سیستم‌های سرمایشی و انواع کولرهای کارخانه

کیفیت کولر صنعتی بزرگ
کولر صنعتی بزرگ
دی ۱۲, ۱۳۹۷
کاربرد فن رادیال
کاربرد فن کولر رادیال در مصارف صنعتی و کارخانه‌ها
دی ۲۴, ۱۳۹۷
انواع کولرهای کارخانه

بیشتر کارخانه‌های صنعتی برای تامین رفاه و آسایش کارکنان و هم‌چنین حفاظت از دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی و پیشبرد فرآیندهای صنعتی خود به دستگاه‌های سرمایشی نیازمند هستند. چند روش اصلی و بنیادی برای خنک کردن کارخانه‌ها و ساختمان‌های صنعتی وجود دارد. این روش‌ها عبارت هستند از: تهویه‌ی هوا، سرمایش تبخیری، تبرید یا نگهداری در یخچال. انتخاب یکی از انواع کولرهای کارخانه و سیستم‌های سرمایشی می‌تواند تاثیر به سزایی در تولید و رهاسازی کربن توسط کارخانه و میزان مصرف انرژی، داشته باشد. میزان تولید آلودگی و مصرف انرژی، دو عامل مهم هستند که در انتخاب و خرید سیستم سرمایشی کارخانه باید به آن‌ها توجه بسیار کرد.

 تهویه‌ی هوا و سرمایش تبخیری

سرمایش محیط‌های صنعتی به وسیله‌ی کولر تبخیری، تقریباً ده درصد انرژی برق کمتری نسبت به دستگاه های تهویه‌ی هوا استفاده می‌کند. در این روش سرمایشی، میزان قابل توجهی هوای خنک و تازه تولید می‌شود. یکی از مزایای خنک کردن کارخانه‌ها به وسیله‌ی کولرهای تبخیری، کاهش آزاد سازی دی اکسید کربن و اثرات مخرب ناشی از آن است. هزینه‌ی خرید این دستگاه‌های سرمایشی پایین است. با استفاده از این روش سرمایشی می‌توانید در روزهای بسیار گرم دمای هوا را به صورت موثر کاهش دهید. علاوه بر این، هزینه‌های نگهداری و مراقبت از کولر تبخیری پایین است.

تهویه‌ی هوا و سرمایش تبریدی

در این روش مصرف انرژی برق به علت گردش کمپرسور یخچالی بالا است. این روش با محیط زیست سازگار نیست و آسیب‌های بسیاری به محیط زیست وارد می‌کند. در این روش هوای بازیافت شده برای خنک سازی محیط استفاده می‌شود. میزان دی اکسید کربن رها شده در این روش سرمایشی بالا است. مهندسی و ساخت این نوع کولر پیچیده است. هزینه‌هایی که  برای بهره وری از این نوع سیستم سرمایشی پرداخت خواهید کرد بالا است. در دماهای بسیار بالا اثر سرمایشی این سیستم کاهش می یابد. علاوه بر این، هزینه‌های مراقبت و نگهداری از این نوع سیستم سرمایشی بالا است.

سیستم‌های تهویه‌ی هوا و کولرهای تبخیری می‌توانند هوای خنک و دمای مطبوع محیط را در طول سال تامین کنند. انواع کولرهای کارخانه و سیستم‌های سرمایشی که بر اساس روش تبریدی کار می‌کنند، عملکرد سرمایشی موثری دارند. اما هزینه‌ی به‌ کارگیری آن‌ها بالا است. هم‌چنین میزان دی اکسید کربن تولید شده توسط این سیستم‌ها زیاد بوده و دستگاه‌های آسیب رسانی برای محیط زیست به شمار می‌آیند. کولرهای تبخیری هوای مطبوعی به محیط می‌بخشند و راه حل سرمایشی خوبی به شمار می‌آیند. هم‌چنین میزان مصرف انرژی آن‌ها پایین‌تر است.

سیستم‌های سرمایشی و انواع کولرهای کارخانه

کولرهای تبخیری و تهویه‌ی هوا:

کولرهای تبخیری یا کولرهای آبی یکی از رایج‌ترین انواع کولرهای کارخانه هستند که نقش عمده‌ای در تامین دمای مناسب بیشتر کارخانه‌های صنعتی ایفا می‌کنند. عملکرد این کولرها به دما و رطوبت محیط نیز بستگی دارد. این کولرها در مناطق گرم و خشک اثر سرمایشی بسیار مناسبی دارند. چرا که علاوه بر خنک کردن هوا، رطوبت کافی را نیز برای محیط تامین می‌کنند. در آن دسته از مناطق جغرافیایی و اقلیمی که رطوبت هوا زیاد باشد، استفاده از این نوع کولرها توصیه نمی‌شود. چرا که در هوای بسیار مرطوب عملکرد سرمایشی این کولر کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، رطوبت اضافه شده توسط کولر به هوایی که رطوبت کافی دارد، باعث ایجاد رطوبت بیش از اندازه می‌شود. رطوبت زیاد علاوه بر سلب آسایش و رفاه کارکنان، باعث کاهش طول عمر دستگاه‌های صنعتی می‌شود. برای مثال رطوبت زیاد می‌تواند باعث زنگ زدگی و صدمه دیدن ماشین آلات شود.

 

کولر صنعتی

 

نحوه‌ی کار کولرهای تبخیری به این طریق است که هوای تازه وارد سیستم شده و از پدهای سرمایشی عبور می‌کند. این کولر در طول روزهای گرم هوا را خنک کرده و با استفاده از یک فن هوای خنک شده را در سرتاسر محیط توزیع می‌کند.برخی از این کولرها دارای سیستم کنترل اتوماتیک هستند. با استفاده از سیستم کنترل اتوماتیک می‌توانید شدت جریان هوای ایجاد شده توسط فن و هم‌چنین میزان خنکی دما را تنظیم کنید.

کولرهای تبخیری صنعتی یکی از انواع کولرهای کارخانه است که می‌توانید از آن‌ها در کارخانه‌های ساخت و ساز، انباری‌ها، خطوط تولید، قنادی‌ها، خشکشویی‌ها، کارخانجات تولید صنایع غذایی، مسجدها،سالن‌های ورزشی و سالن‌های تجمع و … برای خنک کردن هوای محیط بهره ببرید.

استفاده از یک کولر تبخیری می‌تواند باعث  تغییرات دما در طول روز شود. ممکن است در برخی از فرآیندها تغییر دما برای پیشبرد فرآیندهای صنعتی مناسب نباشد. برای جلوگیری از این اتفاق، برخی از سیستم‌های سرمایشی دارای قابلیتی هستند که دمای محیط را ثابت نگه دارند. این فناوری می‌تواند جریان هوا و دمای محیط را کنترل کرده و به صورت ثابت نگه دارد. در سایت‌های فناوری اطلاعات، مراکز اطلاعات و ارتباطات، مدرسه‌ها و کلاس‌های درس، سالن‌های سخنرانی، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها، سالن‌های تئاتر و گلخانه‌ها می‌توان از این کولرها استفاده کرد.

تهویه و گردش هوا

یکی دیگر از سیستم‌های سرمایشی که در کارخانه‌ها به کار گرفته می‌شود دستگاه‌های تهویه هوا هستند. در این سیستم‌ها هیچ دستگاه خنک کننده‌ای وجود ندارد. از این سیستم‌ها در مناطق و ساختمان‌هایی می‌توان استفاده کرد که دمای هوا به صورت طبیعی خیلی بالا نباشد. در مناطق سردسیر که دمای هوا به صورت طبیعی خیلی بالا نمی‌رود، استفاده از این سیستم‌ها یک روش مقرون به صرفه به شمار می‌آید.

نحوه‌ی کار این سیستم‌های سرمایشی به این گونه است که ابتدا هوای تازه وارد سیستم شده و از فیلترها عبور داده می‌شود. هوای سرد بیرون با هوای گرم داخل ترکیب شده، و هوای تازه و خنک وارد محیط می‌شود. هوای خنک شده با استفاده از فن‌های موجود در دستگاه در محیط توزیع می‌شود. برخی از سیستم‌های پیشرفته دارای فناوری سیستم کنترل هستند. با استفاده از این فناوری می‌توان میزان سرعت و شدت جریان هوای تولید شده توسط کولر را اندازه گیری و آن را کنترل کرد. سیستم‌های کنترل‌گر به صورت اتوماتیک شدت جریان هوا و میزان خنک کنندگی لازم را تعیین و تامین می‌کنند.

از این سیستم‌های سرمایشی می‌توان در مراکز ارتباطات و اطلاعات، کارخانه‌های ساخت و ساز، خطوط تولید و معادن بهره برد.

منبع: ecocooling

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما