان گرد و غبار و آلودگی های موجود در آن ها را زدود و رسوب زدایی شان کرد.
  • تخلخل نامتقارن و نامتناسب و زیاد پوشال ها سبب ریزش مقادیر زیادی آب در طول عملکرد کولر شده و سبب افزایش هزینه های عملکرد کولر و هدر رفت آب می شود.
  • معمولاً پس از گذشت مدت زمانی از کارکرد کولر، ساختار پوشال ها از حالت اولیه خارج شده و تغییر شکل می یابد. همین عامل ریزش و افتادگی پوشال ها می تواند راندمان عملکرد کولر را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

پدهای سلولزی جایگزین پوشال

پدهای سلولزی جایگزین پوشال

پدهای سلولزی جایگزین پوشال پد سلولزی

اخیراً پدهای سلولزی جایگزین پوشال های چوبی به کار رفته در ساخت کولرهای آبی شده اند. این پدها از صفحات کاغذی سلولزی (Cellulose Paper Sheets) ساخته شده اند. ضریب عملکرد و راندمان سیستم های خنک کننده ارتباط مستقیمی با دمای هوای محیط اطراف دارد.

با افزایش دمای هوا، مقدار ضریب عملکرد نیز افزایش می یابد. این ارتباط با رطوبت موجود در هوای محیط به صورت عکس است. در حقیقت، در شرایطی که رطوبت نسبی هوای محیط از میزان معینی بالاتر باشد، سیستم کولر آبی نخواهد توانست راندمان عملکرد ایده آلی را ارائه دهد.

استفاده از پدهای سلولزی در چنین سیستم هایی می تواند میزان راندمان سیستم و ضریب عملکرد آن را افزایش دهد. با توجه به اینکه رطوبت جذب شده در سیستم پدها، علیرغم بالا بودن رطوبت نسبی محیط بسیار بیشتر از پوشال های قدیمی است، ریت انتقال حرارت در این واسط های تبخیری به صورت قابل ملاحظه ای بالاتر است. حداقل میزان افزایش انتقال حرارت در حدود 30 درصد و افزایش تبرید در حدود 15 درصد با استفاده از پدهای سلولزی گزارش شده است.

مزایای پدهای سلولزی جایگزین پوشال

مقایسه مزایا و معایب پدسلولزی و پوشال

مقایسه مزایا و معایب پدسلولزی و پوشال

  • تراکم بالای پدهای سلولزی سبب افزایش میزان جذب آب، افزایش میزان خنک سازی و راندمان عملکرد کولر می گردد. به طوری که یک متر مکعب پد سلولزی قادر به جذب 60 لیتر آب نیز می باشد.
  • راندمان یک کولر آبی با پدهای خنک کننده سلولزی بیش از 80 درصد گزارش شده است. این در حالی است که این پارامتر برای کولرهای آبی پوشالی بسیار کمتر از این مقدار می باشد.
  • ساختار یکنواخت پدهای سلولزی سبب افزایش سطح تماس آب و هوای گرم شده و ریت انتقال حرارت، تمیزان بخیر آب و بازدهی خنک سازی را افزایش می دهد.
  • با توجه به اینکه ساختار پدهای سلولزی یکپارچه و دارای شبکه ای منظم است، عدم تغییر شکل و افتادگی در گذر زمان آن ها تضمین شده است. از طرفی، اکثر این پدها دارای فریم ها و قاب های فلزی برای نگهداری هستند. جنس این قاب ها اغلب از گالوانیزه یا آلومینیوم انتخاب می شود تا در مقابل آب مقاوم بوده و دچار اکسیداسیون نشوند. در قسمت بالای قاب محل ریزش یا توزیع آب و در پایین آن نیز کف کش تعبیه شده است.
  • مواد مورد استفاده در ساخت پدهای سلولزی در طبیعت به اسانی قابل تجزیه و جذب هستند. بنابراین سبب آلودگی محیط زیست نمی شوند. از طرفی هیچگونه ماده سمی یا آلاینده ای را نیز طی عملیات خنک سازی وارد محیط نمی کنند. از این رو به واسط های تبخیری دوستدار طبیعت (Eco Friendly) معروف شده اند.

سایر ویژگی های پد سلولزی

  • پدهای سلولزی درست مثل یک فیلتر در سیستم های سرمایشی عمل می کنند. گرد و غبار، حشرات و … موجود در هوا به ویژه در اماکن صنعتی توسط این پدها جذب و از محیط حذف می شود. بنابراین کاربران می توانند در هوایی تمیز و سالم تنفس نمایند. همچنین با توجه به اینکه از پوشش های رزینی ویژه ای در ساخت پدها استفاده می نمایند، امکان نفوذ و گرد آمدن باکتری های همچون پوشال ها وجود ندارد. بنابراین هیچ گونه مشکل حساسیتی و تنفسی برای کاربران به وجود نخواهد آمد.
  • وزن سبک و جرم کم پدهای سلولزی می تواند یکی از فاکتورهای افزایش بازار خرید این محصولات باشد.
  • نصب، پاکسازی، رسوب زدایی و تعویض پدهای سلولزی بسیار آسان و کم هزینه است. هرچند معمولا عمر مفید این پدها تا 5 سال نیز می رسد و نیازی نیست مانند پوشال ها هرساله آن ها را تعویض کنید.
  • خاصیت موئینگی پدهای سلولزی سبب توزیع یکنواخت آب در سطح آن ها و افزایش میزان انتقال حرارت و راندمان خنک سازی می گردد.
  • ساختار پدهای سلولزی به گونه ای طراحی شده است که میزان پرتاب ذرات آب در آن به محیط حداقل است. افزایش رطوبت نسبی محیط به دلیل استفاده از کولرهای آبی بزرگترین مشکل و ایراد کولرهای آبی است که با استفاده از پدهای سلولزی اندکی بهبود می یابد.
  • خاصیت خودشویی (Self-Cleaning) پدها نیز می تواند سبب سهولت در نگهداری، سهولت در تمیزکاری و کاهش هزینه های عملکرد سیستم گردد.
  • میزانن ریزش آب در پدهای سلولزی بسیار پایین تر از پوشال ها است. چرا که در ساختار این پدها از شیارهایی استفاده شده است که می توانند آب را نگه دارند.
  • ضخامت پدهای سلولزی در همه جای آن یکنواخت است. در پوشال ها به دلیل عدم یکنواختی ضخامت و وجود خلل و فرج نامتناسب، مواد، آلودگی ها و آب در آن مانده و سبب ایجاد بوی نامطبوعی می شوند. اما این مشکل در پدهای سلولزی کاملا رفع شده است.

معایب پدهای سلولزی جایگزین پوشال

  • قیمت نسبتا بالای پدهای سلولزی نسبت به پوشال ها می تواند اندکی بحث برانگیز باشد. اما با توجه به میزان افزایش راندمان، بهبود عملکرد و خنک سازی بهتر و همچنین کاهش هزینه های مصرف انرژی برق، هدر رفت آب و هزینه های نگهداری، تعمیر، تمیزکاری و تعویض سالانه، می توان گفت این افزایش هزینه منطقی و خرید پدهای سلولزی مقرون به صرفه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما