مهم‌ترین ویژگی های مهم کولر آبی که باید هنگام خرید مد نظر داشته باشید.

سرمایش ایمرسیون
سرمایش ایمرسیون چیست و کاربرد آن در مزارع ماینر بیت کوین
مرداد ۹, ۱۳۹۸
کولر آبی کم مصرف
کولر آبی کم مصرف در چه مکان‌هایی کاربرد بیشتری دارد؟
مهر ۶, ۱۳۹۸
ویژگی های مهم کولر آبی

اگر به دنبال یک روش عالی برای خنک کردن محل زندگی یا محیط کار خود هستید، باید گفت که کولرهای آبی یکی از بهترین روش‌های سرمایشی به شمار می‌آیند. یکی از ویژگی های مهم کولر آبی که باعث می‌شود کاربران بسیاری برای تامین اهداف سرمایشی خود از آن استفاده کنند، کم مصرف بودن و سازگار بودن آن با محیط زیست است. در بیشتر ساختمان‌های صنعتی با هدف کاهش هزینه‌های سرمایشی از کولرهای آبی بهره برده می‌شود. چرا که کم مصرف بودن کولر آبی باعث کاهش هزینه‌های سرمایشی در ساختمان‌های صنعتی و تجاری می‌گردد.

مهم‌ترین ویژگی های مهم کولر آبی

یکی دیگر از ویژگی های مهم کولر آبی نحوه‌ی نصب و استفاده‌ی آسان آن است. کولرهای آبی دارای مزایای بسیاری هستند. اما هر کدام از سیستم‌های سرمایشی با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد خود دارای کاربردهای خاص خود در مکان‌ها و کاربری‌های مختلف هستند. کولرهای آبی نیز با توجه به ویژگی‌های خاص خود در شرایط گوناگون اثر سرمایشی متفاوتی دارند. این مطلب شما را با ویژگی های مهم کولر آبی آشنا کرده و به شما در مورد انتخاب و خرید سیستم سرمایشی مناسب کمک می‌کند. آشنایی با مزیت‌ها و معایب کولر آبی و کسب اطلاعات لازم در مورد این نوع سیستم سرمایشی باعث می‌شود بتوانید اندازه کولر مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نامناسب بودن کولر آبی در مناطق گرم و مرطوب

یکی از معایب بزرگ کولرهای آبی نامناسب بودن به کارگیری آن‌ها در مناطق گرم و مرطوب است. به همین علت افرادی که در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنند از مزایای سرمایشی کولرهای آبی بی‌بهره خواهند ماند. کولرهای آبی یک روش سرمایشی ایده آل در مناطق گرم و خشک به شمار می‌آیند. در حالی که اثر سرمایشی کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک بسیار عالی است، کارایی این کولرها در مناطق گرم و مرطوب بسیار کاهش پیدا می‌کند.

ویژگی رطوبت زایی کولر آبی

روش سرمایشی کولر آبی به صورت پایه توسط دو عامل هوا و آب انجام می‌پذیرد. کولرهای آبی علاوه بر کاهش دمای هوا و خنک کردن آن باعث افزایش رطوبت هوای محیط می‌شوند. به همین علت در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند کولر آبی هوای خنک و مطبوعی را تولید می‌کند. اما در جایی که رطوبت هوا به صورت طبیعی بالا است، اثر سرمایشی کولر آبی کاهش پیدا می‌کند. رطوبت موجود در هوا باعث کاهش اثر سرمایشی کولر می‌شود. در صورت به کارگیری کولر آبی در مناطق گرم و مرطوب، علاوه بر رطوبت طبیعی موجود در هوا، رطوبت تولید شده توسط کولرباعث افزایش بیش از اندازه‌ی رطوبت در هوا شده و از کیفیت هوا می‌کاهد.

خنک کردن هوا با استفاده از کولر آبی در مناطقی که رطوبت زیادی ندارند تا اندازه‌ای می‌تواند موثر باشد. برای رفع مشکل رطوبت بیش از اندازه‌ی تولید شده توسط کولر آبی در مناطق گرم و مرطوب، می‌توان از دستگاه‌های رطوبت زدا که رطوبت موجود در هوا را کاهش می‌دهند، استفاده کرد. با این حال در مناطقی که دارای رطوبت بالایی هستند، کولر آبی اثر سرمایشی خود را از دست می‌دهد. در این مناطق بهتر است به جای کولر آبی از دستگاه‌های تهویه‌ی هوا استفاده کرد.

قدرت محدود کولر آبی در کاهش درجه‌ی هوا

با اینکه کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین و موثرترین سیستم‌های سرمایشی به شمار می‌آیند، این دستگاه‌ها توانایی کاهش درجه‌ی هوا را تا اندازه‌ی محدودی دارند. به طور کلی می‌توان گفت که کولرهای آبی به اندازه‌ی سیستم‌های تهویه هوا قادر به کاهش درجه‌ی هوا نیستند. علاوه بر این، برای خنک کردن محیط مورد نظر توسط کولر آبی، زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. در حالی که سیستم‌های تهویه هوا در مدت زمان کمی دمای محیط مورد نظر را کاهش می‌دهند. قبل از روشن کردن موتور کولر آبی باید پمپ آن را روشن کنید تا ابتدا پدهای سرمایشی به صورت کامل مرطوب شوند. 

کولرهای آبی قادر به تامین هوای خنک مطبوعی در محیط کار یا زندگی شما هستند. اما باید توجه داشته باشید که این کولرها تا درجه‌ی محدودی می‌توانند به کاهش دمای هوا کمک کنند. در حالی که با استفاده از سیستم‌های تهویه هوا می‌توانید دمای محیط مورد نظرتان را تا میزان لازم و دلخواه کاهش دهید. به همین دلیل قدرت سرمایشی کولر آبی از سیستم‌های تهویه‌ی هوا پایین‌تر است. برای اینکه بتوانید از اثر سرمایشی کولر آبی به خوبی بهره ببرید، باید در انتخاب اندازه‌ی کولر دقت کنید. اندازه‌ی کولر آبی باید مناسب با مساحت اتاق مورد نظر شما باشد. 

کارایی کولرهای آبی در فضای باز

یکی از ویژگی های مهم کولر آبی این است که برای خنک کردن هوا نیاز به دسترسی به منبع هوای کافی دارد. این ویژگی یکی از نکات مثبت کولرهای آبی به شمار می‌آید. برخلاف سیستم‌های تهویه‌ی هوا که هوای موجود در داخل ساختمان را بازیافت کرده و دوباره خنک می‌کند، کولرهای آبی از هوای تازه‌‌ی بیرون برای خنک کردن هوا استفاده می‌نمایند. به همین علت هوای خنک تولید شده توسط کولر آبی هوای پاک و بدون آلودگی است.

استفاده از کولرهای آبی در فضاهای باز و مکان‌های تجاری می‌تواند یک روش سرمایشی بسیار ایده آل باشد. به کار گیری کولرهای آبی در فضاهای بسته و بدون تهویه مناسب نیست. چرا که برای تامین هوای تازه و خنک، کولر همواره باید به هوای بیرون دسترسی داشته باشد. یکی از نکاتی که هنگام استفاده از کولر آبی باید به آن توجه کنید این است که هنگامی که کولر مشغول به کار است حتماً یک درب یا پنجره را باز بگذارید. این امر باعث می‌شود که هوا در اتاق مورد نظر جریان داشته باشد و کولر بتواند هوای گرم بیرون را با هوای خنک تولید شده جابه‌جا کند.

دسترسی کولر آبی به هوای باز

یکی دیگر از ویژگی های مهم کولر آبی مفید بودن آن برای سلامتی انسان است. هوای تولید شده توسط کولر آبی هوای تازه، سالم و بدون آلودگی است. تنفس هوای تازه و سالم باعث تضمین سلامت افراد ساکن در ساختمان می‌شود. علاوه بر این، کولرهای آبی از ابتلا به انواع آلرژی و حساسیت جلوگیری به عمل می‌آورند. هم‌چنین به علت دارا بودن خاصیت رطوبت زایی، کولر آبی باعث رفع خشکی پوست می‌شود.

کولرهای آبی قابلیت به کارگیری در فضاهای باز را دارند. به همین علت در آن دسته از مراکز تجاری که دارای فضای باز هستند برای خنک کردن هوا از کولر آبی بهره برده می‌شود. برای مثال در فضای باز رستوران‌ها و هتل‌ها، برگزاری مراسم و جشن‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شوند و … از کولرهای آبی استفاده می‌شود.

منبع: aircoolers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما