چه عواملی روی راندمان کولر صنعتی سلولزی تاثیر می گذارد؟

مصرف آب کولرهای صنعتی - گرماسرد تولید کننده انواع کولر های صنعتی
راه کارهای کاهش میزان مصرف آب کولرهای صنعتی
دی ۱۰, ۱۳۹۶
فن کولر صنعتی فن اکسیال کولر صنعتی فن سانتریفیوژ کولر صنعتی
با فن کولرهای صنعتی و اجزا و انواع آن بیشتر آشنا شوید
دی ۱۶, ۱۳۹۶
راندمان کولر صنعتی سلولزی

راندمان کولر صنعتی سلولزی

برای اینکه بتوانیم میزان عملکرد انواع مختلف سیستم های گرمایشی و سرمایشی را بسنجیم معمولا به یک مقیاس ترجیحا کمی نیاز داریم. بهترین مقیاسی که می تواند عملکرد یک سیستم را در قالب یک کمیت نشان دهد راندمان سیستم است.
راندمان کولر صنعتی سلولزی می تواند از جهات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد. چرا که می توان با بررسی این فاکتور و عوامل تاثیرگذار در آن، عملکرد سیستم های تبخیری صنعتی سلولزی را بهبود بخشید. مطالعه راندمان این نوع از کولرها نیازمند تعریف مبانی فیزیکی، اجزای سازنده کولرهای سلولزی و در نهایت تاثیر هر کدام از این عوامل روی راندمان کولر است.

تعریف راندمان کولر صنعتی سلولزی

در حالت کلی راندمان یا بازدهی (Efficiency) یک سیستم عملکرد آن سیستم در انجام امور، با موفقیت، و بدون اتلاف است. این اتلاف می تواند شامل مواد، انرژی، پول، زمان، تلاش و … باشد. از لحاظ فیزیکی نیز می توان میزان خروجی (Output) مفید به ورودی (Input) کلی سیستم را به نوعی راندمان آن سیستم تعریف کرد. این مقیاس کمی به دست آمده اغلب بر اساس درصد بیان می گردد که در حالت ایده آل برابر با 100 درصد. اما عملا در مورد راندمان کولر صنعتی سلولزی امکان دستیابی به این درصد راندمان غیر ممکن است.
در مورد کولرهای صنعتی سلولزی شاید بتوان گفت که راندمان حدود 80 درصد و بالاتر از آن را می توان راندمانی ایده آل دانست. چرا که فاکتورهای کاهنده راندمان این نوع از کولرها بسیار زیاد هستند. در ادامه به این فاکتورها و روش های کاهش تاثیر آن ها بیشتر خواهیم پرداخت.
البته در مورد سیستم های سرمایشی و گرمایشی از مقیاس ضریب عملکرد COF نیز استفاده می نمایند که از واژه coefficient of performance گرفته شده است. این ضریب نیز می تواند سنس دقیق تری از میزان و نحوه عملکرد یک کولر در اختیار کاربر قرار دهد. COP ارتباط مستقیم با شرایط عملیاتی و محیط اطراف کولر و هم چنین اختلاف درجه حرارت دارد.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار در راندمان کولر صنعتی سلولزی

همان طور که بیان شد، عوامل بسیار زیادی در راندمان کولر صنعتی سلولزی موثر هستند. تعدادی از مهم ترین عوامل عبارتند از:

1) اجزای سازنده کولر صنعتی سلولزی

راندمان کولر صنعتی سلولزی ارتباط بسیار زیادی به اجزای سازنده آن دارد. این اجزا عبارتند از:

• بدنه کولر صنعتی سلولزی
در صورتی که بدنه کولر دارای ابعاد، جنس و ورودی و خروجی جریان هوای مناسب نباشد شاهد افت راندمان سیستم خواهیم بود. بدنه این کولرها می تواند از پلاستیک (پلیمرها) یا گالوانیزه باشد.
• پمپ آب کولر صنعتی سلولزی
پمپ آب می تواند تاثیر مستقیمی در میزان مصرف و اتلاف آب مورد نیاز برای خنک سازی در کولرهای صنعتی سلولزی باشد. هم چنین، نوع پمپ به کار رفته می تواند رطوبت دهی کامل به پدهای سلولزی در طول عملکرد سیستم را تضمین نماید. پر واضح است که میزان رطوبت موجود در پدها و نحوه توزیع آب روی آن ها می تواند عامل موثری در میزان انتقال حرارت صورت گرفته بین اب و هوای گرم در طول پدها باشد.

راندمان کولر صنعتی سلولزی

پمپ آب مخصوص کولر صنعتی – گرماسرد

• فن

فن کولرهای صنعتی جهت انتقال هوای خنک شده تویط تبخیر آب به محیط مورد نظر استفاده می گردد. خود فن های سیستم های سرمایشی دارای ضریب عملکرد مشخص می باشند که می تواند میزان تاثر آن در ارتقای راندمان کولر را بیان کند. هم چنین علاوه بر عملکرد فن، نوع آن نیز می تواند تعیین کننده باشد. برخی از محیط ها نیازمند خروجی هوای خنک به صورت محوری هستند که در این حالت استفاده از فن های اکسیال توصیه می گردد. اما فن های سانتریفیوژ نیز قابلیت های خود را دارند و می توانند طبق شرایط و نیاز محدوده سبب افزایش راندمان خنک سازی شوند.

فن سانتریفیوژ با بالانس استاتیک در کولر های صنعتی گرماسرد

فن سانتریفیوژ با بالانس استاتیک در کولر های صنعتی گرماسرد

• الکتروموتور

موتور کولر صنعتی سلولزی جزو مهم ترین اجزای آن است که میزان مصرف برق کولر را مشخص می کند. برای این که راندمان کولر صنعتی سلولزی مورد نظر افزایش پیدا کند لازم است موتوری با توان متناسب (بر اساس اسب بخار) انتخاب گردد.

پدهای سلولزی به کار رفته

واسط تبخیری در کولرهای صنعتی سلولزی پدهای سلولزی هستند. این پدها می توانند تا میزان قابل توجهی راندمان کولر صنعتی سلولزی را نسبت به کولرهای صنعتی معمولی بالا ببرند. چرا که با قابلیت جذب آب بالاتر، زوایای صفحات منطقی (معمولا 45 درجه)، عدم پوسیدگی در برابر آب و لذا عمر مفید بالا (3 الی 5 سال)، توزیع یکنواخت آب، امکان حبس هوای گرم ورودی به دلیل ساختار شبکه ای و … می توانند ریت انتقال حرارت و در نتیجه راندمان کولر صنعتی سلولزی را افزایش دهند.

پد سلولزی در کولر صنعتی گرماسرد

پد سلولزی در کولر صنعتی گرماسرد

• لوله کشی و اتصالات

لوله کشی، کانال کشی، اتصالات و کابلینگ سیستم های صنعتی سلولزی نیز می تواند در میزان مصرف یا هدر رفت آب، هوای خنک تولیدی، انرژی برق و … موثر باشد.
• و …

2) شرایط محیطی و رطوبت نسبی

برای اینکه یک کولر صنعتی سلولزی بتواند راندمان قابل قبولی را ارائه دهد لازم است شرایط جوی و محیطی عملکرد آن مناسب باشد. رطوبت نسبی هوا در صورتی که بالاتر از میزان خاصی باشد می تواند سبب افت شدید راندمان کولر صنعتی سلولزی گردد. در واقع این کولرها در آب و هواهای گرم و خشک بهتر عمل می کنند تا در شرایط شرجی.

3) جریان هوا

همان طور که می دانید، اساس کار کولرهای صنعتی سلولزی انتقال حرارت بین آب و هوا است. بنابراین جریان هوا (Airflow) می تواند تاثیر بسزایی روی راندمان این نوع از کولرها داشته باشد. پس لازم است در مورد محل قرارگیری این کولرها دقت کامل صورت گیرد تا امکان جریان هوا در اطراف کولر میسر باشد.

4) سایز کولر صنعتی سلولزی

سایز کولر یا به صورت تخصصی تر ظرفیت کولر (Capacity) می تواند سبب افت یا افزایش راندمان خنک سازی آن گردد. این پارامتر که بر اساس CFM بیان می گردد در صورتی که بیش تر از مقدار معین برای محیط صنعتی مذکور باشد می تواند سبب افت راندمان به دلیل اختلاف دمای اندک ایجاد شده باشد. هم چنین در صورتی که از ظرفیت پایین تری نسبت به نیاز کاربری محدوده صنعتی مورد نظر استفاده نمایید پمپ و موتور سیستم دچار فشار و استهلاک شده و پس از مدت کوتاهی راندمان کولر صنعتی سلولزی به شدت کاهش یافت.

راه های افزایش راندمان کولر صنعتی سلولزی

• استفاده از مواد مناسب برای بدنه کولر نظیر مواد پلیمری و یا فلزات ضدزنگ نظیر گالوانیزه
• استفاده از پوشش های رزینی برای بدنه کولر نظیر رنگ های اپوکسی (Epoxy Paint) با درصد رزین بالا جهت افزایش مقاومت آن
• به کار گیری موتور، فن و پمپ آب بر اساس سقف هزینه قابل قبول و کاربری کولر مورد نظر
• استفاده از پمپ های مناسب، با توزیع یکنواخت و حداقل اتلاف
• استفاده از روان کننده ها برای الکتروموتور
• انجام سرویس دوره ای قطعات مکانیکی و الکترومکانیکی سیستم
• استفاده از پدهای سلولزی مناسب با سیستم صنعتی مورد نظر بر اساس جداول ارائه شده توسط تولیدکنندگان این پدها
• پوشش دهی رزینی (Resin Coating) پدهای سلولزی جهت افزایش استحکام و عمر پدها
• به کار گیری سیستم های هوشمند کنترل دما جهت افزایش راندمان کولر صنعتی سلولزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما