شیوه ی کار کولر آبی: آشنایی با نحوه‌ی سرمایش با استفاده از کولر آبی

مزیت های کولر آبی
آشنایی با مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزیت های کولر آبی
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹
سرمایش فضای بسته
سرمایش فضای بسته : آشنایی با راهکارهای موثر برای سرمایش اتاق‌های بدون تهویه
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۹
شیوه‌ی کار کولر آبی

شیوه‌ی کار کولر آبی

شیوه ی کار کولر آبی به گونه‌ای است که آن را به یکی از پرکاربردترین و مقرون به صرفه‌ترین سیستم‌های سرمایشی تبدیل کرده است. کولر آبی در مقایسه با دیگر سیستم‌های سرمایشی انرژی کمتری مصرف می‌کند. با این وجود این نوع کولر اثر سرمایشی بسیار بالایی دارد و می‌تواند هوای خنک مورد نیاز را در ساختمان‌های تجاری صنعتی و همچنین ساختمان‌های مسکونی به خوبی تامین کند. علاوه بر این، شیوه ی کار کولر آبی با استفاده از عوامل طبیعی یکی از روش‌های سرمایش سازگار با محیط زیست و بسیار کم ضرر به شمار می‌آید. در این متن با شیوه ی کار کولر آبی آشنا خواهید شد.

 

شیوه ی کار کولر آبی

شیوه ی کار کولر آبی

آشنایی با شیوه ی کار کولر آبی و مراحل سرمایش آن

برای اینکه با شیوه ی کار کولر آبی آشنا شوید، باید بدانید که این کولر از روش طبیعی تبخیر هوا برای خنک کردن محیط اطراف خود استفاده می‌کند. برای اینکه هوا به مرحله‌ی تبخیر برسد، باید گرمای زیادی را به خود جذب کند. شیوه ی کار کولر آبی را می‌توان به راحتی در طبیعت نیز یافت. برای مثال هنگامی که بدن ما عرق می‌کند، موقع تبخیر عرق، احساس خنکی می‌کنیم. شیوه ی کار کولر آبی نیز به همین گونه است. در ادامه‌ی مطلب به صورت کامل به شیوه ی کار کولر آبی و مراحل سرمایش توسط آن و عواملی که در فرایند خنک کردن هوا توسط این نوع کولر دخالت دارند، خواهیم پرداخت.

 عبور هوای گرم از پدهای سرمایشی مرطوب

همانطور که می‌دانید گرما نوعی از انرژی است. گرما به صورت سیال بین اشیائی که دارای دمای متفاوتی هستند، جریان پیدا می کند. گرما یکی از عوامل اصلی در فرآیند سرمایش توسط کولر آبی است.

گرما به 2 صورت وجود دارد:

1- گرمای قابل آشکار: که قابل احساس است.
2- گرمای نهان: که حتی با وجود ترموستات نیز نمی‌توان آنرا سنجش و بررسی کرد.

گرمایی که در فرآیند سرمایش کولر آبی نقش دارد، گرمای نهان تبخیر است. این گرما توسط فن‌های سرمایشی مرطوب کولر آبی جذب شده و باعث تغییر حالت رطوبت مایع پدها به حالت بخار می‌شود. طی این فرایند دمای هوای اطراف کولر کاهش پیدا می‌کند. فن‌های سرمایشی و فن کولر آبی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گرمای هوا را از محیط اطراف گرفته و آن را به داخل کولر هدایت می‌کنند. پمپ‌های موجود در کولر آبی‌ پدهای سرمایشی کولر را مرطوب کرده و آنها را برای جذب هوای گرم و خشک آماده می‌کنند. به همین دلیل هر چقدر که دمای هوا گرم‌تر و خشک‌تر باشد، کولر آبی عملکرد سرمایشی بهتری خواهد داشت.

 

پد سلولزی

پد سلولزی

گرمای هوای هدایت شده به داخل کولر باعث تبخیر رطوبت می‌شود

هنگامی که هوای گرم از پدهای سرمایشی کولر عبور می‌کند، قسمتی از انرژی گرمایی آن برای تغییر رطوبت موجود در سطح پد سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که قبلاً گفته شد، آب مقدار گرمای زیادی را به خود جذب می‌کند تا از حالت مایع به حالت بخار در بیاید. این امر بدین معنا است، که هوای گرم انرژی گرمایی خود را از دست داده و طی این فرایند دمای آن کاهش پیدا می‌کند. مقداری از رطوبت نیز به هوای خنک اضافه می‌شود.

هوای خنک و مرطوب به محیط اطراف انتقال پیدا می‌کند.

تولید هوای خنک و مرطوب

تولید هوای خنک و مرطوب

 

طی فرایندهایی که انجام می‌شود، هوا بسیار خنک‌تر شده و علاوه بر این رطوبت موجود در هوا نیز افزایش پیدا می‌کند. در مرحله‌ی بعدی هوای خنک و مرطوب از طریق پمپ به سمت بیرون کولر هدایت شده و توسط فن موجود در کولر آبی در محیط پیرامون توزیع می‌گردد. مجهز بودن کولر آبی به فن باعث می‌شود که هوای خنک تولید شده توسط کولر با سرعت و قدرت بیشتری در محیط اطراف و قسمت‌های مختلف ساختمان مورد نظر پخش شود و دمای هوای اتاق به صورت یکسان کاهش پیدا کند. از طرف دیگر، فن با ایجاد جریان هوا باعث می‌شود که آلودگی‌ها و ذرات معلق موجود در هوا از محیط داخلی ساختمان دور شوند. کولرهای آبی فن دار علاوه بر کاهش دما، نقش موثری در تهویه‌ی هوای ساختمان‌های صنعتی و تجاری ایفا می‌کنند.

هوای خنک تولید شده توسط کولر آبی هوایی مرطوب و بسیار مطبوع است. کولر آبی به دلیل هوای خنک و مطبوعی که تولید می‌کند، برای سلامتی انسان بسیار مفید است و باعث کاهش آلرژی‌ها و بهبود نسبی بیماری‌های تنفسی مانند آسم و حساسیت می‌شود. از طرف دیگر عدم استفاده از مواد شیمیایی برای خنک کردن هوا توسط کولر آبی، باعث می شود که به کارگیری این نوع سیستم سرمایشی یکی از سالم‌ترین روش‌های سرمایشی به شمار بیاید.

تکرار فرایند سرمایش به روش تبخیر هوا

فرایند سرمایش به روش تبخیر هوا توسط کولر آبی، تا زمانی که انرژی برق و هوای گرم کافی در دسترس کولر باشد، ادامه پیدا می‌کند. امکان دسترسی به هوای گرم برای کولر آبی دارای اهمیت بسیاری است است. به همین دلیل هنگام به کارگیری کولر آبی معمولاً یک درب یا پنجره را باز می‌گذارند تا کولر آبی بتواند هوای گرم بیرون را از طریق  درب و پنجره‌ی باز دریافت کند. به کارگیری کولر آبی در فضای بسته پس از مدتی باعث افزایش بیش از اندازه‌ی رطوبت و شرجی شدن هوای داخل اتاق می‌گردد. به همین دلیل است که به کارگیری کولر آبی در مناطق گرم و خشک کاربرد بیشتری دارد و باید بدانید که این کولر در مناطق گرم و مرطوب کارایی خود را از دست می‌دهد. از طرفی دیگر کولرهای آبی برای به کارگیری و سرمایش فضاهای باز بسیار مناسب هستند. بیشترین کولرهایی که در فضای باز به کار برده می‌شوند دارای قابلیت حمل و نقل و جابجایی هستند. ساختار این کولرها به گونه‌ای است که وزن کمتر و اندازه‌ی کوچک‌تری در مقایسه با دیگر کولرهای آبی ثابت دارند. همچنین بیشتر این کولرها دارای چرخ یا دسته‌ای هستند که امکان جابه‌جایی هرچه آسان‌تر آن را برای کاربران فراهم می‌کند. این کولرها در فضای باز ساختمان‌های تجاری کاربردهای بسیاری دارند. برای مثال در فضای باز رستوران‌ها و هتل‌ها از کولرهای آبی قابل حمل بهره برده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کولرها و سیستم‌های سرمایشی صنعتی تجاری و مسکونی می‌توانید با شرکت گرما سرد تماس حاصل فرمایید.

منبع: aircoolers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما