کاربرد فن کولر رادیال در مصارف صنعتی و کارخانه‌ها

انواع کولرهای کارخانه
سیستم‌های سرمایشی و انواع کولرهای کارخانه
دی ۱۸, ۱۳۹۷
کولر کارخانه
مهم‌ترین نکات نگهداری و مراقبت از کولر کارخانه
دی ۳۰, ۱۳۹۷
کاربرد فن رادیال

فن رادیال دستگاهی است که وظیفه‌ی اصلی آن ایجاد جریان‌های وسیع هوا یا گاز، در مکان‌های صنعتی است. از فن رادیال برای پیشبرد اهداف صنعتی و تامین هوای مناسب در کارخانه‌ها و ساختمان‌های صنعتی استفاده می‌شود. انواع فن کولر کارخانه وجود دارد. طراحی فن کولرهای رادیال منحصربه‌فرد است. این فن‌ها به منظور به کارگیری در دماهای بالا یا پایین ساخته شده‌اند. این فن‌ها در محیط‌هایی که گازهای آلوده، مایعات اسیدی و غیره وجود دارند، قادر به کار هستند. فن کولرهای رادیال قابلیت کنترل فرآیندهای گوناگون را در حضور انواع گازهای مختلف دارند. فن کولر رادیال کاربردهای بسیاری در مصارف صنعتی دارد. در ادامه‌ی مطلب شما را با کاربرد فن رادیال در کارخانه‌های مختلف آشنا می‌کنیم.

کارخانه‌ی سیمان

فن کولر رادیال صنعتی نقش بسیار مهمی را در پیشبرد مراحل صنعتی مختلف در کارخانه‌های تولید سیمان به عهده دارد. از همان مراحل ابتدایی سنگ شکنی تا تولید سیمان، فن کولر رادیال به کار برده می‌شود. در مرحله‌ی آسیاب سنگ‌های خام برای آماده سازی مواد خام، در سیستم‌های فیلترینگ برای زدودن گازهای اضافه و هم‌چنین برای تهویه و جریان یافتن هوا از فن کولرهای رادیال بهره برده می‌شود. فن‌های پرفشار در مراحل ذخیره سازی و ترکیب مواد کاربرد دارند. هم‌چنین فن کولر رادیال نقش موثری در انتقال و ترکیب مواد خام، مواد افزودنی و مواد شیمیایی که در صنعت سیمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارد.

گازهای داغ خارج شده از کوره‌های سیمان و هیترها، به وسیله‌ی فن‌هایی که در دماهای بسیار بالا مانند ۳۵۰ الی ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد قادر به کار هستند، جابه‌جا می‌شوند. در آسیاب‌های سیمان، فن‌های جداکننده کاربردهای بسیاری در کنترل گازهای آلوده دارند. نحوه‌ی کنترل گازهای آلوده توسط فن‌های جداکننده به انوع این فرآیندها بستگی دارد. در کارخانه‌های سیمان برای جابجایی هوا به چندین فن پر قدرت نیاز است. مقاوم بودن فن در برابر سایش و دما از معیارهای اساسی فن‌های رادیالی است که در کارخانه‌های سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فن کولر رادیال کارخانه سیمان

کارخانه‌ی ساخت کاغذ و خمیر کاغذ

در صنعت تولید محصولات چوبی و تولید کاغذ، از فن‌های رادیال بسیار استفاده می‌شود. برای آماده کردن مواد در طی فرآیند ساخت، به وسیله‌ی فن رادیال قبلاً مواد را خشک می‌کنند. در صنعت تولید کاغذ نیز، برای خشک کردن کاغذ از فن رادیال استفاده می‌شود. کاغذ به صورت مداوم روی رل با سرعت مشخصی می‌چرخد. نحوه‌ی خشک کردن کاغذ توسط فن رادیال به ضخامت و نوع کاغذی که تولید می‌شود بستگی دارد.

کارخانه‌ی فلز

علاوه بر فن‌های رادیال، فن های آکسیال نیز در کارخانه‌های فلز مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای فراوانی در صنعت تولید فلز دارند. در تولید و ساخت فلز، فن‌های رادیال برای آسیاب مواد خام، غبار دایی و سایش مواد و دیگر مراحل استفاده می‌شوند. طراحی فن‌های رادیال به کار رفته در کارخانه‌ی فلز به گونه‌ای است که قادر به کار با آن دسته از مواد سایشی که غبار بسیار زیادی تولید می‌کنند، هستند. علاوه بر این، فن‌های رادیال در مقابل دمای بالا بسیار مقاوم بوده و با دوام هستند.

فن کولر رادیال کارخانه فلز

کاربرد فن رادیال در صنایع غذایی

در صنایع غذایی از فن رادیال برای خشک کردن گرد و غباری که از محصولات مواد غذایی خام به وجود می‌آید، استفاده می‌کنند. فن‌های رادیال صنعتی که برای مصارف صنایع غذایی به کار برده می‌شوند، از جنسی ساخته می‌شوند که  ضد زنگ زدگی و فرسایش باشند.

کاربرد فن رادیال در نیروگاه

دیگ‌های بخار نیروگاه‌ها، به فن‌های قدرتمندی مانند فن FD در مقابل دیگ بخار، فن ID در خروجی دیگ، فن PA (فن اویله) و همچنین فن SA (فن دوم) نیاز دارند. این فن‌ها نقش مهمی در موثر بودن فرآیند کار دیگ دارند. هم‌چنین وجود فن برای تولید مداوم نیرو ضروری است. برخی از این فن‌ها مانند فن ID  در فرآیند‌های سایشی بسیار قوی به کار برده می‌شوند. این فن‌ها در مقابل حرارت‌های بسیار بالا مقاوم هستند.

برای ساخت فن‌های رادیال به کار رفته در دیگ‌های بخار نیروگاه‌ها، از مواد مخصوص استفاده می‌شود. برای دیگ‌های بزرگ نیروگاه‌ها که حدود MW   ۵۰۰ یا بالاتر از آن باشند، از فن آکسیال استفاده می‌کنند. در کارخانه‌هایی که دیگ بخار کمتر از ۵۰۰ MW است، از فن‌های رادیال یا سانتریفیوژی بهره برده می‌شود.

کاربرد فن رادیال در نیروگاه

صنایع نساجی و تولید پارچه

در صنایع نساجی، هم از فن رادیال، و هم از فن آکسیال استفاده می‌شود. برای مثال به منظور خشک کردن پارچه در مراحل گوناگون، از فن رادیال بهره برده می‌شود. فن آکسیال نیز برای خارج کردن هوای آلوده از داخل ساختمان کارخانه به کار برده می‌شود.

کاربرد فن رادیال در صنایع شیمیایی

فن رادیال به کار گرفته شده در صنایع شیمیایی باید با فرآیند مورد نظر هم‌خوانی داشته باشند. نامناسب بودن فن رادیال با فرآیند مورد نظر موجب خطرات ایمنی می‌شود. در کاخانه‌هایی که فرآیندهای شیمیایی در آن‌ها انجام می‌پذیرد، از فن‌های رادیال پر قدرت برای زدودن گازهای سمی و آلودگی و گرد و غبار در دماهای بالا استفاده می‌شود. وجود فن در کارخانه‌ی صنایع شیمیایی یک نیاز اساسی است. در کارخانه‌های صنایع شیمیایی لازم است نکات ایمنی را به دقت رعایت کنید.

کاربرد فن رادیال در صنایع شیمیایی

کاربرد فن رادیال در صنایع شیشه سازی

در صنایع شیشه سازی از فن در مراحل اولیه برای خنک کردن اجاق استفاده می‌شود. برای مثال یک فن پر قدرت به منظور هدایت هوای تازه به داخل اجاق، نصب می‌شود تا عمل احتراق به خوبی انجام پذیرد. این فن قابلیت کار در دمای بسیار بالا را دارد و برای تخلیه‌ی گازها از کارخانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک فن نیز در اجاق قرار داده می‌شود تا دمای ثابت را حفظ کند.

فن‌های رادیال در فرآیندهای صنعتی گوناگون نقش مهمی بازی می‌کنند. در بسیاری از کارخانه‌های صنعتی فن‌های رادیال برای پیشبرد انواع فرآیندهای صنعتی به کار برده می‌شوند. در واقع فن‌ها یک قطعه‌ی اصلی در کارخانه‌های صنعتی به شمار می‌آیند. وجود فن علاوه بر کاربردهای صنعتی منحصر به فرد خود، ایمنی محیط و کارکنان کارخانه را فراهم می‌کند.

منبع:  reitzindia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما